-Heidi-

Rypäleraskaus

111 posts in this topic

Vähintään 6kk seuranta tosiaan napsahti ja ehdoton yrityskielto. Käski alottaa pillerit.

Hieman ressaa.. Puolen vuoden ajan saa pelätä, että mitä jos se hcg nousee..

 

Toivottavasti ei nouse!

Tarkoittiko lääkäri, että nyt puoli vuotta yrityskieltoa vai puoli vuotta km:sta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänä aamuna rv 11+2 alkoi menkkamaiset kivut ja hetken kuluttua kauhea vuoto :(

Kävin päivystyksessä ja lääkäri huomasi viitteitä rypäleraskauteen. Ei kuitenkaan laittanut heti kaavintaan vaan maanantaina katsotaan uudestaan. Kävin verikokeissa ja maanantaiaamuna uudet kokeet ja iltapäivällä lääkäri. Jos kohtu ei ole kokonaan tyhjentynyt, niin samantien kaavintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Heidi.

Hienoa, että sulle oli ultrassa hyviä uutisia.

 

Nyt pitäisi kerätä voimia ja perua iltapäivällä maanantaille sovittu nt-ultra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kavin lukemassa. Hienoa etta -Heidi- sait "puhtaat paperit".

 

Make, eiko sulla olisi ketaan joka voisi soittaa ja perua sen ajan sun puolesta? Ma tiedan miten vaikeaa se on ja mies sitten soittikin kun en itse pystynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mies joutui lähtemään aamulla työkeikalle ja ei ollut varma, monelta kerkeää kotiin. Aika pitää peru tänään, sillä ultra olisi jo maanantaiaamuna. Ja muille emme olleet raskaudesta vielä kertoneet. Pitää yrittää vielä soittaa miehelle, mutta luultavasti joudun hoitamaan tämän nyt itse :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Helsbels, jaksamista sinullekin.

 

Sain eilen peruttua sen ultra-ajan, mutta vielä pitäisi jaksaa perua seuraava neuvola. Huoh :(

 

Ilmeisesti pääsen heti maanantaina kaavintaan, jos edelleen epäillään rypäleraskautta. Mun pitää herätä ennen kuutta ja syödä aamupala, eikä kuuden jälkeen saa enää syödä eikä juoda mitään. Tämä siis ilmeisesti siksi, että ennen nukutusta pitää paastota tietty aika. Toivotaan, ettei siihen kuitenkaan jouduta. Mutta toisaalta hyvä, että on varauduttu siihenkin ja saadaan se hoidettua heti pois, eikä tarvitse jäädä uudestaan odottelemaan. Olen Heidi todella pahoillani sun puolesta, että sulla asiat meni noin pitkän kaavan mukaan. Mutta onneksi nyt näyttää jo paremmalta *halaus*

Edited by make

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee! Uuden ultran perusteella ei enää epäillä rypäleraskautta :)

Lääkäri sanoi, että kohtu on tyhjentynyt hyvin, limakalvot edelleen aika paksut, joten vuotoa on odotettavissa vielä useamman viikon ajan. Raskaushormoni on edelleen turhan korkealla, joten taas ensi viikolla pitää käydä verikokeissa ja lääkäri sitten soittelee seuraavana päivänä tulokset ja mahdolliset jatkotoimenpiteet.

 

Ei ihme, että olo on ollut hieman heikko: hemoglobiini oli pudonnut 135:stä 104:ään. Voisi käydä apteekista rautatabletteja, niin saisi sen taas oikeisiin lukemiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain keskenmenon vajaa 2 kuukautta sitten. Silloin epäiltiin myös mulla molaa, joka sitten osoittautuikin "vain" keskenmenoksi.

Mun tapauksessa olin 8+ raskaana ja käynyt jo neuvolassa, kun alkoi verenvuoto. Menin terveyskeskukseen josta sain lähetteen gynepolille. Siellä ultrattiin ja todettiin, että kohdussa ei ole elämää. Gyne pisti viikoksi seurantaan siltä varalta, että raskaus olisi vaan niin alussa ettei sydäntä vielä olisi näkynyt. Kontrollissa havaittiin sama kuin viikkoa aikaisemmin eli kohtu tyhjä raskauspussia lukuunottamatta. Sain diagnoosiksi tuulimunan ja ajan seuraavalle päivällä lääkkeelliseen tyhjennykseen. Kävin siellä, mutta lääketyhjennys ei toiminut ollenkaan ja viikonlopun odottelun jälkeen taas gynelle, jossa sitten alettiin epäillä molaa. Lääkäri ei tiennyt molasta mitään, käski vain katsoa netistä tietoja ja sain ajan myös kaavintaan. Tämän jälkeen seurattiin pari viikkoa ja kiirehdittiin patologin tuloksia, joissa ei sitten ollutkaan molaa. Gyne alkoi selvitellä asiaa ja ilmeni että mun labratuloksia oli tulkittu väärin. Tämän vuoksi olin saanut moladiagnoosin :angry:

 

Oli elämäni pahimpia kaksiviikkosia, kun odottelin moladiagnoosin vahvistumista. Ainoa tiedon taudista olin saanut netistä ja kaikkihan tietää miten netistä löytyy tosi helposti kauhukertomuksia...

