Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

^ Minä olen jostain syystä käsittänyt, että ennen raskautumista tai jopa parilla ekalla raskausviikolla (kun ei tiedä olevansa raskaana) on ihan sama syökö "kiellettyjä ruokia" vai ei.

 

Että korkeintaan joku kunnon perseiden vetäminen saattaa viivästyttää ovulaatiota.

 

Olenko väärässä? Vai pitääkö jo yritettäessä vältellä graavikaloja tai juustoja? :blink:

 

Eikun mulla olikin ideana, että just ennenkuin jätetään ehkäisy pois, niin vedän "kiintiön täyteen" naminami brietä ja punaviiniä (no en siis mitään lärvejä tosiaankaan vetänyt, ei kuulu muutenkaan tapoihin) ja sen jälkeen olen henkisesti valmistautunut siihen, että niitä ei ole sitten pitkään aikaan tarjolla. En sitten tiedä missä vaiheessa oisin "ratkennut" jos yritysaika ois venynyt pitkäksi. Mahdollinen listeria, jos sellaisen bakteerin vaikka juustosta saisi, ei varmaankaan mitään tee vielä yritysvaiheessa, siis tarkoitan ovulaation kannalta. Mutta eikös periaatteessa se listerioosi voi sitten tulla missä vaiheessa raskautta vaan? Ja se käsittääkseni on sikiölle kohtalokas tauti ihan missä tahansa raskauden vaiheessa. Vai olenko mä ymmärtänyt väärin? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listerioosia ei terve aikuinen saa, vain riskiryhmiin kuuluvat voivat siihen sairastua, mm raskaana olevat. Jos listerioosin kuitenkin onnistuu saamaan, on potilas aina hengenvaarassa. On äärimmäisen harvinaista että sikiö selviäisi äidin sairastamasta listerioosista, ainakaan ilman hoitoa.

 

Mä käsittelen päivittäin listeriaa työpaikallani, enkä sitä lopeta ennen plussaa. Mitään ohjetta listeria-töiden välttämisestä yritysaikana ei ole. Ja labrassa listeria konsentraatiot ovat kuitenkin valtavan paljon suurempia kuin pilaantuneissa ruuissa. Joskaan en tietty syö mitään töissä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ eli onko äiti raskausviikoilla 0-4 (eli ennen kuin tietää olevansa raskaana) riskiryhmässä? Voiko esim. kolme päivää hedelmöittymisen jälkeen syöty homejuusto aiheuttaa listerioosin ja esim. estää alkion kiinnittymisen? Pitääkö tiettyjä ruoka-aineita siis vältellä jo ennen testaamista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en tiedä ja tuskinpa kukaan muukaan. Vaikea tutkia, odottavat/yrittävät äidit tuskin innostuu lähtemään mukaan tutkimukseen ja eläinkokeissakin ongelmana on todeta hedelmöittymisen tapahtuminen (eikä ne ole oikeasti relenvantteja, listeria on varsinaisesti lampaisiin iskevä patogeeni, eri lajit sairastuu eritavalla).

 

Ongelman ydin on siinä missä vaiheessa keho "on raskaana" eli muutokset immuunipuollustuksessa ynnä muussa tapahtuvat.

 

Mitään virallisia ohjeita listerian välttämisestä työympäristössä ei ole yritysajalle, tai ovulaation ja raskaustestin väliselle ajalle. Röntgenhoitajathan joutuvat välttämään röntgentöitä jo tänä aikana, joten ilmeisesti kukaan ei epäile listerioosi vaaraa ennen plussaa. Viikoilla 0-2 ennen ovulaatiota mitään vaaraa ei ole, muutenhan kaikki hedelmällisest naiset olisivat riskiryhmässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin marja-aikaan voi yrittää saada puolukoita tai karpaloita sen verran, että saan mehua, jos vaikka virtsatietulehdus rupeaisi vaivaamaan jossain vaiheessa... Esikoista odottaessa oli tuo tulehdus kerran ja loppuraskauden join säännöllisesti puolukka- tai karpalomehua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauteen valmistautumisen olen aloittanut juomalla greippimehua (Yök!) ja syömällä vitamiinipillerin iltaisin. :D Olen myös yrittänyt syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön monivitamiineja, omegakolmosia ja rautaa. Lisäksi käytän tulehduskipulääkkeitä vain välttämättömissä tapauksissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on valmistauduttu juomalla paljon greippimehua, jättämällä kaikki vaaralliset ja hedelmällisyyttä laskevat lisäaineet pois ruokavaliosta, ja tutkimalla kaikkia mahd. vauvapalstoja :D

