tikris80

alkuraskauden oireet ennen plussaa

834 posts in this topic

Samoja oireita kuin ennen menkkojakin, eli rinnat kipeät, menkkatuntemuksia. Mutta näiden lisäksi oli nenä tukossa ja palelsi jatkuvasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällaisia oireita esiinty minulla (alkoivat noin viikkoa ennen kuin olisi pitänyt kuukautisten alkaa):

* Pistelyä/vihlontaa alamahassa

* Rinnat tosi kipeet ja mielstäni myös "turvoksissa"

* Todelle kova väsymys päivisin

* Vilunväristyksiä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nippaili vatsaa ihan uudella tavalla: siellä jylläsi kuukautiskipua ja oviskipua muistuttavien tuntemusten ja ihan uudenlaisten nippailujen sekamelska, josta aloin epäillä, että jotain siellä masussa ainakin yrittää tapahtua. Rinnat olivat myös aremmat kuin yleensä ja väsyttikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääosin oikein hyvä ja normaali olo, ei siis mitään menkkoihin viittaavaa. Oikeastaan raskausoireiksi laskettavia oli kihelmöivät rinnat ja juuri ennen plussaa myös nännien arkuus, sekä viiltelyt ja nippailut alavatsalla. Olin jo aika varma raskaudesta ennen plussaa vaikkei noi oireet nyt kovin kummoisilta kuulosta. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla esiintynyt ennen plussaa kp 24/28-32:

 

-Ripuli

-Ummetus

-Vatsakivut

-Vatsanippailut

-Ei näläntunnetta

-Syömishimo

-Vatsa pömpttänyt jo 3 päivää

-Migreeni

 

Juuri ennen plussausta kp 34 tulleet oireet:

 

-Mielialan vaihtelut

-Itkuherkkyys

-Kipua nivusissa

-Lämmöt koholla 0.2-0.6 astetta

-Painon tunne alavatsalla

-Silloin tällöin etovuus kohtauksia ja tissikipuilua

-Palelua päivisin ja hikoilua öisin

 

Oli tunne, että kuukautiset olisivat alkamassa, mutta eivät sitten tulleetkaan. Lämmöt olivat koholla ennen kuin herkässä testissä näkyi mitään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli ehkä viikon menkat myöhässä ja sitten alkoi tiputteluvuoto, pari päivää asiaa ällisteltyäni tein raskaustestin, joka paukkui plussalle jo pissausvaiheessa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan haamuplussan sain kp 30 ja sitä ennen oli rintojen kivistystä ei normaalia tissisärkyä mikä tulee menkkoja ennen vaan kiristystä ja kivistystä, menkkakipuja harvakseltaan ja turvotusta hetken..ja olin varma että menkat alkaa, enemmänkin nippailua munasarjoissa ja pientä selkäkipua. Kp 32 tuli eka pahaolo-närästyskohtaus ja nyt kp 32 lensi jo laatta.

 

Niin ja kp 29 huomasin palelua ja mittasin monena päivänä lämmön ja oli 0,5c korkeampi kuin normaalisti.

Edited by Anskux

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt noin 4 pv menkat myöhässä ja viimesen viikon ajan ollu hassuja tuntemuksia:

 

-Väsymys aivan mahdoton voisin nukkua vaikka kuinka

-Alavatsassa tuntunu nippailua ja menkkakipuja, tosin ei ihan niin villinä kun menkkojen aikaan

-Välillä joka asia kuvottanu varsinki aamusin ja iltasin ollu pala kurkussa

-Nännit on kovana lähes kokoajan ja muutenkin rinnat tuntuu tosi pinkeiltä

-Itkuherkkyyttä... :D Vaikka sitä on muutenkin, mutta nyt jotenki extra paljon (aloin nyyhkimään kun mieheni sanoi että jos ostettaisiin pienempi auto :D )

-Ai niin ja olen heräillyt yölllä ja nukkuknut välillä huonosti vaikka väsy onkin ollut

-Lämpö ollu vähän kohollaan normi oloista ja vilu ollu ihan tarpeeks usein

-Muuutaman kerran tullu voimakas repäsyn tunne oikean puolen niviuseen ja muutenkin nivusten seudulla pientä kipuuilua

-Joka päivä olen ollut ihan varma että menkat alkaa, mutta mitään ei ole vieläkään kuulunut

 

No tänään mennään apteekin kautta kotiin ja haetaan muutama testi. Onhan näitä luuloja ollut aikaisemminkin, mutta ei ollenkaan näin vahvoja. Nytjotenkin melkein pelottaa tehdä testi. Ehkä se pelko on siitä että jois se onkin taaaas nega. Kerron sitten miten kävi. :wub:

