tikris80

alkuraskauden oireet ennen plussaa

834 posts in this topic

Mulla on nyt pulma, kun epäilen että olen raskaana tai sitten mulla on vaan ovulaation jälkeisiä tuntemuksia.

Mutta siis oireet: rintojen arkuus, alavatsajuiliminen (kk tapaista tuntemusta), lämpö nousi (mutta sehän nousee aina ovulaation jälkeen), on flunssainen olo ja meinaa alkaa ummettamaan.

 

Millaisia oireita teillä on ollut alkuraskaudessa? Entä ovuloinnin jälkeen? :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rinnat tulivat pian todella aroiksi -- mutta koska mulla oli ollut ne yhtä arat joko edellisessä tai sitä edellisessä kierrossa jotka päätyivät menkkoihin (tai ehkä sittenkin keskenmenoon), en tällä kertaa enää pitänyt niitä raskausoireina.

 

Väsytti kauheasti, mutten siihenkään kiinnittänyt huomiota.

 

Ehkä reilu viikko oviksen jälkeen maha tuntui pinkeältä, niin kuin lihasten alla olisi jotain -- epäilin miehelle että stressi oli aiheuttanut mulle lihastenalaisen rasvan kertymistä kun siihen kiertoon asti olin tulkinnut pienimmätkin poikkeavuudet raskaudeksi...

 

Saattoi olla että mulla oli muitakin oireita, mutten sitten kiinnittänyt niihin huomiota. Tosiaan tällä kierroksella mulla oli ollut todella epämääräinen ovulaatio (= normaalisti tiedän ovulaatiokirpaisusta tasan tarkkaan koska se on) ja olin jo pettynyt niin monen kierron ajan että kieltäydyin uskomasta että olisin voinut olla raskaana. Tosin tällä kierroksella sanoin ensimmäistä kertaa erään ovulaation tienoilla olleen rakastelun jälkeen että "ekaa kertaa tuntuu siltä että 'nyt tulin raskaaksi'. Ehkä mun intuitio sit ties...

 

Ja siitä ehkä 1-2 päivää myöhemmin olin kaverilla puhumassa sen tulevasta synnytyksestä, kun mun vatsasta levisi sellainen jännä kuuma aalto, jollaista en ollut ennen kokenut. Jostain luin että hedelmöityksen hetkellä elimistöön leviää jotain tiettyä hyvänolon ainetta, joka voisi selittää sen fiiliksen.

 

Plussasin raskausviikolla 4+3 eli kun ovulaatiosta oli noin 17-18 päivää. Olisin ehkä plussannut aiemminkin, mutten vaan tehnyt testiä.

 

Normaalisti siis ovulaatio kirpaisee, mutta sen jälkeen ei tule kyllä mitään oireita. PMS oireisiin taas on kuulunut perinteisesti yhden päivän kärttyisyys noin 3-7 päivää ennen menkkoja. Siitä just tajusin että menkat oli myöhässä, kun en ollut tuntenut kärttyisyyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä lopetin Cerazetten syönnin kp 13(/28) (tiesin aina pillereitä syödessäni kierron vaiheen, vaikka kuukautisvuotoa mulla ei ole vuoteen ollut) ja selkeä ovulaatio heti perään. Nyt kp22 ja ihan hassut raskausoireet. En voi mitenkään uskoa, että voisin tulla näin helposti raskaaksi.. Mulla on niin kipeä alamaha, etten voi ymmärtää mitä tämä on. Repäisykipuja ja kuukautiskipu tyyppistä kipuilua. Nännit kipeät, tosi herkistynyt hajuaisti ja "outo olo", jotenkin tosi vahvasti hedelmöittynyt olo. Ehkä kaikki on vaan myös toivetta. Niin kova halu hedelmöittyä, että voin myös kuvitella tämän olotilan... Milloinhan sitä kannattaisi testata?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos jo teille vastauksista! Oon niin hermona, kun raskaus on ihan toivottu, mutta olemme vielä käyttäneet kondomi ehkäisyä...ja nyt luulen tulleeni sillä kuitenkin raskaaksi. Muuten tässä voisin ihan rauhassa odotella kuukautisten poisjäämistä tai alkamista, mutta kun on yksi lääkitys enkä tiedä miten raskaus sopii siihen. Onneksi on huomiseksi soittoaika omalle lääkärilleni. Ei siis gynelle.

