tikris80

alkuraskauden oireet ennen plussaa

834 posts in this topic

Esikoisesta ei mitään, kakkosesta kipeät rinnat, kolmosesta erittäin kipeät rinnat plus melkein kaksi kuppikokoa lisää. Kaikista olen testannut niinä päivinä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, kolmosesta taisin testata jopa pari päivää aiemmin, oisko meillä ollut ryyppyjuhlat sinä tulevana viikonloppuna tiedossa ja oireiden takia halusin olla varma, mitä omaan pulloon laittaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikeastaan ainoa "oire" oli kuukautisten sijaan niukka tihutusvuoto. Siitä osasin epäillä että nyt ei kaikki ole "normaalisti" - me kun olimme vasta keskustelun asteella perheen perustamisen suhteen ja ns. viikon niin luullun kuukautistihutuksen jälkeen plussa raskaustestissä aiheutti tuplahämmennyksen (siis ihan positiivisen sellaisen  :)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkittynyt ja tosi raju oksennustauti. En tajunnu edes epäillä mitään, mutta kun öklötystä jatkui sen reilun viikon, niin mies kiikutti kotiin raskaustestin ja oikeassahan se äijä sitten oli :D

Myös rintoja alko aristaa tosi varhasessa vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä mihin tämän linkittäisin, ja tämä ketju tuntui parhaimmalta :girl_crazy: . Eli monesti olen lukenut miten jotkut naiset ovat tunteneet jo ennen mahdollista kiinnittymistä "oireita". Ja yleinen tieto lienee että ennen sitä ei voi tuntea mitään, kun kroppa ei tiedä olevansa raskaana.

No, törmäsin tämmöiseen kun "EPF early pregnancy factor", joka on jokin proteiini jota rupee syntymään tuntien kuluttua hedelmöityksestä, jottei elimistö hyökkäisi tätä (tunkeilijaa) hedelmöittynyttä munasolua vastaan. Eli jos on kovin herkkä kaikille hormonimuutoksille, voi jopa pari päivää hedelmöityksen jälkeen tuntea jotain.

 

http://pregnant.sg/articles/early-pregnancy-factor-future-pregnancy-tests/

http://en.wikipedia.org/wiki/Early_pregnancy_factor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasta plussasin, mutta oireita sitä ennen: reilu asteen pudotus lämmöissä ilm. kiinnittymisen aikaan, muutoin pysynyt ylhäällä oviksesta, kivut ja vaaleanpunertava vuoto dpo 5-7 (?), palelu/hikoilu, finnit, RUTIKUIVA alapää :D,(vasta plussan jälkeen alkoi valkkaria taas tulla) ja yleensä mulla ei ns kuivaa kautta ole ennen menkkoja, väsymys,tissit ehkä raskaammat ja maidontulo alkoi taas-imetys lopetettu 3kk sitten, välillä raudanmaku suussa, ja selkeimpänä, pms-oireiden puuttuminen-yleensä ne on mulla hurjat. Nyt sitten paniikissa kyttää loppuuko nykyiset oireet :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt vähän epäröiden tänne kirjoitan, mutta pakko purkaa ajatuksia jonnekin. Mun ensimmäinen oire tais olla rintojen arkuus jo pari viikkoa sitten. Ihmettelin sitä, mutten ottanut turhan vakavasti, koska mulla on kuparikierukka käytössä eikä ole ollut aikomusta hankkia lapsia vielä lähiaikoina. Mun rinnat ei normaalisti kipeydy kuukautistenkaan aikaan ja nyt oli meneillään kierron aika alkuvaihe. Tän jälkeen alkoi epämääräinen etova olo, josta en ollut ihan varma, että kuvittelenko vain vai en. Noin viikko näiden jälkeen mun maha yhtäkkiä turpos ihan jäätävän isoksi. Sitä turvotusta onkin nyt kestänyt jo 1,5 viikkoa. Ihan hetkittäin käy ehkä puoli tuntia pois ja voin nauttia hoikasta olotilasta, kunnes se taas iskee päälle ja joudun piilottelemaan mahaani kaikilta :D Turvotuksen myötä alkoi myös menkkamaiset tuntemukset pitkin alavatsaa ja tämä kyllä herätti jo kovasti epäilyjä, koska kuukautisten piti alkaa vasta 1,5 viikon päästä. Nukuin välillä huonosti, näin levottomia unia mm. synnyttämisestä ja mulle iski hetkittäin jäääääätävä nälkä. Viime lauantaina heräsin jo valmiiksi todella huonolla tuulella, aloin itkemään kun mies ilmoitti lähtevänsä käymään vanhempiensa luona (ne asuu ihan lähellä eikä tässä oo oikeasti mitään tavatonta tai surullista :D ) ja itkeskelin monta muutakin kertaa illan aikana ihan ilman syytä. Välillä jopa itkin ja nauroin samaan aikaan oloani miehelle, että tää ei oo oikeasti enää yhtään mun hallinnassa :D Välillä jotkut asiat maistui tai haisi oudolle, mutta tästä en oo ihan varma kuvittelinko vain, koska aloin jo epäillä raskautta.