Edited by Mama Alligator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ihmettelin miehelleni valtavia ilmavaivoja/turvonnutta vatsaa, palelua ja jatkuvaa unista oloa vajaa viikko ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa enkä osannut lainkaan ajatella että voisin olla raskaana. Menkkoja edeltävät kivut tulivat edeltävänä yönä niinkuin aina ennen menkkoja, laitoin siteenkin valmiiksi ja ihmettelin kun niitä ei kuulunutkaan. Kp 35/30 tein lopulta testin kun sen päivän aamuna alkoi pahoinvointi ja vahva plussa tuli saman tien. Tuo pahoinvointi onkin sitten jatkunut 24/7 nyt reilut kaksi viikkoa <_<

Nyt jälkeenpäin olen lukenut että raskaudesta johtuvaa on ilmeisesti myös yhtäkkinen näön heikentyminen mikä alkoi jotakuinkin silloin kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Muistan kun sitäkin ihmettelin miehelleni enkä tietenkään osannut pitää raskausoireena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla turposivat rinnat n. 1,5 vkoa ennen plussaa. Sitä seurasi yllättäen iskevä etova olo ja tajuton väsymys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli kiinnitysvuotoa muutaman pisaran verran 4 päivää ennen kuin kuukautisten piti alkaa, jolloin oikeastaan "tiesin" olevani raskaana. 

 

Lisäksi jälkikäteen ajatellen minulla oli myös hirveän kylmä jatkuvasti (kolme pitkähihaista paitaa koko ajan päällekkäin).

 

Sinä iltana, kun kuukautisten piti alkaa niitä ei kuulunut ja seuraavana aamuna en ehtinyt testata, kun minulla oli lähtö reissuun jo klo 5.00. Tällöin en syönyt aamupalaa vaan otin vain eväät mukaan, jotka sitten päädyin oksentamaan erään kaupungin keskustan kadun varteen..mikä oli lievästi sanottuna nolo kokemus. Siitä lähtien minulla on ollut lievä tai vähän vähemmän lievää pahoinvointi joka aamu ja välillä illalla (ja pahoinvoinnin ei vielä olisi edes pitänyt alkaa näin varhaisessa vaiheessa :o ). 

 

Kun reissusta palattuani neljä päivää myöhemmin tein positiivisen raskaustestin kädet täristen, olin aivan onnesta sekaisin, koska en ollut aikasemmin uskaltanut asiasta iloita, vaikka pidinkin merkkejä aika selvinä  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väsymys ja palelu. Nännit myöskin tulivat aroiksi oviksen jälkeen, tosin nyt vajaa viikko plussauksesta, arkuus on poissa. Lisäksi menkkajomotukset, mutta juuri niiden takia ajattelin menkkojen alkavan. Nyt jälkeenpäin miettiessä bongasin myöskin alushousuista muutaman pisaran verta viikko oviksen jälkeen, joten taisi liittyä kiinnittymiseen. Joten aika puun takaa tuo plussa tuli, olin viimeiseen asti ihan varma ettei vielä ollut tärpännyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo mulla oli kans tosi voimakasta rintojen arkuutta - ei voinu yöllä heräämättä vaihtaa kylkeä kun aristi. ja sit alamahaa juimi ja vatsa oli sekasin + kipee. ajattelin siinä että jos tätä jatkuu koko ajan, niin apua. no ei jatkunu, mutta pahoinvointia sen sijaan tuli aika pian testin jälkeen ja jatkuu jonkinlaisena edelleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtaisinkohan itsekki olla raskaana...Oviksen jälkeen on ollu hemmetin kylmä ja välillä taas hikoilen kauheesti ja jokapäivä vaikka päikkäritki oon lasten kans ottanu, ni väsymys ei oo lähteny. Vatsassa tuntuu paha olo ja maha on ollu turvoksissa, nyt huomasin et on alkanu alavatsa tuntuu jotenki kovalta, varsinki iltasin. Kaikki asiat ärsyttää!! Tuntuu pahalta ku huudan lapsille ja kiukuttelen miehelle=( Rinnat on kipeet ja turvoksissa. Eli olen siis kuin jalkapallo, ja seki ärsyttää. (oon ihan kauhee)Lauantaina pitäs alkaa menkat. Haluisin jo tehä testin, mut ei taida vielä näkyä?

