Guest lallukka

Pestäänkö uudet vaatteet

77 posts in this topic

Mä olen siis se ainoa huono äiti täällä, joka ei pese uusia vaatteita:girl_sigh: Tyttö on nyt 4kk, eikä minkäänlaisia oireita ole ollut mihinkään suuntaan. Iho on kaunis ja siisti ja neiti muutenkin iloinen ja hymyileväinen, joten en ole nähnyt syytä pestä uusia vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Et ole ainoa :)

 

En pese omiakaan uusia vaatteita ennen käyttöä, joten en siis pese vauvankaan. Äippäpakkauksen vaatteet pesin ihan ajankuluksi, mutta uusia en ole pessyt. Poikkeuksina kirkkaansiniset yms. vaatteet, jotka saattaisivat päästää väriä, ja karhean/kovantuntuiset vaatteet. Aluksi tavoitteenani oli pestä kaikki vaatteet ennen käyttöönottoa, mutta vauvan kasvaessa se vaan unohtui.

 

En käytä huuhteluainetta, enkä myöskaan silitä vaatteita. Ja poitsulla on loistava iho.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todellakin pesen, sillä ikinä ei tiedä missä lattialla ne vaatteet ovat pyörineet ennen ostoa ja mitä viimeistelyaineita niihin on suihkittu jossain indonesialaisessa tehtaassa. Pesen joskus vieläkin esikoisemme uudet vatteet vaikka tyttö on jo melkein 4v. Ja uudet alusvaatteet tietty aina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen jo ties kuinka kauan pessyt kaikki omatkin uudet vaatteet ennen käyttöönottoa, jos ovat kosketuksissa ihoon (eli päällystakkeja tai vastaavia en pese ennen käyttöönottoa). Pari vuotta sitten kesällä mietin et onkohan tämäkin ihan turhaa ja otin saman tien käyttöön juuri ostamani t-paidan. Aika nopeasti oli selkä täynnä tulipunaista ja kutisevaa, kirvelevää ihottumaa, joten tuli huomattua ettei se ainakaan omalla kohdalla ole yhtään turhaa. Ja kun ajattelen sitä koko vaatteentuotantoprosessia ja pelkästään kaikkia kymmeniä käsipareja, jotka sitä kangasta eri vaiheissa käsittelee, kemikaaleista puhumattakaan niin en kyllä jättäisi pesemättä omiakaan alusvaatteita, t-paitoja jne. Vauvan ja pienen lapsen vaatteissa tietysti sitä suuremmalla syyllä kun iho on pienellä vielä niin ohut ja herkkä. Nykyäänhän monissa lakanapakkauksissa/-vyötteissä jo onkin kehotus pestä ne ennen käyttöönottoa, jossain taisi olla jopa ihan suoraan todettu et tekstiilinkäsittelyainejäämien takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole uusia vaatteita pessyt. En tytölle enkä myöskään tälle tulevalle vauvalle. Ainoastaan käytettynä saadut vaatteet olen pessyt ja kellarista haetut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllä me ollaan pesty kaikki uudet vaatteet. käytettynä saatuja ei olla pesty, koska ne ollaan saatu siskolta ja serkulta ja tiedän, että ne on pesty juuri ennen meille tuloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^tuolla logiikalla ajattelin miekin mennä :) eli uutena ostetut + kirpparilöydön + äitiyspakkauksen vaatteet ajattelin pestä (hajustamattomilla pesu ja huuhteluaineilla), mutta kavereilta ostetut on pesty ennen myyntiin laittoa, niin niitä tuskin pesen. tai saatan muutaman pestä, esim. yhden ulkopuvun jossa on pieni puklutahra. lakanat tottakai pestään, jos ovat uusia, ne on usein melko karheita ja saattavat haiskahtaa joltain aineelta ellei pese. mutta esim. äippäpakkauksen makuupussi, pesettekö sen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin kaikki kokojen 50-68 cm vaatteet ennen käyttöönottoa, riippumatta ostopaikasta tms. vauvan mahdollisesti herkän ihon vuoksi.

 

Enää se ei meillä ole järkevää, esim. body (74 cm) saattaa olla vain hetken päällä kun siinä on jo joku tahra ja joutuu pesuun muutenkin. Mitään ihoreaktioita ei ole koskaan tullut, joten koen etukäteispesun turhaksi.

 

Omia vaatteita en pese koskaan ennen käyttöönottoa. Nehän ovat ihanimpia ja pehmoisimpia juuri upouusina! :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesisittekö äitiyspakkauksen makuupussin? Entä toppapuvun? Entä kaupasta ostetun Reiman toppiksen? Pesisittekö Lodger Bunkerin ja wrapperin? Entäs Lodger Shelterin..? Täällä sormi suussa mietin, että pestäkö vai ei.. Pesu kun kai kuitenkin aina toppisjuttuja ainakin hieman huonontaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin äitiyspakkauksen toppahaalarin ja makuupussin. Samoin kun pesin kaukalopussin (eli lämpöpussi turvakaukaloon). Kaikki ei pese, mutta itse olen kohtalaisen allergiaherkkä niin pelkään että jos en vauvan juttuja pese, niin voi tulla samanlaisia reaktioita kun mulla joskus on tullut uusista vaatteista ennen pesua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin ihan pienenä pojan vaatteet ennen pesua. Nyt en enää pese.

