Orkidea2

Kelapaperit

324 posts in this topic

Alotin uuden aiheen ku ei äkkiseltään ottanu silmään et moinen ois jo ollu (korjatkaa jos olin väärässä)

 

Help! Sain jo mennä viikolla terkkarilta neuvolapaperit mukaani, mutta epäilyttää on rastit oikeassa kohdassa. Typerä kysymys varmaanki tää seuraava mut mitä tolla tarkalleen ottaen tarkoitetaan " Olen/Olen ollut toisen ansiotyössä toisen palveluksessa" Siis onko se vaan nykyinen työnantaja vai??? Arsyttävää ku takertuu tollasiin!!!!!

Sit ku kelan sivuilla laskurilla laskin noita äippärahoja niin saan siittä ihan eri ä-loman alkamispäivän ku mitä ite lasken kalenterista. LA olis siis 4.1.10

 

Tänään on ilmeisesti tällänen päivä et kaikki asiat on epävarmoja...

 

Kiitos jo etukäteen, jos jokunnen auttaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö tuo ansiotyökysymys liitykin siihen, jos haet ä-rahaa 6:n ä-lomaa edeltävän kuukauden tulojen mukaan. Eli jos näin teet ja olet ollut toisen palveluksessa sinä aikana, rastita ruutu.

 

Miten olet laskenut loman alkamisen? Arkipäiviksi lasketaan lauantait myös.

 

Itse olen kyllä varmaan myös melko pihalla, mutta toivottavasti olen ymmärtänyt nämä oikein :P

Edited by susan82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, se on se nykyinen työnantaja, samaa mietin itsekkin, ja menin sitten suoraan kelaan sen lapun kanssa et menee vamasti oikein..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tattis!

 

Näin olin itekki paperit jo täyttäny valmiiksi ja aattelinki täs just et meen vielä kelaan niitten kaa varmistaa. Mutta enköhän mä nyt oleta vaa niitten olevan oikein

 

Kiitosta vielä kertaaleen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liekö oikea paikka kysyä, mutta kysyn silti. :)

 

Kun saa toisen lapsen ja hoitaa esikoistakin kotona, saako silloin esikoisesta vanhempainvapaan aikana hoitorahaa vai laskevatko Kelassa, että kakkosesta saatava äitiysraha riittää molempiin muksuihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelan sivuilta:

 

"Muiden tukien vaikutus kotihoidon tukeen

 

Kelan etuudet eivät yleensä estä kotihoidon tuen saamista, mutta voivat vaikuttaa sen määrään. Kun tukia sovitetaan yhteen, kotihoidon tukea ei usein jää maksettavaksi.

 

Vanhempainpäivärahat (erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha) eivät välttämättä estä kotihoidon tuen saamista, jos perheessä on muita alle 3-vuotiaita lapsia. Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kela ei maksa hoitolisää, jos sen määrä on etuuksien yhteensovituksen vuoksi alle 16,81 e/kk.

 

Hoitolisää voit saada normaalisti, jos perheen yhteenlasketut bruttotulot eivät estä sitä. Hoitolisässä myös vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. Myös mahdolliset ulkomailta maksettavat perhe-etuudet saattavat vaikuttaa tukeen."

 

Eli periaatteessa hoitorahaa voi saada, mut yleensä kun tuota lähdetään laskemaan, niin mitään ei jää maksettavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa tästä..

 

Kun äitiyslomalle jäädään 2010, niin sehän määrittyy sitten 2008 verotuksen (tai 6 viimeisen kk) ajalta.

Mutta kuulin sellaista että jos joutuu jäämään sairaslomalle äitiysloman alkuun asti jo tämän vuoden puolella, niin äitiyspäivärahakin määräytyisi silloin vuoden 2007 mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vastaan tähän itselleni :D Jos joku joskus vaikka tätä infoa kaipaa...