 

Noh, kävin sitten toissapäivänä yksityisellä, joka tutki ja ultrasi, eikä löytänyt mitään poikkeavaa, kierukkakin oli normaalisti paikoillaan. Aloitti lääkityksen kohtutulehdukseen noiden kipujen vuoksi. Vasta kun olin lähdössä pois, kysyin, että jos tää olisikin raskaus, näkyisikö se ultrassa. Lääkäri totes, että niin tosiaan, ihan hyvin voit olla raskaana :rolleyes: Käski tehdä testin aamulla. Sanoi kuitenkin, ettei ultrassa näkynyt mitään raskauteen viittaavaa, mutta alkuraskaus ja kohdun ulkopuolinen ei näykkään...

 

Tein sitten testin eilen aamulla ja pikkuhiljaa siitä positiivinen piirtyi. Tää plussa tuli kiertopäivänä 25 eli jo ennen kuin kuukautiset ovat myöhässäkään. Nyt alkushokista vähän toivuttuani oon soitellut ristiin ja rastiin neuvolan ja sen mut tutkineen lääkärin kanssa. Antibioottikuuri (siihen tulehdukseen) loppui saman tien ja nyt odotan, että ottavat muhun sairaalalta yhteyttä, että pääsen lääkärille + kierukan poistoon. Samalla tietysti selvitellään, onko raskaus kohdussa vai jossain väärässä paikassa. Paniikkitaso on aika pilvissä tällä hetkellä ja pelottaa kovasti, miten tässä käy... Tarkoitus ois pieni pitää matkassa, jos se vain mahdollista on.

 

Mutta ketjun aiheesen viitaten siis, mikäli tää on tosiaan saanut alkunsa tässä kierrossa, mulla alkoi aika voimakkaatkin oireet todella aikaisin. Mutta mä olenkin aina ollut todella herkkä kaikille hormonivalmisteillekin ja siksi tuohon kuparikierukkaankin olen päätynyt....

Edited by Ewy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja unohdin tuosta vielä vilunväreet, kevyet flunssaoireet ja muutamat isommat ihan hetken kestäneet kivut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei niin mitään. Yksi mitä ihmettelin, oli se, ettei mun tehnyt mieli seksiä ollenkaan. Yleensä puolen viikon tauon jälkeen hypin jo seinille. Ykskaks tajusin ettei seksiä ollut yli puoleentoista viikkoon. Silti se ei kiukuttanut..

 

Päivänä, jona sain testiin haamun tuli mieleen ykskaks testata kun mahassa tuntui kuplintaa pari tuntia iltapäivällä. Parin päivän päästä olikin jo vahva plussa. Vatsan kuplintakin loppui.

 

Periaatteessa ei oireen oiretta.. Edellisessä kierrossa oli tissit kipeät oviksesta asti ja mahaa sattui ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kirjottelen ekaa kertaa tänne foorumille ja hermoilen! :)

Olen syönyt pillereitä jo noin 17-18- vuotiaasta asti (nyt ikää ihan juuri 26v), mutta pidin muutama vuosi sitten vuoden tauon kun ei sillä hetkellä ollut niille tarvetta. Kierto pysyi silloin samana kuin pillereiden kanssa, eikä mitään ongelmia. Merkkinä Mercilon ja käsittääkseni niiden hormonipitoisuus on todella pieni?

