curly

Lähipiirin suhtautuminen vauvahaaveisiin

209 posts in this topic

Äiti on mua jo kaksi vuotta patistanut, että lapset pitää tehdä nuorena. Kaverit taas ovat vaan kohauttaneet olkapäitä, ei ole heille mitenkään vielä ajankohtaista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon ollut aina selkeästi lapsirakasta tyyppiä ja oon hoitanut/vahtinut niin tuttujen kuin tuntemattomienkin muksuja, niin mun lapsihaaveet oli varmasti koko lähipiirin tiedossa. Lisäksi ehdin julistaa ennen häitämme, että varmasti jonain päivänä hankimme lapsia. Tämä riitti tutuille, työkavereilta tuli vähän uteluita häiden jälkeen lastenhankinnan ajankohdasta, mutta ne jaksoin yleensä kuitata olankohautuksella. Nyt kun häistä on jo yli vuosi ja olen raskaana, niin se on tullut yllätyksenä joillekkin. Ilmeisesti he ajattelivat, että jos ei ole raskaana heti häissä, niin ei ole lähivuosinakaan. :P Joillekkin vähän läheisimmille ystäville olin kertonnut, että ajattelimme aloittaa yrittämisen vuoden 2014 alussa ja se oli tarkoituskin. Mutta työtilanteeni muuttui niin, että päätimme aloittaa yrityksen vähän aikaisemmin kuin olimme ilmoittaneet. :D Sekin taisi yllättää aika monet, mutta suurin osa oli puolestamme onnellisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaveripiiristä osalle on jo yrityksestä kerrottu, lähinnä läheisimmille ystäville ja kaveripariskunnille, jotka itse juuri saaneet lapsen ja sitä myötä asia tullut puheeksi. Hyvin ovat suhtautuneet, myös lapsettomuushoitojen alkamiseen, sillä osa heistäkin hoidoissa on käynyt. Kummankaan perheille=vanhemmat ja sisarukset ei olla kerrottu yrityksestä, eikä hoidoista. Molempien vanhemmille olisi ensimmäinen lapsenlapsi ja viime vuosien aikana ystävällismielisesti yhä useammin esitetyistä lapsenlapsihaaveista huomaa että kovin olisi heillekin vauva toivottu.

Muuten suvussa onkin sitten ollut kaiken moista kyselijää, eikä aina kovin kohteliaasti ja juuri tuolla ketjussa aiemmin mainitulla tavalla: että voisi niitä lapsia jo alkaa tekemään... Se vaan ei aina ole niin yksinkertaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki ovat suhtautuneet hyvin, mutta ovat olleet jostain syystä aika yllättyneitä kuullessaan meidän yrityksestä. Yllättyneisyys on ollut kyllä ihan positiivista, mutta mua on vähän huvittanut, miksi meidän yritys on nähty niin yllättävänä uutisena. Mun mielestä lapsi olisi jo pari vuotta sopinut hyvin meidän parisuhteeseen ja elämäntilanteeseen. Toki ovat sitten olleet harmissaan kuullessaan lapsettomuushoitojen alkamisesta ja osa on koittanut parhaansa mukaan tsempata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olemme kertoneet vanhemmilleni sekä osalle kavereista yrityksestä. Kaverit ovat olleet innoissaan ja tukevat hyvillä mielin. Äitini puolen vuoden ajan valitti siitä kuinka olemme liian nuoria vanhemmiksi mutta sitten sulateltuaan asiaa on jo kertonutkin haluavansa mummiksi ja kysellyt miten yritysrintamalla menee. Isänihän taas huusi minulle pääpunaisena asiasta, hänellä on menossa joku 50:n kriisi! Joten laitan sen piikkiin tuon :) 

 

Mutta en ole antanut läheisten negatiivisten kommenttien haitata vaan koitan tavoitella unelmaamme onnellisesta perheestä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ensimmäinen raskaus tuli tosi yllätyksenä lähisuvulle ja hirveästi huolehtivat, miten meidän koulujen käy ja miten nuoria me ollaan (vaikka oltiin jo reilusti parinkympin paremmalla puolella). Toista osasivat odottaa ja olivat innoissaan. Mutta nyt kun meillä on tuo tyttö ja poika, niin jotenkin kaikki olettaa, että lapsiluku on tässä. Kyselevät koska laitetaan vauvakamat myyntiin jne. Se jotenkin vähän harmittaa, kun miksei me voitas haluta kolmea lasta (ja salaa halutaankin, ehkä...). Mutta ei olla sitä ääneen kyllä sanottu kellekään eikä sanotakaan. Mutta selkeästi kaikki odottavat, että se oli tässä ja varsinkin, kun tuli tyttä pojan lisäksi. Joku meille sanoikin, että no nythän teidän perhe on sitten valmis?! Siksi kun tuli molempia sukupuolia... Mites jos oisikin vaikka kolme tai viisi poikaa, oisko perhe sitten valmis vasta tytön tultua...?

Edited by Adele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adele, jotenkin käsittämätöntä miten jotkut ajattelevat perheen olevan valmis kun on sekä tyttö että poika lapsi. :( Uskon, että tuollainen harmittaa todella paljon.. Totta kai te saatte haluta vielä kolmannenkin lapsen! Eihän se teidän tutuilta ole pois! :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvin on kaikki suhtautuneet! Eipä tätä asiaa niin monelle olla vielä huudeltukkaan, kun yritysasteella vasta ollaan.. Vielä ei ole vauvaa kuulunut. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisen siskon kanssa pystyn vauvahaaveista puhumaan, muille en oikeastaan juuri puhu. Äidiltä joskus kyselen jotain juttuja kun se on äitiys ja lasten neuvolassa töissä, mut se on siihen tottunut et kyselen aina kaikille kavereillekin :D Miehen vanhemmille en kyllä uskalla mitään sanoa, kun joskus oon sanonu et oispa ihana oma vauva, ni ne on kauhistunut.. Kummitäti viimeksi kyseli et kai te kohta jo lapsia hankitte kun oot jo niin vanha..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now