displacement

E-pillereiden lopetus?

813 posts in this topic

mä söin pilsuja melkein 10v , lopetin tuossa syksyllä. koko sen kierron ajan hirveitä menkkakipuja ja silloin olinkin ihan varma että oon raskaana! kunnes lueskelin täältä että se on tosi tavallinen oire lopettamisen jälkeen... noh niinhän siinä kävi että menkat tuli ajallaan. muuten mitään ihmeellisiä oireita en ole huomannu paitsi just noita helevatan näppyjä on tullu jonku verran, vaikka mulla ei ikinä oo mitään aknee/ muita ihovaivoja ollukkaan... kierto tasottu heti ja ollu nää muutamat kuukaudet ainakin VIELÄ tosi säännöllinen 31-33 päivää. :) toivottavasti pysyiskin moisena! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oon käyttänyt hormonaalista ehkäisyä noin 13 vuotta..aluksi pillereitä ja viimeiset vuodet nuvaringiä. Marraskuussa heitin viimein nuvaringin menemään. Nyt on siis yk 4 menossa ja kyllähän se harmittaa, etten lopettanut ehkäisyä jo aiemmin. Kierto on sentään pysynyt nyt suhteellisen tasaisena, mutta ovista en ole onnistunut bongaamaan. Tietysti tässä huolettaa, että tapahtuuko koko ovista. Toivottavasti kroppa nyt palautuisi noista hormonihuuruista mahdollisimman pian. En voi kyllä suositella hormonaalista ehkäisyä oikein kenellekään enää. Kuukautiset ovat olleet nyt ehkäisyn lopettamisen jälkeen kivuttomia, kun ehkäisyn aikana jouduin aina vetämään särkylääkkeitä. Nyt en ole joutunut edes ajattelemaan sellaista. Ihossa on ollut nyt välillä jotain näppyjä, mutta äkkiä ne ovat aina kadonneet kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin muutaman vuoden pillereitä, mutta koska ne eivät mulle mitkään oikein käyneet (enempi vähempi mielialan kanssa ongelmia) niin siirryin kokeileen nuvaringiä. Se olikin ihan ok, kunnes keksin lopettaa sen 2v käytön jälkeen ja tajusin että se ei ollutkaan kovin ok ollut. Nimittäin aukesi parempi uusi maailma pikkuhiljaa! Mieliala parani aika pian jotenkin "eloisammaksi", oli ollut ehkä liiankin tasaisen tappava olotila nuvaringin kanssa, sain ehkä tunteeni takaisin tms. Kierto taas oli aivan sekaisin, asettui jonnekin 25-125 välille noin vuodeksi... Samoin oli vaikka mitä kaikkia oireita ja tulipahan tehtyä myös raskaustestejä milloin oireiden takia ja milloin siksi että menkat oli niin paljon myöhässä. Muuta negatiivista ei ollut.

 

Lopetin hormonaalisen ehkäisyn aikanaan ihan vain koska en halunnut enää sellaista käyttää ja mies oli kovin huolissaan, kun käytän tuollaisia tuotteita. Päätin sitten kokeilla ilman :) En ole katunut päätöstä ja onneksi lopetin jo ennen kuin edes olin pienesti miettinytkään vauvaa, koska kierto oli tosiaan pitkään sekaisin. Nyt kierto on ollut suht tasainen vuoden ajan ja keho toimii mielestäni normaalisti kaikkiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillereitä ehdin syömään reilun 10 vuoden ajan. Alunperin ne määrättiin akneen ja suurimmaksi osaksi pillerit niihin auttoivatkin. Sitten pidin jossain välissä tauon ja iho meni ihan kamalan näköiseksi :( Nyt pillereiden lopettamisesta on puolisen vuotta ja se kyllä taas näkyy ihossa vaikka välissä söin tosin rankan lääkekuuri, jolla akne kyllä katosikin. Tosin vielä ei ole iho ihan kamalaksi yltynyt, mutta kuitenkin tuntuu, että koko ajan tulee vain enemmän näppyjä :( Ja tässä ollaan vielä kolmenkympin paremmalla puolella. Vatutus asian suhteen on kova.

