PMLats

Lisärauta odotusaikana?

206 posts in this topic

Suositeltiin Obsidania ja olen melkein koko kuurin syönyt. Vielä ei ole mitattu uudelleen hemoglobiinia, joten en osaa sanoa, kuinka vaikutti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle suositeltiin Retaferia/Obsidania, kun hemoglobiini oli 4 viikkoa sitten (25. raskausviikko) 115. Ekalla neuvolakäynnillä se oli 137 ja yleensä mulla on ollut se vähän korkeammallakin. Väsymys vaivasi ja siihen arveltiin syyksi matalaa hemppaa.

 

Olen syönyt siitä asti Obsidania joka yö vessakäynnin yhteydessä c-vitamiinin kanssa ja hemoglobiini oli nyt 130. Eli hyvin potki minulla. Lisäksi syön melkein joka päivä (=aina kun muistan) multitabsin raskausmonivitamiinin.

 

Nyt sain ohjeeksi syödä rautaa harvemmin, esim. joka toinen päivä.

Edited by Tassukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt nyt Obsidania epäsäännöllisen säännöllisesti kesäkuusta lähtien ja hemppa-arvot ovat olleet 118 - 113 - 107... :girl_sigh: Nyt olen vähän yrittänyt ryhdistäytyä sen syönnin kanssa ja otan joka toinen ilta kaksi tablettia. Joka toinen ilta sen takia, jotta maha toimisi edes välillä... Seuraava neuvola on jo parin viikon päästä lääkärineuvola ja jos tuo hemppa ei ole lähtenyt yhtään nousuun, täytyy kysyä, mitä sille tekee. Vähän meinaa väsyttää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taustaksi: mä olen aina luullut, että mun normaali hemppa on siinä 125 paikkeilla. Noin joka toinen kerta saan luovuttaa verta, kun se raja on 125. Kun olin hormonikierukalla ja ilman kuukautisia 5 vuotta, hemoglobiini nousi 140 kieppeille. Olen jo ennen raskautta kokeillut kaikki pillerimuodoiset rautavalmisteet, eikä vatsani kestä niistä mitään, ummetus tai ripuli on kaikista tuloksena. Yleensä ummetus.

 

Nyt rv 27 hemppa oli 113 ja neuvolasta neuvottiin aloittamaan rauta. Minun neuvolatäti totesi, että nestemäiset yleensä toimii paremmin, enkä tabletteja olis suostunut yrittämäänkään kun ummetus on ollut vakikaveri koko raskauden ajan. Sain luontaistuotekaupasta Ferronol-nimistä nestemäistä rautaa, joka maistuukin ihan siedettävältä.

 

Mulla on se käsitys, että kehon rautavarastot voivat uusiutua todella hitaasti ja siksi rautaa kannattaa syödä pitkään. Olisin aloittanut rautalisän jo alkuraskaudesta ellei neuvolassa olisi oltu sitä mieltä ettei sitä vielä tarvita.

 

