Orkidea2

Kelapaperit

324 posts in this topic

Minulla on näistä Kelan tuista mennyt veroa n. 5-15 % riippuen korkotasoista, joten sen saa kyllä alle sen 20 % jos haluaa (tai siis ei pelkällä haluamisella, mutta silleen :lol:). Mutta se vaatii sitten sen erillisen verokortin etuutta varten.

 

Veroprosenttilaskurilla kannattaa vähintäänkin tarkistaa, että pitäisikö hakea uutta verokorttia.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

en tiedä kuuluuko tämä kysymys nyt tähän, mutta laitan kuitenkin. eli saako äitiyslomalla aina normaalin palkan ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta työnantajasta riippumatta? vai riippuuko se työnantajasta? ja jos riippuu, niin mistä sen saa selville?

 

Riippuu työehtosopimuksesta. Pakko ei ole maksaa mitään, mutta suurimmassa osassa sopimuksia muutama kuukausi palkkaa maksetaan (tältä ajalta työnantaja saa periä sun äitiyspäivärahat Kelalta ja jos palkka on pienempi kuin äippäraha, niin saat loput äippärahat Kelalta itsellesi).

 

Edit: tiedot löytyy siis työehtosopimuksesta ja työpaikan työsuojeluvaltuutettu osaa myös auttaa

Edited by Rautalanka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei helvete (mä kiroilen kyl koko ajan), mä en tule kyllä osaamaan täyttää noita ikinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomioidaanko äitiys/vanhempainrahaa laskettaessa myös maksettu opintotuki? Kun olen vuonna 2008 ollut sekä töissä että saanut opintotukea. Jos näitä etuuksia (siis opintotuki) ei huomioida, niin silloin todennäköisesti voisin hakea äitiyspäivärahaa 6kk tulojen perusteella, jos taas huomoidaan niin tuo 20% tulojen nousu ei ihan ylity. On se kyllä nyt pienestä kiinni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten Kelan hakemukseen kuuluu merkata jos hakee toisen lapsen kohdalla äitiysrahaa niiden tulojen perusteella joista ensimmäisen lapsen kohdalla laskettiin äitiysraha? (Eli Kelan sivuilta: Voit saada vanhempainpäivärahan edellisen päivärahan perustana olleen työtulon mukaan, jos saat kaksi lasta perättäin kolmen vuoden sisällä.) Laitanko ruksin lomakkeessa kohtaan Haen etuutta palkkatulojen perusteella ja todistuksen palkkatuloista ennen esikoisen syntymää vai kuinka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etukäteen liikkeellä, mutta silti:

 

pitääkö tuohon Kelan laskuriin laittaa nyt siis verotuspäätöksestä se lukema verotettava ansiotulo valtionverotuksessa- vai verotettava ansiotulo kunnallisverotuksessa-kohdasta? Enpä jaksa odottaa, että pääsee noita papereita täyttämään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyykö miehen täytellä jotain Kelan lappusia jäädessään isyyslomalle ja kuinka hankalaksi homma menee kun isyysloman pitää kolmessa viikon mittaisessa pätkässä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyykö miehen täytellä jotain Kelan lappusia jäädessään isyyslomalle ja kuinka hankalaksi homma menee kun isyysloman pitää kolmessa viikon mittaisessa pätkässä?

 

Noista isyysloma pätkiltä voi hakea isyysrahaa ja pätkät voi ilmoittaa samalla hakemuksella, jos jo tietää päivät ja jos tietää, maksaako työnantaja palkkaa vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hakemuksen voi myös tehdä netissä. Eikä se varmastikaan kovin vaikeata ole, kun omakin mies osasi sen ihan itse ilman apua ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on viimeisen 6kk aikana esim.kaksi duunia niin huomioivatko tulot molemmista?

Esim. päätoimisesti maalaat taloja, ja parinä ilta vkossa käyt kaupan kassalla töissä?

 

Millpoin tuota rahaa voi hakea/milloin viim haetaan? Tietää kasata tulot tuolle ajalle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auttakaahan viisaammat ja tietävämmät!

 

Meidän TESin mukaan saan kolmelta ensimmäiseltä äitiysvapaakuukaudeltani täyden palkan ja työnantaja saa tuolta ajalta minun päivärahani.

 

Nyt pomo kysyi, että haluanko mielummin niin, että

1) minulle maksetaan tuo täysi palkka, ja pomo saa ne päivärahat, vai

2) minulle tulee päiväraha, ja pomo maksaa päivärahan ja palkan välisen erotuksen.

