-Heidi-

Väsyttää..

75 posts in this topic

Mulla hb 115 ja hiukan meinaa väsyttää silloin tällöin. Mä ajattelin yrittää aloittaa lenkkailyn pitkän tauon jälkeen (3x30-45min. viikossa), muuttaa ruokavaliota (5 pientä ateriaa päivässä niin, ettei näläntunne ala vaivaamaan), poistaa karkit, limut yms. ylimääräinen herkuttelu pois ruokavaliosta. Sitten väh.8h hyvät yöunet auttavat arkisin, viikonloppuisin nukun nii kauan kuin sielu sietää :D

 

Ruokavaliolla ja nukkumisella olen saanut parhaiten väsymyksen pysymään kurissa. Stressi vaikuttaa unenlaatuun mulla huomattavasti.

 

Silloin tällöin aamulla otettu c-vitamiiniporetabletti on antanut poweria lähteä kouluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni ei oo kokemusta mut entinen työkaveri kärsi ihan samanlaisesta jatkuvasta väsymyksestä ja hankki siihen sellaisen kirkasvalolampun - ja kehui sen maasta taivaisiin :) .

 

Itselläni jokapäiväinen ulkoilu = kävelylenkki piristää, mieluiten tietty ihan yksin ja keskellä metsää, että saa vähän nollattua. Nyt se yksin-osuus tuosta uupuu vielä, mutta ehkä sekin saadaan vielä takaisin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli myös mieleen nämä jo mainitut ruokavalio (monipuolista, paljon kasviksia, hedelmiä), päivittäinen ulkoilu ja kirkasvalolamppu.

 

Sitten ajattelisin, että piristystä voisi tuoda myös jonkin itselle oikein mieluisan ja rentouttavan jutun tekeminen. Sen ei tarvi olla mitään isoa, hienoa ja ihmeellistä, vaan ihan jotain arkista ja kivaa mistä nauttii. Vaikkapa soittaminen, käsityöt, lukeminen, liikunta. Sen voi tehdä yksin tai vaikka perheen kanssa, mikä vaan itselle on mieluisinta. Joka päivä voisi ottaa pienen hetken, jolloin oikein tarkoituksella siirtää ajatukset siihen kivaan asiaan, keskittyy ja uppoutuu vaan siihen ja unohtaa työt, kotityöt, kaiken muun. Kuulostaa ehkä ihan itsestäänselvyydeltä ja typerältä, mutta mä uskon että tuollainen pienikin hetki voi olla tosi virkistävä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisitko olla masentunut? Ihan kysymyksenä vain, eihän netissä kukaan voi toisen elämästä tietää. Ja tuli mieleen kun mainitsit tämän elämänmuutoksen kesästä.

 

Mä suosittelen että varaat ajan lääkärille!

 

Mä olen myös väsynyt. Ollut jo kuukausia. Nukun 7-8 tuntia yössä, lomasta on suht vähän aikaa eikä työkään erityisesti stressaa. Aloin epäillä alkavaa masennusta, mutta ajattelin nyt selvittää asian perusteellisesti lääkärissä.

 

Oman ajan ottaminen ja itseä piristävien asioiden tekeminenkin voi auttaa, sitä ajattelin itsekin alkaa opettelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En tietääkseni :D Kaikki asiat on loistavasti ja mä olen onnellinen :) Väsyttää vaan.

Työterkkari käski seurailla muutaman viikon ja sitten varailla aikaa lääkärille jos edelleen jatkuu.

 

Hyvä niin. :) Toivottavasti syy selviää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaas tätä. Alkuperäinen kirjoittaja on poistanut tekstinsä, joten en tiedä millainen ongelma hänellä on ollut.

 

Mua väsyttää aina ihan älyttömästi puolen päivän aikaan. Töissä pystyin järjestämään työni, niin että pystyin käymään ulkona/toisessa rakennuksessa pahimpaan väsymyksen aikaan. Mutta kotona ei onnistu. Esikoinen on kotihoidossa. Esikoinen menee vasta yhden aikaan päikkäreille ja mulla on ihan älyttömän vaikeaa pysyä siihen asti hereillä. Pahinta on jos kuopus on nukkunut päikkärinsä niin etten saa itse nukkua päikkäreitä. Mä en vaan jaksa olla hereillä. Kauhulla odotan aikaa, jolloin esikoinen ei enää tarvitse päikkäreitä. Yhtenä päivänä mulla oli vieraita koko päivän. Oli täysi työ pysyä hereillä. Puheesta ei meinannut tulla mitään kun piti keskittyä hereillä oloon. Illalla nukahdin yhdeksältä jolloin onneksi vauvakin nukahti.

 

Mikä avuksi? Onko mun pakko ruveta juomaan pakolla kahvia? Syön terveellisesti, sillä yritän saada elämäntapamuutoksen. Kasviksia ja hedelmiä syön säännöllisesti. Aamulla puuro ja yhdeltätoista ruoka. Ulkona käydään joka aamupäivä lasten kanssa. Pari kertaa viikossa yritän itse kuntoilla. Makeaa olen yrittänyt vähentää painonhallinan takia.