 

Äitiyspakkauksen makuupussin pesin, koska se oli mun mielestä jotenkin koppura (vähän kuin uudet lakanat). Muuten en olisi sitä pessyt. Toppapukua en pessyt (tosin ei oo ollut vielä edes käytössä meillä) enkä kaukalopussia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki vauvan vaatteet, lakanat, pyyhkeet pestään. Ja yleensä kaikki 60-asteessa. Näkee onko niistä mihinkään. :D Toppavaatteet tosin ohjeiden mukaan, äippäpakkauksessa näytti olevan 40C. Haluan niihin oman kodin & pesuaineen tuoksun ja kirppikseltä ostetut Ariel-löyhkävaatteet piti osittain pestä kahteen kertaan, että sai sen kammon löyhkän niistä pois. (Hajusteettomuus rulettaa! :grin: )

 

Kaukalopussin tein itse, joten pesin sen ollessa kankaita. :)

 

En myöskään halua edes ajatella missä ne kankaat/vaatteet on pyörinyt ennen saapumistaan Suomeen.. Joten parempi pestä kun eipä tuo nyt iso vaiva edes ole. :)

 

Omista vaatteita pestään kaikki alusvaatteet. Toki myös lakanat, pyyhkeet jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen aina kaikki tekstiilit ennen käyttöä, niin omat kuin vauvankin. .

 

Juuri näin.

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä alussa pesin aina kaikki vauvan vaatteet ennen käyttöön ottoa, silloin ajattelin, että jos on kovin herkkäihoinen, niin pesen varmuuden vuoksi. Samoin kuin pesin aluksi vain ja ainoastaan hajustamattomilla pesuaineilla, nyt käytän ihan normaaleja tuoksullisia pesuaineita ja huuhteluaineita. Vaatteetkin voi laittaa suoraan päälle, kun on ostettu, mutta esim. tosi voimakkaan väriset vaatteet ehkä edelleen pesisin ennen käyttöä. Mulla on itsellä taipumusta siihen, et esim. mustat vaatteet kutisee ihoa (paljon väriaineita?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen kaikki lastenvaatteet ennen käyttöönottoa. Pesen omatkin vaatteet ennen kuin otan ne käyttööni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen omat ja vauvan vaatteet ennen käyttöönottoa. Mies ei pese yleensä omia uusia vaatteitaan, mutta nyt on pari kertaa sillekin tullut kutinaa uusista, pesemättömistä t-paidoista.

 

Äitiyspakkauksen makuupussin pesin ennen käyttöönottoa, koska meillä on se käytössä "jumppamattona" eli makuualustana lattialla ja vauva nuoleskelee sitä ollessaan masullaan (minkä siis arvasin etukäteen tapahtuvan). Ulkotoppapukuja en pesisi, jos ne on jotain vahvempaa kuin fleeceä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites lämpötilat?

 

Riittääkö 40 astetta poistamaan esim. uusista vaatteista käsittelyainejäämät? Osaa vaattteista ei saa edes korkeammassa pestä, mutta voisiko 60 astetta kestävätkin pestä vain neljässäkympissä, kun muuten saa pyöritellä miljoona koneellista (pesen kerralla kaikki tulokkaalle hankitut, on tummaa, vaaleaa, valkoista, kirjavaa, eri lämpötiloja jne.)?

 

Lakanat yms. ajattelin pestä niin kuumassa kuin vaan kestävät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin ennen kaikki vauvanvaatteet ennen käyttöönottoa. Nyt kun vauva on kohta puolivuotias, en ole enää niin tarkka. Lähinnä sorrun silloin, jos jokin vaate on vain niin ihana, että se on heti saatava päälle.

 

Sen sijaan pidän tärkeänä, että kaikki ihoa vasten tulevat vaatteet pitää voida pestä hygienian vuoksi 60 asteessa. Pesen, vaikka pesulappu muuta neuvoisi. Jos vaate ei kestä, heitän pois. Yleensä ovat kestäneet, vaikka lapussa muuta lukisi. Poikkeksena tietenkin maalaisjärjen mukaiset tapaukset, kuten villa- ja juhlavaatteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvan ollessa ihan pieni pesin. Nyt tyttö jo kohta 8kk,joten enää en välttämättä pese. Haalareita ym. ei ihoa vasten tulevia ulkovaatteita en ole pessyt koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen kaikki uusina ostetut vaatteet ennen käyttöönottoa, niin vauvan kuin aikuistenkin. Vauva kun kuitenkin on paljon sylissä, niin saahan se aikuisestakin niitä käsittelyainejäämiä, jos aikuisen uusia vaatteita ei pese. Ja toki aikuisellekin voi tulla iho-oireita niistä. Ja kun siinä yhdessä House-jaksossa se yksi tyyppi melkein kuoli kun oli jättänyt käyttöönottopesun tekemättä farkuille :rolleyes: .Ulkovaatteet on poikkeus, niitä en ole pessyt.

Edited by aamuaurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen vauvan syntymää pesen kaikki vaatteet, mitä otetaan heti syntymän jälkeen käyttöön, vaikka ne olis oman vaatehuoneen hyllyltä otettu, ja siis ihan oman lapsen käytön jäljiltä.

 

Isommillekin lapsille pesen kaikki sellaiset uudet vaatteet, mitkä on meille saapuessa (joko itse ostettuna tai lahjaksi saatuna) lapselle liian isoja. Siinä näkee sitten, kuinka vaate kotistuu. Joskus on käynyt niin että se liian iso onkin ollut pesun jälkeen juuri sopiva. Tällöin vaatetta kerkee käyttämään pidempään ennen kuin käy pieneksi. Alle 1 vuotiailla kunkin vaatekoon käyttöikä on kuitenkin vaan kuukausia. Mutta on meillä kouluikäisilläkin käynyt niin että uusi, kerran käytetty paita on pesun jälkeen annettu pikkusiskolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen pessyt kaikki vaatteet nyt tulevaa vauvaa varten. Kaikki sisävaatteista ulkovaatteisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now