Guest lallukka

Pestäänkö uudet vaatteet

77 posts in this topic

Olisi tälläinen hullunkurinen kysymys,kun olette ostaneet uusia lastenvaatteita pesettekö ne ennen käyttöönottoa?

Tiedän että joissain tekstiileissä saattaa olla joitain kemikaaleja jotka ainakin pienellä vauvalla saattavat aiheuttaa allergiaa,mutta minulla on myös ystäviä jotka ovat sanonneet että eivät ole pesseet ja mitään ongelmia ei ole ilmaantunut...kuinka te toimitte??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minä pesen kaikki vaatteet: myös sellaiset, jotka olen saanut käytettynä kavereiltani, vaikka tiedänkin niiden olevan pestyjä viimëisen käytön jälkeen. Jotenkin sitä haluaa saada 100% varmistuksen, että se mitä puen meidän vauvalle on varmasti puhdasta! =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin kaikki vaatteet (uutena ostetut, lainaksi saadut...) jonnekin 6kk+ asti. Sen jälkeen olen yleensä pessyt, mutta en enää niin orjallisesti. Esim. sukkia harvoin enää pesen ennen käyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin ehkä kaks ekaa vaaatekokoa, mutta muistaakseni 68:sta eteenpäin ovat jääneet pesemättä :rolleyes: Oisko ipana ollut silloin 3kk tai jotain...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ökotex-merkittyjä en välttämättä ole viitsinyt pestä, jos on pitänyt nopeasti saada vaate käyttöön. Mutta kyllähän noistakin nöyhtää lähtee pesemättöminä paljon enemmän kuin pestynä. Muista kuin Ökotex-merkityistä voi lähteä väriä yms. Ja onhan näitä tapauksia ollut, missä vauvanvaatteissa on ollut sallittua enemmän formaldehydiä - se on vesiliukoista, joten yksikin pesu yleensä riittää vähentämään pitoisuudet sallitulle tasolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen aina kaikki tekstiilit ennen pesua, niin omat kuin vauvankin. Kaverin äiti oli töissä paikassa jossa noita tekstiilivärejä käsiteltiin ja kertoili mitä kaikkea niissä on niin enpä viitsi riskeerata että vauvan ihoon pääsisi jotain jytyä tavaraa. Ja plussana vielä että se kamala tehtaan löyhkä lähtee vaatteista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen ehdottomasti kaikki vauvan vaatteet ja joskus jopa omatkin vaateostokseni, ainakin alusvaatteet pesen aina ennen käyttöä. Syystä että itse olen teini-ikäisenä saanut postimyynnissä ostetusta paidasta (joka oli siis sellaiseen pussiin pakattu kuten yleensä kaikki postimyyntivaatteet) aivan järkyttävän reaktion iholle, kutisi ja kihelmöi ja iho meni punaisille paukamille niinkuin nokkosella olisi sivelty.

Ja myös kaikki ystäviltä saadut/kirppisvaatteet pesen vaikka olisivatkin puhtaita!

Tänään ostin juuri uusia vaatteita tytölle ja pyykkikoriin ne tipautin ekana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hui, aika moni tuntuu pesevän kaikki vaatteet ja tekstiilit, jotkut jopa omansa (siis ennen käyttöönottoa). Itse pesin vauvan vaatteista vain 50cm ja 56cm, mutta siitä edespäin en ole pessyt.62cm vaatteita alettiin käyttää 2,5kk iässä. Vuodevaatteet olen kylläkin pessyt aina kaikki ennen käyttöönottoa.

 

Kuulostaa kuitenkin siltä että olisi ehkä syytä pestä varsinkin kaikki vauvan vaatteet. Mulle vaan oli joku sanonut sillon ennen vauvan syntymää, että ihan ne pienimmät koot kun vauva on 0-2 kk kannattaa pestä. En sitten ajatellut että sitä pesua kannattais jatkaa myös isommissa koo'issa. Harmi, uudet vaatteet kun tuntuvat niin ihanilta - pesun jälkeen monet kulahtaa heti vähän eivätkä muutenkaan tunnu niin siisteitlä ja uusilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen melkein poikkeuksetta sekä lapsen että aikuisten vaatteet ennen käyttöönottoa. Joissakin on ihan kaamea haju eikä noista koskaan tiedä missä lattialla ovat kieriskelleet. Sukkia en aina pese, mutta samalla nekin siellä koneessa pyörii...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesen myös koko perheen vaatteet ennen ekaa käyttöä, mullekin on joskus tullut iho-oireita, värjäymiä tms. pesemättömistä vaatteista, samoin kutinaa. Haju on yleensä järkky ja sen jälkeen kun menin itse kauppaan töihin ja käsittelin itse vaatteita kun niitä purettiin rekkiin niin olen pessyt lähestulkoon kaiken. Jo purettaessa kädet tulee tosi likaiseksi ja sen jälkeen kun ne on laitettu esille, ihmiset klähmii niitä likaisin ja räkäisin sormin, osa pyörii lattialla jne... samoin kuljetuksessa on voinut käydä kukerpalli ja vaatteisiin on voinut imeytyä aineita jotka eivät tee hyvää.