Ja noista imeytymisistä: kannattaa tosiaan katsoa aika tarkkaan mitä syö minkäkin kanssa. Kalsium ja rauta kiinnittyvät toisiinsa, joten jos niitä ottaa yhtä aikaa, ei kumpikaan imeydy. (itse nuorempana huuhtelin rautaa maidolla alas ja ihmettelin, miksei auta....) Tämän takia en tykkää ottaa perus-raskaus-vitamiineja, joissa on kaikki samassa tabletissa. Tosin vaatii hieman vaivaa tarkistaa ja selvittää ja kysyä ja lukea pakkausselosteesta, mitä kannattaa ottaa minkäkin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli eka neuvolakäynnillä hb 140, eli terkan mukaan tosi hyvä arvo! Seuraavalle kerralle oli sitten laskenu 125, ja siitä jatkanut laskuaan kerta kerralta. Viime neuvolakäynnillä oli jo 115 (vko 26+5), mutta vieläkään ei ole varsinaisesti suositeltu lisärautaa. Ihmettelin joskus lääkärillekin että eikö sitä tarvi jo alkaa syömään, mutta kuulemma jos menee alle 110 niin sitten suositellaan aloitettavaksi. Oon ollut välillä tosi väsynyt, keskikesän helteillä oli varmaan myös vaikutusta... Mutta vähän ihmetyttää ettei sitä oo tarvinu aloittaa, kun joku toinen on aloittanut jo paljon pienemmästäkin hb:n laskusta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aika jännä ettei ole suositeltu vielä rautalisää, ei kai siitä mitään haittaakaan ole, rautavarastoille on kyllä tarvetta synnytyksen jälkeen... Mulla on normaalisti ollut Hb yli 130, rv 8 neuvolassa 129, rv 16 112, jolloin suositeltiin aloittamaan rautalisä. Olen ottanut siitä asti neuvolassa suositeltua nestemäistä Floradixia ja kokeeksi myös pikkupullon Ferroforte B+C:tä. Nyt rv 22 Hb oli 120, eli ihan hyvin on auttaneet. Molemmat on ihan hyvänmakuisia, eikä ole aiheuttaneet mitään vatsaongelmia. Itse uskon kyllä enemmän noiden nestemäisten luontaistuotteiden tehoon, kuin apteekin ummetuspillereihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle annettiin neuvolasta Obsidania rv 30. Tuolloin oli hemoglobiini laskenut mun normaalista 130+ 119, eli ihan reippaasti vaikkei kovin huono sinällään vielä ollutkaan. Väsymystä oli ilmassa tosin, ja paljon. Söin sen kuurin eli muistaakseni 10 tablettia, ei tullut mitään kummempia oireita paitsi vähän turvotusta. Tänään rv 33+5 hb oli noussut 129, eli hyvin auttoi ja arvot on kuurin jälkeenkin pysyneet hyvinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle on lääkärit koko ajan sanoneet, että hempan lasku kuuluu asiaan ja että lisääntynyt verimäärä kompensoi laskevaa hemoglobiinia. Itselläni tippui siis jostain 135:stä 109:ään mutta siltikään ei suositeltu raudan aloittamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ei ihan heti ehtinyt kommentoimaan rauta/hemoglobiinikuulumisia mutta pari viikkoa sitten oli neuvolakäynti...

Eli rv 16+6 hb 109

rv22+3 hb 111

 

Söin siis retaferia 1tabl/pvä, nyt sitten nostettiin 2:n ja jos se ei ala auttaa niin vaihdan varmaan nestemäiseen valmisteeseen....

Kysymys kuuluu mille nestemäiset raudat maisuu??? Hyvälle? pahalle? makealle? hedelmälle??? Olen kyllä eläessäni kaiken maailman karmivia litkuja joutunut juomaan, eli kai se rautakin sitten menisi...

 

Ostin myös nokkosrouhetta josta oon tehnyt sellasen coctailin appelsiinituoremehun kanssa, sekin on aika hassua juomaa, mehua kauhealla määrällä roskia/sahanpurua :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin siis retaferia 1tabl/pvä, nyt sitten nostettiin 2:n ja jos se ei ala auttaa niin vaihdan varmaan nestemäiseen valmisteeseen....

Kysymys kuuluu mille nestemäiset raudat maisuu??? Hyvälle? pahalle? makealle? hedelmälle??? Olen kyllä eläessäni kaiken maailman karmivia litkuja joutunut juomaan, eli kai se rautakin sitten menisi...

 

Mulla on Maltofer-tippoja, niitä sekoitetaan nesteeseen joten ei ne millekään oikein maistu jos sekoittaa vaikka appelsiinimehuun tai muuhun voimakkaan makuiseen mehuun. Kermaesanssia siinä kai on, eli jos veteen sekoittaa niin maistuu etäisesti joku kermatoffee tms..? :D

 

Mun annos on nyt 20 tippaa eli 50 mg rautaa päivittäin. Keskiviikkona tiiän vasta, onko tuo tehonnut. Mun hemoglobiini oli laskenut 130->117 ja hoitaja suositteli 50 mg päivittäin joko nestemäisenä tai tablettina. Se olis ehkä käskenyt mua ottaa enemmänkin, mutta päädyttiin tuohon koska mulla menee raudasta maha "vähän" sekaisin...

