tikris80

alkuraskauden oireet ennen plussaa

834 posts in this topic

Listataanhan tännekin noita oireitani, selkeän haamuplussan tein herkällä testillä tuossa 14.1. ja odottelen nyt plussan vahvistumista (mies kielsi testaamasta ennen viikonloppua, ehkä ihan viisasta :grin::blush:  )

eli niitä oireita (kaikki jo hyvin selvästi ennen tuota haamua):

 

- lämpö koholla jatkuvasti

- pienesti flunssainen olo, ajoittain nenä tukossa ja aivastuttaa (tämä alkoi jo melkein heti oviksen jälkeen ja pistin silloin kyllä normiflunssan piikkiin)

- rinnat alkoivat turvota ja kipuilla muutaman päivän oviksen jälkeen, edelleen turvoksissa, mutta kivut helpottaneet

- alamaha  turvoksissa, mut kiinteämpi kun menkkaturvtuksessa ja menkkaturvotukset pysyneet poissa

- alamahalla nipistelee ja nippailee välillä jopa hieman kipuilee, ja semmosta painon tunnetta, menkkakivut kuitenkin pysyneet poissa

- menkkoihin tyypillinen kiukuttelu puuttuu, olen ollut ihmeen herkällä ja hyvällä tuulella

- huimaa ja muutenkin outo olo

- pienesti pahoinvointia (tämä kyllä oikeastaan vasta nostaa päätään)

- runsasta valkovuotoa

- tehostunut hajuaisti

- väsymys. voisin nukkua aina sen 13 tuntia ja sittenkin väsyttää

- paleltaa

 

Ja nyt on siis tuo pahoinvointi päätään nostamassa ja eilisestä alkaen on ollut päänsärkyä myös, jota niin toivoin, että pysyisi poissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä viikkoja kasassa 5.

 

- Varsinkin ensimmäisillä viikoilla jatkuvaa palelua

- Alavatsassa toisinaan todella vahvaa juilimista ja viiltämistä

- Nenäverenvuotoa täysin yllättäen yhtenä aamuna

- Väsymys

- Herkkä ja hyvä tuuli täälläkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plussa tuli dpo 12 ja "oireet" enne sitä olivat

- palelu

- väsymys

- hajuaistin herkentyminen

- hengästyin nopeammin

- alavatsan juiliminen ajoittain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovis oli kp 26, ja sen jälkeen oli seuraavia:

 

- närästystä monena päivänä

- vellovaa tunnetta mahassa

- nipistelyä ja viiltävää kipua munasarjoissa

- pientä rintojen arkuutta

- dpo 8 limainen vuoto jossa häivähdys verta.

 

 

Ja plussa tuli dpo 11 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teidän kirjoittamat oireet kuvastaa hyvin mun oireilua. Eli olin yhdynnässä ovulaation aikaan, kuuden päivän päästä siitä tunsin vasemmalla puolella alavatsaa "viillon", tai en oikein osaa kuvailla sitä. En ole koskaan tuntenut sellaista, en tunne ovulaatiotakaan. Siitä asti juilinut mahaa hieman menkkamaisesti, nännit arat, välillä etova olo, joka voi johtua siitä että tulee syötyä liikaa tai liian vähän, ruokahalu siis sekaisin, välillä tuntuu että voisi syödä koko jääkaapin ja välillä ei tee mitään mieli. Menkkaoireita ei ole vielä ilmaantunut, kuukautisten pitäisi alkaa viimeistään kuuden päivän päästä, yleensä tässä vaiheessa rinnat alkaa turpoamaan yms. Olis kyllä vähän huono ajoitus, koska olen aika nuori vielä ja koulut kesken. Raskaus ei olisi suunnitelmissa. Musta tuntuu että menkat voi tulla olemaan myöhässä kun alan stressaa tätä asiaa, ja voihan nuo oireetkin olla vaan mielikuvituksen tuotetta! 

Mutta missä vaiheessa olette tehneet testin? Näkyiskö plussa ennen kuin kuukautisten pitäisi alkaa? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ylempään unohtui mainita aivan järkyttävä väsymys koko ajan, sekin saattaa tosin johtua siitä että käyn töissä ja koulussa. Eli tekemistä riittää. Ja pääkipu on kamala aamuisin. Edes aamutupakka ja kahvi ei auta asiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut oikeastaan mitään oireita ennen plussaa, ainoa, mikä hieman pisti epäilemään, oli muutama päivä ennen plussatestiä tuntunut repäisykipu sohvalta noustessa. Pahoinvointi ja väsymys tulivat sitten vasta pari viikkoa plussan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa oli samanlaiset kivut selässä kuin kuukautisen aikana. Mutta mitään ei kuitenkaan valunut. :) tämä jo herätti toiveen. Plussan jälkeen tuntunut painon tunnetta alavatsalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei. Voiko tulla raskaaksi ja huomata jo muutama päivän sen jälkeen? (ainakin oman laskujeni mukaan, mut raskauslaskurin mukaan jo 2vk 2päivää, vaikka 19-20.1 olisi ollut mahdollinen hedelmöitys.)