 

Pesu on kuitenkin nopea ja vaate ihanan tuntuinen iholla kun sen saa ekaa kertaa päälle, pehmeä ja mukavan tuntuinen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen pojan vaatteet,lakanat ja pyyhkeet uusina ennen käyttöä. Saa tosiaan silloin sen "oman" tuoksun tekstiileihin. Omista ja miehen vaatteista tulee yleensä pestyä vaan t-paidat ja alusvaatteet. En tiedä miksi näin teen aikuisten kohalla :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pestään kans vaatteet ja tekstiilit. Pojalla on herkkä iho varsinkin näin talvi-aikaan. Olen huomannut, että jotkut vaatteet aiheuttavat ihottumaa jos ottaa käyttöön suoraan. Joudun käyttämään herkkä-ihoisille tarkoitettua pyykinpesuainetta. Päällysvaatteita en toki pese.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen myös kaikki vaatteet ja tekstiilit ennen käyttöön ottoa. Sekä aikuisten että vauvan, mutta ihan erityisesti pesisin kyllä vauvan. Käytän koko perheen pesuaineena Miniriskiä, siirryin tähän ennen vauvan syntymää. Ennen käytin mitä millonki, mutta vauvalle haluan käyttää mahdollisimman hellävaraista pesuainetta.

 

Mulle on kans tullu joskus ihan järkky ihottumareaktio pesemättömästä vaatteesta, joten nykyään ei tarvi kahta kertaa miettiä pesenkö vai en.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesen kaikki sisävaatteet, vauvan ja omat, mutta ulkovaatteita en. Esimerkiksi siis äitiyspakkauksen toppapukua en pessy, kun lämmöneristys kärsii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon pessyt kaikki vauvan vaatteet, PAITSI toppahaalarit, makuupussin, pipon..

Eli kaikki sisävaatteet pesen, tulee sitten uutena tai käytettynä tänne.

lakanat myös pesin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pestään kaikki vauvanvaatteet ja taaperon vaatteet. Ainoastaan nuo ulkovaatteet menee sellaisenaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omia uusia vaatteita en pese ennen käyttöönottoa, mutta vauvanvaatteet aion kyllä pestä:ph34r:. Ostin jo hajusteetonta pyykinpesuainetta ja kohta kun aloitan mammaloman, niin alkaa hurja vauvanvaatteiden pesuoperaatio:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvanvaatteiden pesu on toisaalta ihan oma rituaalinsa, jolla voi valmistautua vauvan tuloon. Minulla on pahasti taipumusta juuri pyykinpesuun (pesänrakennusvietti ei niinkään aja siivoamaan, mikä olisi enemmän tarpeen...) joten saan pidätellä itseäni jo ihan tosissani, etten pesisi nyt jo kaikkia vauvanvaatteita. Siis esikoiselta säästettyjä, pestynä säilöön pantuja enimmäkseen :rolleyes: "Onhan ne pakko pestä, ties mitä varastopölyä niissä jo on!" Jos ne nyt pesisi, saisi pestä vielä kesällä uudestaan...

 

Toppavaatteille saa luvan riittää tuuletus, eihän käytetyistä ole mitään jäljellä jos niitä jatkuvasti pesee "turhaan".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen kaikki ne vauvan vaatteet jotka on ihoa vasten, mutta esim mekkoja en ole viitsinyt pestäkun ei tule ihoa vasten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvan vaatteet meinaan pestä kaikki, varsinkin uudet mutta myös käytettynä saadut ja ostetut jos on vähänkin pidempi aika pesusta tai käytetty hajusteellisia pesuaineita. Meillä käytetään hajusteetonta jo omien allergioiden takia ja samalla meinaan pestä vauvan vaatteet. Omista uusista pesen alusvaatteiden lisäksi t-paidat ja topit ennen käyttöön ottoa, sekä petivaatteet tietenkin. Ulkovaatteet otan käyttöön sellaisenaan, myös vauvalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now