Vältän särky- ja allergialääkkeitä ja ravintolisätabletteja, koitan hoitaa itseni luonnollisin keinoin. Vitamiinit ja tärkeät ravintoaineet pyrin saamaan ruokavaliostani. Tupakoinnin lopettaminen oli ensimmäisiä "uhrauksia" raskautta ajatellen. Mies pitäisi saada vielä onnistumaan samassa.

 

Pitäisi tsempata tuon liikunnan kanssa. Painon kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia, mutta kuntoa ois kuitenkin ihan hyvä kohentaa. Selän kanssa on ollut pienestä asti ongelmia, joten jo senkin takia olisi hyvä aloittaa esim. uinti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä vasta vauvapalstojen avulla :lol:Mutta meillähän vielä vasta haaveillaan... :rolleyes: Liikuntaa pitäisi lisätä, ihan jo itsensä vuoksikin mutta erityisesti raskautta ja synnytystä ajatellen haluaisin vähän kuntoani kohentaa, jaksaisi sitten ehkä vähän paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ih, mä en mitenkään. :P Kamala minä, tupakkaakin vielä kuluu. Kerran ostin greippimehua. Pitäisköhän tätä nyt ihan oikeasti miettiä. *stressi*

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sitä foolihappoa pitäis varmaan syödä! Niin ja kävin hammaslääkärissä hoidattamassa hampit kuntoon ja liikkumaan olen alkunut myös enemmän. Eli en oikeestaan mitenkään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sama täällä. Tosiaan ei ole ihan heti ajankohtaista, mutta pitkän tähtäimen tavoitteena ovat painon pudotus siihen, mitä painoin ennen edellistä raskautta. Sitten tietysti pitäis päästä myös samaan kuntoon, eli ainaki reilu kymmenen kilometriä pitää kyetä juoksemaan. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lantionpohjanlihasten treeniä! sitä pitäis muutenki muistaa tehä ku raskautta ajatellen ;)

 

Yritys on päällä vasta ekaa kiertoa.

Kuulat olisi tuolla vessan kaapissa odottamassa. Siellähän ne tehookin tosi hyvin... B)

Foolihapollisia vitamiinipillereitä on syöty pari viikkoa ja painoa tarvis pudottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten kun haaveilu muuttuu tjottailuksi, niin varmaan nuo perinteiset ravintolisät ja greippimehu astuvat mukaan ruokavalioon. Tupakasta olen onneksi jo päässyt eroon.

 

Alkutaipaleella en varmaan mitään radikaalia elämän muutosta tee, mutta jos ei rupea puolen vuoden jälkeen plussaa kuulumaan niin sitten pistän elämän uuteen uskoon ;)

Edited by Nikoliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä yritän pyöriä mahdollisimman paljon vauvapalstoilla! :) Ei vaiskaan, todenteolla olen alkanut parantamaan kuntoa ja lihasvoimaa, varsinkin vatsa- ja selkälihaksia, jotta arvokkaan lastin kantaminen on sitten helpompaa ja pystyisin ehkä nauttimaankin raskausajasta. Lisäksi myös muutama kilo pois varresta olisi tavoitteena. Lisäksi pitää tankata punkkua aina kun mahdollista... vielä kun voi! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain juuri serkultani raskaus multitabseja kun hän ei sitten niitä syönytkään raskautensa aikana.Tänään aion ostaa greippimehua ja kokeilla,mutta jos ei maistu niin en juo pakolla.Salilla olen muutenkin käynyt,mutta luulenpa että tehostan kanssa selkä- ja vatsatreeniä.Painoa pitäisi pudottaa kun on vuoden aikana hiipinyt salakavalasti ylöspäin,helpommin kyllä sanottu kuin tehty...En polta ja juonnu oon viimeks 6kk sitten (ei nykyään maistu) eli niiden suhteen ei ole ongelmaa :) Eipä tässä juuri muuta voi tässä vaiheessa tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

*Olen alkanut parantaa ruokavaliotani, eli jättänyt turhia herkkuja (karkkeja, keksejä yms.) pois, lisäksi jätin kaikki sokeriset limsat, mehut yms. pois. Tilalle kuitupitoista ruokaa.

