PMLats

Lisärauta odotusaikana?

206 posts in this topic

Mä olen vähän kummissani, kun neuvolassa terkka sanoi, että nykyään suositus on se, että hemoglobiinista riippumatta raskauden puolesta välistä eteenpäin pitäisi syödä rautaa. Mulla siis viimeksi neuvolassa hemppa oli 130 ja tuli tosiaan kehoitus aloittaa rauta. Ajatus tässä vissiin on se, että koska raskauden jälkeen rautavarastojen korjaantuminen vie pari vuotta, niin tällä "varmuuden vuoksi" syömisellä sitä ehkäistäisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen vähän kummissani, kun neuvolassa terkka sanoi, että nykyään suositus on se, että hemoglobiinista riippumatta raskauden puolesta välistä eteenpäin pitäisi syödä rautaa. Mulla siis viimeksi neuvolassa hemppa oli 130 ja tuli tosiaan kehoitus aloittaa rauta. Ajatus tässä vissiin on se, että koska raskauden jälkeen rautavarastojen korjaantuminen vie pari vuotta, niin tällä "varmuuden vuoksi" syömisellä sitä ehkäistäisiin.

 

Mulle taas terkka sano, ettei lisärautaa tarvita, ku hemppa oli 120. Että ei ilmeisesti mikään yleinen suositus kuitenkaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulle kehotettiin alottamaan raudansyönti viikolla 16 hb oli 118

mut joteinkin unohdin sen, tai en pitänyt sitä niin tärkeänä. ajattelin vaan että "ostan kun menen apteekkiin"

 

viimeksi neuvolassa eli viikolla 19 neuvolan täti oli jo huolissaan kun hb oli 106

eli ei muuta kun popsimaan tabletteja..ihmettelinkin kun olen niin kuoleman väsynyt kokoajan enkä jaksa mitään.

minulla ei ole vaikuttanut mitenkään vatsantoimintaan tai oloon..

eli ei muuta kun lisää nappeja naamaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisiko joku etsiä jotain tietoa siitä, mikä rautavalmiste imeytyisi parhaiten ja vähimmillä sivuvaikutuksilla? Löysin jonkun tutkimuksen, jonka mukaan 75 mg ferroglukonaattia sisältänyt nestemäinen valmiste olisi ollut yhtä tehokas kuin esim. 100 mg ferrosulfaattia tablettina. Sivuvaikutuksiakin oli ollut vähemmän kuin muilla tutkimuksessa käytetyillä. Mutta tuo oli vain yksi tutkimus, ja siinä taisi olla aika vähän osallistujiakin. Noissa käsikaupparautamehuissahan on kai kaikissa ferroglukonaattia, mutta max. 20 mg, ja muiden ainesosien takia en ainakaan omin päin uskalla ottaa suositeltua enempää, minkä lisäksi noilla on jo nyt ihan riittävästi hintaa :rolleyes:

 

Mulla on nyt ollut Obsidan käytössä reilut 2 kk ja hemppa oli taas laskenut siitä huolimatta. Neuvolassa suositeltiin nyt Maltoferia tuon Obsidanin rinnalle, koska imeytyminenkin voi ilmeisesti olla vähän yksilöllistä. Ainakin Maltoferin sivuvaikutukset pitäisivät olla vähäisemmät kuin monilla muilla rautavalmisteilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa rupesin puolessa välissä syömään Retaferia, oikeastaan vain siksi että oli pari kolme pakettia jemmassa verenluovutuksista ja oli tuttu pilleri. Hyvin piti yllä rautaa mutta ei nostanut missään vaiheessa niin ylös että olisi voinnut jättää syömättä. Kokeilin nimittäin kerran että jätin kahdeksi viikoksi pillerit ottamatta ja heti laski reippaasti rauta-arvot.