 

Kuitenkin menkat on tulleet ihan suht säännöllisesti. Aluksi tuli yksi pitkä kierto ja sitten yksi lyhyt. Nyt sen asettunut uomiinsa (29-31 päivää), eli ihan hyvin on sen suhteen sujunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin e-pillerit jo yli vuosi sitten (vai onkohan siitä jo 2 vuotta..?). Jo aiemmin muutaman kuukausien tauoilla ei kierto ollut käynnistynyt ja halusin lopettaa pillerut hyvissä ajoin ennen yrityksen alkua. Ajatuksena se, että jos kierto ei käynnistyisi, niin ehtisi käydä tutkimuksissa yms.

 

Kuukautiset käynnistyivät säännöllisinä noin 6 kk:n kuluttua lopetuksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin pillereita 10v ja risat. Mullakin oireilu pillereiden jälkeen oli voimakasta, tissit muuttui valtaviksi ja aroiksi, jatkuvat menkkakivut, ovislimatkin olin bongaavinani mutta raskaana en ollut. Ed. kierto eli luomukierto oli huomattavasti iisimpi, ei muutoksia, ei limoja. Muakin huolettaa ovuloinko ollenkaan mutta lämpöjä oon mitannut säännöllistä ja todnäk kuitenkin ovuloin. Tässä kierrossa tarkoitus alkaa testailemaan ovista joten eiköhän sekin selviä.

Nii ja kuukautiset olivat säännölliset heti..31-33päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Söin pillereitä viimeisimmällä kerralla 7v putkeen. Lopettamisen jälkeen pari kiertoa olivat poikkeuksellisen epäsäännölliset, tämän jälkeen kierrot tasoittuvat normaalille tasolle. Ovulaatiotkin ilmeisesti käynnistyivät heti.

 

Sivuoireina mainittakoon rasvoittuva iho& tukka. Tämän ongelman pahinta vaihetta kesti muutaman kuukauden, nyt vuoden jälkeen tilanne onneksi tasoittunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hieman vajaat 3vuotta söin pillereitä, iho parani huomattavasti niitä käyttäessäni.

lopetuksen jälkeen kiertoni on pysynyt suunnilleen samana kuin pillereitä syödessäni ja ihonikin on pysynyt hyvänä.

Edited by nnipsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ehdin syödä ~10 vuotta Diane Novia, välillä oli pieni tauko kun kokeilin Nuvaringiä ja minipillereitä, mutta palasin aina Diane Novaan, joita aloin 15-vuotiaana aknen takia syömään.

Söin jopa kolme liuskaa putkeen kivuliaitten kuukautisten vuoksi.

 

Nyt pillerit jätetty pois kesäkuun lopussa -14 ja odottelen ekoja luomumenkkoja. Tyhjennysvuoto alkoi 3.7. ja nyt on kp23 ja eilen tunsin nippailuja alavatsassa sekä valkkaria tulee hiukan...voisko olla muka ovis? :o

Pupuiltu ollaan (heti kun menkat loppui) ihan joka päivä..tuskin tosin tästä kierrosta voi tärpätä, mutta ollaanpa ainakin yritetty. :D Otettu urheilun kannalta. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin reilusti yli 10 vuotta e-pillereitä putkeen (Femodeneja), jossain kohtaan muistaakseni pidin pienen tauon ja sen jälkeen mulla oli Nuvaring jonkin aikaa ja lopulta palasin pillereihin. Söin viimeiset vuodet 2-3 liuskaa putkeen pahojen kipujen takia, jotka vähenivät sillä huomattavasti. Tammikuussa lopetin pillerit ja kierrot on sen jälkeen olleet 29-35 päivää eli ei ihan kamalia heittoja. Mutta se kaikki muu, päänahka rasvoittuu niin ettei tosikaan, samoin naama. Aluksi olin ihan toiveikas näiden suhteen, mutta nyt alkaa jo hermo mennä. Kävin ostamassa apteekista rasvoittuville hiuksille tarkoitetun shampoon, viikossa ei varmasti vielä mitään muutosta pitäisikään näkyä.

