Vappu

Kuinka helpottaa pahoinvointia?

60 posts in this topic

Tänne kaikki vinkit kuinka olette nujertaneet raskaudenaikaista pahoinvointia? Mitä olette syöneet, juoneet, tehneet.. kaikki apu on tarpeen!

Edited by Vappu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla auttoi kylmä mehu ja säännöllisin väliajoin syöminen. Koko ajan oli jotain välipalaa lähellä, jos ihan pienikin nälkä yllätti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vaan sai jotain - ihan mitä tahansa - alas, niin se auttoi hetkeksi. Mitä pidempi aika ehti kulua edellisestä syömisestä tai juomisesta, sitä todennäköisemmin kaikki tuli heti ylös. Kylmä suklaavanukas ja kylmä (sokeroitu) marjasosepiltti oli välillä ainoat "ruoat", mitä meni alas ja niitä sitten piti yrittää syödä tarpeeksi tiheästi. Juomista toimi kylmä mehu ja lämmin kaakao. Myös mehujää oli ihan hyvä vaihtoehto.

 

Pakko kyllä todeta, että pahimpina viikkoina mulla ei varsinaisesti mikään auttanut, muuta kuin ajan kuluminen sitten pidemmällä tähtäimellä. Nukkuminen oli sikäli hyvä, että sillä sai ajan kulumaan nopeammin, varsinkin yksin kotona ollessa.

 

Kannattaa syödä just sitä, mikä tuntuu maistuvan, ihan riippumatta siitä onko se terveellistä vai ei. Pääasia että saa jostain energiaa ja ettei maha pääse ihan tyhjäksi, koska se vaan pahentaa oloa.

 

Muoks. Niin ja kaikki tekeminen, mikä vie ajatukset pois pahoinvoinnista, on hyväksi.

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla muuten toimi kylmä mustikkakeitto ja hapankorppu loistavasti pahoinvointiin. Alkuraskauden aikana en voinut kuvitellakaan syöväni mitään lämmintä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin lähinnä leipää ja hedelmiä. Kaikki sokeripitoiset ruoat (esim. vanukkaat) ja mehut vain pahensi oloa. Heti syömisen jälkeen oli parempi olo, kun verensokerit pomppasi ylös, mutta kun ne tuli vähän ajan päästä vauhdilla alas, oli olo ihan kaamea. Jääkaappikylmä verigreippi oli mun mielestä tosi hyvää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa kiitos neuvoista! Mulla on tuo sama lämpimien ruokien ällötys ja viikonloppuna on tullut syötyä greippiä, hedelmiä, mehukeittoa ja näkkileipää.Olo helpottaa kun syö pikkasen mutta pahenee heti kun vatsa tyhjenee ja nälkä iskee. Nyt vaan pitäs päättää lähdenkö töihin kokeilemaan tuleko oksu vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamupahoinvointiin (kesti viikkoon 20 asti...) auttoi vain se, että halasin pönttöä ja oksensin.

 

Päiväsaikaan pahoinvointiin auttoi kylmä vesi, johon pusersin tuoretta sitruunaa. Myös MissäX-mehujäät auttoivat.

 

Myös se, että söi pieniä annoksia, auttoi pitämään pahaa oloa hieman kurissa. Liian täydestä vatsasta pahoinvointi paheni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se, kun syö "koko ajan" jotain: manteleita, mustikoita, hedelmiä, pähkinöitä, leipää. Ja oikeastaan sitä, mitä tekee mieli. Jos söi vatsan täyteen, sisältö tuli todennäköisesti ulos, mutta pieni napostelu helpottaa. Ja ulkona raikkaassa ilmassa kävely.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli niin voimakasta pahoinvointia ja ympäri vuorokauden ettei mikään juuri auttanut. Oksentelua jatkui viikolle 20. Mutta eniten helpotusta toi jääpalojen ja salmiakin imeskely.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samanlaisia neuvoja kuin muillakin: syo mita pystyt, ja mulla ainakin auttoi, jos pystyin syomaan vahan kerrallaan mutta usein. Ihan pahimman pahoinvoinnin aikana ei tosin auttanut sekaan. Jos jaksat, niin ulkoilu auttoi ainakin mulla - ei tarvitse mihinkaan hikiliikuntaan ruveta, ihan vain rauhallinen kavelylenkki raittiissa ilmassa auttoi aina todella paljon, vaikka olisi ollut kuinka vaikea ensin nousta sohvalta tai sangysta.

