RooRo

Isot vauvat

534 posts in this topic

Tässä meidän PikkuJätti on ½vuotias (n.10kg/71cm).. Kyllähän siitä nyt makkaraa ja vähän nakkiakin löytyy, mutta silti se vaan on omissa silmissä niiiiin ihanan pyöreäposkinen pikku nallekarhu

 

Ihana pikkujätti! :wub: Ja niin on munkin silmissä vaan söpösen pyöreäposkinen, halittavan näkönen muru! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin viikonloppuna juhlissa jossa oli paljon ihmisiä. Lähestulkoon joka toinen joka tuli vastaan, sanoi, että "on se lihava"/"ompa se lihava", yks jopa sanoi läskimoosekseksi <_<

Joo, se on isompi ku muut, mut tarviiko sitä jokasen ihmisen toitottaa, kyl mä sen muutenkin tiedän! :angry:

 

Mut sit toki moni ihasteli noita iiiiihania tissinsyöntiposkia :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei Kirsikk.a! Hirveitä kommentteja! Mua aina riepoo ihan älyttömästi, jos vauvan painoa pitää tollalailla kommentoida, meillä näyttää olevan melkein samat mitat kuin teillä oli 4 kk iässä... Isohan tämä meidänkin on ja makkaraa löytyy, mutta musta kuitenkin on ihan sopusuhtainen. Tsemppiä ärsyttävien ihmisten kanssa, toi läskimooses oli jo aika halpa heitto <_< .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin poika taitaa kuulua tähän porukka :lol: Eilisessä 4kk-neuvolassa mitat 8000g ja 65cm (syntymäpaino 3792g ja pituus 51cm).

Terveydenhoitaja sanoi, että ikäistään isompi ja 1-vuotias tyttö painaa yleensä saman verran. Jäin vaan ihmettelemään, että aika hoikka 1-vuotias, jos painaa 8kg. Meillä poika ei vielä kunnolla osaa kääntyä, mutta jossain muissa asioissa tuntuu olevan kehittyneempi kuin esim. kaverin saman ikäinen poika.

 

Ompas Kirsikk.a:n tyttö saanut ikäviä kommenteja osakseen. Siskon tyttö on myös kovin pullukka ja ihmiset kyllä kertoo mielipiteensä koosta kysymättäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mustakin 8 kg 1-vuotias kuulostaa aika kevyeltä, mutta toiset, varsinkin tytöt, saattaa tosiaan olla niin kevyitä. Mä itse painoin 1-vuotiaana 9,5 kg ja olin ihan normikokoinen, 4100g syntyessäni. Meidän likkahan painoi 4600g syntyessään, nyt 4 kk paino oli 8730g, eli typy saavuttaa kyllä ton 9,5 kg todennäköisesti jo ennen puolen vuoden ikää ;):P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun pitää nyt myös tuoda meidän pojun mitat tänne, kun järjestäen JOKAINEN kommentoi, miten ISO vauva meillä on. Itse en osaa ajatella, että poju ois mitenkään kovin suuri, pitkähän se on ja kun on tukkaa päässä, näyttää vanhemmalta?! Mun äidin mielestä poika on jo ihan puolivuotiaan näköinen... mutta tuo oli jo syntyessäänkin aika jämäkkä paketti!

 

Meillä mennään lähes identtisesti Miumiun pojan kanssa, hauska nähdä miten tulevaisuudessa seurataan teidän käyrää :)

Tässä meidän pojan mittoja:

 

0kk: 52,7cm 3680g

1kk: 59cm 4730g

2kk: 62,5cm 5550g

3kk: 65cm 6650g

4kk: 68cm 7660g

5kk: 70,1cm 8515g

6kk: 73cm 9000g

7kk: 75,5cm 9770g

 

Uusimmat mitat:

8kk: 78cm 10,2kg

Meidän pojun mitat:

Okk: 53cm, 4030g

1kk: 58cm, 4380g

2kk: 62cm, 5530g

3kk: 64,3cm, 6560g

 

Eli painossa ollaan vähän alakanttiin, mutta pituus senkun lisääntyy! Tuo viimeisin pituusmittaus tuntui hieman epäilyttävältä, musta tuntuu että poika on kyllä kasvanut (vaatteista päätellen) enemmän kuin 2,5 cm kuukaudessa, mutta samapa tuo kun kasvua kuitenkin on tullut. Painoakin tuntuu alun hankaluuksien jäkeen kertyvän hienosti, rintamaidolla mennään.

 

Jessus tollasia "annetaanko vaan kasvaa"-kommentteja! :angry: Mitäs sitten pitäis tehdä? Jättää lapsi ruokkimatta???