 

Saa nähdä mitä nyt seuraavaksi rupeisi syömään. Nyt ensimmäisen kerran mitatessa rauta oli 140 ja viimeksi ei edes mitattu edellisen hyvän tuloksen takia, otan joka päivä Multitabs raskaanaoleville jossa on hiukan rautaa lisätty valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole raskaana, pillereitäkin syön vielä juhannukseen saakka. Eilen olin verta luovuttamassa ja sieltähän sai rautatablettipaketein mukaan! Hykertelin itsekseni, että tuleepa nyt sitten aloitettua kuuri jo ennen raskaantumisyrityksen aloitusta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle taas terkka sano, ettei lisärautaa tarvita, ku hemppa oli 120. Että ei ilmeisesti mikään yleinen suositus kuitenkaan...

 

Ilmeisesti ei vielä yleistynyt suositus eli todennäköisesti kyse on sen verran uudesta suosituksesta, että kaikkien tiedot eivät ole vielä sen osalta päivittyneet.

 

 

 

Mä olen siis nyt korkannut Ferronol- pullon, saa nähdä onko se vaikuttanut mihinkään, viikonlopun jälkeen olisi neuvolareissu tiedossa.

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua neuvolantäti kehotti syömään monivitamiineja rv 23, kun hb oli laskenut alkuraskauden 130 -> 115. Muutaman vuoden takaisesta rautakuuristani muistin, että ei noi tabletit oikein imeydy, joten Kräuterblutsaftia kaappiin. Olo oli tosi väsynyt, nukahtelin pitkin päivää kesken kaiken, mutta nyt on alkanut lisäraudan myötä helpottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun HB oli alkuraskaudessa 135 ja kaikki hyvin. Nyt se on pudonnut 95 ja rautavarastot tyhjät. Olen syönyt jo lähes parikuukautta rautaa, ensin retaferiä, joka pisti mahan kovalle, sitten obsidania, joka pisti vatsan varpusparvi kuralle.

 

Nyt syön lääkärin määräyksestä kahta eri nestemäistä rautaa, jotta edes toinen imeytyisi. Eli syön Ferranolia, joka on markkinoiden vahvin nestemäinen rauta ja jopa siedettävän makuista. Lisäksi juon jotain r.llä alkavaa muka kirsikan makuista mönjää.

 

Foolihappoa otan myös tabuna, koska kuulema parantaa raudan imetymistä ja sen puutos aiheuttaa anemiaa.

 

Paprikaa kannattaa kuulema syödä täysjyvätuotteiden ja appelsiinimehun kanssa, pistää leivän päälle vielä persillijaa. Sipulia pitää välttää.

 

Katsotaan, mikä tulos on parin viikon päästä. Nyt siis ollaan siinä tilassa, etten kuulema voi yliannostusa saada jos otan pitkin päivää "huikkia" rautaa vaikka suositukset menisivät ylikin.

 

Suht suosituksissa olen pysynyt, vaikka välillä saatan ylimääräisen annoksen nappaista ja mittailen annoksia niin, ettei kauheasti mitasta yliloisku.

 

Toisataiseksi siis vain laskee tämä hemppa, vaikka joku muu olis varmaan saanut jo myrkytyksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

15. viikon neuvolassa hb oli likempänä sataa ja kehoitettiin ostamaan apteeksita Obsidan-rautakapseleita. Pitänee odottaa seuraavaan hb-mittaukseen, että näkee onko vaikuttanut... itse en ole vaikutuksia päälle päin huomannut muutamassa viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse sain käskyn alkaa syömään lisärautaa viikoilla 22+2 kun hb oli laskenut 109 (alussa ilmeisesti lähelle 130, ei merkitty korttiin), mutten varsinaisesti pitänyt kiirettä apteekkikäynnin kanssa. Söin sitten Obsidania raskauden loppuun ja se toimi mun kohdallani hyvin: hb nousi, ja vatsa pehmeni sopivasti biggrin.gif Vikassa neuvolassa ennen synnytystä hb olikin sitten 143.

 

Ennen määrättyä lisärautaa soitin kerran neuvolaan ja pyysin ylimääräistä mittausta koska olin tajuttoman väsynyt koko ajan. Kävin labrassa antamassa näytteen ja kaikki oli ok.