 

Nyt olen lisäksi miettinyt, olenko vetänyt pillereitä vuosikaudet turhaan, kun sitä kaivattua plussaa ei ala kuulumaan. Järjellä ajatellen puolen vuoden odotus ei ole vielä mitään, mutta silti se kalvaa mieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulenpa kertomaan tänne ensimmäisen pillerittömän kierron tuloksia. Kierron pituus oli 26 päivää, oviksen bongasin mielestäni kp13. Kierron aikana oli erilaisia oireita, kuten turvotusta, lievää kuvotusta ja rintojen arkuutta. Ei mitenkään voimakkaita, mutta sen verran että tuli välillä mieleen että olenko raskaana. :grin:

Lopetuksen jälkeen on tullut muutama finni naamaan ja tuntuu että kasvot rasvoittuvat muutenkin enemmän. Eli aika vähällä pääsin ainakin tässä vaiheessa, katsotaan seuraavat kierrot eteenpäin. Ja niin, söin pillereitä ennen lopetusta 17 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse vaihdoin hormonittomasta kuparikierukasta Cypretyliin. En ole ehtinyt kauaa syömään, muutamia kuukausia. Yhden levyn pidin taukoa (silloin oli vielä kuparikierukkakin) ja menkat jatku säännöllisinä. Olen kokenut pillerit tosi hyviksi, akneen ne määrättiin ja siihen auttoi (paitsi kk ennen lopettamista naama räjähti käsiin). Lisäksi pms on pysynyt hallussa, joka on todella paha ilman pillereitä (useiden vuosien kokemus). Nyt kauhistuttaa olla taas ilman...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä odotellaan edelleen luomumenkkoja pillereiden lopettamisen jälkeen...tyhjennysvuoto tuli 3.7. Jokohan pitäis varailla aikaa jonnekin? :dash2:

 

Lisäystä..soitin terveydenhoitajalle ja varasi mulle ajan lääkärille. Luultavasti aloitetaan terolutit. Jännä nähdä mitä tapahtuu. :girl_sigh:

Edited by Karen89

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli eka luomukierto 54 päivää. Söin Diane Novan rinnakkasimerkkejä 7 vuotta. Hiukset rasvoittuvat enemmän ja finnejä tulee enemmän kuin pillereiden aikana. Virallisestihan mun pillerit olikin akneen. Kuukautiskivut ovat nyt taas tosi pahat (pillereidenkin aikana jouduin ottamaan särkylääkkeen), saa nähdä jääkö pitkä kiertokin taas päälle ja tuleeko runsaat vuodot. Joka tapauksessa olen tyytyväinen, että täti tuli lopulta luonnostaan, ilman teroja tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla Mini-pillejä takana vuosi ja sitä ennen Yasmineja kaksi vuotta. Yasmineja söin aina kaksi liuskaa putkeen ja tyhjennysvuodot tuli kiltisti taukojen aikana. Mini-pillien kanssa menkkoja ei ensin kuulunut puoleen vuoteen, sitten tulivat muutaman kuukauden ajan kahden viikon välein (tosi kiva) ja sitten jäivät taas pois. Pillerit lopetin syyskuun alussa, ja ensimmäinen luomukierto kesti 58 päivää. Aika monta negaa ehdin jo testata, ja lääkärille olisin soittanut ylihuomenna, jos ei täti olisi saapunut.

 

Yasminelle turvotti minua pari kiloa ja rinnat kasvoivat yhden kuppikoon verran. Mini-pilleihin vaihtaessani palasin normaalipainooni ja ikävä kyllä myös rinnat palautuivat entisenlaisiksi. Iho reagoi muutaman viikon ajan, mutta rauhoittui melko pian. Mini-pillien lopettamisessa en huomannut oikeastaan mitään sivuvaikutuksia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on menossa kolmas viikko Nuvaringin lopettamisen jälkeen ja onpas jännää. Ensin tuli tyhjennysvuoto ihan "normaalina" viiden päivän settinä. Sitten alkoihin tuhruilu, eli pikkuhousunsuojat oli kovassa käytössä n kp10 asti. Nännit on olleet tosi hellänä, esim. yöpaidan pukeminen / pyyhkeen kietaisu on aiheuttanut tuskaa, mutta tämä alkaa onneksi nyt helliittää. Alusta asti on alavatsassa tuntunut kuin siellä kiertäisi jonkinlainen vanne pikkuisen liian kireällä. Hämmentävää.