 

Hihi, tuosta sahanpurumehusta tuli mieleen, että joskus kun innostuin aamusmoothien juomisesta, niin laitoin sekaan nokkosrouhetta. Ei sitä rouhetta edes huomannut siinä. Varmaan vielä paremmin olis mennyt sinne sekaan, jos olisin liottanut rouhetta yön yli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiemmissa raskauksissa olen tosiaan syönyt Obsidania niin kuin tähänkin ketjuun aiemmin olen kirjoittanut. Tässäkin raskaudessa olen sitä syönyt, mutta nyt terkkari ehdotti nestemäiseen valmisteeseen siirtymistä. Ne ilmeisesti imeytyy paremmin?!

 

Mulla on ongelmana se, että otan tabletin vasta illalla ennen nukkumaanmenoa, jolloin maha ei ole täysin tyhjä eikä rauta pääse kunnolla imeytymään. En voi ottaa tablettia aamulla muun lääkityksen vuoksi ja yöllä en herää käymään vessassa.

 

Hemoglobiini on pysynyt samassa koko raskauden ajan tuosta raudan syömisestä huolimatta. En kuitenkaan ihan testimielessä haluaisi kantaa kotiin kymmentä eri tuotetta, jotka sitten pahimmillaan jäävät käyttämättä tai pistävät vatsan sekaisin. Obsidan on tähän mennessä sopinut muuten hyvin, muttei ilmeisesti tuo terkkarin mielestä toivottua vaikutusta. Sillä ei ole merkitystä, ettei mun hemoglobiini muutenkaan ole hyvä ja raskausaikana sen kuuluukin laskea. :girl_sigh: Tällä hetkellä lukema on siis 108.

 

Kannattaako mun kokeilla jotain muuta (terkkari suositteli Kräuterblutsaftia/Floradixia) vai jatkatko sitkeästi Obsidanin syömistä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Yhdessä Obsidanissa on huomattavasti enemmän rautaa (100 mg) kuin annoksessa nestemäistä (esim Kräuterblutsaftissa 15 mg), eli tuntuu vähän epäuskottavalta että imeytyneessä rautamäärässä olisi merkittävä ero nestemäisen hyväksi.

 

Jos sulla on mitattu sormenpäänäytteistä hemoglobiinia, pyytäisin ennen muiden rautavalmisteiden testailua lähetettä laskimonäytteeseen. Sormenpäänäyte on helposti epäluotettava. Esimerkiksi mulla oli sormenpäänäytteiden mukaan ensin rv 30 hb 110 (jolloin aloitin Obsidanin), sitten 2 vkon päästä 106 ja taas 2 vkoa siitä 97. Tuolloin pyysin laskimonäytteen, jossa Hb olikin raskausviikot huomioiden ihan ok 111, siis seuraavana päivänä siitä kun sormenpäänäyte oli näyttänyt 97.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niinpä... Ehkäpä odottelen seuraavaan neuvolaan ja katsotaan, mitä lukema sitten näyttää. Edellisissä raskauksissa hemppa on näköjään sahaillut välillä 108-120. Eikä ole siis selvää logiikkaa, millä raskausviikoilla olisi ollut huonompi tai parempi. Ymmärrän, että rautavarastojen tulisi olla kunnossa synnytystä ajatellen, mutta niin vain esikoisenkin synnytin viikkoa ennen mitatulla 108:n arvolla ilman sen kummempia jälkiseuraamuksia. :girl_sigh:

 

Edellinen terkkari mittasi tuon saman 108 ja tyytyi vain toteamaan, että mulla kroppa on ilmeisesti tottunut matalaan hemoglobiiniin, kun ei mua väsytä tai ole muutenkaan aneeminen olo. Viimeksi oli sitten eri terkka, jonka mielestä lukeman pitäisi olla isompi. Eli näyttää olevan ihan terkasta kiinni, mitä ne "vaatii".

