Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

Tuskin valmistaudun kovinkaan perusteellisesti, sillä elämäntapani ovat muutenkin aika terveelliset ja yritys on tarkoitus ainakin aloittaa ihan rennosti. Sain kuitenkin vauvasuunnitelmista potkaisun lähteä viimeinkin pilatestunneille (vatsa-, selkä- ja lantionpohjalihaksia vahvistaakseni) ja vähän lähempänä yrityksen aloittamista tulee varmasti ostettua jotain monivitamiineja/foolihappoa. Aion keskittyä sellaiseen liikuntaan, jota voisi jatkaa läpi raskausajan – pilates/jooga ja uinti nyt ainakin – jottei tarvitse raskaudesta väsyneenä yrittää oppia uusille tavoille. En ajatellut tehdä ruokavaliomuutoksia, rajoittaa alkoholinkäyttöä tai vähentää rankkaa urheilua etukäteen vaan vasta sitten, kun on siihen tarvetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön Multitabseja ja pyrin tarkkailemaan ruokailutottumuksia. Liikunnan lisääminenkään ei olisi pahitteeksi! ;) Yritys siis juuri alkanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yritys alkaa vasta ensi kesällä aikaisintaan. Minulla on vielä edellisestä laihdutusrupeamasta jäänyt ihan kiitettävästi ylipainoa ja ei tekisi kipeää vaikka pudottaa sellainen 20kg. Sen projektin olen juuri aloittanut (mukavasti ennen joulua! :D ) ja kuntoa parannan ja pidän yllä punttiksella ja aerobisilla tunneilla. Vaikka kunto on hiukan heikentynyt niin taustani takia se suht. nopeasti pääsee taas nousuun. Onhan tässä aikaa. Syön myös multitabseja ja tällä hetkellä myös kalaöljykapseleita ja magnesiumia. Laihdutuksen takia kiinnitän syömiini ruokiin ja määriin huomiota. Olen todella huono juomaan, joten tarkoitus olisi saada tavaksi juoda n. 2 litraa päivässä.

 

Siinäpä se. Enköhän yrittämisen alkaessa ala tuota greippimehua juoda myös. :)

 

Unohdin, että hammaslääkärillä myös aion vierailla. Olen "päässyt" puolen vuoden jonoon, joten maaliskuun tienoilla aika pitäisi tulla.

Edited by Cressie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä aion kerätä vähän massaa, siis sekä lihas- että rasvakudosta! Olen onnettoman lihakseton ja alipainoinen, ja minua huolettaa, että miten ihmisenalku pärjää jos vaikka voin pahoin raskaana ollessani enkä saa syötyä, kun ei minussa tällä hetkellä ole oikein mitään mistä imeä ravintoa. :huh: Normaalipainon puolella ollessani masuasukki voi sitten tarvittaessa syödä ne ylimääräiset jos muuta ei ole saatavilla, eli vaikka minua heikottaisi, niin ainakin vauvan kasvu olisi turvattu. Lisäksi uskon, että näin rasvaton nainen ei edes hedelmöity välttämättä kovin helposti, koska tämä rasvan puute tuntuu sekoittavan hormonitoiminnankin aika huolella, joten terveellinen massan keräys kunnon ruuan avulla on vain hyväksi kaikin puolin. Lihasmassan keräämisen liittyy olennaisesti myös kuntoilu; minustakin on jotenkin kummassa tullut pelottavan laiska, ja raskaanaollessa liikunta olisi ensisijaisen tärkeää. Mutta kohtahan se vuosi vaihtuu ja saa taas tehdä aimokasan terveyteen liittyviä uudenvuodenlupauksia ja aloittaa uusia harrastuksia - mikäs sen osuvampaa... B)

 

Lisäksi olen jo tähän mennessä hankkiutunut eroon sokeririippuvuudestani, enkä aio siihen kyllä palata enää ikinä! On ihanaa kun ei tee yhtään mieli karkkia, makeita leivonnaisia tai edes maustettua jogurttia. Samalla ateriarytmi yms. on vakiintunut säännölliseksi eikä minulla ole pahemmin mitään mielitekoja, joten ei tarvitse sitten raskausaikana alkaa alusta asti yrittämään mitään ravinnollisia kikkailuja.