Vuoto on ollut jo 4vk myöhässa, oli myös silloin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on itellä pelko että oon raskaana..kuukautiset olleet jo 8 päivää...ihme itkukohtauksia/raivokohtauksia..väsymystä..rinnat ovat olleet arat..poikaystävä eilen tokaisi että ovat kuulema kasvaneet..alamaha tuntuu kovalta, ja kun laihistan niin se ei laihdu, vaan jää kovaksi ja koholle..välillä nipistää oik/vas puolelta alamahaa..ja ääntelee omituisesti..sekä väsymystä...voisitteko auttaa.. :(.. ja olen siis 20 vuotias ja lasta yritetty miehen kanssa useita kertoja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt kuukautiset 8 päivää myöhässä.. yleensä voin pahoin vain menkkojen alkamispäivänä, mutta nyt pahoinvointi on jatkunut pitkään, mutta vuotoa ei näy eikä kuulu. Eilen tein digi testin, joka näytti negaa... katsotaan mitä tämä päivä tuo tullessaan.. On aika kummaa, koska pillerit jätin heinäkuussa ja siitä asti on ollut säännöllinen kierto.
Joulu-Tammi oli eka varsinainen yritys... :) Toivotaan parasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivo heräsi lauantaina dpo 11 viiltävällä alavatsakivulla, mutta dpo 12 (kp 28/28) testi puhdas nega. Maanantaina piti alkaa menkat ja ma-ke oli säännöllistä alavatsan jomotusta, joka tuli ja meni, muttei jäänyt menkkamaisesti päälle. Rinnat mulla ei normaalisti arastele, nyt olivat kipeät varsinkin nänneistä. Lisäksi mahassa velloi ja oli hassu olo, ei oikein nälkä mutta outo tunne mahassa. Edellinen kierto venyi 30 päivään, joten vasta kp 31 illalla tein seuraavan testin, johon tuli parissa minuutissa selkeä plussa. Digi varmisti asian seuraavana aamuna ja osasi hienosti laskea viikot (tiedämme tarkan ajan, koska ovulaatio on selkeä ja yhdyntöjä oli vain yksi).

 

Plussan jälkeen "menkkakrampit" on jatkuneet, ajoittain todella pahoinakin. Eilen kramppasi niin, että oksetti ja tätä kesti vartin verran. Vähän tämä huolettaa, mutta toivotaan parasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

montako päivää ovulaatiosta ootte oottaneet että ootte tehneet testin? Ja mikähän on hyvä testi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein testin tänään kp27. Mulla normikierto on siis 28. Ihan selkee viiva tärähti tikkuun. Eikä se tullut itelle yllätyksenä. Rinnat ovat olleet todella arat jo viikon verran, samoin olen ollut ihan kamalan kiukkunen kotona. :skilletgirl:  Oikea pirttihirmu! Onnee vaan miehelle! :D Toki, mieskin jo epäili mun olevan raskaana, ihan sama meininki ollut siis ennenkin meillä.

 

Ihme raudan maku myös tuntunut suussa, ja haistan esim kahvin kaukaa. Hajut eivät vielä ällötä, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää, kohta alkaa.

 

Muita oireita olivat painon tunne alavatsassa, ja nipistelyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa vatsa oli kauhean turvonnut noin viikon verran. Välillä näytti siltä, kuin olis ihan kunnolla raskaana (itse tosin ajattelin, että oon vaan syöny liikaa). Eilen illalla kunnon plussa ja tänään sai muutaman kerran hengitellä oikein syvään, kun aamupalaa söin. Yhtään en kyllä tota pahoinvointia tarttis, mutta jäädään seuraamaan tilannetta  :girl_crazy: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri dpo 10 plussanneena pitää tuoreeltaan kertoa, ettei unohdu :)

 

Kolmas raskaus, kaikkien alkuraskaudet olleet vähän erilaisia. Ekaa odottaessa palelin ja rinnat turposivat ja kipeytyivät tosi aroiksi. Toista odottaessa pyörrytti ja jalkoja särki. Nyt kolmannen alussa kaikki tulivat ryöppynä. Dpo 5-6 asti ei mitään. Sitten oli vatsa tosi kipeä yhden yön ajan, jonka jälkeen lievemmät alavatsakivut eivät ole loppuneet lainkaan. Lisänä lievät alaselkätuntemukset. Palelu ja hillitön väsymys tulivat myös tuon kipuyön jälkeen. Dpo 8-9 alkoi lievä kuvotus, joka näemmä jatkuu... Rinnat ovat kuin "tyhjät pussit", tosi omituista :)

