Sign in to follow this  
Followers 0
Coordinator

Taaperon sänky

133 posts in this topic

Meillä on vielä pinnasängyn osto edessä, mutta siihen liittyen mielessä on taaperovaiheen nukkuminen. Ikean pinnikset, joista yhden laidan saa pois, houkuttelisivat sillä perusteella, että lapsi voisi nukkua siinä pitkään - sellaisesta sängystähän pääsee itse kipuamaan helposti pois, kun toisella sivulla ei ole laitaa. Mutta pääseeköhän siitä pois liiankin helposti, eli siis unissaan kierähtää lattialle?

 

Entä mahtaako lapsi toisaalta päästä kiipeämään pois sellaisesta sängystä, jossa sängyn pohja on matalalla ja laita matalimmassa asennossa?

 

Kokemuksia kaipaisin - kuinka kauan pinnasänky on käyttökelpoinen nukkumapaikka ja millaisella laitaratkaisulla se kannattaa ottaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyby nukku pinniksessä melki 1,5v ikään. Alkoi hirvittämään että pomppaa laidan yli, joten sai "isojen tyttöjen" sängyn, Ikean Minnen-sängyn

45833_PE142230_S3.jpg

Toi on mukava kun on sen verta matala, että likka pääsee sieltä hyvin itse pois ja ja laitoja on sen verran, että ei tipu (on siis lyhyenpänä kun kuvassa).

 

Pinnis, mistä on laita poistettu on sen verran pelottava ratkaisu ainakin meidän likalle, kun on levoton nukkuja niin olisi hetkessä lattialla. Ja jos taas laita olis siinä ja se matalimmillaan, niin ei meidän pinniksessä(Brion Muumin deluxe) ainakaan niin matalalla, että lapsi pääsisi itse sinne ja pois helposti.

 

Sellainen pinnishän olisi loistava, mistä saa pari keppiä pois siitä keskeltä, niin siitä välistä olisi helppo tulla ja mennä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä mummilassa on sellanen, josta saa pari pinnaa pois, tosin ei olla testattu ainakaan vielä!

 

Meillä nukutaan vaaaanhassa pinniksessä, jossa laita on matalalla. Se on kiinni mun sängyssä ( :rolleyes: ), joten siitä pääsee pois helposti. Isojen sänky on (Iskun Möhkö), jossa nukutaan päikkärit, mutta ei vielä öitä. Äidin laiskuutta ja lapsen levotonta nukkumista...en ole vaan jaksanut vielä siirtää, vaikka todnäk se sujuis ihan hyvin. Noh, lomalla sit parin kuun päästä viimestään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukutaan pinniksessä varmaan vielä pitkään, luulisin. Mä en oikeastaan pelkää että tyttö tulisi laidan yli, koska hän ei siellä juuri seisoskele ilman valvontaa ainakaan. Nukahtamispuuhissa saattaa nousta seisomaan mutta silloin ollaan vieressä vahtimassa kuitenkin. Ja jos aamulla nousee niin meidän sängystä on tyttöön suora näkyvyys, vaikka eri huoneessa ollaankin.

 

Varmaan jossain vaiheessa kun tytölle löytyy sopiva sänky jostakin niin muuttaa isojen tyttöjen sänkyyn, mutta ei varmaan vielä vähään aikaan. Hakusessa on talonpoikaistyylinen päästävedettävä lastensänky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taapero siirtyi jatkettavaan sänkyyn suurinpiirtein puoitoistavuotiaana. Ennen kuin tuo jatkettava sänky saatiin, kokeiltiin sitä että otettiin pinniksestä laita pois. No eihän siitä mitään tullu, tyttö tipahti tunnin sisällä sieltä ekan kerran (oltiin osattu ennakoida tämä ja pohja oli pmatalimmillaan ja sängyn vieressä paljon tyynyjä, joten pudotus ei ollut kova, mutta ikävä herätys). Pinnis kun meillä ainakin on tavallista sänkyä kapeampi, niin ei siellä pysy jos ei ole laitaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen nukkui pitkään pinnasängyssä ja sai vasta 1 v 10 kk ikäisenä jatkettavan sängyn. Tai oli meillä se sänky jo aiemmin, mutta edelliseen kotiin se ei mahtunut, joten poika siirtyi siihen nukkumaan vasta tässä nykyisessä kodissa, kun poika sai oman huoneen.

 

Kakkonen ei ole koskaan nukkunut pinnasängyssä, vaan 1 v 2 kk eli niin kauan kuin imetin, kakkonen nukkui mun ja seinän välissä eli mun vieressä. Sen jälkeen on nukkunut matkasängyssä. Nyt olemme miettineet jo jonkin aikaa kerrossängyn ostamista. Olisi mun mielestä aika turhaa ostaa toinen tavissänky, jolloin olisi kaksi ns. tavissänkyä, jotka vaihtaisimme sitten joskus kerrossänkyyn. Niinpä olemme suunnitelleet, että jos ostaisimme jo nyt kerrossängyn ja kakkonen nukkuisi siinä alasängyssä ja esikoinen omassaan, kunnes esikoinen on tarpeeksi vanha nukkumaan siinä yläsängyssä.