:D Niinpä! Ihana... ehkä se vauva pitäisi viedä kuntosalille tai läskileirille? Tai keskustella sen kanssa vakavasti sen ruokasuhteesta? Mutta tosissaan, ei vauva voi olla liian lihava. Toiset meistä vaan on isompia ja toiset pienempiä, ja hyvin kasvava vauva ainakin on terve ja hyvin ravittu. Ymmärrän, että kommentointi voi satuttaakin, vaikka ihaniahan nuo pulloposket on! Meillä kun oltiin varsinkin alussa vähän laihemmanpuoleisia, on varsinkin mun äiti iloinnut ja hihkunut kaksoisleuan ja limppuposkien ilmestymistä :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi eiiii Kirsikka.a mitä kommentteja :o Mulla ois varmaan menny kuppi jos toinenkin nurin tollasen nimittelyn jälkeen..

 

Meillä on nyt ehkä vähän vähentyneet kommentit koosta.. Tietenkin tuo on jo yli 7kk ja ihmisten arviointi ikä-koko -suhteesta vähenee, koska ei osata enää oikein verrata ikätovereihin. Alle puolivuotiasta on varmaan helpompi arvioida kun sen nyt pitää vaan olla taskukokoinen ollakseen "oikeanlainen". Nyt tilalle on tullut "hymypoika" kommentit ja nehän kelpaa tälle mammallekkin :wub::lol: Ainoa milloin koosta tulee "kauhistelua" on kun joulupukin listassa kysytään vaatekokoa, se kun on mielellään jo päälle 80cm (melkein tehnyt muutamalle mieli sanoa että ei tartte ostaa jos koko niin kauhistuttaa :P )!

 

Mää oon kuullut jostain että isompikokoiset lapset lähtis liikkeelle myöhemmin/hitaammin ja onhan se ihan loogistakin. Kuitenkin jos on enemmän massaa, niin se vaatii enemmän voimia jne.

Meillä poitsu on lähtenyt melko perustahtiin liikkeelle. Taisi päälle 4kk (alle 5kk) vanhana alkaa kääntyileen, kieriminen oli hitti 5-6kk ja ja pari pvää 6kk "synttäreitten" jälkeen lähti ryömimään, tänään sitten nousikin itse seisomaan ensimmäisen kerran (tukea vasten). Istumaan menon oppi myös ihan viime päivinä.

 

Mun täytyy kyllä myöntää, että mää oon ihan rakastunut noihin pullaposkiin :wub: Ne vaan on niiiin ihanat :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Terveydenhoitaja sanoi, että ikäistään isompi ja 1-vuotias tyttö painaa yleensä saman verran. Jäin vaan ihmettelemään, että aika hoikka 1-vuotias, jos painaa 8kg.

 

Todella outo kommentti, sillä minä ainakin olen painanut puolivuotiaana 8 kiloa, ja olen tämän laskurin mukaan ollut siis 0-käyrällä. Syntyessäni olin noin 3,4-kiloinen, eli pienehkö/keskikokoinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika taitaa kovastikkin kuulua isojen vauvojen joukkoon. Kovasti on vielä kasvanut ensimmäisen kuukauden aikana. Moni kommentoinukki, että ei näytä pikkuvauvalta. Äidin mielestä on kuitenkin vielä suloisen pienen vauvan näköinen, vaikka onkin ikäisiään isompi. Pituus nyt kuukauden iässä +3 käyrällä ja paino vain hiukan yli 0 näyrän. Eli sopusuhtainen poika.

 

0kk: 4360g ja 53.5cm

1kk: 6180g ja 60.0cm

 

On tässä ainakin se hyvä puoli, että kukaan ei ainakaan epäile lapsen olevan nälissään. Ja ihan täysimetyksellä mennään, eikä lapsikaan asu rinnalla koko ajan. Lapsi vain tulee ilmeisesti isäänsä, joka on pitkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

0kk/ 4070g/55cm

1kk/5530g/57,8cm

2kk/6900g/60,5cm

3kk/7930g/63,8cm

4kk/8690g/67,2cm

5kk/9370g/68,6cm

6kk/9900g/70,6cm

8kk/11 040g/73,5cm

 

Juup, pituutta nyt ei ihan huimia ole, painoa sen edestä :lol:

 

Miehellä oli piiputtanut kiinni kun jälleen joku mummo oli ns. negatiiviseen sävyyn sanonut että huomaa meidän pojan olleen ruoka-aikaan kotona <_< Seuraava joka sanoo ton joutuu mun kanssani viettään turpajuhlaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli viimein puolivuotisneuvola, vaikka ikää onkin jo 6,5kk. Menin sinne jo vähän valmiiks puolustuskannalla, kun tiesin, että meidän normi neuvolantäti oli palannut takasin (just se, joka sillon tyttöö nimitti pullukkavauvaks), mutta eipä ollutkaan mikään ikävä reissu, tällä kertaa tääkin tätsy ihasteli vaan, että todella hienosti Allu kasvaa ja on kyllä iso tyttö. Saman pituset, 0-käyrällä kasvavat tytöt olis kuulemma 10-11kk:n ikäsiä. :blink: Ja että on todellakin kuulemma sopusuhtainen ja tasaisesti kasvava tyttö. Hieno homma. :) Eikä sitten ihan vielä menny toi kymppi rikki, vaikka siitä olin lähes varma. :D