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksa uudelleen kirjoittaa joten tässä tuolta joulukuisista kopioitu kirjoitukseni:

 

Lisäksi pyysin että terkka ottaisi mun hemoglobiinin jonka kanssa on ollut ongelmia... Eli heinäkuun alussa hb 109, 6vko rautaa ja sitten elokuun puolivälissä, eli pari viikkoa sitten hb111. Sen jälkeen tuplarautaa, ja nyt pohdin rautavalmisteen vaihtamista johonkin muuhun jos imeytyisi paremmin kun ei tunnu tehoavan!! Nyt terkka otti sen veritipan ja hämmästelinkin itse että tulipa veri helpolla (olin just fillarilla 2km puuskuttanut ajaa eli syke korkealla) ja terkka kyseli että totanoin onko se veri tullut aina noin helpolla vai onko sitä sormea puristeltu/lypsetty verta??? Tää meinaan näyttäs nyt hb140!!!!! Eli terkan arvio oli, ei saisi kolleegoita moittia, mutta tuskin se hb on koskaan kovin alhaalla ollutkaan, vaan kun verta joudutaan puristamaan niin samalla kudosnestettä irtoaa ja se laimentaa verta siinnä kokeessa. Veritipan kuuluisi tulla siihen ihan itsestään pullahtamalla ilman lypsämistä!!!

No nyt sain sitten neuvoksi että 1tabl rautaa päivässä, ja ohjeistettava seuraavalla kerralla terkkaa miten se verikoe oikein otetaan :girl_haha:

Jälkeenpäin kiitin vielä terkkaa tekstarilla erittäin hyvästä ja ystävällisestä palvelusta :lipsrsealed: hän vastasi että kiitos teille mukavasta päivän aloituksesta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kyllä ihmetytttää tämä, miten herkästi toisille sitä rautaa määrätään, tai huolestutaan hemoglobiinin laskusta, kun sen tosiaan kuuluu laskea. Minulle lääkäri ja terkka molemmat ovat sanoneet, että se veren runsas määrä kompensoi sitä hempan laskua. Tai siis siksihän se laskee, kun verimäärä lisääntyy, mutta lasku kuuluu asiaan ja elimistö kyllä sen useimmiten pystyy hanskaamaan.

 

Minulle sanottiin synnytyksen liki kahden litran verenhukan jälkeen, kun hemppa putosi alle 80, että kyllä elimistö senkin korjaa viikossa - parissa, mutta sain silti kaksi yksikköä punasoluja. Ei se silläkään noussut kuin jonnekin 95 paikkeille ja entisissä lukemissa, jossain 130 tietämillä se oli kuukauden-parin kuluttua synnytyksestä. Silloin ostin pullollisen Floradixia ja se auttoi ihan hyvin.

Edited by LeeLoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla menee hempat ihan erilailla kuin näköjään useimmilla muilla..

rv 23 hb oli 131 ja nyt just mitattu rv 31 hb 135. onkohan se ruokavalio (en oo kyl muuttanu syömisiäni kovinkaan paljoa) mikä tuon muutoksen on saanu aikaan vai mitä?

 

Mua ihmetyttää muutenkin, kun mun hb on aina ollu 125 paikkeilla ennen raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vaihdoin Obsidanin nyt Maltoferiin. Tässä jälkimmäisessä rauta on hiukan eri muodossa, joten pitäisi ilmeisesti tehota paremmin. En tosin ehdi ennen seuraavaa mittausta syödä sitä kuin viikon, ja jos siinä ajassa ei ole muutosta hemppaan tullut, niin vaihdan takaisin Obsidaniin, koska se on mukavampi käyttää, edullisempi eikä koveta mahaa niin kuin Maltofer tuntuu tekevän. Nestemäisiä valmisteita ei apteekissakaan suositeltu, joten niiden annan nyt olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heissan!