Kilpirauhas- ja keliakiakokeet on otettu useasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans väsymystä havaittavissa, tiiän että säännöllinen liikunta auttas, vaan joskus väsyttää niin mahottomasti ettei saa itteensä sohvasta ylös..

Tosin aika monenakin päivänä näin alussa... pitäs vaan ottaa itteensä niskasta kiinni kun tietää miten hyvä olo siitä tulis, kun vaan jaksas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väsymystä täällä myöskin... Tämä alkoi jo oikeastaan joskus keväällä, jolloin kävin lääkärissäkin asiaa ihmettelemässä. Silloin otettiin verikokeita, joiden mukaan kaikki olisi ok, myös hemoglobiini. Kuopusta odottaessa hemppa putosi tosi alas (alimmillaan taisi olla alle 90) ja silloin kyllä väsytti ihan järjettömästi. Sellaista väsymystä, johon ei nukkuminen auttanut. Tämä nykyinen väsymys on ollut saman kaltaista, eli ei auta, vaikka nukkuisikin. Lääkäri silloin keväällä meinasi, että johtuu elämäntilanteesta, joka kyllä olikin aika uuvuttava. Mutta siitä asti tätä on jatkunut, joskin kesällä helpotti hetkeksi. Nyt on taas palannut voimakkampana. Tuntuu tosi vaikealta saada itsensä aamuisin hereille ja monesti se meneekin tuonna ihan hyvin iltapäivän puolelle, että olen sellainen normaalin toimintakykyinen. Sitä ennen ei vaan jaksa, ei mitään.

 

Tässä on tullut arvailtua syyksi läpi kaikenlaista hyvin epätodennäköisestä (periaatteessa mahdottomasta) raskaudesta vitamiinipuutoksiin ja elämäntapoihin, mutta kokeilemalla ja testaamallakaan ( :girl_wink: ) en ole mitään selitystä saanut itse ongittua esille. Siihen nyt kuitenkin itse eniten tällä hetkellä nojaan, että joku epätasapaino kehossa vallitsee. Vielä kun saisi selville että millainen ja miten sen korjaisi. On todella turhauttavaa, kun olisi motivaatiota tehdä kaikenlaista (kuten liikkua ja harrastaa muitakin harrastuksia), mutta jaksaminen ei vaan riitä.

 

Muoksis.

Niin tuo kevään elämäntilanne on kyllä sittemmin muuttunut. Silloin oli opiskelut loppusuoralla, mutta tätä taakkaa ei tietenkään enää ole. Eli elämäntilanne on kyllä nykyisin ihan suhteellisen leppoisa, enää ei voi väsymystä sen piikkiin laittaa.

Edited by Birbir

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onko kilpirauhasarvoja otettu? (Viitteissä olevat eivät sano mitään, nyrkkisääntönä TSH pitäisi olla alle 2 ja T4 yläkolmanneksessa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Käsittääkseni/ muistaakseni ne katsottiin myös. Sen tarkempia arvoja en muista, kun ne vain puhelimitse lääkäriltä kuulin (enkä niistä sinänsä mitään ymmärrä :grin: ), mutta kaikki arvot tosiaan olivat lääkärin mukaan normaalit. Joskus vuosia, vuosia sitten katsottiin toisen vaivan yhteyessä noita kilpirauhasarvoja ja silloin oli kyllä kuulemma arvo hiukan yläkanttiin. Jossain rajoilla, näin sanottiin. Se katsottiin uudelleen sitten oliko parin kuukauden päästä, eikä ollut siitä noussut. Sen annettiin sitten olla. Pitääkin varmaan googletella noita oireita, mitä kilpirauhasten toimintahäiriöihin liittyy, kiitos vinkistä :)

 

Ja muoks. taas.

Niin, en tosiaan noista arvoista sen kummemmin ymmärrä, mutta muistelen, että silloin aiemmin arvot viittasivat juurikin kilpirauhasen liikatoiminnan suuntaan.

Edited by Birbir

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Liikatoimintakin voi aiheuttaa tolkutonta väsymystä kun elimistö paahtaa liian kovaa.

 