 

0kk: 4275g ja 53cm

2kk: 6760g ja 62,1cm

3kk: 7800g ja 65,5cm

4kk: 8385g ja 67,8cm

5kk: 9195g ja 70,6cm

6,5kk: 9920g ja 73,4cm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meidän pojun mitat:

Okk: 53cm, 4030g

1kk: 58cm, 4380g

2kk: 62cm, 5530g

3kk: 64,3cm, 6560g

4kk: 68,5cm, 7665g

 

Aika tarkasti seurataan Miumiun pojan kasvutahtia ;) . Hyvin on tämä meidän jässikkä kasvanut. Tähän asti ollaan menty pelkällä rintamaidolla, nyt on tarkoitus aloittaa sitten kiinteät kun nälkä tuntuu vaivaavan koko ajan.

 

Kiva että Mimosan neuvolareissu oli tällä kertaa positiivinen! Meille ei olla koskaan oikein sanottu tuosta koosta neuvolassa mitään. Pari kertaa mainittu, että hoikka miekkonen meillä on, mutta kasvaa kuitenkin hienosti ja paino nousee tasaisesti. Isohan tuo poju on kun vertaa moniin muihin samanikäisiin, mutta kokoa on kommentoineet ainoastaan ei-terveydenhuoltoalan ammattilaiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meidän neidin mitat:

Syntymä: 4600g ja 51cm

1 kk : 5255g ja 55,5 cm

2 kk : 6900g ja 61 cm

3 kk : 7830g ja 64 cm

4 kk: 8730g ja 66,5 cm

 

5 kk: 9825 ja 68,5 cm

 

Aikamoinen mötikkä meillä siis, neuvolassa ovat kuitenkin olleet kasvuun tyytyväisiä ja nyt näyttää pituuskasvukin hieman rauhoittuneen. Musta tyttö on älyttönmän söpö paksuine poskineen ja reisimakkaroineen :P

 

Mua tympii se, kun toiset kommentoi typyn kokoa ja samalla sitten päivittelee, että kuinkahan iso siitä oikein tulee! Ikäänkuin tämä vauva-ajan koko olisi jollain lailla ennuste siitä, minkä kokoinen tyttö on aikuisena. :blink:

 

Muoks. katsoin vielä ketjun läpi, eikä täälläkään ole kukaan painanut yhtä paljon 5 kk iässä, kun meidän tyttö... :blink: Pitempiä on muutama ollut, mutta typy taitaa kyllä tosiaan olla ikäisekseen aika painava. No, kai se siitä tasoittuu.

Edited by Tricky

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tasottuu, tasottuu!

Kummityttö oli kans vauvana aikas pullukka ja nyt kun ikää 4,5v niin on semmonen tikku ettei uskois samaksi tytöksi.

Eli ei se vauvaiän koko tosiaankaa oo mikää ennuste tulevaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

chloe: hei, niinpä mennäänkin samoissa mitoissa! Nyt onkin kiva seurata, että jatkuuko kasvu

samanlailla! ^_^

Tässä meidän pojan mittoja:

 

0kk: 52,7cm 3680g

1kk: 59cm 4730g

2kk: 62,5cm 5550g

3kk: 65cm 6650g

4kk: 68cm 7660g

5kk: 70,1cm 8515g

6kk: 73cm 9000g

7kk: 75,5cm 9770g

8kk: 78cm 10,2kg

9kk: 78,5cm 10,1kg

 

Uusimmat mitat:

10kk: 81cm 11,3kg

 

 

Taas pituutta oli tullut 3cm lisää ja ensi viikolla tulee 11kk mitat ja tuntuu, että edelleen pituuskasvua on tullut,

koska nyt alkaa osa 86cm vaatteista käymään nafteiksi, joten nyt käytetään jo koko 92cm!! :blink::lol:

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

minua nyppi viime lääkärikäynti todella. 6kk kohdallahan poju oli 72cm ja 8005g, nyt 8kk lääkärissä voivoteltiin surkeaa kasvua. :blink: Sälli oli 74,5 ja 8350g. (Ei se minusta nyt kovin "surkea" tulos ollut) Oikein puolueettomia mittailijoita piti raahata tuplasti huoneeseen. <_< Painosta kettuilevat aina meille, mutta toisesta syystä kuin tässä topicissa yleensä. Jumankuta... poju syö kiinteää yli kilon päivässä + imetykset päälle. Puurokin tehdään korvikkeeseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan uteliaisuutta, missä miumiu olet saanut pojastasi nuo tarkat mitat joka kuukaudelle myös 6 kk jälkeen? Ainakin täällä loppuu kuukausittaiset neuvolakäynnit puolivuotiaana ja kuulemani mukaan useimmissa paikoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TinskuM: Meillä oli 8kk asti neuvolat ja jossain paikoissa on 10kk asti.. Ja me ollaan itse nuo loput mitattu! :)

Ja kolme tarkistus mittausta ollaan tehty aina samalla kerralla, että saadaan totuudenmukainen luku..

Kannattaa kokeilla, jos lapsi on siihen yhteistyöhaluinen.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kannattaa kokeilla, jos lapsi on siihen yhteistyöhaluinen.. :D

 

Tässä se ongelma tulikin... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tässä se ongelma tulikin... :D

 

 

Joo ei meilläkään aina olla niin yhteistyöhaluisia! :lol: Sitten kokeillaan joku toinen päivä uudestaan.

Paino on aina helppo punnita, kun poika tulee mielellään syliin, mutta pituuden mittaaminen onkin sitten

eri asia. Me ollaan tehty yleensä niin että ollaan laitettu mitta lattialle ja alkupää pöydän sivulevyä vastaan

ja lapsi siihen mitan päälle ja eikun toinen jalka suoraksi, mutta välillä poika heiluu ja pyörii niin paljon,

että mittaaminen ei onnistu. Yleensä iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa me ollaan saatu poika hyvin mitattua,

kun on rauhallinen ja makaa ihan omasta tahdosta paikallaan.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meitin poitsu on kanssa melkoinen jässikkä :).

 

Tässä mittoja:

 

0kk 54cm 4025g

 

1kk 57,2cm 5095g

 

2kk 60,7cm 6265g

 

3kk (melkein viikkoa vajaa 3kk) 63,2cm 7325g

 

4kk 67cm 8675g

 

 

Päänympärys on kanssa kasvanut syntymästä 36cm -> nyt 4kk 45,2cm

Edited by dumb

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 kk: 9825 ja 68,5 cm

 

Muoks. katsoin vielä ketjun läpi, eikä täälläkään ole kukaan painanut yhtä paljon 5 kk iässä, kun meidän tyttö... :blink: Pitempiä on muutama ollut, mutta typy taitaa kyllä tosiaan olla ikäisekseen aika painava.

 

No nyt mennään ohi... eikä ihan pikkuisen, meidän neiti oli 600g painavampi :rolleyes: !

 

Sen mitä olen tämän ketjun vauvojen kasvua vertaillut meidän typyyn, niin taitaa tämä vauveli viedä voiton...

 

0kk: 3700g ja 53cm

1kk: 5180g ja 59cm

2kk: 6690g ja 63cm

3kk: 8210g ja 66,8cm

4kk: 9795g ja 69,2cm

5kk: 10,425kg ja 72,5cm

6kk: 11,190kg ja 74,5cm

 

Ihmeellisen vähän on kukaan kauhistellut neidin kokoa, varmaan pitävät luonnollisena, kun me vanhemmatkin ollaan pitkiä. Moni meidät tunteva on sanonu, ettei oo tullu yllätyksenä. Ja neuvolassakin on suhtautuminen ollut asiallista. Jään jännityksellä odottamaan tulevia mittoja. Mulla meni vauvana kymppi rikki 10kk iässä, meidän pampulalla viisikuukautisena...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän "iso vauva" kävi tänään 8kk lääkärineuvolassa.

 

0kk 3990g, 52,5cm

1kk 5390g, 56,5cm

2,5kk 7360g, 63cm

3kk 7940g, 65cm

4kk 8835g, 66,3cm

5kk 9570g, 68,3cm

6kk 10100g, 69,7cm

8kk 10945g, 73,1cm

 

Hienosti neiti kasvaa :)

Neiti oli vähän vaille 7,5kk kun lähti ryömimään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kun terkka haluaa tuota painoa kontrolloida, niin nyt 7 kk neuvolassa poitsu painoi 12kg, hienosti on käyrä tasoittunut.

 

Hitto, oltiin viime viikon sunnuntaina yksillä synttäreillä, niin siellä yks nainen päivitteli kun syötin poikaa, että vielä annat sille ruokaa vaikka on noin lihava. :o Tätä se toisti kolme kertaa. Jos ois vielä yhen kerran sen tokassu, niin ois saanu kuulla jotain totuutta itsestään. Mä en voi ymmärtää, että joku voi noin sanoa lapsesta. Kattos ite peiliin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now