RooRo

Isot vauvat

534 posts in this topic

Meidän poju taitaa edelleen olla ketjun isoin vauva. Tänään käyty 4kk neuvolassa ja poju kasvanut taas kovasti.

 

0kk: 4360g ja 53.5cm

1kk: 6180g ja 60.0cm

2kk: 8000g ja 62.4cm

3kk: 9220g ja 66.5cm

4kk: 10,1kg ja 69,0cm

 

Kiinteitä ei tarvi vielä aloitella, kun kasvaa rintamaidolla näin hienosti.

 

Katsotaan miten käy, kun parin viikon päästä on meidän 3 kk neuvola, epäilen, että ainakin painossa mennään teidän ohitse kirkkaasti! wink.gif

 

Sanotaanko neuvolassa sitten kun kiinteitä pitäisi alkaa miettimään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa saatavat ohjeet kiinteiden aloittamisesta riippuvat hyvin paljon terkkarista. Toiset saattavat aina "suositella" kiinteiden maistelua jo 4-kuisesta, toiset taas pyrkivät enemmän noudattamaan suosituksia ja kolmannet katsovat ihan yksilöllisesti kasvun ja kehityksen mukaan. Jonkun mielestä iso vauva ehdottomasti tarvitsee kiinteitä jo nuorempana ja joku toinen taas voi katsoa, että hyvinhän tuo kasvaa maidollakin, ei ole mitään kiirettä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa luottaa siihen omaa vaistoon, tarviiko vauva kiinteitä aiemmin vai myöhemmin. Meidän typyllä oli jatkuva nälkä ja korviketta meni 3 kk iässä 1,5 litraa/vrk. Vellit aloitettiin ensin ja neuvolantäti kehotti aloittamaan kiinteät heti kun siltä tuntuu, ne aloitin lopulta hieman ennen 4 kk ikää.

 

Ja ne mitathan oli seuraavat:

 

5 kk: 9825 ja 68,5 cm

6 kk: 10160g ja 70 cm

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtaakohan meijän K kuulua myös tänne?

syntymämitat 55cm, 3730g

1kk 58,5cm, 4740g

2kk 60,7cm, 6000g

3kk 65cm, 7065g

 

Katsoin juuri omaa nlakorttiani ja olin samankokoinen 5kk, mitä K 3kk rolleyes.gif

 

 

 

Nyt 4kk 68cm, 7855g

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jätkä painoin syntyessään 3580g ja oli 51cm pitkä

2vko 3740g, pituutta ei silloin mitattu

6vko 5830g 55,9cm

3kk 9180g 61,8cm

4kk 10290g 64,6cm

5kk 11360g 66,5cm

7kk 12040g 70cm

9kk 12370g 72,7cm

 

Terkka sanoi, että harvoin näkee näin tasaista pituuskäyrää, joten se on kunnossa. Pullukkahan tuo jätkä edelleen on, mutta sitäkin ihanampi..Kuten näkyy tässä lopussa, niin paino on 2 kk aikana nousut vain rapiat 300g, joten se alkaa tasottumaan. Meillä ei juurikaan vieläkään liikuta, konttausasentoa hakee, mutta pylly painaa liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

0kk 54cm 4025g

 

1kk 57,2cm 5095g

 

2kk 60,7cm 6265g

 

3kk 63,2cm 7325g

4kk 67cm 8675g

 

5kk 69cm 9290g

 

6kk 70,5cm 9775g

 

 

Edelleen menee tosi samoissa lukemissa kuin adamon pojalla :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on isokokoinen, nimenomaan painon puolesta, ei pituuden. 6 kk mitat olivat 10 155 g ja 68 cm. Arvostan todella sitä, että neuvolassa ei kertaakaan ole sanallakaan puhuttu, että poika olisi pullukka. Päinvastoin: on kehuttu, että hienoa ja tasaista kasvua. Ja silkalla rintamaidolla "lihotin". Selvästi on alkanut nyt hoikistumaan, kun on saatu liikettä kehiin, vaikkei vielä osaa mennä eteenpäin. Syntyessään tää oli pieni tirppana (3050 g ja 48 cm), ja ensimmäisinä viikkoina paino nousi huimasti kohisten, sitten tasaantui.