 

Laakarini suositteli myos inkivaariteeta pahoinvoinnissa auttamaan, mutta tama lienee keskustelua herattava aihe, silla Suomessa on tietaakseni ollut jotain juttua inkivaarin mahdollisista haittavaikutuksista. Taalla Englannissa sita kuitenkin suositellaan nimenomaan raskauspahoinvointiin, ja mulla se auttoi ainakin. Tai jos et inkivaaria uskalla kayttaa niin purista tuoretta sitruunaa olon mukaan joko kylmaan tai lampimaan/kuumaan veteen - sitruunan tuoksusta saattaa kuulemma olla apua.

Edited by Coco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua auttoi kellonmukainen syöminen. Pahimmillaan piti syödä vähintään puolen tunnin välein jotain, tai tuli oksennus! Pahoinvoinnin alkaessa olin matkoilla Englannissa, ja siellä pahoinvointi pääsi ihan hirveäksi, kun ei saanut syötävää just oikeaan aikaan ja just sopivaa syötävää. Lämpimiä ruokia en pystynyt moneen viikkoon syömään (pahoinvoinnit kestivät n. rv 6+ -> 17+) mutta löysää puuroa ja makaroonivelliä teki välillä ihan mieli. Oli kesä, joten söin hirveästi mansikoita, luumuja, nektariineja, tomaatteja jne. Mehujäitä söin yhdessä vaiheessa ja toisessa vaiheessa Pörrö Pesukarhu -vanukkaita :D Siis ihan just sitä, mikä sattui maistumaan. Tein sen virheen, että menin töihin pahoinvoinnista huolimatta ja se oli ihan liian rankkaa oksentaa töissä aamuseitsemältä ja sitten aloittaa päivän työt. Seuraavassa raskaudessa jään kyllä suosiolla kotiin vastaavassa tilanteessa! Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärvisille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syö ihan mitä vaan mikä sisällä pysyy. Juo kans. Jos alkaa raju oksentelu ja mikään ei pysy sisällä, edes nesteet, ota yhteyttä neuvolaan ja pyydä niitä katsomaan sun veriarvot ettet pääse kuivumaan tai paino putoa liikaa. (Ja jos noin pääsee käymään, siihen auttaa tiputus.) Usein pahoinvointi helpottaa jossain vaiheessa.

 

Mä pystyin syömään välillä sipsejä, viinirypäleitä ja jotain kevyttä suolasta. Välillä kuitenkin ihan kaikki tuli pois. Myös vesi. Ja kellonajalla ei ollut väliä. Joskus yöt meni niin, et oksensin parin tunnin välein. Pahimmat oksettajat oli hiilaripitoiset ja rasvaiset ruoat. Jossainvaiheessa aloin syömään vaan semmoisia, mitkä on helppo oksentaa ja ovat siedettävän makuisia oksentaessa kun oksennus tuli joka tapauksessa, söi tai ei. (Myös sappinesteet tuli ajoittain pihalle.)

 

nimim: -koko raskauden oksentanut ja sairaalassa jokusen kerran tankilla rampannut äiti, jolla on melkein 8kk synnytyksen jälkeen yhä refluksiongelmia kun raskausaika pisti elimistön sekaisin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pysyi parhaiten sisällä (ja oli myös helposti oksennettavissa) mehujää, jogurtti ja viinirypäleet. Myös tavallinen jäätelö rauhoitti hetkeksi vatsaa. Jostain syystä myös punainen mehu maistui paremmalta ylös tullessaan kuin keltainen. :D Maulla ei siis väliä vaan värillä.