 

Pomollehan tuo toinen vaihtoehto ilmeisesti tulee edullisemmaksi, koska palkan sivukulut pienenevät maksetun palkan pienetessä. Vaikuttaako tuo toinen vaihtoehto jotenkin eri tavalla minulle kertyviin eläkkeisiin tmv.? Nyt ei vain ajatus kulje.

 

Onko jompikumpi vaihtoehto minulle edullisempi tai menetenkö jotain jos suostun tuohon toiseen vaihtoehtoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysäsenpä täältä kun en muualta tietoa löytänyt.

Kauan teillä on mennyt äitiysavustuksen käsittelyyn? Entäpä päivärahakäsittelyyn? Ja kauan äitiysavustuksen käsittelystä on mennyt pakkauksen/rahan tuloon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Vielä en ole saanut selvyyttä aiempaan kysymykseeni.

Kelalta asiaa tiedustellessani sain vastauksen, että he eivät pysty ottamaan kantaa, kumpi vaihtoehto tulisi kysymykseen. Mihinkähän seuraavaksi esittäisin kysymykseni?

 

Mullekin asia on aivan sama, kunhan vain etuni pysyvät samana.

Pomo nyt edelleen haluaisi tuon toisen vaihtoehdon mukaan luonnollisesti, mutta en pysty toistaiseksi vastaamaan siihen juuta enkä jaata, koska tietämykseni asiasta ei ole tarpeeksi laaja.

 

Sen takia asiaa täällä tinkaan, koska meillä on pieni firma (alle 10 työntekijää), ja palkanlaskija olen ollut minä. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia, mutta pitihän se arvata, että itseni kohdalla ne pahimmat kysymykset syntyvät. Olen siis ainoa nainen firmassa ja aiemmin kaikki on mennyt "peruskaavan" mukaan. Koulutustahan mulla ei palkanlaskentaan ole, mutta hyvin olen tähän asti selvinnyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unanna, mä en tiedä onko vaihtoehdoilla sulle merkitystä, mutta meillä firma, joka on iso toimija, tekee niin että hakee itselleen kelalta päivärahan ja maksaa mulle sen palkan. Tai siis teki esikoisen kohdalla, tuskin tällä toisella kertaa kun en töissäkään käynyt. Sen 3kk aikana olin ikäänkuin työntekijä ja firma maksoi mun puhelinlaskutkin yms. Yleisesti tällainen käytäntö on kai suurimmassa osassa firmoista tai ainakin ystävilläni on ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelahan tuohon ei voi eikä osaa ottaa kantaa.

Sinuna pirauttaisin verottajalle ja omaan työeläkeyhtiöön. Ekasta tietää miten tuo järjestely vaikuttais veroihin ja toisesta ne tietää miten se vaikuttaa tulevaan työeläkkeeseen sitten joskus. Toisaalta kolmella kuulla ei kyllä paljoa vaikutusta ole suuntaan eikä toiseen :)

 

Minä pyytäisin maksamaan palkan ja ottamaan ne kelarahat itselleen, koska mulle on helpompi jos kuukauden rahat tulee yhtenä päivänä ja kerralla tilille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysäsenpä täältä kun en muualta tietoa löytänyt.

Kauan teillä on mennyt äitiysavustuksen käsittelyyn? Entäpä päivärahakäsittelyyn? Ja kauan äitiysavustuksen käsittelystä on mennyt pakkauksen/rahan tuloon?

Mä vinkkaisin niin, että mene kysymään siitä kuukausiklubista, joilla on laskettu aika kuukautta ennen sua että miten kauan niillä on viime aikoina kestänyt ;) Ne käsittelyajat vaihtelee niin mahdottomasti... Kesäkuun alussa mun hakemus kokonaisuudessaan käsiteltiin 3 päivässä ja pakkaus tuli viikossa. Samaan aikaa samassa kaupungissa kesti jollain useampi viikko ennen kuin edes sai äitiysavustuspäätöksen...:girl_sigh: Mutta tuolloin olikin kesälomakausi alkamaisillaan, toisaalta nyt voi olla paljon opiskelijoiden hakemuksia vielä kuormittamassa järjestelmää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt pomo kysyi, että haluanko mielummin niin, että

1) minulle maksetaan tuo täysi palkka, ja pomo saa ne päivärahat, vai

2) minulle tulee päiväraha, ja pomo maksaa päivärahan ja palkan välisen erotuksen.

 

Onko jompikumpi vaihtoehto minulle edullisempi tai menetenkö jotain jos suostun tuohon toiseen vaihtoehtoon?