Kannattaa selvittää mitä ne "normaalit" arvot ovat - meikäläisen vajiskin jäi vuosiksi diagnosoimatta kun uskoin lääkäriä. :skilletgirl:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No jo on lääkäreillä toimintaa :girl_impossible: Täytynee koittaa päästä lääkäriin asti, josko pääsisi uusiin kokeisiin. Olisi muitakin vaivoja, joita voisi tutkituttaa samalla. Turhauttaa vaan, kun ainakin täällä päin on julkisen puolen lääkäreille n. kuukauden jonot ja palvelukin nyt on mitä on. Millä fiksulla tavalla muuten voi kyseenalaistaa lääkärin sanoman asian? Eli jos siis lääkäri vaikka väittää, että ne kilpirauhasarvot ovat ok, niin miten kysyn asiallisesti "onko varma kanssa, katsopa nyt vielä uudelleen" :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minä ainakin vetoaisin oireisiin sekä siihen, että toisaalta on saanut tietoa, että arvojen pitäisi olla toisenlaiset. Tässä vaiheessa valveutunut lääkärikin myöntää, että erilaisia viitearvoja on olemassa ja että heillä on käytössä nämä. Fiksu lääkäri kyllä kuuntelee potilasta ja ottaa vaivan tosissaan. Ei pidä uskoa pelkkiä viitearvoja, vaikka lääkäri mitä sanoisi - sehän on lääkärillekin helppo ratkaisu, että potilas tyytyy siihen. Eivät lääkärit valehtele, mutta hoitokäytännöissä ja tiedoissa voi olla puutteita. Yleensä mennään sen yleisen hoitosuosituksen mukaan. Harvoin lääkärit lähtevät heti sooloilemaan ja linjauksista poikkeamaan, jos potilaalle saa avun vähemmälläkin vaivalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kuten Nadda sanoikin. Siinä on sekin, etteivät yleislääkärit tunne kilpirauhasen sairauksia, vaikka niiden pitäisi olla niitä helpoimpia diagnosoida.

 

Kysyt reippaasti mitkä laboratorion viitteet ovat, koska sekin on mielestäni osa tiedonantovelvollisuutta. Ja vaikka lääkäri puhuu vain TSH:n pitoisuudesta pitää tietää myös T4 pitoisuus koska TSH on vain aivolisäkettä aktivoiva hormoni ja T4 se "oikea" kilpirauhashormoni ja näiden kahden pitäisi olla suhteessa toisiinsa.

 

Ja kannattaa olla paha ihminen ja tutkia Googlesta niitä oirelistoja, niin itsekin sain vahvistuksen sille, että kilpirauhasessani on vikaa ja oirelistani kanssa menin sitten yksityiselle, joka pisti heti reseptin mukaan oireiden perusteella vaikka sillä hetkellä arvot olivat viitteissä. (Googlen avulla astmanikin diagnosoin vaikka se onkin hyvin epätyypillistä tyyppiä. :grin:)

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nadda ja Chiamaka vastauksistanne! Pitää nyt vaan tosiaan varata se lääkäriaika, josko tähän jonkun selvyyden saisi.

 

Noita oirelistoja jo lueskelinkin ja yllättäen löysin itsestäni oireita molemmilta listoilta, sekä kilpirauhasen liika- että vajaatoiminnasta :grin: Löysin myös testin, jolla voi testata onko itsellä mahdollisesti kilpirauhasen vajaatoimintaa ja tulos oli kohdallani siinä kiikun kaakun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Esim. vajiksilla voi olla hetkittäistä liikatoimintaa kun sairas kilpirauhanen sylkee liikaa hormonia vereen. Ja liikatoiminta (tietääkseni) johtaa yleensä ennemmin tai myöhemmin vajaatoimintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos tästäkin infosta! :) En ole itse ollenkaan perehtynyt näihin asioihin, kun ei ole koskaan tarvinnut. Tältä pohjalta on hyvä lähteä selvittelemään asiaa lääkäriin. Toivon tietysti, että kyse ei olisi mistään näin isosta asiasta, vaan väsymykselle löytyisi joku muu, harmittomampi selitys. Mutta katsotaan, pääasiaa olisi että selitys löytyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenkohan minä sitten ainoa, jota väsyttää ilman mitään syytä? Tai kai siihen joku syy on, mutta mikä neuvoksi. Lääkärissä on käyty, arvot kaikki ok. Mutta eipä antanut lääkäri enempää neuvoa mitä tehdä. Syön terveellisesti, monipuolisesti. Ulkoilen väh. 2 tuntia päivässä, nukun vähintään 9 tuntia, tai ainakin koitan nukkua. Aina vaan ei saa nukutuksi ja yö menee pyöriessä. Mikä siis neuvoksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenkohan minä sitten ainoa, jota väsyttää ilman mitään syytä? Tai kai siihen joku syy on, mutta mikä neuvoksi. Lääkärissä on käyty, arvot kaikki ok.

 

Näinhän se lääkäri minullekin sanoi, että kaikki arvot ok. Tiedä häntä sitten. Lääkäri meinasi, että väsymykseni johtuu raskaasta elämäntilanteesta, eikä antanut mitään ohjeita - paitsi ehkä odottaa, että aika kuluu ja tilanteet muuttuvat...

 

Muoks.

Niin ja siis tuosta lääkärikäynnistä on aikaa nyt jo useita kuukausia, se oli kevättä kun kävin. Elämä on nykyisellään ihan rauhallista (niin rauhallista kuin se näiden 3v ja kohta 2v kanssa voi olla), mutta aina vaan väsyttää. Mutta aikeissa nyt tosiaankin mennä uudemman kerran lääkäriin valittamaan :)

Edited by Birbir

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now