Edited by Töppönen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä samalla voisin "ilmoittaa" meidän tytön tänne ketjuun smile.gif

 

0kk: 4500g ja 55cm (syntymäpituudessa taidetaan tehdä enkat biggrin.gif)

1kk (5vk) : 5900g ja 59,4cm

Viikon päästä on 2kk neuvola. Tuun sitten päivittelemään.

 

Pakko kommentoida, tismalleen samat syntymämitat kuin meidän neidillä, eli 4,5 kg ja 55 cm. :girl_smile: Kasvu on ollut ihan normaalia, nyt 4 kk: 7,385 kg ja 65,8 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuluiskohan meidän neiti isoihin vauvoihin? Sanokaas te.

 

Laitan tähän mitat.

 

Ainon mittoja.

Syntyessään 3440g / 49cm

1kk. 4240g / 54cm

2kk. 5350g / 55cm

3kk. 6750g / 59cm

4kk. 7760g / 62cm

5kk. 8810g / 66cm

6kk. 9810 / 68cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on likalla ikää nyt siis 8kk. Ryömitään, käännytään mahalta selälleen ja toisinpäin molempien kylkien kautta. Ryömimisen lisäks liikutaankin kierimällä. Konttausasentoon menee välillä, muttei kyllä varmaan vielä hetkeen lähde konttaan jos ollenkaan. Ei kyllä lähtenyt isovelikään, se liikkui sellasessa istuvassa asennossa apina-/klonkkutyylillä. :D Puolivuotiaana oppi istuun ilman tukee, vielä ei kyllä itse nouse istuun. Joku aika sitten (=viikko sitten?) nousi tukee vasten seisoon, ei kylläkään ihan suoraks asti, kun tuki oli sen verran matala. Ihan normaalissa tahdissa on noi liikkumiset tullut täälläkin ja tällä hetkellä liikkuu kyllä aika paljon ja siks viihtyykin hyvin itekseen lattialla pitkään.

 

Tohon liikkumisasiaan vielä, ton jälkeen kun kirjotin ton, niin tässä kuukauden aikana likan ryömimisvauhti kiihty ihan kamalaks ja lisäks se konttaa välillä, nousee ite istuun, nousee seisoon ja kävelee tukia vasten. Eli ihan normaalisti toi on ainakin alkanut ton liikkumisensa. Ja itseasiassa nopeemmassa tahdissa oppii uusia kun veljensä aikanaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tultiin tytön kanssa juuri 3 kk neuvolasta. Pituus 61,5 cm ja paino 9,7 kg. Pituuskäyrä on nyt laskenut vähän alemmaksi yläkäyrältä ja painokäyrä on +60. Tähän terkkari sitten totesi, että painolle on nyt tehtävä jotain. Kuultuaan, että tyttö syö monesti öisin 1,5 tunnin välein, totesi, että tämän ikäinen syö 3-4 tunnin välein, joka toinen kerta pitäisi hörpyttää vettä öisin, ettei saa maitoa niin paljoa. Meillä siis mennään täysimetyksellä ja tutti eikä tuttipullo maistu. Ja siirto perhepedistä omaan sänkyyn, ettei maito tuoksu niin helposti pienen nenään öisin.

Mitä tästä nyt sitten pitäisi ajatella?

Pitääkö minun todella alkaa säännöstelemään 3 kk vauvan syömistä?

Ja miten hän voi syödä liikaa, kun ei välillä suostu syömään, kun yritän vähän tankata (esim. keskustaan lähtiessä)?

Olenko todella niin huono äiti, että lapseni on ylipainoinen jo vauvana?

Haluaisin kysyä asiaan jonkun toisen mielipiteen (lääkäri / neuvolan terkkari), mutta en oikein tiedä keneltä/mistä kyselisin. Tiedän, että tuo on pullukka ja osa iltatankkauksista / yösyömisistä on varmasti imemisentarvetta enemmän kuin nälkää, mutta kun hän ei tuttia huoli, mitä muuta voin tarjota kuin tissiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oletko kokeillut erilaisia tutteja? Meidän poika huolii vain mam:in tutteja ja monella sitten joku muu merkki on sopivin.

