PMLats

Lisärauta odotusaikana?

206 posts in this topic

Suositeltiinko neuvolassa aloittamaan lisärauta?

Eipä oikeastaan. Alimmillaan hb oli 115 ja silloin neuvolan terkka (sijainen) vaan kysyi, että ootko miettinyt lisärautaa. Mä sanoin siihen, että en oo ja se keskustelu oli sillä selvä.

 

Mikä oli hemoglobiiniarvosi, kun sait suosituksen aloittaa lisärauta

Tuo 115.

 

Millä viikolla aloitit?

Söin lisärautaa pari päivää rv 36, kun olin todella väsynyt ja olin ajatellut, että varmaan hb laskenut. Oli juuri siis tuon neuvolakäynnin jälkeen, kun hb oli 115. Neuvolaan kun menin seuraavan kerran niin hb olikin 134, joten lopetin llisäraudan syönnin. Ilmeisesti väsymys johtui vaan loppuraskaudesta.

 

Mitä valmistetta käytit?

Obsidania

 

Miten elimistösi reagoi?

Uloste muuttui mustaksi, ei muuta. Olen joskus aiemmin syönyt rautakuurin (Retafer) ja silloin oli myös ummetusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten usein tota hemoglobiinia mittaillaan ihan normaalissa raskaudessa? Viikolla 8+0 ekoissa verikokeissa tulos oli 130, eli ihan hyvä, mutta josku aikaisemmin elämässä se on ollut tosi alhainenkin. Seuraava neuvola on vasta viikolla 18+0, ja ei kai siellä mitään verikokeita edes oteta? Täytyykö siis olla jotain oireita ja itse pyytää päästää labraan? Ja olisiko "turhasta" lisäraudasta jotain haittaa, jos hemppa olisikin pysynyt ihan hyvänä, vai voiskohan ruveta ihan itsekseen juomaan esim. sitä Kreuterblutsaftia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hemoglobiini mitataan yleensä ihan vaan sellaisella pikatestillä siinä terveydenhoitajan vastaanotolla eli ei tarvitse lähteä erikseen labraan (ellei sitten ole jotain tarvetta tarkemmalle määritykselle mikäli hemoglobiini sattuu esim. olemaan tosi matala). Mittaustiheys vaihtelee ihan terkkarista riippuen, mutta kannattaa ihmeessä pyytää mittausta mikäli pelkää arvojen laskeneen. :)

 

Itse olen kummassakin raskaudessani aloittanut lisäraudan puolenvälin paikkeilla kun hb laski johonkin 110 tuntumaan ja rautaa olen syönyt synnytykseen saakka ja vielä ylikin kun hemoglobiini laski synnytyksen seurauksena taas liian alas. Ekalla kerralla söin pelkästään Retaferia, joka toimi hyvin. Tällä kertaa yritin jossain vaiheessa vaihtoa Compiren Fe:hen, pääasiassa siksi että sen ottaminen on vaivattomampaa kun ei tarvitse pitää mitään taukoja raudan ottamisen yhteydessä, mutta tuo ei pitänyt hemoglobiiniarvoja tarpeeksi korkealla ja aiheutti lisäksi ummetusta, joten palasin takaisin tuttuun ja turvalliseen Retaferiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Solja vastauksista. Kiva kuulla ettei siellä labrassa tarvitse siis ihan jatkuvasta rampata vaan hg mitataan ihan terkkarin vastaanotolla. Täytyy muistaa vaan joka kerta vaatia että se mitataan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turussa ei mitata kuin verikokeilla. :( Eli mulla mitattu 11+2 ja 26+5 ja jos ei tule tarvetta niin tuohon jää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden alussa hb oli hyvä, mutta laski siinä puolen välin paikkeilla lähelle 100. Obsidania olen käyttänyt, aluksi kamala ummetus, mutta se meni ohi muutaman viikon päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suositeltiinko neuvolassa aloittamaan lisärauta?

Kyllä.

 

Mikä oli hemoglobiiniarvosi, kun sait suosituksen aloittaa lisärauta

116. Lähtöarvo oli ollut 118 ja puolen välin tienoilla tipahti tuohon. Kun en aloittanut raudan syöntiä aiempien huonojen rautakuurikokemusten vuoksi, niin arvo tipahti sitten kunnolla ja oli vain 100. Sitten tartuin purkkiin.