 

Muita, lähinnä positiiviselta vaikuttavia oireita:

- tuntuu, että höttöturvotus olisi poistunut ja rinnat ehkä vähän pienentyneet

- kasvojen iho on paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan

- ne halut!

- niagaramainen nuvaring-valkovuoto loppunut lähes kokonaan, mutta tilalle on tullut luonnollinen kosteus

- makeanhimo vähentynyt

- mielialat tasaantuneet (eli ihan jokainen asia ei aiheuta kyyneleitä silmiin)

 

Vaikuttaisi siis mun osalta lähes päinvastaiselta moneen muuhun verrattuna, mutta vielähän tässä ehtii :D

 

Jännittää, miten kierto asettuu. Tässä kierrossa ei siis varsinaisesti vielä pitänyt yrittää, mutta saattoi olla, että sutinoinnit osuivat hyvään tärppiväliin, jos siis ovulaatiota ylipäänsä tapahtui. Täytyy palata tänne raportoimaan, jos ja kun muutoksia oloissa ja oireissa tulee!

 

En muista teiniaikojeni kierroista mitään, joten en oikein osaa odottaakaan mitään tiettyä kierronpituutta. Sen muistan, että menkat sattuivat aivan helvetillisesti ja että monesti piti pari ensimmäistä päivää ryömien siirtyä sängystä vessaan laattaamaan.. Että tätä en kyllä mieluusti haluaisi takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pillerit 10.9., tuli tyhjennysvuoto normaalisti ja sitten napsahti plussa samassa kierrossa. Diane Novaa ja vastaavia 15v popsineena olin todella yllättynyt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jipii, täällä ekat luomumenkat alkoi eilen illalla... :girl_dance:  Olin koko päivän tajuttoman pahalla päällä, suorastaan masentunut ja kaikki asiat ahdisti. Illalla hoksasin että kappas, näitä on odotettu..kierto oli 131 päivää ja käynnistettiin teroilla. Otin 10 päivänä teroja, lauantaina viimeisen.

Tiedän ettei tämä löydetty kiertokaan vielä välttämättä mitään kerro, mutta onpahan edes mahdollista ovuloida. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, ekasta luomukierrosta tuli sitten 27-päiväinen, ei paha! Vuotoakin vain siedettävät 5 päivää, eikä teiniaikojen kivuista tietoakaan. So far so good.

 

Muuten oloista:

- mahaa kiertänyt vanne tuntuu poistuneen

- hiuksia lähtee aivan käsittämättömällä tahdilla, todellinen sulkasato meneillään

- hiukset myös rasvoittuu ihan eri tavalla kuin hormonien aikaan, joka toinen päivä on vähintään pakko pestä

- finnit eivät ole vallanneet naamaa (onneksi), mutta sellaisia pieniä leukanäppyjä tuntuu ilmeentyvän aina jossain vaiheessa kiertoa (vielä vähän epäselvää, että missä vaiheessa)

 

Tässä ekassa kierrossa ei siis vielä edes "tosissaan" yritetty, kattellaan vielä tämä seuraavakin vähän rennommalla otteella (ehkä), kun on kaikenlaista sairaalareissuakin tässä tuloillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lunna: Heräsipäs sun kroppa nopeasti, söitkö kauan pillereitä?  **muoks. Luin ylempää että käytitkin Nuvaringiä!

 

Mulla kukkii koko naama ja nyt selkäänkin levinnyt sekä dekoltee-alueelle oikein kipeitä mätäpaiseita. :dash2: Lopetin pillerit kesäkuun lopulla.

Myös hiukset rasvoittuu ja niitä irtoilee aika kiiitettävästi.
Eilen aloitin toisen kuurin teroja. Lisäksi käytössä raskausvitamiinit, punaviiniä lasi joka ilta ja maca-jauhe aloitettiin eilen. Myös mies syö Macaa ja foolihappoa kiltisti. :girl_haha:

Edited by Karen89

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karen89: joo tosiaan viimeisimpänä oli tuo Nuvaring. Sitä käytin varmaan 5-6 vuotta ja aikaisemmin söin Yasmineja nelisen vuotta. Yhteensä siis noin kymmenen vuotta hormonipumppausta takana, joten siihen nähden olen iloinen, että toistaiseksi näyttää hyvin palautuneelta :) Tää sulkasato on kyllä ihan naurettavaa!