 

Enimmäkseen tämä on kyllä ollut henkistä valmistautumista, ja tulee varmaan olemaan tästä eteenpäinkin hamaan tulevaisuuteen, jossa joskus sitten olen raskaana. Tiedon hankkimista, asioista lukemista, itsetutkiskelua ja parsuhteeseen panostamista. Onhan sitä kaikkea hammaslääkäristä vitamiineihin, joita voi valmistautuakseen tehdä, mutta totta puhuen minusta tuntuu kyllä siltä että olisin jo nyt ihan valmis! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ OT: Miten ihmeessä sokeririippuvuudesta pystyy hankkiutumaan eroon? Nimim. Suklaalevyn orja :P

Parin viikon ketoosilla, vaikka luulen, että lyhyempikin aika riittäisi! Kaikki sokerit ja makeutusaineet tuona aikana pois ja rasvaa syödään niin paljon kuin ehditään, niin johan muuttuu makutottumukset, ja yllättävän psyvästi. Kun masu täytetään rasvalla ja vähän proteiinillakin, ja ihan kuitujen ja vitamiinien takia popsitaan muutamat vihannekset, niin tilaa ei jää viljoille, riisille, perunalle tai muulle perushiilarille. Nälkä ei ehdi tulla ollenkaan eikä tee mieli napostella, maksa alkaa valmistamaan aivoille sokeria ja ketoaineita ja kropalle ei sinänsä tapahdu mitään kamalaa tai vaaralllista (no läski saattaa vähän palaa ja turvotus poistua, mutta se taitaakin olla vain positiivista ;) ). Rasvakuurin jälkeen keitetyt porkkanat, kermaviili ja esim. piimä ovat upeita makeita herkkuja, karvaan makuinen 70% tumma suklaa onkin yhtäkkiä huippumakeaa ja banaani suunnilleen nousee päähän kun on niin sokerista. Karkkia siis ei tee enää mieli eikä sokeria tarvitse lisätä mihinkään - mikä voisi olla terveellisempää.

 

...Karppaustahan hypetetään suuresti parantamaan kaikki vaivat ja ongelmat, minusta vähän liiankin kanssa, ja olen pitkäaikaisen karppauksen vaikutusten suhteen vähän epäileväinen, mutta se on kyllä pakko myöntää, että noinkin väliaikaisena tilana paranti kyllä makeanhimon. Ja vaikka menikin nyt vähän OT:ksi, niin voihan tämänkin tosiaan ottaa ohjelmistoon raskauteen valmistautumisessa jos tuntee siihen tarvetta. Ei kai suuret määrät sokeria kuitenkaan tee masuvauvallekaan hyvää, eikä raskaanaollessa verensokeria ole varmaan hyvä sen kummemmin heilutella makeilla karkkivälipaloilla - mutta sitten kun on jo raskaana, makeanhimosta voi olla vaikeampi päästä eroon. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoa asia miten tällä hetkellä valmistaudun raskauteen, (joka joskus ensi vuonna on toivottavasti totta) on lantionpohjan lihasten treenaus!!! Eka raskaus teki tepposet, joten nyt aion olla valmiina taistoon! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauvalle annetaan lupa tulla ensi kesänä, joten aikaa olis puoli vuotta. Painoa haluaisin pudottaa n.5kg. En mä nyttenkään ylipainoinen ole mutta viis kiloo kevyempänä olis kiva raskaus aloittaa niin ei heti poksahdeta pullaksi :D Meinaan myös sitten lähempänä aloittaa raskaus-multitabsit, mutta muuten mun elämäntavat onkin kunnossa. Terveellinen ruokavalio, en polta,liikun säännöllisesti. Karkkiin ym ei mulla suuria mielitekoja ole, ainoastaan suklaa tekee tiukkaa... :rolleyes:

 

Mun erityistavoite raskauden ajalle on syödä ja liikkua terveellisesti ettei paino pääsisi nousemaan kovin paljoa, sillä mä oon muutenkin lihoamiseen + nesteiden keräykseen taipuvaista sorttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Oliko sulla ylipainoa kuinka paljon?? Toivon siis ettet tarkoita et muuten vaan laihdutit vaikkei syytä.?