 

Millä viikolla aloitit?

rv 32

 

Mitä valmistetta käytit?

Obsidania.

 

Miten elimistösi reagoi?

Ei hyvin. Jatkuva oksettava ja paha olo. Vatsassa täysinäisyyden tunne tai muuten vain outo olo, joten en saanut kunnolla syötyä. Nyt koitan neuvolan ohjeen mukaan ottaa raudan yöllä herätessäni. Tuskin palaan 1kapseli/ päivä tahtiin, vaan syön ehkä joka toinen päivä, jos nuo sivuoireet sillä helpottaisivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suositeltiinko neuvolassa aloittamaan lisärauta?

Kyllä.

 

Mikä oli hemoglobiiniarvosi, kun sait suosituksen aloittaa lisärauta

Raskauden alussa arvo oli 137, puolen välin jälkeen se oli enää 111. Söin sen jälkeen 1 tabletti/pv ja kuukauden päästä arvo oli 117. Sain käskyn syödä joka toinen päivä 2 tablettia ja joka toinen päivä 1 tabletin.

 

Millä viikolla aloitit?

Noin 25

 

Mitä valmistetta käytit?

Retafer-tabletteja löytyi pakettikaupalla kaapista verenluovutusten takia.

 

Miten elimistösi reagoi?

Ei mustaa kakkaa kummempia sivuoireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla hemoglobiini normaalistikin alhainen, ennen raskautta verikokeissa 120. Tämän jälkeen aloitin rautakuurin, ja sitä olen nyt jatkanut. Neuvolatäti sanoi, että on ihan hyvä syödä. Ruuasta en saa riittävästi rautaa, koska en syö lihaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suositeltiinko neuvolassa aloittamaan lisärauta?

Kyllä.

 

Mikä oli hemoglobiiniarvosi, kun sait suosituksen aloittaa lisärauta

118

 

Millä viikolla aloitit?

rv 19

 

Mitä valmistetta käytit?

Obsidania.

 

Miten elimistösi reagoi?

Väsymys on jo helpottanut, ei ikäviä sivuvaikutuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suositeltiinko neuvolassa aloittamaan lisärauta?

Kyllä.

 

Mikä oli hemoglobiiniarvosi, kun sait suosituksen aloittaa lisärauta

rv 16 arvo oli vielä 121, ja silloin terkkari ei vielä suositellut rautalisää, mutta rv 21+5 arvo oli tippunut 108:aan, ja silloin sain suosituksen aloittaa rautalisän.

 

Millä viikolla aloitit?

n. rv 16-17

 

Mitä valmistetta käytit?

Aluksi käytin Compiron nestettä, mutta koska siitä ei ollut hötyä, vaihdoin Obsidaniin, jonka tiedän varmasti auttavan.

 

Miten elimistösi reagoi?

Compiron: Verenvuotoa peräsuolesta. Henoglobiini laski entisestään.

Obsidan: Vaikea ummetus.-> Laksatiiveistä on siihen vaivaan ollut apua. Hemoglobiiniarvo on noussut hyvää vauhtia. (Tämän raskauden ajalta tuosta ei kyllä ole vielä todisteita, mutta aikaisemmat kokemukseni siitä ovat sen verran hyvät, että luotan siihen, miltä päässä tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle suositeltiin Obsidania rvk:lla 16, kun hemoglobiini oli 116. Pyysin itse mittausta jatkuvan väsymyksen vuoksi ja olikin tippunut n. 30 yksikköä aikaisemmasta mittauksesta. Nyt loppuraskaudessa arvo ollut 126:n luokkaa. Lisäraudan jätin n. kuukausi sitten pois, tosin multitabsin raskausvitamiinissahan sitä on jonkin verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt vähän tyhmä kysymys, mutta kaikilla, joilla rautalisä on aiheuttanut vatsaoireita, niin onko se aina ummetusta?