Vaikka onki jo pari lasta, ni en muista yhtään millanen olo sillon oli ennen ku menkat jäi pois. Mut kummanki kohdalla sillon oksentelin ihan kauheesti. Sitä ei voi unohtaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tissit turpos huomattavasti ja kun oli kylmää viimaa niin tissejä vihloi ja viilteli..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tajuton väsymys alkoi pari viikkoa sitten, samoin kärttysyys. Ärhentelen koko ajan pojalle ja miehelle ja kaikille muillekkin välillä. Rinnat tuntuu kans herkemmiltä ja jotenkin turvonneilta nyt kolmatta viikkoa, ja ne on tulikuumat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mul kävi nyt sit niin, et menkat alkoki ihan yhtäkkiä, vaikka vasta lauantaina pitäs alkaa. Mutta lämpö on silti vielä paljon korkeemmalla, ku mitä normaalisti on. Ja maha tuntuu aivan oudolta..Ääh, no ei voi mitään jos ei nyt onnistunu, mut ihmetyttää silti. Enkä ole kipeä tai flunssassa, et siitä toi korkee lämpö ei johdu. Mut saa ny nähä mitä tapahtuu...Onneks en ostanu raskaustestiä, vaikka meinasinki :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vahvin "oire" joka kerta on ollut varma tunne siitä, että nyt ne menkat alkaa. Sen on aiheuttaneet runsas valkovuoto ja menkkamaisetkin nipistykset yms alavatsalla. Ja kun niistä huolimatta ei ole uusi kierto käynnistynyt, on aavistus raskaudesta vahvistunut. Myös on ollut "levollinen" olo, ettei ole olllut kamala kiire rynnättä testaamaan :o Tällä kertaa tuli myös ennen plussaa muutaman kerran huimausta. Pahoinvointia tai etovaa oloa tms mulla ei kertaakaan ole tullut ennen plussaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut lähinnä alavatsan nippailuja ja välillä noustessa myös kovia repäiseviä tuntemuksia alavatsassa. Ilmeisesti myös pientä turvotusta, kun huomasin pitäväni housujen vyötä reikää isommalla. Kärttyisyyttä on ollut normaalia enemmän viime aikoina ja nyt kova flunssa vaikkei sitä varmaan raskausoireeksi lasketakkaan. :D Plussa pärähti eilen ja nyt vain toivotaan, että kaikki menee ok. Mitään pahoinvointia, rinta-arkuutta tai väsymystä (päinvastoin) ei ole vielä ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa oli alavatsan turvotusta ja iltaisin nukkumaan mennessä rampparin pissalla, viimenen vinnki oli tuhrutus (siis alkuraskauden verinen vuoto, jota oli esikoisestakin)

 

Plussa jälkeen onkin tullut alavatsan nippailut, rintojen arkuus+ turvotus, etova olo, palelu väsymys. JA kaikki siis heti plussan jälkeen jo (n.4+0 - 5+0)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plussa oli yllätys, koska olin varma, etten ovuloi. Näitä oireita oli silti tässä kierrossa (suurin piirtein samat oireet olleet niissäkin kierroissa, jotka loppuneet menkkoihin).

- rintojen, erityisesti nännien arkuus ja polttava tunne (jatkuu edelleen, nyt 4+6)

- alaselän kivut

- menkkamaiset kivut alavatsassa

- väsymys iltapäivisin ja iltaisin

- närästys (alkoi n. 2vkoa ennen plussan ilmestymistä testiin, joka päivä närästää heti aamusta alkaen)

- nälkä (täytyy syödä suht usein jotakin, koska närästys ja nälkä yhdessä tekevät tosi huonon olon)

- huimaus (tätä oli parina päivänä ennen plussaa, esim. töissä kun nousi tietokoneen edestä, huippasi hetken)

- jatkuva pissahätä

- levollinen olo (tämä oli jännä, tässä kierrossa oli jotenkin hyvin levollinen ja rauhallinen olo, mitä ennen ei ole ollut)

- pääkipu (jatkunut nyt 5-6 päivää, joka päivä pää kipeä)

 

Nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Toivottavasti pahalta pahoinvoinnilta välttyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaalia herkempi olotila. En yleensä miehen seurassa itke mitään TV-ohjelmia, vaan nytpä paruin ruokapöydässä samalla kun katsottiin telkkaria.

Tissit turposivat paria päivää ennen plussaa ihan järkyttävästi. Nännit lisäksi arat. (tämä oli selkein oire)

Vatsassa tuntui vihlaisuja, varsinkin iltaisin.

 

Väsymystä tai kuvotusta ei ole ollut vielä missään vaiheessa. Lähinnä unettomuutta ja ruokahalun lisääntymistä. Nälkä tulee helpommin kuin ennen.

 

Muoks. Paria viikkoa myöhemmin tämä todettiin tuulimunaksi :girl_sad:

Edited by Funky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now