 

Esikoisella on siis oma huone, mutta kakkonen nukkuu tällä hetkellä vielä olohuoneessa. Pitäisi tyhjentää pari isoa kaappia lastenhuoneessa, jotta saisi ne kaapit pois sieltä. Sitten voisi kokeilla miten onnistuisi molempien poikien nukkuminen samassa huoneessa. Voi kyllä olla hieman hankalaa, kun esikoinen haluaa nukahtaa valot päällä ja kakkonen taas vaatii säkkipimeyttä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyisiköhän jostakin sellaista pinnasänkyä, josta lähtisi ne pari pinnaa pois? Olen googlettanut, ja hirmu huonolla menestyksellä.

 

Jotenkin pidän sen jatkettavan sängyn hankintaa niin turhana. Tai sitten en vaan ymmärrä... Kouluiässähän lapsi voi kuitenkin siirtyä jo täysikokoiseen sänkyyn, joten tarvitaanko sitä jatkettavaa (tai muuta lastensänkyä) välttämättä? Käytäntö varmaan osoittaa mullekin, miten asiat menee, mutta nyt vaan tuntuu hassulta ajatukselta, että 0-7 -vuotias lapsi tarvitsisi tuona aikana kolme erilaista sänkyä. Voi olla, että tähän mun lastensängyn vastaisuuteen vaikuttaa sekin, että kaikki näkemäni lastensängyt ovat mielestäni olleet aika rumia.

 

Edit: Tai ei sittenkään, ei ne kaikki lastensängyt niin hirveitä olekaan. Esimerkiksi nämä ovat ihan OK:

 

6891picture3Upload.jpg

6361picture3Upload.jpg

7667picture3Upload.jpg

 

Ehkä tästä pinniksen ostosta nyt ei kannattaisi tehdä näin suurta kysymystä. Pinnishän saattaa vaikka mennä pikkusisaruksen käyttöön sinä aikana, kun esikoinen vielä mahtuisi siihen, ja silloin esikoiselle tarvitaan joka tapauksessa uusi sänky. Ja voi kai lapsi muutenkin alkaa vastustaa "vauvojen sängyssä" nukkumista, vaikkeivat sängyn mitat vielä rajoittaisikaan. Minkälainen saituriäiti miettii tällä tavoin vielä syntymättömän lapsen hankintoja :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö nukkui pinnasängyssä melkein 2,5 vuotiaaksi, ennenkuin tajusi että siitähän on kiva kipata laidan yli pää edellä lattiaan... onneksi olin paikalla ja sain kiinni ennenkuin kopsahti. Tilalle tuli Muuramen jatkettava lastensänky. Laitoja siinäkin on sen verran ettei tipu, mutta tyttö pääsee siihen itse vaivattomasti kiipeämään, ja toki poiskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muksu (kohta 2 vee) nukkuu vielä meidän sängyssä tai pinnasängyssä vielä. Uusi sänky hommataan kun uusi koti valmistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä Drewex-sängystä saa pinnat pois:

 

Drew_Oskar_teak_syv.jpg

 

Ja pohjan voi laskea ihan alas. Kuva on Lastentarvikkeen sivuilta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan myös mietitty, missä vaiheessa vaihdetaan tytön pinnasänky vähän isompien sänkyyn. Tyttö on aika levoton nukkuja, joten varmaan menee vielä vähän aikaa. Ykkösvaihtoehtona tällä hetkellä on eräs Ikean sänky:

 

495616.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on kovasti sitä mieltä että pinniksestä neiti siirretään suoraan isoon sänkyyn, itse en ole varma että onko se järkevää?

No ehkä tässä vielä tovi menee, johan neiti osaa nousta siellä seisomaan, mutta ei ainakaan vielä pääse sieltä poies... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aletaan miettiä tytölle sängyn ostoa kesällä, tyttö on silloin 1,5v. Siihen asti nukkuu pinniksessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukutaan Stokken Sleepissä ja nukutaan vielä pitkään samassa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jotenkin pidän sen jatkettavan sängyn hankintaa niin turhana. Tai sitten en vaan ymmärrä... Kouluiässähän lapsi voi kuitenkin siirtyä jo täysikokoiseen sänkyyn, joten tarvitaanko sitä jatkettavaa (tai muuta lastensänkyä) välttämättä? Käytäntö varmaan osoittaa mullekin, miten asiat menee, mutta nyt vaan tuntuu hassulta ajatukselta, että 0-7 -vuotias lapsi tarvitsisi tuona aikana kolme erilaista sänkyä.