 

Onko täällä ketään muuta joka olisi tullut raskaaksi vaikka on ehkäisy käytössä tai tiedättekö joitakin tapauksia? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päätinkin rekisteröityä tänne käyttäjäksi, kun huomaan kuitenkin täällä joka päivä notkuvani :) Äskeinen sivusta seuraajan viesti on siis minun kirjoittamani. Esikoista täällä kovasti aletaan yrittämään <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ystäväni tuli raskaaksi, kun söi yhdistelmäpillereitä. Säännöllisesti kertoi ne muistaneensa syödä :)

 

Tikris; toivottavasti lääkitysasia selviää huomenna ja voit turvallisin mielin toivoa raskautta. Ja muista ettei monista lääkkeistä ole haittaa heti hedelmöittymisen jälkeen. Itselläni lääkitys, joka täytyy lopettaa kun tekee positiivisen raskaustestin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällainen ketju on muistaakseni täällä jo... Minä olin melkoisen varma plussasta ennen testiä, kun rinnat oli paitsi arat, myös turposi normaalia isommaksi jo ennen testaamista. Menkkajuilintaa oli aiemmissakin kierroissa ennen kuukautisia, niin sitä en osannut pitää sen ihmeemmin oireena mistään.

 

Ja tuohon toiseen kysymykseen, minä aloin odottamaan esikoista, kun söin vähän turhan epäsäännöllisesti pillereitä (taisi siinä kierrossa 4-5 unohtua) joten käytettiin kondomia, joka meni rikki, ja sen jälkeen haettiin jälkiehkäisytabletit lääkäristä, jotka otin ohjeen mukaan.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä huomasin kovettuneen vatsan (siis ummetuksen tapaista) ja huonon ruokahalun. Olin kyllä 110% varma, etten voi olla raskaana ekalla koeputkihedelmöityksellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti vielä näin päivän päätteeksi kirjoittaa.. :rolleyes:

Mulla on koko päivän vaan voimistuneet nää menkkamaiset tuntemukset, välillä juilii ja välillä vihlaisee. Silti vuotoa ei tule. Normaalisti kun nää menkkakivut alkavat niin mulla jo vuotaa ensimmäistä päivää. En voi käsittää mitä tää sitten on jos tää ei ole raskautta. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rupesin tässä miettimään, että eikai nää kivut voi olla jotain endometrioosikipua. Kuitenkin mulla on myös rintatuntemuksia, arat ja just jos vähän ottaa juoksuaskelia niin viel enemmän aristaa. Voisiko se endometrioosikipu tulla jo kaksi viikkoa ennenkuin menkkojen pitäisi tulla?

Voikun sitä vain tietäisi... :huh:

 

t.hermostunut, joka kaipaa kaikkien mahdollisia tietoja ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tikris; sun ajatukset on niin mun ajatuksia. Valvoin viime yönä kauan ja kehittelin paniikkia kaikenmaailman vaivoista.. Raskausajatus painui jo taka-alalle, vaikka tietysti sitä eniten toivonkin. Alavatsa meni illalla niin kipeäksi, että meinasin lähteä päivystykseen. Paikoillaan kun makaa, niin ei juuri satu mutta kaikki liikkuminen sattuu niin kovasti. Juilii ja vihloo niinkuin kuukautisten aikaan, mitään en vuoda. Nännit kipeytyneet entisestään ja hajuaisti herkistelee.

 

Endometrioosikipujen en kuvittelisi näin äkisti alkavan ?? Vai onko sulla jo aiemmin ollut endometrioosia?

