Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

Joku muukin sanoi lopettaneensa energiajuomat, päivittäin melkein tuli sellanen juotua töissä, :rolleyes::rolleyes: mutta eipä itseasiassa ole tehnykkään enää mieli niitä..!

MultiTabsin raskausmonivitamiineja syön, 2 kpl päivässä.

Ajattelin ostaa omegaa vielä.

Pari kuukautta vielä jäljellä kun aloitamme vauvan yrityksen :) (en syö pillereitä enää)

Liikuntaa pitäisi lisätä.. Uiminen voisi olla vaihtoehto, vaikka miehen kanssa yhdessä :P

Edited by ansgu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tuli tehtyä joitakin "elämäntapamuutoksia" jo muutamia kuukausia ennen kuin aloitettiin tjottailu/sittemmin ay. Elikkä vähensin kahvin juontia paljon ja aloin syömään säännöllisemmin (=monta pienempää ateriaa päivän aikana) ja terveellisemmin. Tjottailun alkaessa jätin lisäksi karkit melkein kokonaan pois ja muutenkin herkkuja tulee syötyä vähemmän ja vastaavasti hedelmiä ja kasviksia enemmän. Raskaudun sitten tai en, niin oma olo on paljon reippaampi ja parempi nykyään, ja painoa on pudonnut kevään jälkeen 6kg. (Jee! :D )

Lisäksi olen nyt joku aika sitten aloittanut multivitan päivittäin (sis. foolihapon!), ja sairastellessa/päänsärkyihin tms. pyrin käyttämään vain sellaisia lääkkeitä, mitä saisi raskaanaollessakin käyttää. Just in case...

Myöskin liikuntaa olen koittanut lisätä, mutta vatsa/selkälihaksia en ole sen kummemmin treenaillut vaikka ne mun heikko kohta ovatkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on vaan ihan pakko kommentoida, et ostin tuota greippimehua ja se on niiiiiiiin pahaa, maistuu ihan alkoholidrinkille...en vaan sitten mitenkään saanut juotua sitä loppuun, miten te muut olette siihen pystyneet?? :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun on vaan ihan pakko kommentoida, et ostin tuota greippimehua ja se on niiiiiiiin pahaa, maistuu ihan alkoholidrinkille...en vaan sitten mitenkään saanut juotua sitä loppuun, miten te muut olette siihen pystyneet?? :o

 

Mä sekotan appelsiinimehuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foolihappoa syön. Lisäksi kalkkia ja d-vitamiinia. Stressin vähentäminen olisi kanssa hyväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ole valmistautunut oikein mitenkään. Tiedän, että selkä on sit kovilla raskauden lopussa ja imettäessä, että omaa tyhmyyttä on kun en ole jaksanut tehdä taas selkälihaksia, et niitä voisi tehdä. Sit tietty muutaman vitamiinitabun olen napannut kun olen muistanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon lueskellu hirmuisesti tietoa raskaudesta ja vauvoista, syön multivitaa ja yritän elää tavallistakin tervellisemmin, harrastaa liikuntaa ja käydä salilla. Onneks elämäntavat on terveelliset muutenkin, niin ei oo tarvinnut juuri muuttaa mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluks ajattelin etten tee mitään erikoisia valmisteluja, mutta täällä lueskellessa innostuin. Ostin Ladyvita Plus vitamiineja, jotka sopii siis raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville. Sit teetin salilla uuden ohjelman ja siinä huomio on erityisesti vatsan ja selän alueella. Se olis tosin pitäny kyllä vaihtaa jo aiemmin, että olis isompi hyöty, mutta parempi myöhään.. Sit hurahdin vielä siihen greippimehuun. Muuta en sit ookkaan tainnu tehä. No alkoholin käyttö on jääny ja jotain ruokia välttelen jo, mut ne nyt ei oo muutenkaan mitään suurinta herkkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. no ihan ensimmäiseksi jätin pillerit pois :P

Lopetin myös kahvinjuonnin (vaikkakaan tällä ei ole yrittämiseen mitään vaikutusta) ja vähensin punkun juontia.

Kovasti suunnittelin alkavani jumppaamaan ja siten saamaan kroppaani parempaan kuntoon kestämään raskaus, mutta kissanviikset. Yhtä laiska olen kuin ennenkin.

Tällä viikolla tilasin pari raskaustestiä netistä.

Siinäpä se kai oli.