Edited by Ronja_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitin Obsidanin syönnin viikolla 26, sillon Hb oli 109. Eilen neuvolassa (29+5) Hb oli 114. Esikoisesta aloitin jo aikaisemmin ja silloin Retafer ei meinannut tepsiä ja söin jokatoinen pv tuplana. Se ei oikein vatsallekaan sopinut, mutta tää Obsidan on ollut ihan hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itekin aloitin tänään obsidanin kun alkoi olla sen verran raudanpuutosoireita (mitä siis obsidan mainosläpyskässä mainittiin :rolleyes:). viimeksi neuvolassa 25+2 oli hb 119, alussa oli 146. 14,90e tais täällä maksaa tuo obsidan. helposti tuntu menevän alas, ja toivottavasti sopii :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole syönyt koko tänä raskausaikana ja hyvä niin! Viimeksi tuli aivan kaameat vatsakivut raudasta. Nyt on tainnu alimmillaan olla hemppa 108. Ei huolta. Nykysuositusten valossa ei tartte liian helposti lähteä nappailemaan. Pari kertaa on tullut hirveä himo maksamakkaraan ja sitä olenkin sitten vedellyt antaumuksella. Aina on nostanut hyvin hemppaa ja neukkakin on pysynyt tyytyväisenä :) Kyllä se kroppa tietää, mitä milloinkin tarvitsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aina ollut vähän huono hemppa ihan ilman raskauttakin. Raskauden puolivälin aikoihin aloitin oma-aloitteisesti rautamehun (Ferronol, yöks) ja heikko olo paranikin aika mukavasti. Pari viikkoa tuon jälkeen sain terkalta ohjeen aloitella ihan "kunnon" rautalisää ottamaan silloin tällöin ja myöhemmin säännöllisesti joka päivä ja nyt saisi ottaa jopa 2xpvä, jos vaan maha kestää (Hb 109). Hankalaa vaan, kun joka rautalisällä on omat huonot puolensa :girl_sigh: Retafer vetää mahan kovaksi, Obsidan taas aiheuttaa sellaista liisteriä että sitä pyyhitään sitten koko päivä (eikä se silti tule yhtään sen helpommin ulos). Nyt on kokeilussa yhdistelmä Floravital-rautamehu (ihan siedettävä maku) ja tänään ostamani Spartofer-tabletti. Jään mielenkiinnolla odottelemaan varsinkin tuon Spartoferin vaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on ollut usein aika alhainen hemoglobiini ennen raskautta myös, ekalla neuvolakäynnillä 9.viikolla oli 124 eli ihan ok vielä vaikka paremminkin ois tietty voinut olla. Epäilin jo vähän silloin että mitenköhän käy hemoglobiinin suhteen kun raskaus etenee, nyt 14. viikolla jouduin soittaan neuvolaan että voisivatko mitata hemoglobiinin & verenpaineeni kun eilen oli kamalaa päänsärkyä ja olin tosi väsynyt, nukuin pitkin päivää. Joten ei ollut suuri yllätys että nyt Hb oli 104, Obsidania suosittelivat neuvolasta, en oo aikaisemmin syönyt tuota merkkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli Obsidania edellisessä raskaudessa. Mulla ei ole ainakaan mitään muuta pahaa sanottavaa kuin että maistuu ja haisee tosi tosi pahalle, mutta niinhän kaikki rauta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin syömään Retaferia kun hemppa oli 126. Ei imeytynyt ja sai mulle aikaan ummetuksen.

Seuraavassa neuvolassa memppa oli 117 jonka jälkeen vaihdoin merkkiä Obsidaniin.