 

Menimme mieheni kanssa kesällä naimisiin ja marraskuussa kun pilleri resepti olisi pitänyt uusia niin sovimme että antaa niiden jäädä ja katsotaan rauhassa josko tärppäisi. :girl_in_love:

 

Nyt on menossa kp 34 eikä menkoista tietoakaan tuon marraskuun tyhjennysvuodon jälkeen. Raskaustestejä olen tehnyt nyt jo muutaman (viimeisin 3 päivää sitten), mutta ne ovat olleet negatiivisia. Olen siis hätäillyt niiden kanssa. :) Tänään ovat menkat siis virallisesti jääneet kokonaan pois ja mielestäni oireita on jo kroppa kaupalla. Se mihin oireet viittaavat on siis edelleen pimennossa. Onko kyse hormonien tasaantumisesta pillereiden jäkeen vai raskaus?. Olen ollut jotenkin koko ajan hyvällä tuulella, eikä normaalia kuukautiskiukkua ole tullut. :D Tosin itselläni ei yleensä ole alavatsa/selkä kipujen ja kiukuttelun lisäksi mitään oireita ennen kuukautisia.

 

Ennen joulukuun oletettujen menkkojen alkua oli alavatsa todella kipeä ja varsinkin muistaakseni kp 26 yöllä heräsin oikean puolen alavatsan kovaan kipuun ja otin ensimmäistä kertaa kipulääkettä. Samaan aikaan leukani ja otsani oli täynnä finnejä jotka olivat todella kipeitä ja ihan vieri vieressä. Seuraavana päivänä vatsakipu oli loppunut kuin seinään eikä sitä ole enää kuulunut. Myös alaselkä kipu on hellittänyt.

Nyt "vaivana" ovat:

 

- nännien kosketus herkkyys ja pienet muhkurat ja punaiset pilkut ympärillä

- ilta unettomuus ja noin 2 tunnin välein heräily + monta eri unta yössä jotka kaikki muistan aamulla

- aamuisin ja päivisin meinaan nukahtaa pystyyn

- matkapahoinvointi autossa josta en normaalisti kärsi

- vessassa ravaus tunnin välein

- hajuherkkyys

- ruokahaluttomuus (mikään ei tosin aiheuta ainakaan vielä etomista)

- ruoansulatus toimii hyvin hitaasti/ei toimi

- posket helottavat koko ajan ja vaikka mies valittaisi kylmyyttä vieressä niin itsellä on ollut hyvä olla

- rauhallisuus ja onnellisuuden tunne

- nenän tukkoisuus/ flunssa oireet, varsinkin aamuisin on kurkku kipeä ja nenä ihan tukossa

 

Yritän nyt vain olla kärsivällinen ja odottaa viikonloppuun uuden testin tekemistä! Tässä tulee jo ihan luulosairaaksi kun testit sanovat negaa ja kroppa käyttäytyy todella oudosti. :girl_sigh:

 

Onko kellään kokemusta että olisi tullut raskaaksi heti ilman "omia" menkkoja pillereiden jälkeen? Onko teillä ollut outoja oireita pillereiden lopettamisen jälkeen ja sitten menkat ovatkin olleet todella myöhässä? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipparallaa kaikille! Eka viestini täällä. :) Ajattelin uskaltautua kirjoittelemaan jo kun nyt on 4 plussat saatu ja tiedonjano on näin ensimmäistä odottaessa hirmuinen. 

 

 

Plussasin ensimmäisen kerran keskiviikkona (10dpo). Päätin tehdä testin jo silloin, pari pv odotettuja menkkoja aiemmin koska minulla oli pari outoa oiretta ja näiden lisäksi myös semmoinen "olo"... Oireina olivat vatsan nippailu jo ueampi päivä ennen testiä ja täten normaalia aiemmin menkkakivuiksi. Tuota nippailua mulla on ajoittain edelleen mutta ilmeisesti aika yleinen oire. Toinen oire oli se että testipäivänä suussa maistui metalli. Ja maistuu edelleen. 

 

7dpo päivänä heräsin yöllä järkyttävään pahoinvointiin, joka kesti aamupäivään asti. Olin varma että nyt alkaa oksutauti mutta eipä se sitten alkanutkaan. Epäilen tuon olleen kiinnittymisen oire. 