Niin joo ja lopetin joidenkin vahvojen särkylääkkeiden käyttämisen nyt kun periaatteessaa on mahdollista että olisi jo tärpännyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vierailemalla hammaslääkärillä. Tiesin, että suustani reikiä löytyy ja ne olisi parempi hoitaa ennen raskautta pois, ja puudutuksella. Kaikenmoista tietoa on tullut kahmittua pitkin nettiä sekä kuuluisaa greippimehua lipitettyä irvistellen. Ja itselle niin tuttua stressiä ihan kaikesta olen yrittänyt välttää...

 

Eniten tuli kaikkeen panostettua silloin, kun oltiin tasan tasolla haave :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotenkin automaattisesti aloin syödä tavanomaista terveellisemmin ja lisäsin myös liikunnan määrää. Lisäksi aloin popsimaan muistaakseni ainakin foolihappoa, joka ehkäisee sikiön epämuodostumia ja keskenmenoja.

Haaveissa meillä on jo toinen vauva, mutta tuskinpa tällä kertaa mitään erityisiä valmistautumisia teen. No tällä kertaa tulen pitämään enemmän huolta esim. selän kunnosta, mikä meni todella huonoon kuntoon viime raskauden aikana ja etenkin synnytyksen jä'lkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kavin verikokeessa, sen perusteella syon nyt perusfoolihapon lisaksi rautatabletteja ja otatin rubella-rokotteen, kun ei ollut tarpeeksi vasta-aineita. Sitten pidetaan vain sormia ristissa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitin valmistautumisen kirjautumalla tälle palstalle.. ;) meillä kyllä jo viitisen kuukautta yrittämistä takana, mutta kun ei ala mitään tapahtuun niin haluais jotenkin saada asiaa edistettyä. Oon kyllä käynyt jo lueskelemassa muutaman kuukauden ajan muiden juttuja..

 

Viime viikolla sairaanhoitajakaverini suositteli foolihappoa, joten samantien sitten apteekista hain purkillisen raskaus Multi tabseja. Greippimehun ostoa oon suunnitellut, mutta aina se jotenkin unohtuu ostaa...

 

Terveelliset elämän tavat on muuten kyllä hallussa, ainoostaan pelkään selkäni puolesta, joka kipeytyy tosi helposti.. eli selkälihaksia varmasti tarvis vahvistaa.

 

Monet on puhunu hammaslääkärillä käynnistä ja hammaskivestä.. onks se jollain lailla huono asia raskauden kannalta? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin tupakoinnin, kävin hammaslääkärissä, vähensin merkittävästi kahvin juontia, aloitin monivitamiinien sekä kalaöljytablettien syönnin ja yritän syödä kalsiumia sisältäviä tuotteita enemmän.

Edited by esteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekas raskaudessa sokeriarvohäikkää, joten olen nyt jo vähentänyt rasvaisten ruokien ja sokeripommien syöntiä.

Lisäksi pyrin syömään parin kolmen tunnin välein.

Ulkoiluakin pitäis lisätä, mut kelit ei just nyt houkuttele.

 

Uni on täysin kiinni rinsessan nukkumisesta. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikalailla henkiselle tasolle taitaa valmistautuminen jäädä. Toki varmaan entistä enemmän on alkanut kiinnittää huomiota ruokavalioon, vaikka se pääosin on terveellistä jo ollutkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyhmänä tässä kyselen, kun monella on ollut mainintana greippimehu..niin mikä jippo siinä on? :rolleyes:

 

Kuulemma vaikuttaa limakalvoihin, limoihin, tms..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan pakko vastata tänne kun juuri tulin äitiysneuvolasta, missä itse taivastelin painonnousuani raskauden myötä (+13kg).

 

Laihdutin yli 10 kiloa ennen kuin tulin raskaaksi ja terveydenhoitajan mukaan se on ensinnäkin auttanut suuresti suht helppoon raskautumiseen ja toisaalta siihen, että koko raskausaika on sujunut hienosti: verenpaineet ja turvotukset ovat pysyneet kurissa ja hyvän kunnon ansiosta selkäkivuilta ym. on säästytty.

 

Mulla siis toi painonpudotus näyttää olleen kaikin puolin hyvä juttu raskautumisen ja odotusajan kannalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oliko sulla ylipainoa kuinka paljon?? Toivon siis ettet tarkoita et muuten vaan laihdutit vaikkei syytä.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen aloittanut taas vitamiinien syönnin (käytän MultiTabs Specialia, jossa on mm. foolihappoa) ja muutenkin olen yrittänyt päästä taas kiinni terveellisempään ruokavalioon. Ihan äsken vasta loperin pillerit, mutta epäilisin, että paino saattaa hieman laskea, sillä mulle nuo pillerot keräsivät hieman nestettä. Muutenkin yritän päästä taas urheilun makuun tai ainakin ulkoilun. Yritän myös olla stressaamatta niin paljoa työasioista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now