 

Meillä oli sitteri (ja on edelleen päikkäreillä ja rauhoittelussa) alkuun tosi kovassa käytössä. Pojalla oli pahoja vatsavaivoja ja niiden vuoksi ei rauhoittunut kuin voimakkaaseen liikkeeseen tai siihen tissille. Myös sellaisen tiedon olen kuullut, että se maidon sulaminen kestää vauvalla pari tuntia. Jos useammin on syöttö niin vatsa ei ehdi missään vaiheessa rauhoittua ja jos sen vatsavaivaisuuden tulkitsee taas näläksi niin sitten se vatsa tulee taas kipeäksi ja siitä tulee kierre...Jos se itkuisuus ("nälkä") johtuu masuvaivoista niin kannattaa ehkä kokeilla myös maitohappobakteereja.

 

Mä en usko, että tuollainen veden kanssa säännöstely välttämättä toimisi. Itse koittaisin ihan lempeitä keinoja ja aina pikkasen kutakin syöttöväliä venyttää ja sillä ehkä sitten pidemmällä tähtäimellä saada vähän pidempiä välejä niihin syöttöväleihin.

 

Ja sinä et ole huono äiti!

 

Tytöllä on painoa kieltämättä aika reilusti. Meidän poika on melkein 10cm pitempi ja samanpainoinen ja on jo näillä suhteilla iso vauva. Että jotain lempeitä keinoja syöttöjen vähentämiseen ehkä kokeilisin. Mutta ei missään nimessä mitään diettausta tai jos vauva oikeasti on lohduttomasti nälkäinen niin en minä todellakaan ruokaa jättäisi antamatta.

 

Itseasiassa tuli sellainen mieleen, että kannattaa ehdottomasti kysyä joltain lääkäriltä asiasta. Yleensä vauvat itse säätelee syömistään aika oikein ja jos painoa on tullut noin reilusti niin kyse voi olla jostain aineenvaihdunnallisesta häiriöstä (esim. kilpirauhasen vajaatoiminta).

 

Ja tuohon terkan "tuon ikäiset syö 3-4 tunnin välein" sanon HAH. Meidän poika söi tuosta vielä pitkän aikaa kokoajan 2 (joskus HARVOIN 3) tunnin välein. Tänä päivänä alkaa tuo 3-4 tuntia ehkä pitämään suurinpiirtein paikkansa (ja vieläkin mm. öisin tulee niitä parin tunnin pätkiä).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myös sellaisen tiedon olen kuullut, että se maidon sulaminen kestää vauvalla pari tuntia. Jos useammin on syöttö niin vatsa ei ehdi missään vaiheessa rauhoittua ja jos sen vatsavaivaisuuden tulkitsee taas näläksi niin sitten se vatsa tulee taas kipeäksi ja siitä tulee kierre...

 

Tuo ei varsinaisesti pohjaudu mihinkään faktaan. Tai korkeintaan siihen, että ennen muinoin korvikkeet olivat niin huonosti sulavia, että saattoivat tosiaa että niitä ei oikein voinutkaan antaa kuin sen 4 h välein.

 

Se sen sijaan on ihan mahdollista, että jos esim. maitoa tulee paineella (ns. suihkutissi), siitä voi tulla maha kipeäksi ja vauva sitten hoitaa mahakipua imemällä. Tähän voi auttaa suihkutissihoito (imetys useamman kerran peräkkäin samasta rinnasta, tai esim. täystyhjennys pumppaamalla molemmat rinnat ja sen jälkeen imetys yhdeltä puolelta aina 3-4 h kerrallaan). Mutta ei suihkutisseistäkään aina mitään haittaa ole.

 

Minustakin aivan varma asia on se, että elektra ei ole huono äiti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me taidetaan kuulua tänne.. Ollaan molemmat vanhemmat pitkiä ja mä olen syntyessäni ollut saman kokoinen kuin poika. Poika tulee siis äiteensä.. Hyvin on siis kasvanut ja pelottaa jo valmiiksi, että missä vaiheessa tulee sanomista neuvolasta.

 

Pojan mitat:

0kk 55cm ja 4560g

1kk (3vkoa4pvä) 59cm ja 5770g

 

Elektralle en näin tuoreena äitinä oikein mitään osaa neuvoa, mutta kuulostaa kyllä aika hassulta mitä neuvolassa sinulle on sanottu. Kannataa kyllä kysyä joltakin muultakin lääkäriltä tms. mitä mieltä on!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihin aikaan teillä on vauvat lähteneet liikkumaan? Kun ainakin kovasti väitetään, että isot vauvat olisi jotenkin hitaampia lähtemään liikkeelle. Tuntuu vähän tuulesta temmatulta kun meidän poika on kuukausiketjuihin verrattuna liikkunut ihan normaalia vauhtia ja nyt juuri lähipäivinä alkanut nostelemaan itseään välillä konttausasentoon (ikää 5kk).