Olin aivan vakuuttunut siitä, että mulla on mola (oireet kyllä kävivät yksiin; verenvuoto, erittäin suurentunut kohtu yms) ja joudun solusalpaajahoitoon ja mun tukka lähtee. Onni onnettomuudessa oli kuitenkin, että olikin vain keskenmeno.

 

Todellakin paljon voimia ko. diagnoosin saaneille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

12kk tuntuu tosi pitkältä ajalta. Toisaalta tärkeää on tietää, että kaikki on varmasti kunnossa, eikä olisi turhia riskejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voimia Heidille! 12kk varmasti tuntuu pitkältä ajalta kun pientä kovasti toivoo! Toivottavasti sulla kaikki seurannoissa hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Juttelin tänään töissä meiän lääkärin kanssa (onkologi) ja hän sitten konsultoi yhtä tosi hyvää erikoislääkäriä ja tämän mielestä pitäis olla 12kk ilman uutta raskautta.Huoh.. Ja 6kk kohdalla thx-kontrolli, varuiksi.

Kysyin, kun missään ei ole musta kunnolla tietoa tästä ja eri lääkäritkit ovat eri mieltä.. Sain pari tuoretta tutkimusta luettavaksi ja hurjan paljon infoa muutenkin.

 

Voi kuinka kurjaa!!!

Otan osaa, sulla tulee nyt olemaan pitkä odotus ennen uutta yritystä...

 

Osaan kuvitella miltä susta EHKÄ tuntuu, luultavasti sulla on mun fiiliksiin verrattuna moninkertaisesti paha olo... Itselläni tällä hetkellä rv 11+4, eilen käytiin kesken työpäivän äitiyspolilla onnellisina ekassa kätilön suorittamassa np-ultrassa valmiina saamaan eka valokuva pikkuisesta esikoisestamme. Mutta kuvat jäikin sinne (ehkä pyydän niitä vielä myöhemmin); kuvissa näkyi vain raskaus- ja ruskuaispussi, muuten kohtu oli vaan tyhjä, musta "päärynä" ja me jäimme odottamaan lääkärille pääsyä.

 

Perjantain kunniaksi kaikki paitsi yksi lääkäri oli koulutuksessa, eli hemmetinmoinen kiirehän siellä oli sillä ainokaisella ja meidänkin reissu kesti 3,5 h enkä siis kerinny takaisin töihin (en olis tosin menny muutenkaan enää ton jälkee). No, olin tietty unohtanu töistä lähtiessäni kotiavaimet pukukaappiin, joten sen verran piti kuitenkin työmaan kautta poiketa takaisin tullessa. Ja tottakai törmäsin pukkarissa vuoronsa lopettaneisiin hoitsuihin, jotka ihmettelivät miksi tulen työpaikalle siihen aikaan. Kerroin sitten, että luultavasti tuulimunaraskaus. Yks hoitaja-työkaveri sit kertoi, että tyttärellään oli ollut rypäleraskaus ja nimenomaan KOKONAINEN VUOSI oli pitänyt odottaa ennen kuin sai uudestaan yrittää :(

 

Mutta mulla onneksi todennäköisesti ei ole rypäleraskaus, ei lääkäri edes maininnut sitä vaihtoehtoa ja itsekin näin ettei ainakaan mitään "lumisademuodostusta" näkynyt kohdussa, vaan oli ihan tasaisen musta lukuunottamatta niitä pusseja.