 

Sori vastaus kesti, kävin tuossa synnyttämässä välillä :D . Laihdutin siis ylipainoisesta (olisikohan BMI ollut 27 tai yli?) normaalipainoiseksi (BMI 25). Silti en ollut mitenkään laiha, vaan todellakin ylipainon ja yleisen hyvinvoinnin ja ulkonäön kannalta laihdutin. Ja tuohon 10 kiloon meni yli puoli vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä poimittuna vinkkinä greippimehua ja lisäksi vitamiinilisiä ja alkoholin käytön vähentäminen.

 

Onnea Odefiina!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

On hauska huomata, että muillakin liikkuu samanlaisia ajatuksia vauvan yrittämisestä kuin itsellä.

Minusta oli kiva, että ehkäisyn jättämisen lisäksi muitakin uusia asioita tuli elämään kuin merkkipaaluksi tuosta yrittämispäätöksestä.

 

Omat valmistautumisasiani:

- tiedon hankinta raskaudesta, synnytyksestä, tukiverkostoista, äitiysrahasta (korvat höröllään)

- raskausvitamiinien ja raudan syöminen

- kasvissyöjänä kalan syömisen opettelu

- kuntoilun säännöllistäminen

- lantionpohjanlihasten harjoittaminen

- siirryin Buranasta Panadoliin

- hampaat kuntoon

- kierron seuraaminen

- alkoholinkäytön vähentäminen erityisesti ovulaation jälkeen

- greippimehun juonti (liekö noissa kaupan mehuissa aitoa greippiä nimeksikään... ;-)

 

Monet yrittävät pudottaa painoa, mutta minä olen nurinkurisesti hoikkana ajatellut että enää ei kilo tai kaksi painoa lisää tunnu missään, kun kohta paino kuitenkin siirtyy uusiin ulottuvuuksiin... tuhma minä! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muuten olemassa alkoholin ja joidenkin allerialääkeiden lisäksi sellaisia asioita, joita kannattaisi välttää raskaaksi halutessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkaa tässä kuussa esikoisen yritys ja minä aion lähteä liikkeelle aika samoilla mitä SallaS:kin:

 

- tiedon hankinta raskaudesta, synnytyksestä, tukiverkostoista, äitiysrahasta

- kuntoilun säännöllistäminen

- lantionpohjanlihasten harjoittaminen

- kierron seuraaminen

- greippimehun juonti (liekö noissa kaupan mehuissa aitoa greippiä nimeksikään... ;-)

 

lisäksi tarkoitus on

 

- nukkua riittävästi

- säästää kuukausittain satanen korkeakorkoiselle "vauvasäästötilille" ihan vaan varmuuden vuoksi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, Enpäs ole pohtinut muutakun että tupakka jää tietysti heti pois ja alkoholi.

Tarviipas alkaa tutkailemaan, että mitä muuta muutosta....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä tavoitteena vetää kiinteytyskuuri tässä keväällä. Yleiskuntoa siis parannetaan ja painokin saattaa siinä sivussa vähän laskea. Ylipainoa ei tosin ole, mutta olisin ihanteessa muutamaa kiloa laihempana. Painonpudotus ei kuitenkaan juuri ole tässä ideana vaan kiinteytyminen. Syömisen kanssa olisi tarkoitus olla enemmän karppauslinjalla, tosin ei millään tiukkamaisella sellaisella.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko muuten olemassa alkoholin ja joidenkin allerialääkeiden lisäksi sellaisia asioita, joita kannattaisi välttää raskaaksi halutessa?

 

Anteeksi aikaisempi aiheen sivutus! Osaisiko silti joku ihana immeinen vasta?