 

Mulla huomenna lääkäri, varattu ja aikoja sitten gynen tarkistusta varten raskautta ajatellen eli eiköhän siellä jotain selkoa saa..

 

Pidetään peukkuja, ettei kummallakaan mitään "pahaa" olisi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ihanaa oli lukea toi sun viesti Perhostyttö. :rolleyes: Mullakin meni yö valvoessa. Nukahdin ensin hyvin, mutta heräsin klo 2 vessahätään ja alavatsasärkyyn. Sitten en saanut unta pariin tuntiin, kun taas mietin asioita, ja odotin että alkavatko ne kuukautiset jo nyt. No eipä ole vielä alkaneet. Pitäisi siihen alkuun olla vielä pari viikkoa muutenkin.

 

Ei mulla tosiaan ole ollut aiemmin endometrioosia. Onneksi. Mutta kaikenlaista tässä silti alkaa miettimään. Jotenkin taas aamulla palattuani nettiin, vahvistui tuntemus että kai sitä voisi raskaana olla. :rolleyes:

 

Hienoa että sulla Perhostyttö on jo nyt lääkäri. Jos siltä tuntuu, niin laita tänne viestiä mitä siellä sanottiin. Olisi kiva kuulla. Juttelin just mun toisen lääkärin kanssa, se sanoi, että vasta sitten kun raskaustesti on positiivinen, niin katsotaan mun lääkitystä. Sitten vasta sillä on merkitystä kun istukkakin on kehittynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neljä päivää sitten haalea plussa ja samanmoinen toissapäivänä. Juuri miehelle totesin, että hassuinta tässä on se, että yleensä ennen kuukautisia minulla on hyvin selkeitä oireita: rinnat kipeät, turvotusta, kiukkuisuutta, alavatsatuntemuksia, migreeniä. Ja nyt ei mitään noista!

 

Toisaalta... :D

- olo on hieman nuhainen (mies oli oikeassa flunssassa viime viikon, joten otapa sitten selvää, mitä tämä mulla on)

- iltalämpö mulle vähän koholla, silti ei varsinaisesti sairasolo. Vetelä olo kylläkin, varsinkin kun työpäivästä selviää ja pääsee kotiin

- oire, joka sai testaamaan, oli kumma ontto ja tyhjä olo vatsassa, jotain lievän kuvotuksen nälän välillä, kun ruokailusta oli kulunut monta tuntia.

 

Paljon mahdollista, että tuntemuksia tulee, jos kaikki menee hyvin ja raskaus jatkuu. Näin varhaisessa vaiheessa sitä yrittää itseään toppuutella odottamaan, että kuukautiset olisivat kunnolla myöhässä, ennen kuin ihan kunnolla repeää odotuksen ihanuuteen. (Ja sitä, että roikkuu illat täällä foorumilla ja kirjoittelee tänne, ei tietenkään lasketa B) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rouva O. ; saa ja pitää iloita pienistäkin onnen murusista :) Jos asiat menee pieleen, niin niitä ehtii sitten suremaan. Eli onnittelut plussasta!

 

Tikris; miten sun kipuilut tänään? Kävin siellä lääkärissä.. Todennäköisimmin mulla on vaan ovulaatio, joka jostain syystä kipuilee näin kamalan kovin. Mulla oli ennen minipillereitä tosi kovia ovulaatiokipuja, mutta jotenkin en tajunnut, et ne voi olla näin hankalia. Elimistö vissiin minipillereiden lopetuksen jälkeen herää oikein kunnolla toimintaan :) Mulla oli selkeä kierto pillereidenkin aikaan, tunsin ovulaatiot pienemmillä kivuilla vaan ja kuukautisaika oli selvä, vaikka vuotoa ei tullutkaan. Ja lopetin pillerit ovulaatioaikaan, joten innostuksissani ajattelin jo olevani raskaana, kun maha ja rinnat kipeytyi. Aivan hullua ajatella edes sellaista, mut ihmismieli on hassu, koska kyllähän se periaatteessa olisi voinut olla mahdollista:) Mutta EI. Nyt siis oikein kunnon ovulaatio ja kuumeilu jatkukoon.. Maha on vaan ollut niin kipeä, että peittoja ei ole heiluteltu ennen tätä päivää eli tulevina viikkoina ei ainakaan tarvitse alkaa kuvittelemaan raskausoireita..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu tosiaan onnittelut Rouva O:lle. :rolleyes:

