Sign in to follow this  
Followers 0
pampam

Isyysvapaat ja niiden hakeminen

5 posts in this topic

Meillä ois ajankohtaista isyysloman hakeminen. Kelaltahan sitä rahaa haetaan, tää asia on ihan selvä, tulotodistukset yms. mukaan ja lomakekin löytyy sähköisenä Kelan sivuilta. Myöhemmin sitten pitää sitä isäkuukauttakin hakea, mut onneks siihenkin löytyy Kelan sivuilta ihan selkeät ohjeet.

 

Eli Kelan kanssa ei ongelmia ainakaan tässä vaiheessa. Mutta meille on epäselvää, että kun työnantajalle pitää ilmoittaa kaksi kuukautta ennen loman alkua, niin pitääkö työnantajalle samalla viedä joku todistus mun raskaudesta? Eihän miehen esimies ole mua koskaan nähnytkään, joten teoriassahan mies voisi valehdella koko raskauden saadakseen kolme viikkoa palkatonta vapaata... :rolleyes:

 

Eli onko teidän miesten työnantajat vaatineet todistusta raskaudesta ja minkälaisen todistuksen olette toimittaneet? Virallinen neuvolasta saatu raskaustodistushan on jo ajat sitten toimitettu Kelaan, eikä mulla mitään muuta todistusta ole. Ehdotin kyllä miehelle, että vie mut ja mahan työpaikalle näytille, ei pitäis olla mitään epäselvää siinä, oonko raskaana vai en, mut varmaan tän asian voi ratkaista jotenkin helpomminkin. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies kävi esimiehelleen kertomassa, että haluaisi pitää synnytyksen jälkeen 3 viikkoa isyyslomaa. Hänen esimies sitten totesi, että virallinen (heillä on sellainen) loma-anomus hänelle ja laitetaan asia eteenpäin. Jos sitten menee lapsen syntyminen kovasti yli tms. lupasi, että aloitusta voidaan viilata sen mukaan. Ei mitään todistuksia halunneet sen kummemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siis mies ei pidä isyyslomaa heti vauvan syntymän yhteydessä vaan vähän myöhemmin, eli sinänsä tarkat päivämäärät pystyy kyllä ilmoittamaan vaikka heti, kun eivät ole mitenkään yhteydessä siihen syntyykö vauva mahdollisesti yliaikaisena vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäpä miten toimitaan jos mies on yrittäjä (maksanut YEL-maksua) isyysloman hakemisen kanssa? onko kenelläkään kokemusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entäpä miten toimitaan jos mies on yrittäjä (maksanut YEL-maksua) isyysloman hakemisen kanssa? onko kenelläkään kokemusta?

 

^Mua kiinnostaa tämä myös!

Meidän paikallinen KELAn täti ei osannut vastata... :o Netissä KELAn sivuilla on kyllä ohjeita ja tietoa, mutta mä olen sellainen varmistelija, että haluaisin olla perillä asiasta ihan käytännön kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0