*Olen aloittanut Multi-Tabsien syönnin, tosin en ole ihan joka päivä niitä ottanut mutta aina kun vaan muistan.

* Olen lueskellut aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tilannut pari vauva-aiheista lehteä, sekä katsellut telkkarista paljon vauvaohjelmia. :) Eilinen Nelosen "Sairaala"-ohjelman synnytys sai minut liikuttumaan niin että kyyneleet tuli silmiin, samoin keskosvauva "Teppo". Miten suloisia pienokaisia ! Ja netissä olen lueskellut ahkerasti kaikenlaisia foorumeja ja vaivapalstoja.

* Lisäksi olen hengaillut usein kavereiden luona, joilla on pieniä lapsia. :)

Edited by Lehmus28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion, tai siis olen jo aloittanut ruokavalion, millä pitäisi saada paino tippumaan...Jostain syystä en halua olla lihava ollessani raskaana!!! Ja raskauden aikana aion (viimestään) aloittaa kuntoilun, ihan peruskunnon ja lihaskunnon nostattamista, sillä katseltuani kasoittain synnytysohjelmia, olen tullut siihen tulokseen, että haluan olla synnytyksessä hyvässä kunnossa, jotta synnytys sujuisi helpommin...vaikeimmilta ovat näyttäneet synnytykset, joissa äiti on sen verran vähän harrastanut liikuntaa, että kunto loppuu kesken synnytyksen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos puhutaan pelkästä valmistautumisesta itse raskauteen niin numero yks on ehdottomasti painonpudotus, jonka olen kyllä jo aloittanu (n.2kk takana ja paino tämän aamun mukaan tippunu 6,6kg). Kaikin puolin haluluaisin saada itseni kuntoon, jotta ei sitten jo ennestää olleet vanhat vaivat ja kolotukset sitten vaivaa kun itse odottaminen alkaa.

 

Ainakaan vielä näin kuumeilu vaiheessa en tahdo itseäni liikaa piinata "multitabseilla ja greippimehiulla", kun on jo tarpeeksi totuttelemista noiden uusien ruokailutottumusten kanssa. Toisaalta eikös tuo oikeaoppinen ruoka ympyrä jo täytäkin monet vitamiinien saantitarpeet ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tietoisesti en varmasti mitenkään. Toki normaali liikunta ja terveet elämäntavat varmasti vaikuttaa ja ne kuuluu normielämään. Ja se, että tulee luettua netistä aiheeseen liittyviä juttuja, että olis edes jotenkin perillä asioista.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin valmistautua lukemalla odotusaiheisia kirjoja, nyt kun niin voi tehdä hyvällä omallatunnolla! Olen aina ollut jollain tasolla kiinnostunut odotuksesta ja vanhemmuudesta, mutta en ole jotenkin kehdannut lukea kirjoja aiheesta kun lasta ei ole ollut suunnitteilla. Ihme tunne, miksi normaalia kiinnostusta pitäisi häpeillä! Luenhan minä keittokirjojakin ilman mitään aikomusta kokeilla reseptejä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pudotan painoa, koska ylimääräistä löytyy... <_<

Luulen että lisäravinteita tutkitaan tarkemmin sitten jos/kun plussa paukahtaa tikkuun. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti ottaa rauhallisesti tämä tjottailu, mutta tässä kierrossa greippimehua ja äsken kävin ostamassa raskausvitamiineja, jotka sopii myös yrittäville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä pudotellaan muutamaa ylimääräistä kiloa ja syödään foolihappoa..aika rennolla mielellä kuitenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now