Ikävää perhostyttö, että kyse olikin todennäköisimmin ovulaatiosta. :mellow: Mutta siitä voit jatkossa iloita, että tunnet ovulaation näinkin hyvin. Joten toivottavasti pian raskaudut. :rolleyes:

Kyllä mullekin on tullut mieleen ovulaatiokivut, pitää tässä vielä reilu viikko odotella alkavatko ne kuukautiset. On mulla vielä vähän tuntemuksia alavatsalla, mutta ei mitään sen luokkaista kuin alkuviikosta. Rinnat on pehmeät. :huh: Joten saas nähdä. Ärsyttää kyllä mitä tämä naisen kroppa oikein kenkkuilee, jos ei ole kyse raskaudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos onnitteluista tikris80 ja perhostyttö :) Kuukautiset ovat nyt virallisesti myöhässä, oireita ei edellekään ole juuri nimeksikään. Tein vielä tänään yhden testin, koska mietin, että jospa vain kuvittelen (kun ei ole oireitakaan) ja sen takia kuukautiset ovat myöhässä. Haalea viiva ilmestyi ihan testiajan puitteissa.

 

Muistin vielä yhden uuden oireen, jota en aikaisempaan viestiini kirjannut. Muutama päivä ovulaation jälkeen olin yhtenä päivänä ihan tajuttoman väsynyt. Oli viikonloppu ja nukuin päivällä useamman tunnin päikkärit, mikä mulle on ihan vierasta. Samanmoista ja yhtä totaalista väsyä ei ole sen jälkeen näkynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa vihdoin kirjoittaa tänne, olen saanut voimaa tästä palstasta viimeisen viikon ajan. :rolleyes: Tänään tein raskaustestin kp 31/28 ja PLUSSAA näytti!!!! Eli nyt on menossa rv 4+4. :wub:

 

Oireita ennen plussaa:

- Ensimmäinen tuntemus taisi olla tunneherkkyys. Ovulaation aikoihin itketti kaikki asiat, loukkaannuin herkästi. Pienet asiat ärsytti.

- Päänsärkyä oli, vaikka muutoin ei yleensä ole.

- Väsymys oli voimakasta ovulaation jälkeen, ei jaksanut edes koiraa ulkoiluttaa kunnolla. Paljon päikkäreitä.

- Lämpöä, palelin paljon. Luulin, että flunssa oli tulossa.

- Voimattomuus jumpassa, ekan 20min jälkeen aloin hyytymään

- Alussa epämääräistä kylmähikeä ns. kuumataallot ja kalpea naama

- Voimattomuus fyysisessä ponnistelussa esim. portaiden nousu nosti sykettä huimasti

- Saunoessa myös syke nousi korkealle

- Painontunne alavatsassa esim. pyöräily tuntui epämiellyttävältä

- Vatsan nipistelyt eli "nippailut" sekä ylä- että alavatsassa

- Vatsan vihlaisuja esim nostaessa jotain raskasta tai jumpatessa

- Valtava nälkäkohtaus, eräänä iltana oli pakko saada kebab-annos vuosikausiin

- Päivää ennen kuukautisia 1h ajan voimakas vatsapistos vasemman munasarjan kohdalla

- Seuraavana päivänä pisti ohimennen oikeaa munasarjaa

- Ajoittaista mahan nippailua ja 2h välein nälkä

- Kuukautiset jäivät pois

- Vasta viimeisenä oireena on ollut nännien lievä arkuus

 

Ja voisin vielä mainita, että vauva ei saanut alkuansa ihan laskennallisen ovulaation aikoihin vaan joko siitä 3pvä ennen tai 2 päivää jälkeen. Eli ei ovulaatio tapahdu aina 14pvä edellisistä kuukautisista. Kannattaa yrittää ahkerasti koko ovulaatioviikon ajan.