 

Ulkosuomalaisena kyselisin ihan mielenkiinnosta, että mitataanko Suomessa rautaa muutoin kuin hemoglobiinin kautta raskausaikana, esim. ferritiiniarvoja verikokeella?

 

Taustatiedoksi oma tilanteeni:

 

Olen semikasvissyöjä (kala, kananmunat, maitotuotteet käy). Kun kerroin tästä lääkärilleni raskauden alussa, hän oli heti kärjistetysti sitä mieltä, että sikiö ei selviä tällaisella ruokavaliolla hengissä. Niinpä minusta otettiin heti myös ferritiiniarvot (en tiedä mitä ne olivat raskauden alussa, koska minulle ei ole niitä kerrottu). Koko raskauden ajan hb on ollut hyvä. Alimmillaan raskauden puolivälissä (125), korkeimmillaan 142 ja viimeisen kuukauden 132. Pari viikkoa sitten tehty ferritiinikoe paljasti kuitenkin, että rautavarastoni ovat hyvin vähissä: 9,1 (viitearvo käsittääkseni naisilla 6-160). Alentunut ferritiini-arvo kertoo hemoglobiinia nopeammin elimistön kärsivän raudan puutoksesta.

 

Lähinnä tässä tilanteessa hämmentää seuraavat seikat:

- minulla ei ole minkäänlaisia raudanpuutokseen viittaavia oireita

- miksi lääkäri ei ole kehottanut minua ottamaan rautavalmistetta jo aiemmin kuin rv:lla 35, jotta rautavarastoni eivät olisi laskeneet niin alhaisiksi?

- Suomessa tuntuu olevan ihan odotettavaa, että hb laskee 110:n paikkeille raskausaikana (olettaisin, että ferritiiniarvo on tuolloin vielä minun arvoja alhaisempi). Miksi täällä Saksassa pyöritellään silmiä ja syyllistetään minua ruokavaliostani?

 

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksista vastaavanlaisista tilanteista Suomessa. Luottoni omaan lääkäriini täällä on varsinkin tällä hetkellä kovin alhainen ja vertaistuki helpottaisi :)

 

Indira

rv 35+5

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla yksi syy omaan hemoglobiiniini voi olla samanlaisessa ruokavaliossa kuin sulla. Aiemmissa raskauksissa ei ole tarkempia kokeita tehty, mutta nyt lääkäri laittoi lähetteen labraan, jossa sitten kaiketi katsotaan nuo ferritiiniarvot ja jotain punasolujen uusiutumisestakin tms. Mulla normaalisti hemppa pyörii siellä 120:n tienoilla, joten voi olla, että mulla jotain puutoksia on. Mutta kaksi raskautta olen jo selvinnyt näillä arvoilla eikä tässä kolmannessakaan sinänsä mitään ongelmaa ole ollut, mutta vaihtuvista terkkareista johtuen olen saanut monenlaista mielipidettä siitä, onko hemppani riittävä. Lääkäri oli sitä mieltä, että kyllä lisäraudan syöminen kohdallani on toiminut, koska muuten hemppa olisi vielä alhaisempi. Ei siis näin suoralta kädeltä ole viitteitä siitä, etteikö rauta imeytyisi.

 