 

Mutta silti tuntuu ihan uskomattoman pahalta - esikoista odotettiin ja oli todella toivottu, tosin raskaaksi tulin vahingossa ilman yritystä heti häämätkalla. Mutta kun heti alkuraskaudesta alkoi tosi voimakkaat oireet (hirmu väsymys, rintojen arkuus, hiusten lähtö, rankat mielialavaihtelut) niin tiesin tehdä raskaustestin heti alkuvaiheessa. Ja sehän oli positiivinen, uusin vielä parin pv:n päästä toisen merkkisellä testillä ja taas positiivinen. Ja sit pikkuhiljaa oireet vielä lisääntyivät (rinnat turposi aika lailla ja muuttuivat koviksi + nänninpihat ja nännit suurenivat, vatsa alkoi iltaisin turpoilla tosi paljon, virtsaamisvälit tihenivät, väsymys lisääntyi entisestään ihan älyttömäksi), eli kuvittelin todella olevani raskaana. Mitään tuulimunaraskautta en edes osannut ajatella, vaikka tiesin että sellasiakin voi olla, kun luokkakaverilla joskus on ollut. Mitään väeillistä vuotoa ei ole tullut koko raskausaikana tippaakaan, valkovuotoakin aivan minimaalisesti (normaalisti mulla on sitä jonkin verran). Raskausoireet kuitenkin on lievittyneet, mutta ajattelin sen johtuvan siitä kun elimistö selviää "ensishokista" ja tottuu raskauteen. Ja raskausoppaissakin sanotaan, että usein 13. raskausviikkoa lähestyttäessä alkaa oireet olla jo lievempiä, niin sopi ihan hyvin siihenkin kuvioon. Kuitenkin edelleen vatsa turpoaa illalla ja rinnat tuntuu olevan jopa entistä suuremmat (mutta ei enää niin arat) vaikka muut oireet onkin lievittyneet. Ajattelin, että jos olisi km, niin tulisihan se sieltä ulos...

 

Tuntuu tosi pahalta. Enkä tiiä jaksaako kukaan tätä lukea, mutta puranpahan nyt tätäkin kautta... Nyt kun mietin, niin muutamana viime päivänä on ollut pientä vatsakipua ja "outo" tunne mahassa ja eilen töihin kävellessä oli alaselkä toiselta puolelta kipeä. Mutta ei mitään radikaalia, onhan alkuraskaudestakin ollut pientä kipristelyä vatsanpohjassa, mikä kuuluu normaaliin raskauteen. Tänään herätessäni myös pientä vatsakipua, mutta ei mitään hälyttävää. Eikä tippaakaan vuotoa.

 

Ja tilanne on siis eilisen lääkärikäynnin jälkeen se, että kävin samantien labrassa verikokeessa raskaushormonin määrän selvittämiseksi ja maanantaina uus koe. Tiistaina soittavat äitiyspolilta, mikä on hormonitason tilanne ja sen mukaan menetellään. Joka tapauksessa on ens viikon torstaille varattu aika naistentautien polille - siellä sit varmaan tehdään joko tyhjennys tai uusi tilannearvio ja toimintasuunnitelma... Sekä kätilö, että lääkäri mainitsivat, että on myös mahdollisuus siihen, että olis tosi varhaisessa vaiheessa oleva normaali raskaus kyseessä... Kerroin, että kierto on ollut säännöllinen, n. 28 vrk:tta jo jonkin aikaa, ja että tosiaan eka positiivinen raskaustesti tehtiin jo 7 viikkoa sitten, eli pitäisi todellakin jo jotain näkyä jos olisi normaali... Lääkäri kuitenkin sanoi, ettei näissä kannata hötkyillä, että on nähnyt niin paljon sellaisiakin tapauksia, joissa mennään liian nopeasti kohdun tyhjennykseen. Itsestäni vaan tuntui, että lääkärilläkin oli jo kiire viikonlopun viettoon ja meidän jälkeen oli vielä ainakin yksi vastaanotettava, joten turvautui nopeimpaan vaihtoehtoon siinä kohtaa... Eihän se tietenkään varmasti niin ollut ja on julmaa edes epäillä mitään sellaista, mutta tuntuu vaan että ihan turhaa toivoa tässä nyt elätellään. Tosin yks mun sairaanhoitaja-ystävä sanoi, että mitäs jos onkin eka raskaus mennyt huomaamatta kesken ja olisinkin jo uudestaan raskaana ja siitä johtuen ei vielä alkiota näkyis. Teoreettisesti ja mun kierron pituus huomioiden tää vois ehkä olla mahdollista, koska ajallisesti on kuitenkin jo kahdet menkat jääneet väliin...

 

Mutta onko kellään tietoa; onko tällainen oikeasti mahdollista?!! Itse oon aina ajatellut, että pitäähän sieltä jotakin veristä vuotoa tulla keskenmenon ja uudelleen hedelmöittymisen välillä. Miten lie???