 

Toivottavasti tämä auttaa muita jännityksen keskellä enen raskaustestiä ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi Herkkis ja onnittelut!!!!

 

Pakko kysyä että testailitko ennen kp 31/28??? Ja jos testasit niin mikä tulos?

 

Kata

Edited by Kata

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Kata!

 

Kiitos onnitteluista! Eka ja viimeinen testaus oli kp 31/28. Siihen asti koitin malttaa, jotta olisi selvä tulos. Ja niin olikin, aamupissasta ja vahvat kaksi viivaa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei miten ihania viestejä! :lol:

 

Mulla on ennen ovulaation aikoihin ollut vain pieni tunne jommalla kummalla puolella. Yleensä sen on huomannut vain painamalla. Toissa päivänä ja eilen oli ihan kauheet kivut ja jomotukset. Oli kylmä ja älytön nälkä, vaikka söin kuinka :D Eikä päikkäritkään auttaneet väsymykseen. Toissa päivänä oltiin siis yhdynnässä, mutta en tiedä kuinka pian oireiden pitäisi ilmetä, jos onnellinen tapahtuma pääsi käymään. Oireet ovat lieventyneet jo, mutta pientä pistosta ja painetta tuntuu silloin tällöin.. Ettei vaan olisi johtunut siitä, kun toivon niin kauheesti lasta :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli raskausoireena tosi kovat menkkakivut, ilman vuotoa.

Kivut alkoivat pari päivää ennen menkkojen oletettua alkamista ja kovenivat vaan. Heräsin öisin koviin kramppeihin, jotka kesti n. 10 minuuttia.

 

Mun menkat on normaalistikin kivuliaat, mutta nyt olin tosi kipeä, eikä vuoto vaan alkanu. Kun menkat oli viikon myöhässä, tajusin testata. Ja plussahan sieltä tuli. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei tainnut olla mitään oireita tässä raskaudessa. Tosin mitään kovin varmoja oireita ei ole vieläkään, nyt siis rv6+. Väsyttää ja paleltaa, mutta siinä nyt ei näin syksyisin ole mitään uutta. Pahoinvointi alkaa nyt vasta nostamaan päätään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin epäillä raskautta, kun oli vilunväreitä, väsytti, kauhee nälkä iski välillä ja ehdottomasti oudoin oire oli selän pistely. Selkää pisteli laajalta alueelta ja jälkeenpäin päättelin, että sen on pakko olla oire raskaudesta. Lisäksi käsivarsien iho hilseili, kun oli niin kuiva. Mahassakin oli jänniä tuntemuksia. Ja plussahan siitä sitten tuli, kun vihdoin ja viimein uskalsin testata. :)

 

Lisään vielä sen, että epänormaalia oli oviksen jälkeinen päänsärky, jota jatkui 5 päivää. Muutoin raskausaikana ei ole särkenyt päätä ollenkaan, mikä on suuri ihme.. Tissit kipeyty muistaakseni plussan kanssa samoihin aikoihin ja kasvoi isommiksi.

Edited by Keijis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oireina olivat: vatsaa pisteli ja se oli sekaisin, rinnat olivat arat, kaikki vähänkin herkemmät asiat itkettävät (viimeks eilen kyynelkanavat avautu ku Nelosen Sairaala- sarjassa erittäin kipeä keskonen), huimaus, väsymys, turvonnut olo, migreeni ja lämpöilyä.

 

Tänään plussaus kp 34/28-32 :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now