 

Ensimmäisessä raskaudessa söin Obsidania, nyt olen sen taas aloittanut, mutta tuntuu, että joka kerta kun otan sen, niin vuorokauden on vatsa löysällä, ei kovana. Tuskin ehtii mitään imeytyäkään, kun tulee aina toisesta päästä vauhdilla ulos... Aion kokeilla nyt jotain nestemäistä. Katsotaan miten tilanne kehittyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla meni Obsidanista kans vaan vatsa löysäks, vaikka koitin sekä tyhjään vatsaan että ei-tyhjään ottaa. Lopulta kyllästyin jatkuvaan vessassa juoksemiseen ja jätin tabut pois. Mullakin nyt tavoitteena kokeilla jotain nestemäistä valmistetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin aluksi helpottunut kun ummetusvaiva katosi obsidanilla, mutta nyt kun 3 viikon syömisen jälkeen hemoglobiini oli vain laskenut, otin eilen 2 obsídania ja tänään vatsa on ollut sitte ihan mustalla kuralla :skilletgirl: Tietysti helpottaa mukavasti tätä jouluruuan aiheuttamaa ähkyä, mutta ei oo ihme jos ei rauta imeydy kun kaikki tulee vauhdilla ulos. Esikoista odottaessa söin Retaferia, täytyykin katsoa neuvolakortista oliko siitä silloin jotain hyötyä, muistaakseni aiheutti ummetusta. Neuvolasta sain näytepullon nestemäistä rautaa, mutta se karvasteli kurkkua jo alas mennessään ja aiheutti kauhean närästyksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt syönyt kolme viikkoa Obsidania ja hemppa oli noussut 111 lukemasta 121 lukemaan, eli toiminut on. Otan illalla appelsiinimehun kanssa, en voi ottaa tyhjään vatsaan. Ja ummetusta tuo on aiheuttanut, johon taas ovat auttaneet puuro ja Activia. Aikamoista kikkailua. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hemppa ollut alimmillaan 125 joskus rv 17 paikkeilla, muuten koko ajan 130+. Obsidania aloin ottamaan silti noin rv 22 kun neuvolasta suositeltiin varuiksi. Tosin oon ottanut sillon kun muistan, 2-3 krt viikossa. Nyt viime viikolla oli 134 ja ohje että syön tuota loppuun asti samalla tahdilla kuin nyt.

 

Mulla vatsaan vaikuttaa niin, että aina seuraavana päivänä vatsa toimii helpommin ja väristä huomaa että on rautaa ottanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katsoin esikoisen neuvolakortista et rv 35 hemppa on ollut 114 ja rv 37 134. Tuskin noin nopea nousu selittyy loppuraskauden luonnollisella hempan nousullakaan, joten kävin ostamassa ne retaferit. Jos ummettaa niin otan sitten vuorotellen obsidanin kanssa niin pysyy suolen toiminta balanssissa :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olin aluksi helpottunut kun ummetusvaiva katosi obsidanilla, mutta nyt kun 3 viikon syömisen jälkeen hemoglobiini oli vain laskenut, otin eilen 2 obsídania ja tänään vatsa on ollut sitte ihan mustalla kuralla :skilletgirl: Tietysti helpottaa mukavasti tätä jouluruuan aiheuttamaa ähkyä, mutta ei oo ihme jos ei rauta imeydy kun kaikki tulee vauhdilla ulos. Esikoista odottaessa söin Retaferia, täytyykin katsoa neuvolakortista oliko siitä silloin jotain hyötyä, muistaakseni aiheutti ummetusta. Neuvolasta sain näytepullon nestemäistä rautaa, mutta se karvasteli kurkkua jo alas mennessään ja aiheutti kauhean närästyksen.

Sain varmaan samaa, mutta sitä valmistetta ei tartte ottaa tyhjään mahaan, kun rauta on kolmiarvoista, itse sekoitin mehuun, eikä mitään ongelmia. Hb nousi maltilla, mut riittävästi. Lisäksi ei ummetusta, eikä ripulia, toisin, kuin retaferilla ja Obsidanilla...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olen nyt syönyt kolme viikkoa Obsidania ja hemppa oli noussut 111 lukemasta 121 lukemaan, eli toiminut on. Otan illalla appelsiinimehun kanssa, en voi ottaa tyhjään vatsaan. Ja ummetusta tuo on aiheuttanut, johon taas ovat auttaneet puuro ja Activia. Aikamoista kikkailua. :D