Mitä taas tuohon ruokavalioon tulee, niin dieetin puutteet tiedostaen pystyy koostamaan ihan hyvän ruokavalion ilman, että sieltä puuttuu mitään. Toki jostain vitamiineista ja hivenaineista voi tulla helpommin puutetta, kun osa ruoka-aineista puuttuu, mutta minusta on vanhanaikainen käsitys, ettei tuolla ruokavaliolla muka pysyisi hengissä. Monin tavoinhan se on terveellisempikin kuin sekaruokavalio. Eipä taida kaikilla sekasyöjilläkään ne rautavarastot aina täysin kunnossa olla, vaikka hemppa olisi hyvä, jos kerran sinullakin rautavarastot on alakanttiin kohtalaisesta/hyvästä hempasta huolimatta. Summa summarum: Täällä taidetaan tarkastella enimmäkseen vain tuota hemoglobiinia ja siihenkin tuijotetaan välillä kuin piru raamattuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ekassa neuvolassa hb 107, silloin oli ohimennen jotain puhetta lisäraudasta. Toisella neuvolakäynnillä oli laskenut 96, jolloin sain Obsidania. Neuvolan täti ei vaikuttanut kovinkaan huolestuneelta, mikä saattoi johtua siitä että huimausta minulla ei ollut, vain pientä pääsärkyä. Ensimmäisen viikon otin yhtä pilleriä päivässä ja siitä eteenpäin joka toiselle päivälle toinen pilleri lisää. Parin viikon päästä kolmas käynti neuvolaan, jossa katsotaan kuinka on toimineet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin söin puolesta välistä raskautta ensin Neorautaa (vai mikä se nyt oli?) ja sitten purkin loputtua Obsidania. Tuo Obsidan alkoi kyllä selvästi vaikuttamaan ja arvot nousi siitä 110 paikkeilta lähemmäs 130:tä, joka mulla on normaali arvo. Otin raudan aina yöllä tyhjään vatsaan veden kanssa, eikä tuosta tullut mitään mahaongelmia. Loppuraskaudesta sanottiin jo, ettei enää tarvitse syödä niitä. Synnytyksen jälkeen ei ole hemppaa edes mitattu, joten en tiedä kuinka paljon se sitten vaikutti arvoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rautakuuri tuli ja neuvolasta suositeltiin Obsidania, kuukaudessa arvo tippunut 130-->105. Aivan uskomaton väsymys ja voimia ei sitten yhtään. Normisti hemppa huitelee lähempänä 140. Viikkoja takana 12 ja risat. Tähänkö liittyy mandariinien ja omenamehun himo? grin.gif Aiemmassa odottelussa ei ollut minkäänlaisia ongelmia...

 

Viitsiikö ton rautakuurin lisäksi nyt syödä Multivitan monivitamiinia(mamma)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa suositeltiin raudan aloitus kun hemoglobiini oli 115, viikkoja silloin 12. Neuvolasta ei suositeltu mitään merkkiä, päädyin Obsidan FE:n, joka oli aika ikävää vatsalle, arvot nousivat hyvin viimein vk 31, ( arvo 119 ) jolloin vaihdoin Iron Vital tuotteeseen, joka on pitänyt loppuraskauden ajan rautapitoisuudet hyvin kurissa vatsaystävällisesti, luonnontuote! Neuvolassa arvoa ei kuitenkaan olla mitattu enää 35+1 viikon jälkeen, sanoivat vaan että kannattaa jatkaa raudan syöntiä, vielä imetyksen ajankin..

Minulla on kyllä aina ollut alhainen hemoglobiini, jonka myös huomasi nyt raskauden aikana kun se oli alimmillaan, pyörrytti ja heikotti välillä, ennen ei ollut oireita ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä! Neuvolassa käskettiin aloittaa raudan syönti. Arvot ovat olleet 111 jo pitkään.

 

Oletteko yrittäneet kohottaa arvoja ruokavaliota muuttamalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nestemäinen rauta toimii ainakin mulla hyvin. Kolmas raskaus menossa ja aina sama juttu, eli Hb laskee alle sadan ja väsymys iskee. Oon käyttäny Maltoferia, joka on kolmen arvoinen rauta ja aidosti vatsaystävällinen, eikä tarvi ottaa tyhjään mahaan, niinkuin kaikki muut valmisteet. Ainoo haittapuoli on hinta yli 20e. Nyt apteekkari palveli mua paikallisessa apteekissa ja kertoi, että uusi valmiste on tullu markkinoille, Compiron joka on ravintolisä ja 3-arvoinen rauta. Kuukauden kuurin jälkeen Hb nousi 91stä 120, mikä on mulle tosi hyvä taso, kun parhaimmillaankin hemppa on 130. Ja mikä parasta hinta on vaan 7.70e!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now