Ainoa mikä vei pahoinvoinnin ihan kokonaan pois oli nukkuminen, suosittelen sitä mahdollisimman paljon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi kikka mikä auttaa heti aamusta on se, että otat vaikka ennen nukkumaanmenoa hapankorpun ja lasin mehua yöpöydälle ja syöt sen hapankorpun ja juot mehulasin ennen kuin nouset ylös. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli aina yöpöydällä pakasterasiassa valmiiksi kuorittua ja paloiteltua hedelmää, jonka sitten söin heti kun heräsin. Jatkuva napostelu ja töissä kun ei voinut napostella, oli Apteekkarin salmiakkia aina kielellä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi on muuten ihan totta, että jos oksenetelee paljon, niin kannattaa syödä ja juoda sellaista, mikä on mahdollisimman helppo oksentaa. Juuri tästä syystä mä söin esim. "lasten jogurttia" (Jacky), jossa ei ole mitään palasia ja sitten sitä vanukasta. Kiinteämmän ruoan oksentaminen on ihan kauheaa. Juotavistakin happamat on inhottavia, koska ne korventaa paljon enemmän takaisin tullessaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tästä on keskustelua jossain muuallakin, mutta voin tähän vähän kommentoida. Mä olen käyttänyt sea bandeja ennen raskautta matkapahoinvointiin, mm. bussissa, laivalla, lentokoneessa. Ovat toimineet. Mutta raskauden aikaiseen pahoinvointiin niillä ei ollut mitään vaikutusta mulla, siihen ei yksinkertaisesti auttanut valitettavasti mikään. No, ehkä ne hieman toi helpotusta ettei esim. lentokoneessa olo ollut ihan niin huono.

 

Tämäkin on ihan yksilöllistä, monet ovat noista rannekkeista avun saaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toi on muuten ihan totta, että jos oksenetelee paljon, niin kannattaa syödä ja juoda sellaista, mikä on mahdollisimman helppo oksentaa. Juuri tästä syystä mä söin esim. "lasten jogurttia" (Jacky), jossa ei ole mitään palasia ja sitten sitä vanukasta. Kiinteämmän ruoan oksentaminen on ihan kauheaa. Juotavistakin happamat on inhottavia, koska ne korventaa paljon enemmän takaisin tullessaan.

Kokemuksen syvalla rintaaanella: jos oksennuttaa niin paljon, etta kaikki tulee ylos, ala vaan missaan nimessa erehdy syomaan tonnikalaa. Se vasta jarkyttavalta maistuukin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sea band -rannekkeista ei ainakaan mulle ollut mitään apua, mutta pahoinvointi olikin aika rajua. Ehkä lievempään tehoavatkin.

 

Nestemäistä ravintoa suosittelen minäkin jos kärsii pahasta oksentelusta. Jogurttia, mehua, vanukkaita ja keittoja oli helpompi oksentaa kuin jotain kovaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toi on muuten ihan totta, että jos oksenetelee paljon, niin kannattaa syödä ja juoda sellaista, mikä on mahdollisimman helppo oksentaa.

Joo mulla esim. mansikkajäätelö oli yksi "miellyttävimmistä" oksennettavista :D Kaikki hapan ja vahvan makuinen oli ikäväää oksentaa. Ja aamulla ennen ylösnousua söin usein mansikoita tai viinirypäleitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla pysyi aamulla sisällä vain coca-cola ja yksi pala suklaata, tosin mäkin jossain vaiheessa siirryin oksentamaan helppoja tuotteita, esim pilttejä ja niistä helpointa, eli päärynää ja persikkaa.

 

Koko pahoinvointijakson (rv 6- rv 22) ainoa todellinen apu oli uni. Oksensin vain 2-4 kertaa päivässä jos olin nukkunut 10h yöunet ja pitkät päikkärit töitten jälkeen. Muutoin mentiin seitsemällä ja enemmillä oksennuskerroilla per päivä. rv 22 jälkeen oksennus kerrat harveni yhteen kertaan viikossa ja jossain vaiheessa loppui sitten kokonaan. Tärkeää oli minullekin syödä mahd usein. Paras olisi ollut syödä koko ajan jotain pientä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

 

Täysin samaa mieltä.Uni on tähän mennessä ollut paras lääke.Jos saa nukuttua hyvin(eli melkein koko päivän :rolleyes: ) niin pahaaoloa ei tule juuri ollenkaan. Mutta esim. työpäivinä vessanpönttöä tulee halailtua, kun nukkua ei voi niin paljon kuin haluis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now