 

Anyway, nyt vaan odotellaan ens viikon tiistaita ja torstaita ja itketään silmät päästä siinä samalla. Tuulimunaraskaus on todella julma juuri siksi, että olo ihan sama kuin jos olisi oikeasti raskaana. Ja tavallaanhan sitä onkin, kun hedelmöittyminen ja tapahtunut jne - sikiö ei vain ole lähtenyt syystä tai toisesta kehittymään. Itse asiassa tuokin lääkäri sanoi, että voi olla syynä esim virusinfektio. Mullahan oli kausiflunssa (ei kuumetta, alilämpöä kylläkin) viikon sisällä ekasta positiivisesta testistä, piti olla ihan saikullakin ja lepäilin vaa vällyjen välissä. Sit se viel uusiutu ja olin uudestaa saikulla... Mut onneks ainakin tulin raskaaksi, eli on toivoa et tärppää uudestaan ja tulee ihan normaali raskaus. Tuulimunaraskaudet on todella yleisiä.

 

Mutta jos joku tietää tosta huomaamattoman km:n ja uudelleenhedelmöittymisen mahdollisuudesta, niin kertokaa!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä ketjua. Itsellä todettiin rypäleraskaus viime viikolla ja huomenna menen lisätutkimuksiin. Löytyyköhän tältä foorumilta kohtalotovereita tai jo sairaudesta selvinneitä? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on kohtalotovereita tuskin kourallistakaan, mutta Plazan keskustelupalstalla on hyvä ketju aiheesta (löytyy kun googlaat rypäleraskaus).

 

Keskimmäinen raskauteni oli osittainen rypäleraskaus ja fyysisesti selvisin helpolla. Tai niin helpolla kuin tällaisesta voi ikinä selvitä, mutta mitään hoitoja ei tarvinut aloittaa.

 

Voimia :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sieltä olen vähän lukenut juttuja ja keskustelu vaikuttaakin aktiiviselta. Kiva kuulla Lionne, että selvisit helpomman kautta. Tämä kun voi pahimmillaan olla aikas rajukin juttu. Itse pääsin jo siirtymään kuukausittaisiin verikokeisiin ja puolen vuoden raskauskielto on siis jo meneillään. Kolmessa viikossa kaavinnan jälkeen tipahti tuo hcg jo alle raja-arvon. Se on tosi hyvä juttu, sitä kun ehti jo pelätä kaikkea kamalaa ja hermoilla sitä, että kauanko aikaa tähän tulee kulumaan. Tosin, onhan ne kamaluudet vieläkin mahdollisia, mutta tähän asti on kaikki niin hyvin, kun nyt voi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälä on mahdollisesti yksi lisää rypäleraskauskouralliseen. Maanataina saan tietää mikä on lopullinen diagnoosia, joko kkm taikka em.

 

Kävin rv 6+4 yksityisellä niukan verenvuodon (alkoi rv 5+3) takia ja gyne laittoi heti sairaalaan jatkotutkimuksiin, epäili rypäleraskautta poikkeuksellisen suuren kohdun vuoksi + kohdusta ei löytnyt alkiota mutta joku epämääräinen möykky kyllä. Sairaalassa lääkäri löysi saman möykyn mutta myös mahdollisen alkion, ei sykettä. HCG oli reilut 51 tuhatta. Diagnoosina uhkaava keskenmeno ja uus aika viikon päähän.

 

Tänään siis rv 7+5 kävin uudelleen sairaalassa, hCG ei kerinnyt ede tulemaan sinä melkein 2h aikana mitä sairaalassa olin (kiireellisenä), viimeksi meni sama aika tuohon 51 tuhanteen eli hCG lienee jotain tähtitieteellistä. Lääkäri antoi kaks vaihtoehtoa, joko kkm koska kohdussa on mahdollinen alkio, muttei sykettä. Taikka rypäleraskaus mihin se tähtitieteellinen hCG viittaisi, mutta mahdollinen alkio ei. Tilanteeni on siis kovin monimutkainen ja en saanut diagnoosia koska lääkäri pitää palaverin ihan vain ja ainoastaan mun takia muiden gynen lääkäreiden kanssa. Lääkäri myös sanoi että sillä ei juurikaan ole väliä onko raskausoireet poikkeuksellisen voimakkaat vai ei, hCG määrää enemmänkin tämän tanssin tahtia. Siis kun mulla ei juurikaan ole oireita, mikä on toki tuttu juttu ekasta raskaudesta mikä päättyi onnellisesti oireina pelkkä närästyt rv 30+ alkaen.

 

Minäkin kovasti kaipaisin kohtalotovereita ja taidanpa lukaista tuota Plazan keskustelua aiheesta.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now