 

Täällä valmistaudutaan raskautumiseen seuraavasti:

 

- Greippimehu ja greipit käytössä

- Osa päivän kahvista korvattu teelehdistä itse uutetulla vihreällä teellä

- Muutaman kilon laihdutus, ruokavalio samalla matalampi- ja parempihiilariseen

- Ovulaatiotikut ostettu

- Hammastarkastukseen varattu aika

- Keskivartalolihasten vahistaminen aloitettu

- Tiedon ahmiminen netistä ja tällä palstalla tyhmien kysely ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitänee lisätä, tuo tiedon ahmiminen omaan listaan. Ostin myös upean tietopaketin, vauvakirjan viime vuoden puolella. Siitä on enää vähän lukematta. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnitin tarkemmin huomiota ruokavalioon. Vitamiinit on mulla käytössä ympäri vuoden, mutta lisäksi otin käyttöön foolihappolisän. Ja sitä em. tietoa, tietoa, tietoa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ajattelin pudotella muutaman kilon. Ei niin suurta tarvetta, muttei haitaksikaan olisi. Lisäksi ajattelin myös hankkia raskausvitamiineja. Niitä aion sitten syödä kesällä kun yrityksen aloittaminen on lähempänä. Yritys aloitetaan varmaankin loppukesästä. Greipit ehkä jätän syömättä.. tai mistä sen sitten tietää, ehkä tuonnempana. Aion palstailla täällä ja ahmia just tota tietoa muutenkin. Liikuntaa pitää lisätä.

 

En tupakoi enkä käytä kovin runsaasti alkoholia, joten niihin tulee tuskin muutoksia.

 

Malttamaton olen kovin. Miksei aika koskaan kulu kyllin nopeasti kun sen tarvis??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emme viela ole kokeilemassa mutta yritan pikkuhiljaa tottuu terveellisimpiin elaman tyyliin joka voisi auttaa raskaus aikana.

Ihan perus syonti tavat paremmaksi. Olen kasvissyoja mutta syon kalaa, ongelmia tuottaa hirveet sokeriannokset...

Sitten kylla tulee juotua vahan useammin kun pitais ja alkoholin kanssa polttalen tupakkaa.Eli se pitais muuttaa...

Liikunta olisi hyva, nyt joogailen 2-3 kertaa viikossa, olen kuullu etta Astanga joogan hengitys olisi iso apu synnytyksessa.Muutenkin jooga auttaa rakentamaan lihaksia,notkistumaan ja parantaa mielen keskittymista.

Haluaisin monipuolisempaa liikunta tavat mukaan elamaan..

 

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä laihdutusta takana, olen myös lukenut paljon raskauteen liittyvää materiaalia.

Jatkossa aion kiinnittää enemmän huomiota ruokailutottumuksiin ja säännölliseen liikunnan

harrastamiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin aloittaa valmistautumisen lopettamalla ylenmääräisen suklaan syönnin ja aloittamalla säännöllisen liikkumisen.. Näillä voisi aloittaa ja ilman raskautumistakin olisivat hyvin tervetulleita muutoksia!! Ylipainoa ei ole, mutta ihan liian huono kunto :unsure: Ja on hyvä aloittaa vielä ajoissakin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valmistautumiseen kuuluu täällä

 

- tiedon hankinta

- kierron seuraaminen

- kahvin juonnin vähentäminen (yritys ainakin on kova)

- kevyt kuntoilu

 

ja aikeissa olisi pikapuolin aloittaa vielä seuraavat toimenpiteet:

 

- sopivan monivitamiinivalmisteen hankinta

- keskivartalon lihasten vahvistaminen

 

Harkitsen myös greippimehun lisäämistä ostoslistalle. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menee vähän OT:ksi, mutta oletteko olleet kovin tarkkoja yritysaikana lääkkeiden kanssa? Itse en niin asiaa ajatellut ja sitten huomasin jälkeen päin että olin ottanut lääkkeen mitä ei tule käyttää raskausaikana. Kierto on niin epäsäännöllinen, että olin ajatellu testata vasta ensi viikolla, mutta nyt iski niin kauhee ahdistus että tein jo tänään(kp36!) testin.. No negaa näytti.. -_- Lääkkeen takia tieto huojensi toisaalta, mut pisti kyllä miettimään mitä uskaltaa suuhunsa laittaa yritysaikanakaan! Ja meillä oli tarkoitus mennä tjot meiningillä vielä jonkin aikaa..! :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now