Mulle maksetaan tän kakkosvaihtoehdon mukaan tai siis kohta pitäisi tulla ekat maksut ja jännitän kovasti, että miten se tulee käytännössä toimimaan! :girl_impossible: Sain just palkkanauhan postissa ja siinä ei mainita mitään äitiysrahasta, vaikka tähän nyt maksettavalle palkkakaudelle sitä ehti osua 7 päivää... Ens viikolla pitäisi siis tulla tuon palkkalaskelman mukainen palkka sekä kelan korvaus. Milloin ne sitten aikoo maksaa sen erotuksen, häh? Ehkä ne lähettää siitä erillisen laskelman, en vielä jaksanut kysellä perään. Eli siis koska tuo on tosi sekavaa ainakin meidän firmassa niin selkeämpi tuo ykkösvaihtoehto olisi sulle. Mulle ei annettu edes tuollaista vaihtoehtoa... Mutta kysele ihmeessä verotoimistosta ja työeläkeyhtiöstä niin kuin Rautalanka vinkkasi! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vinkeistä! Seuraavaksi siis verottaja ja eläkevakuutuslaitos.

 

Selkeämpäähän tuo tosiaan on, jos palkka maksetaan kokonaan mulle, ja päivärahat pomolle. Säästyisi turhalta sähläämiseltä, kun joku kuitenkin menee jossain vaiheessa pieleen (pessimisti ei pety) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysäsenpä täältä kun en muualta tietoa löytänyt.

Kauan teillä on mennyt äitiysavustuksen käsittelyyn? Entäpä päivärahakäsittelyyn? Ja kauan äitiysavustuksen käsittelystä on mennyt pakkauksen/rahan tuloon?

 

 

Mä vinkkaisin niin, että mene kysymään siitä kuukausiklubista, joilla on laskettu aika kuukautta ennen sua että miten kauan niillä on viime aikoina kestänyt ;) Ne käsittelyajat vaihtelee niin mahdottomasti... Kesäkuun alussa mun hakemus kokonaisuudessaan käsiteltiin 3 päivässä ja pakkaus tuli viikossa. Samaan aikaa samassa kaupungissa kesti jollain useampi viikko ennen kuin edes sai äitiysavustuspäätöksen...:girl_sigh: Mutta tuolloin olikin kesälomakausi alkamaisillaan, toisaalta nyt voi olla paljon opiskelijoiden hakemuksia vielä kuormittamassa järjestelmää.

 

Niin ja ainakin meidän ketjussa tuntui vaihtelevan aika paljon päätöksen tekevän toimiston, eli paikkakunnan, mukaan. Mikä tietysti on ihan luonnollista, kai nuokin kuormittuvat eri tavoin nuo Kelan toimistot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mie kysäisisin semmoista, että jos työnantajan paperit on käsiteltävänä (netitse laitettu) kelalla, niin kai ne tekee päätöksenkin? mulla kävi niin, että palkanlaskijoiden paperit ei kerenny kelalle ajoissa, ja kela teki päätöksen v. 2008 mukaan. pitääkö mun tehdä toinen hakemus vai päteekö edellinen? tähän olin merkinnyt että haluan äitiyspäivärahat tämän vuoden viimeisen 6kk (joka olis oikeasti syyskuun palkkaan saakka, mutta haen elokuun palkkaan saakka, että saan päätöksen nopeammin) palkan mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unanna: Verotuksen kannalta saattaa olla merkitystä, koska palkkaa ja Kelan maksamia rahoja verotetaan eri tavalla. En tiedä onko vaikutusta silloin, jos samana vuonna on sekä palkkatuloja ja äitiyspäivärahoja, jos silloin vähennykset saa palkoista. Ehkäpä tuo vaikuttaa vain silloin jos palkkatuloja ei ole ollenkaan? Kerrohan jos saat verottajalta tarkempaa tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällaisen vastauksen sain verottajalta:

 

"Hei, kiitos verohallintoon lähettämästäsi viestistä.

 

Voin vastata vain siihen, kuinka eri vaihtoehdot vaikuttavat verotukseen.

 

Palkkatulojen verotus on lievempää kuin etuuksien (mm. äitiyspäivärahan) verotus. Palkansaajat saavat valtion- ja kunnallisverotuksessa vähentää heiltä perityt lakisääteiset eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut. Lisäksi he saavat kunnallisverotuksessa hyväkseen ansiotulovähennyksen."

 

Vielä odottelen eläkevakuutuslaitoksen vastausta, mutta kyllä ainakin verottajan kannalta näyttäisi paremmalta se "koko palkkasumma mulle"-vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pitääkö tuohon Kelan laskuriin laittaa nyt siis verotuspäätöksestä se lukema verotettava ansiotulo valtionverotuksessa- vai verotettava ansiotulo kunnallisverotuksessa-kohdasta?

 

Mua kiinnostaa kanssa tämä. Ja lasketaanko isän rahat (isyyspäiväraha?) äidin vai isän työtulojen mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now