Vastaus oli siis kyllä. Jos saikku aloitetaan tänä vuonna ja se jatkuu tauotta äitiyslomaan, äitiyspäiväraha voidaan myöntää myös 2007 tulojen perusteella, mikäli tulo on suurempi kuin 2008 tulot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuleeko kelasta joku paperi työnantajalle, josta ne tietää koska äitiysloma alkaa? Meillä pomo on kuvitellut mun äitiysloman alkavan myöhemmin kun se alkaakaan ja olis kiva näyttää ihan mustaa valkosella virallisesta alkamispäivästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tuu. Mut Kelan sivuilla on laskuri, jolla sen voi laskea lasketun ajan perusteella. Voithan tulostaa sen, jos haluat mustaa valkoisella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku viisaampi ja kokeneempi kertoa missä vaiheessa neuvolasta saa noita papereita täytettäväksi jotka ilmeisesti sitten pitää toimittaa Kelaan? Milloin saa sen todistuksen raskaudesta, joka kai pitää laittaa papereihin liitteeksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä vaiheessa verokortti pitää toimittaa Kelaan, kun työnantaja maksaa äitiysloman ensimmäisiltä 3:lta kuukaudelta täyden palkan? Eikö Kela näiltä kuukausilta maksa työnantajalle ja työnantaja hoitaa verotuksen? Ja viedäänkö se verokortti vaan jollekin virkailijalle Kelaan vai postitellaanko jonnekin :rolleyes: ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en viime kerralla toimittanut ollenkaan, saivat tiedon "jostain" :rolleyes: Mä siis jäin viimeksi mammikselle maaliskuussa ja vuoden alussa tein muutosverokortin saadakseni veroprosentin alemmas (äippärahan takia) ja silloin se tieto ainakin meni automaattisesti myös kelaan. Näin mä ajattelin toimia tälläkin kerralla, nyt jään mammikselle ensi perjantaina ja ensi vuoden verokorttia ei kai vielä voi tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KELA saa tiedot suoraan verotoimistosta. Sinne ei siis tarvitse toimittaa verokorttia missään vaiheessa. Saat normaalisti palkan työnantajalta ja he laskevat siitä veron kuten aiemmin. Työnantaja toimittaa sitten Kelaan tiedot maksamastaan palkasta ja saa sieltä rahat. Verovirastossa suosittelivat äitiysloman alun jälkeen tarkistuttamaan veroprosentin, koska siihen voi saada alennusta. Oliko se joku erillinen verokortti sosiaalisiin etuuksiin tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näkyykö Kelan nettiasiointipalvelussa, ovatko hakemuksen liitteet saapuneet perille? Olen siis varsinaisen vanhempainrahahakemuksen tehnyt sähköisesti, ja laittanut postitse sen todistuksen raskauden kestosta. Lisäksi palkanlaskijan on pitänyt laittaa todistus palkkatuloista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Help! En voi olla ainoa joka ei tätä kohtaa ole tajunnut...

 

Eli äidin vanhempainetuushakemuksessa kohta 10: Työstä poissaolo.

 

Siinä on tällaiset rasti ruutuun -kohdat:

 

- Olen/Olen ollut poissa työstä kohdassa 5 ilmoittamani ajan.

- Olen/Olen ollut poissa työstä vuosiloman vuoksi ajalla --.

 

Tuo kohta 5 mihin viitataan on Vanhempainpäivärahat-kohta jonne olen ruksinut hakevani Äitiysrahaa 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, sekä Vanhempainrahaa koko kaudelta.

 

Laitanko siis ruksin tuohon ylempään kohtaan koska yllättäen aion olla pois työstä äitiysloman ja vanhempainvapaan ajan....? Ja onko tuo alempi kohta sitten sitä varten että jos ilmoittaisin pitäväni vanhempainrahan kahdessa eri pätkässä ja siihen väliin tulisi sitten vuosiloma?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juuri aamulla itse samaa pohdittuani tulin siihen tulokseen, että laitoin rastin ruutuun siihen ylempään kohtaan, eli " Olen/Olen ollut poissa työstä kohdassa 5 ilmoittamani ajan". Koska sen ajanhan minä olen pois ( äitiysloma + vanhempainvapaa ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä täytin noista papereista sen minkä osasin ja sitten loput täytti Kelan virkailija :D Kannattaa siis mennä niiden kanssa Kelaan ja katsoa vielä yhdessä läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun täyty laittaa ne sairauskassaan niin se ei ollut mahdollista. Ja kassa ei ole samalla paikkakunnalla mun työpisteen kanssa niin sinnekään ei voinut piipahtaa. En sitten jaksanut soittaakaan, laitoin vaan lapun että toivottavasti täytin tuon kohdan oikein. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan riittääkö Kelalle jos palkanlaskija kirjoittaa tiedot maksestuista palkoista ja viimeiseltä kuukaudelta ennen äp-lomaa palkka-arvion?

Riittääkö tuo palkka-arvio vai pitääkö mun venyttää hakemista just ennen äitiyslomaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now