 

 

Ei lastensänkyä välttämättä tarvita, mun kaverin muksu ainakin oppi melkoisen pienenä nukkumaan tavallisessa sängyssä, suoraan pinniksen jälkeen siis. Mutta mun mielestä jatkettavan sängynkään käyttöiän ei tartte loppua tuossa 7 vuotiaana, kun saahan siitäkin melkein sen täyspitkän sängyn, niin miksei se koululaisella menis. Mulla itselläni oli jatkettava sänky siihen 10v paikkeille, ja olisi varmaan ollut pidempäänkin, mutta halusin parvisängyn, kun huone oli niin pieni. Meidän tytöllä taas jatkettava sänky on melko lapsellisen näköinen, joten varmaan joskus 10-12v paikkeilla hankitaan uus sänky, ellei sitä ennen vaiheta kerrossänkyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

70460_PE185758_S3.jpg

 

Tuli mieleen, että saahan kai tähänkin sänkyyn (Ikean Gulliver, 89,-) itse viritettyä vaikka tuonne patjan ja reunan väliin jonkun korkeamman laidan putoamisiesteeksi. Kaipa sitä voisi ostaa tämän, kun se on suht edullinenkin, ja säätää sitten myöhempinä aikoina jotain ratkaisuja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukutaan koko perhe samassa sängyssä perhepedissä. Ei olla muuttamassa nukkumisjärjestelyjä vielä aikoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coordinaator: Saisikohan tuohon pinnasänkyyn sovitettua Vikare-turvalaidan?

 

Ainakin tuolla sivulla lukee, että...

Sopii kaikkiin suoriin sängynlaitoihin, joiden paksuus on 18-25 mm.

Sopii sekä sänkyihin että pinnasänkyihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ WAU!happy0064.gif Varmaankin saa sopimaan tuon turvalaidan. Ihan parasta. Ja vaikkei saisikaan, niin eiköhän me osteta tuo Ikean sänky, kun käytettynä myytävätkin sängyt ovat melkein tai ihan samaa hntaluokkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coordinator: Kyllä ainakin osassa noista Drewexin sängyistä on irrotettavat pinnat, kun mun vanhemmilla on just sellanen sänky! Ehkä noilla ei sitten oo just sitä mallia tms. Mutta jossain niitä on :rolleyes: Voin kysyä, mistä se on ostettu.

 

Meillä ainakin on tarkotus pitää lastensänkyä pitkään, siitä kun saa kaksmetrisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti rupesi riekkumaan pinnasängyssä niin, että jouduttiin siirtymään "isojen tyttöjen sänkyyn" vähän yli vuoden iässä. Sänky on meidän sängyssä kiinni, joten pääsee kömpimään keskelle, jos haluaa. Oikeastaan koko pinnasänky oli meillä ihan turha, koska nukuttiin lähinnä perhepedissä eka vuosi, ja sitten alkoi sängyssäriehumiskausi. :rolleyes:

Me ollaan tykätty tästä järjestelystä tosi paljon, helpottaa kovasti kun ei tarvi öisin olla heti pomppaamassa pystyyn, että tuleeko tenava alas sängystä päälleen vai jotenkin muuten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän Drewexin sänky on ostettu lastentarvikkeesta 2004 ja siinä on nuo irrotettavat pinnat keskellä. Ei ollut edes mikään kallis sänky. Voihan toki olla, ettei tuota mallia ole enään myynnissä...

 

 

Tyttö siirtyi isojen sänkyyn kun hällä oli ikää 1v 9kk. Silloin nimittäin aloitti päiväkodissa, ja siellä nukkuivat päikkärit kuitenkin isojen sängyssä, niin ajateltiin, etä se on sopiva sauma siirtyä kotonakin isojen sänkyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siirryttiin lastensänkyyn muistaakseni n.1v10kk ikäisenä. Vähän ennen tuota jätettiin tutti pois ja siinä samassa poika oppi sit kiipeämään pinnasängystä pois, joten tuli vähän kiire ostaa tuollainen isojen lasten sänky... :rolleyes:

 

Tosi hyvin poitsu siihen heti tottui, alkuun sänky oli kiinni meidän sängyssä. Tosin kyllähän tuo tuostakin pääsee helposti itse pois (varsinkin illalla nukahtamisen aikaan... :rolleyes: ), mutta on tuosta kuitenkin hieman turvallisempaa poistua kuin siitä pinniksestä... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on myös tuo ikean minnen sänky ollut käytössä jo pari kuukautta eli noin 1v8kk iästä. hyvin on pikkumies pysynyt sielä..

 

..paitsi että nykyään on välillä nukkumaan meno vähän haastavaa kun hiipii pois sieltä :P ollaan sitten laitettu niinä iltoina pinnikseen kun se on taaperon huoneessa vauvaa odottamassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0