 

Meillä tää ei ole vaikuttanut mitenkään, vaikka iso onkin. Hirveää vauhtia menee.

 

Päikystä kopsuna kehittymisiä.

 

Aino kääntyi valtsalta selälle ja selältä vatsalle noin 3kk.

Aino oppi ryömimään 4kk.

Aino rupesi hakemaan konttaus asentoa 4kk.

Melkein 5kk mentiin konttaus asennosta istumaan.

Oppi konttaamaan 5kk.

Oppi taputtamaan 5kk.

Nousi tukea vasten 5kk.

Käveli tukea vasten ekat askeleet melkein 6kk.

 

Tänään myös käveltiin ekat askeleet kävelykärryllä, melkein sama kuin tukea vasten..

 

Mä en kanssa osaa sanoa mitään Elektran tilanteeseen, mutta huono äiti et ole!

Edited by Juustonalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti 10kk 1vko ja 1pva kävi moikkaamassa neuvolatätiä

 

0kk 3990g, 52,5cm

1kk 5390g, 56,5cm

2,5kk 7360g, 63cm

3kk 7940g, 65cm

4kk 8835g, 66,3cm

5kk 9570g, 68,3cm

6kk 10100g, 69,7cm

8kk 10945g, 73,1cm

10kk 11120g, 76,5cm

Meidän neiti tosiaan oppi ryömimään vähän alle 7,5kk ikäisenä. Konttaamista meillä ei harjoteta muuta ku maton päällä, eli todella vähän. Ryömimistä meillä harrastetaan enää todella vähän, neiti on siis peppukiitäjä.

Nousi ite ensimmäisen kerran istumaan n. 9,5kk ikäisenä. Ja nyt 10kk ikäisenä on pari kertaa noussut itse tukea vasten seisomaan. Ja ottaa askelia tukea vasten. Sen verran heiluvaa se silti vielä on, että koko ajan olen takana turvana.

 

Onko Elektra jo kysynyt jonkun muun (lääkäri, terkkari tms.) mielipidettä? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, että mitä vinkkejä olet mahdollisesti saanut jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käynyt niin, että syntyessään poikkeuksellisen isokokoinen (näin lukee ihan virallisissa papereissa) poika onkin kasvanut normaalia tahtia tai hitaamminkin. On toki edelleen ikäisekseen isokokoinen, mutta se johtuu oikeastaan vain tuosta alkutilanteesta. Itse asiassa viime neuvolassa oltiin jopa aavistuksen huolestuneita, kun painoa ei ollut tullut juurikaan kuukaudessa (allergiat varmasti ainakin osasyynä). Eli näinkin voi käydä. Olin ennen ihan varma, että kymppi menee rikki reilusti ennen puolta vuotta, mutta eipä sitä rajaa olla hätyyttelemässä varmaan pariin kuukauteen vielä.

 

Tässä mittoja:

0 kk 5260 g 54 cm

1 kk 6110 g 59 cm

2 kk 7620 g 64,5 cm

3 kk 8265 g 67 cm

4 kk 8845 g 68,5 cm

5 kk 9345 g 71,5 cm

6 kk 9425 g 72,5 cm

 

Me ei kohta enää edes kuuluta tähän ketjuun. :blink:

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikesta ne siellä neuvolassa huolestuukin :rolleyes: Omien neuvoloiden systeemit tuntuvat ainakin näin jälkikäteen tosi toimivilta. Kun terkkareilla on ollut tiedossa, että poikkeava kasvu lähtee automaattisesti erikoislääkärin tutkittavaksi, niin eivät ole hötkyilleet yhtään mistään. (Tosin onpa eräässä espoolaisneuvolassa ollut myös sellainen th, joka on hötkyillyt: pitää saada vauva kasvamaan, ettei vaan jää kasvuseulaan!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi ison vauvan äiti! :)

 

Mittoja:

 

Syntyessä 3460 g, 51 cm

4 vko 4340 g, 54 cm

6 vko 5270 g, 56,5 cm

2 kk 6380 g, 58,2 cm

3 kk 7620 g, 62 cm

4 kk 8800 g, 67,2 cm

 