Edited by Shuttle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli paha olo (niinkuin krapulainen olo), vaikka testi näytti vielä negaa. Siitä meni n. 4 pv ja testi näytti plussaa. Samoihin aikoihin aloin itkeä ihan pikkuasioista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kakkosesta plussasin sinä päivänä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa (Testasin niin pian, koska oli uudenvuoden aatto ja halusin tietää jääkö skumpat ottamatta :) ). Aavistus oli siis jo etukäteen, sillä oireina ennen plussaa oli ollut lievää pahoinvointia ajoittain, hajuaistin herkistymistä ja hengästyin herkemmin rasituksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plussasin dpo 17 tai 18. Siihen mennessä oli ollut jo monen päivän ajan ilmavaivoja ja lievää ummetusta (normaalisti lähes kellontarkasti toimiva vatsa), toisen munasarjan kohdalla jatkuvaa jomotusta ja alavatsalla yleisesti pieni painon tunne. Henkisellä puolella oli oudon rauhallinen ja varma olo siitä, että olen raskaana, joten en suotta kiirehtinyt testaamisen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko täällä vinkkiä...

 

Toistaan odottavat/odottaneet, oliko toisen kohdalla ensimmäisestä poikkeavia oireita?

 

Meneillään on yk 1 ja en kovin suurella todennäköisyydellä usko ensikierron mahdollisuuksiin, mutta kuitenkin. Esikoisesta olin väsynyt (, mutten osannut yhdistää sitä raskauteen) ja lähinnä tuntuvampana oli kierron oletettuna loppupäivänä tuntunut normaali kuukautisvuotoa edeltänyt vatsakipu, jota ei kuitenkaan seuraannutkaan normaali "verilöyly", vaan yhden päivän rusehtavampi niukka vuoto.

 

Nyt toista yrittäessä ovulaatio taisi olla aika ilmeinen, mutta senkin jälkeen "eritteiden" määrä oli aika runsas ja pidempään kuin aiemmin. Vatsaa on jomottanut ja vihlonut useita päiviä. Kierto on nyt loppusuoralla, mutta yleensä näitä useiden päivien jomotuksia ei ole tullut, vaan kyse on ollut yhden päivän "varoitusjomotuksesta". Tunsin mielestäni painetta vatsanseudulla eilen, mutta esikoisesta on niin mahtava "reppu", etten oikein tunne mahdollista turvotusta alueella.

 

JOTEN...oliko toisen kohdalla raskautuminen jotenkin erilaista ensimmäiseen verrattuna? Voi toki olla niinkin, että oireita on ollut tolkuton määrä esikoisesta, mutta en ole osannut noteerata niitä mitenkään. Tein negatestin 25/28-30 (vaihtelee), sen tosin piti olla n. 4 pv ennen näyttävä, mutta saa nähdä...

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jenny-Maria, mä tein esikoisesta plussatestin vasta, kun kp:t oli pitkälti yli kolmenkympin enkä silloinkaan uskonut plussaan. Ei vaan tuntunut oikein mitään muuta oiretta kuin se, että menkkoja ei tullutkaan vaikka jomotukset oli ja meni. Tai näin jälkikäteen veikkaan, että ei niitä vaan tajunnut. 

 

Kaksi seuraavaa plussaa oonkin sitten saanut jo kp25 ja 26 ja silti oon "tiennyt" ne jo ennen testiä. On vaan ollut "niin selkeät oireet". Ekasta raskaudesta tutut. Väsymystä, huonovointisuutta, janoa, pissahätää, pitkään kestäneitä menkkajomotuksia, you name it. Ennen toista raskautta poidin ihan humpuukina noita rv3 alkavia oireita, en pidä enää.  :rolleyes:

 

Oliko tää "oikeanlaista" erilaisuutta? :D Erilaista kuitenkin oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä alkaa olla joko vahva valeraskaus (heh), tai oikea käsillä, mutta vatsanalueen menkkamainen kipu alkaa risoa. Kipua on ollut nyt tosiaan n. kolme päivää ja se on pahempaa, jos olen makuullani eli käytännössä yöt ovat aivan hanurista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Metallin maku suussa

-Alavatsan tuntemukset (joita ei oikein voi laskea, koska johtuvat pääasiassa hormonilääkityksestä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kova väsymys, etova olo ja nippailut ja turvotus alamahassa, nämä oireet siis ennen testin tekemistä. Hieman myöhemmin tuli rintojen arkuus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now