Nyt ainankin olo on taas pirteempi, mutta saa nähdä parin viikon päästä taas neuvolassa imeytyykö nyt tämäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin ekan neuvolan jälkeen Retaferin viikolla 7+x. Ummetustahan siitä tulee, se oli tiedossa kun ennenkin olen sitä syönyt. Hemppa oli ekassa neuvolassa 117, mikä on mulle oikeastaan aika normaali, mutta vähän alhainen. Verta olen päässyt luovuttamaan ennen raskautta, eli silloin se on ollut juuri sen 125. Nyt kun ei olekaan seuraavaa neuvolaa ollut (mä olen ainakin osunut Helsingin säästölinjalle, vaikkei läheskään kaikki odottajat ole, onneksi osaan pitää kotineuvolaa :/), enkä koulussa ole hemppaa mittaillut, niin ei ole käsityksiä vaikutuksista. Muusta, kuin ummetuksesta ;) Olettaisin kuitenkin, että hemppa pyörii siellä mun normaaliarvoissa, ei väsytä mitenkään erityisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisessä raskaudessa hemoglobiini lähti nousuun nokkostableteilla ja luontaistuoteosaston nestemäisellä raudalla, tablettiraudasta meni vain maha tukkoon. Vaikkei rautalitkut varsinaisesti pahoja olleet, jäi ottamisesta silti jonkin sortin äklötysreaktio. Kesällä olen käyttänyt kasveille lannoitetta, joka on rautalitkun väristä ja mittakorkkikin suht rautamitan lainen, ja joka kerta on oksettanut kun mittaan ainetta veteen. Jollain rauta pitää varmaan tälläkin kerralla saada alas kurkusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on ollut usein aika alhainen hemoglobiini ennen raskautta myös, ekalla neuvolakäynnillä 9.viikolla oli 124 eli ihan ok vielä vaikka paremminkin ois tietty voinut olla. Epäilin jo vähän silloin että mitenköhän käy hemoglobiinin suhteen kun raskaus etenee, nyt 14. viikolla jouduin soittaan neuvolaan että voisivatko mitata hemoglobiinin & verenpaineeni kun eilen oli kamalaa päänsärkyä ja olin tosi väsynyt, nukuin pitkin päivää. Joten ei ollut suuri yllätys että nyt Hb oli 104, Obsidania suosittelivat neuvolasta, en oo aikaisemmin syönyt tuota merkkiä.

 

Reilun viikon jälkeen raudan aloittamisesta Hb oli lähtenyt kyllä nousuun, eilen mitattu ja oli 113. Oon syönyt joka toinen päivä 200mg ja joka toinen päivä 100mg, ei ole ollut mahaongelmia joten sanoivat neuvolassa että voisin hyvin ottaa sitten vaikka joka päivä sen 200mg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on hb ollut jo vuosia alhainen ja ekassa neuvolassa se oli 115. Hoitaja sanoi ettei saisi enää laskea niin olen syönyt obsidania viikolta 7 asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen (viikkoja 16+3) kävin neuvolassa ja hb oli vaivaiset 114. Tänään siis lisäraudan ostoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen (viikkoja 16+3) kävin neuvolassa ja hb oli vaivaiset 114. Tänään siis lisäraudan ostoon.

 

Nyt melkein kuukauden verran oon syönyt Retaferia säännöllisesti appelsiinimehun kera ja tänään esikoisen 1v. neuvolassa pyysin terkkaa mittaamaan mun hb:n, kun olo on vieläkin aika kehno ja uupunut. Hb oli enää vain 107. Passelisti tänään loppui toi Retafer, eli jos vaikka seuraavaksi kokeltais Obsidania. Esikoisen raskausaikana ko. merkki aiheutti ihan kamalat ummetukset eikä maha tykännyt yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kokemuksia melkein 2kk obsidania syöneenä (1/päivä):

-kakka mustaa ja pökälemäistä :rolleyes: silloin tällöin ummetusta, johtunee muusta ruokavaliosta

-hemppa pysyi aluksi n. kk samana (119-117-117), kunnes eilen viimein melkein parin kk käytön jälkeen oli noussu 125een :) sain kehoituksen jatkaa samaan malliin 1/päivä synnytykseen saakka, koska silloin tarvitsee rautavarastoa

-ei sivuoireita

-ei mahakipuja

-mulle sopi siis täydellisesti! toki olis voinu nopeamminkin tuo hemppa nousta, mutta hyvä että edes nousi.

 

muita rautavalmisteita ei ole tarvinnut kokeilla. tuo kapseli menee hyvin alas mehun tai mehukiisselin/keiton kera, kuhan on c-vitaminoitua. otan maitoisen aamupalan jälkeen n. 1-2h päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now