Mä sain ohjeet, että Maltofer on vatsaystävällinen rautalääke ja turvallisempi kuin muut, kun ei tutkimuksien mukaan aiheuta hapettumista tai jotain...Bongasin sen apteekista ja hups...onpa kallista. Sitä ei tartte ottaa tyhjään vatsaan, eikä tarvii imeytyäkseen c-vit. apua, ainakin näin tulkitsin joltain nettisivuilta jenkeistä. Joten nappasin sitä pienen paketin ja ihan ok, paitsi maku kamala pureskeltaessa (purutabu). Paketin syönnin jälk. Hb oli noussut 95sta 110, sen huomasin olossa jo mukavasti. Nyt sain apteekista matkaani samaa tuotetta Compiron nimisenä, mistä joku oli kirjottanu. Hinta halpa, mutta maku ei kovin hyvä. Nyt luin, että joku sekottaa tuotteen mehuun tms. Täytyy testata...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olin aluksi helpottunut kun ummetusvaiva katosi obsidanilla, mutta nyt kun 3 viikon syömisen jälkeen hemoglobiini oli vain laskenut, otin eilen 2 obsídania ja tänään vatsa on ollut sitte ihan mustalla kuralla :skilletgirl: Tietysti helpottaa mukavasti tätä jouluruuan aiheuttamaa ähkyä, mutta ei oo ihme jos ei rauta imeydy kun kaikki tulee vauhdilla ulos. Esikoista odottaessa söin Retaferia, täytyykin katsoa neuvolakortista oliko siitä silloin jotain hyötyä, muistaakseni aiheutti ummetusta. Neuvolasta sain näytepullon nestemäistä rautaa, mutta se karvasteli kurkkua jo alas mennessään ja aiheutti kauhean närästyksen.

Sain varmaan samaa, mutta sitä valmistetta ei tartte ottaa tyhjään mahaan, kun rauta on kolmiarvoista, itse sekoitin mehuun, eikä mitään ongelmia. Hb nousi maltilla, mut riittävästi. Lisäksi ei ummetusta, eikä ripulia, toisin, kuin retaferilla ja Obsidanilla...

Mä otin tuon nestemäisen raudan aterian jälkeen ja silti närästi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mulla meni Obsidanista kans vaan vatsa löysäks, vaikka koitin sekä tyhjään vatsaan että ei-tyhjään ottaa. Lopulta kyllästyin jatkuvaan vessassa juoksemiseen ja jätin tabut pois. Mullakin nyt tavoitteena kokeilla jotain nestemäistä valmistetta.

 

Kokeilin sitten nestemäistä Iron Vital F:ää, mutta se oli niin sairaan pahanmakuista, että kertakokeiluksi jäi. :girl_prepare_fish: Sen sijaan Iron Vital M+ -kapselit (2 per päivä) ovat sopineet mulle hyvin: vatsa toimii normaalisti ja nuo eivät maistu miltään (toisin kuin esim. Obsidan mun mielestä). Otan kapselit n. 2 tuntia aterian jälkeen ja tuntia ennen seuraavaa ateriaa, ja hyvin on toiminut.

Edited by Lia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon nyt vaihtanut Obsidanin Compiron Fe:hen ja se toimii tosi hyvin. Ei mitään sivuvaikutuksia ja sen saa ottaa ruoankin kanssa. Ainoastaan kehottivat apteekissa välttämään maitotuotteita=kalsiumia samaan aikaan että imeytyis paremmin. Ei se herkun makuista ole, mutta ihan ok. Otan yleensä sen aina appelsiinimehun tai mandariinin kanssa yhtä aikaa, niin se jälkimaku häviää hyvin. Hemppa oli tällä noussut 113:sta 123:en, mutta edelleen jatkan tuota rautalisää, vaikka terkan mielestä ei välttämättä tarvitsis. Voin siis ainakin omalta kohdaltani suositella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ekan neuvolan rv 8+ ja nyt eilen rv 15+5 välissä hemohes tipahtanu 132 -> 109 joten rautakuurille passitettiin. Otin obsidanin yötä vasten ja vähän valvotteli (närästystä?) mutta muutoin ei vielä kummempaa. Kuinka nopeasti teillä muilla on tullut vatsaoireet, ummetukset tai ripsat? Kauhulla odotan... Mutta toivottavasti tää olis ratkaisu vetämättömyyteen ja heikotukseen!

Edited by Ella_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now