Painon suhteen on menty koko ajan +2-käyrällä. Pituuden suhteen mentiin pitkään 0-käyrällä, mutta viime mittauksessa sekin pompsahti +1-käyrälle. Poika on saanut pelkkää rintamaitoa tähän asti. 4 kk:n neuvolassa oli lääkäri. Terkka sitten kysyi, joko olemme maistelleet kiinteitä, johon minä vastasin, ettei vielä. Lääkäri oikein huudahti, että ei mitään kiirettä vielä! :)

 

Mulle myös anoppi kovasti väittää, ettei näin pullea vauva lähde aikaisin liikkeelle. :rolleyes: Kovastipa tuo poika sitä yrittää, selältä mahalle kääntyi juuri ja ryömiminen kiinnostaisi kovasti, jos vaan hoksaisi tekniikan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekin syntyi iso vauva, kovin paljon ei ole vielä ikää, mutta toistaiseksi kasvua on kertynyt:

 

syntymämitat 53cm, 4690g

4vkoa 58cm, 5730g

7vkoa 60cm, 6340g

 

Mä en ymmärrä noita käyriä kovin hyvin, meilläkin mennään ilmeisesti +2 käyrällä, mutta siis onko ne käyrät aina "vauvakohtaiset", eli onko se nollapiste aina vauvan syntymittojen mukaan vai onko samat käyrät kaikille? Ajattelin vaan, että tuossa yläpuolella on +2-käyrän mitat ihan erilaiset, että mitenkäs ne nyt menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painokäyrä on ymmärtääkseni suhteellinen (verrattuna pituuteen), pituuskäyrä taas väestön keskiarvoon perustuva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin tytön kanssa lääkärissä viikko sitten, kun ummetus ei ota loppuakseen. Lastenlääkäri oli myös sitä mieltä, että vettä kehiin, tytöllä liikaa painoa. Väitti kovasti, että jotkut rintamaitolapsetkin voivat syödä liikaa. Tapasin myös pitkästä aikaa lapsuuden aikaisen ystäväni, joka pitää esim. yksityistä neuvolavastaanottoa (on sairaanhoitaja) ja hän oli kovasti sitä mieltä, ettei käyriä kannata tuijottaa kun lapsi syö vain rintamaitoa, korvikkeiden kanssa olisi eri tilanne. Eli en taas tiedä, mitä pitäisi uskoa. girl_impossible.gif

 

Päivien rytmttämistä moni on suositelult ja sitä nyt on yritetty hieman tehdäkin. Tytön syöntivälit on ehkä hieman pidentyneet (sain jopa yksi yö nukkua 5 tuntia putkeen!!). Huvikseen tuo ei tunnu syövän, kun välillä kieltäytyy syömästä, kun tarjoan rintaa. Pituutta on venähtänyt kuukaudessa ainakin 3 cm eli jospa tuo sen takia olisi painoa kerännyt? Saa nähdä mitä painaa ja paljonko on pitkä ensi viikon 4 kk neuvolassa.

 

Olen nyt sillä mielellä, että annan asian olla. Lapsi syököön miten haluaa ja neuvolassa saavat olla toista mieltä, minä en heitä usko. Tyttö kääntyy selältä mahalle MELKEIN ja nostaa ylävartaloa tosi korkealle käsillään. Ryömiminen on myös hakusessa. Eli kun näyttää siltä, ettei liikkeelle lähtökään nyt painosta olisi kiinni, olen sitä mieltä, että jatkamme kuten ennenkin.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on jo vähän OT, mutta Enskalle olisi ehkä myös kannattanut aikoinaan antaa vähän juomavettäkin. Kakkausvälit olivat täysimetyksellä ollessa pari viikkoa ja kakka oli sitten sellaista kankeaa tahnaa. Puolivuotiaana kiinteiden aloituksen yhteydessä sitten "korjaantui". En nyt mene suosittelemaan mitään, mutta jos haluaa kokeilla pieniä määriä vettä, niin tuskin siitä mitään haittaa on. Varsinkin kun tosiaan maito varmasti riittää :)

 

Kuulostaa kyllä siltä, että elektran vauva on nyt päättänyt ensin kasvattaa massaa ja sitten vasta pituutta. Ihan hyvä taktiikka :)

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now