 

Rinnoissa mulla ei ole mitään oireita joka tuntuu vähän kummalta kun se vissiin on se yleisin oire? Mutta kaippa nämäkin on hyvin yksilöllisiä nämä oireetkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea plussasta snuzzle :) kirjoittele 10 viestiä forumille niin pääset odotusklubi puolelle oman LA Kuukauden ryhmään :) taitaa sulla olla syyskuussa laskettu? Sieltä saat vertaistukea! :) ihanaa odotusta! ♡

 

Terv. Helmikuista odottava

Edited by heiffi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos heiffi!  :)  Juu syyskuussa olis LA. Liitynpä tuonne ryhmään ehdottomasti heti kun on 10 viestiä tullut täyteen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ketju on piinailijan taivas!  :D Sen huomaa myös siitä, kuinka monta kertaa näitä on selattu! (eeeen se minä ollut...  :ph34r: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heräsin dpo8 päikkäreiltä huonovointisena ja hetken mielijohteesta keskellä päivää pissin tikkuun. Haamu. Hirveästi oireita ei kerinnyt olemaan. Haluttomuus joka oli myös keskenmenneessä ja huon olo. Hienoinen aavistus, että nyt..

Edited by tiitiainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paha olo alkoi jo ennen plussausta ja sen lisäksi mulla oli jotenkin vaan todella vahva tunne raskautumisesta. Vaikeaa selittää, mutta jotenkin sitä vaan tiesi olevansa raskaana!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää en nyt tiedä oonko jo naputellut tänne, mutta naputtelenpa nyt sit kuitenkin. :D 

 

Mulla oli olo. Mä tiesin. Äidinvaisto on jännä juttu, kun se syntyy, niin se ei katoa ja toimii 24/7, ainakin mulla. :D

Loppusilauksen teki tiputteluvuoto joka alkoi kp 24. Sillon tiesin, että oon raskaana, mutta olin myös ihan varma sillä hetkellä, että rypäleraskaus on uusinut, tiputteli samalla lailla. Tiputteluvuoto loppui kuitenkin 3pv jälkeen ja selvä plussa tikussa kp 27.

 

Ei sit muuta. Eikä oo kyllä vieläkään. :D No, närästää, mut enpä usko että johtuu ainoastaan raskaudesta. ;) Nyt rv 24+3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli tosi oireeton olo, kunnes dpo7 tuli ihan yhtäkkiä niin voimakasta juilimista kohdussa ja turvotusta, että olin varma, että nyt on joku kiinnittynyt. Lisäksi dpo4 tuli pientä vaaleanpunaista vuotoa. Myös se oli oire, että imetys aristi oviksesta plussaan (ja jatkuu edelleen, nyt 5+1)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen oire, jonka kunnolla tiedostin, oli turvotus. Sen huomasin, kun uimaan mennessä pukukaapin avainremmi kiristi nilkkaa pahasti (yleensä ei kiristä ollenkaan). Sitä ihmetellessä tajusin, että kuukautisten olisi pitänyt jo alkaa, ja pari päivää "varmuuden varalta" odotettuani tein testin ja plussahan se. Jälkeenpäin muisteltuna palelin myös tavallista enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla eka oire oli arat rinnat. En pystynyt nukkumaan mahallani aristuksen takia. Ja oli omituinen olo, sillä lailla että "tiesin" olevani raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vajaa viikko ennen plussaa rinnat kipeytyivät ja tulivat tavallaan painavammiksi :D dpo 7 oli aikamoiset "menkkajuilinnat" ja luovuin jo toivosta tämän kierron osalta. Näin jälkikäteen voisi kai uskoa että kiinnittyminen tapahtui silloin.. :)

Edited by Red Candy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli raskaustestiin kaksi selkeää viivaa. :) Menkat myöhässä 8 pv.

Oireet: menkkamaiset juilinnat, väsymys, palelu, jano, huimaus, pissalla juokseminen öisin, rinnat kipuili ja kamala ärtymys pienimmistäkin asioista.

Hieman yllätti, kun ei ollut sellainen kierto et ois voinna onnistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei juuri mitään oireita, ja plussa olikin aikamoinen yllätys. Olin valmistautunut kuukautisten alkamiseen, kun tuhruakin tuli yhtenä päivänä n. 4 päivää ennen plussaa.. Mutta jos se olikin sitten kiinnittymisestä johtuvaa?

 

Tämä paljastuikin sitten rypäleraskaudeksi nt-ultrassa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now