 

Uh, kuulostaa inhottavilta nuo dekoltee-paiseet :(, mutta mahtavaa sitoutumista sun mieheltä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lunna: Minä aloitin kans 15v Yasminet, sitten vaihdettiin Diane Novaan, välillä kokeilussa oli Nuva Ring ehkä 2kk, sitten minipillerit ja palasin Diane Novaan/Vreyaan (joka oli apteekin ehdottama vaihtoehto Diane Novalle, kai halvempi?). Söin pillereitä lähes tasan 10v..kun olisin tämän tiennyt, että kroppa ei ehkä herääkään aivan heti, olisin jättänyt pillerit aikaisemmin pois. Vaikka mikäs kiire tässä oikeastaan on. ;)

 

Onneksi on talvi..kesällä olisin näistä paiseista enemmän harmissani, kun ei kehtaisi toppeja tai muita avokauluksisia mekkoja pitää, mutta talvella nämä jää paidan alle peittoon. Jotenkin olen ottanut asian niin, että nämä ikäänkuin kuuluu tähän asiaan. Tiesin kyllä että mun iho räjähtää käsiin. Voisin toivoa mieheltä joululahjaksi kasvohoitoa. :D

Meillähän mies oli se, jolle ensin puhkesi vauvakuume ja mä heräsin vähän myöhemmin, että kyllä lapsi olis sittenkin kiva saada "nuorena"..no ehkä näin voi sanoa kun olen 25v. ^_^ Eikös nykyään ensisynnyttäjien ikä ole lähempänä 30v.

Mutta niin, jos ehdotan jotain esim. tota Maca-jauhoa, ja perustelen miksi sitä pitäisi ottaa niin kyllä mies niitä on kuuliaisesti alkanut käyttämään, koska yhtälailla hänellä on vauvakuume. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas, tällä toinen luomukierto on nyt jo 56 päivää eli eipä ole vieläkään päästy normaaliin rytmiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulenpa kertomaan tänne ensimmäisen pillerittömän kierron tuloksia. Kierron pituus oli 26 päivää, oviksen bongasin mielestäni kp13. Kierron aikana oli erilaisia oireita, kuten turvotusta, lievää kuvotusta ja rintojen arkuutta. Ei mitenkään voimakkaita, mutta sen verran että tuli välillä mieleen että olenko raskaana. :grin:

Lopetuksen jälkeen on tullut muutama finni naamaan ja tuntuu että kasvot rasvoittuvat muutenkin enemmän. Eli aika vähällä pääsin ainakin tässä vaiheessa, katsotaan seuraavat kierrot eteenpäin. Ja niin, söin pillereitä ennen lopetusta 17 vuotta.

Päivitänpä vähän tilannetta, eli menkat oli heti säännölliset pillereiden lopetuksen jälkeen, kierrot 24-27 päivää. Kuudennesta kierrosta plussa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea plussasta LiiLii. :)

 

Mulla meni viimeinen Yaz-pilleri joulukuun loppupuolella. Söin pillereitä kipuihin ja runsaisiin vuotoihin 3,5 vuotta. Pari kuukautta aloituksen jälkeen tuli myös se ehkäisyaspekti mukaan kun tuo mies löytyi.

 

Tyhjennysvuoto alkoi 31.12. Ja on edelleen meneillään. Saapas nähdä tuleeko pitempi vuoto kuin yleensä. Pillereiden aikana oon päässyt yhdellä kenkkuilupäivällä ennen menkkoja. Nyt ilmeisesti sit viekkareina ihan järkyttävät mielialanvaihtelut. Saatan saman lauseen aikana itkeä ja nauraa. Seuraavassa lauseessa raivota ihan silmittömästi. Ja iltaisin on itkeskelyä ja ahdistusta, mitä ei oo ollut pillereiden aikana. Mies ei kestä näitä viekkareita ja ollaan pari päivää riidelty jonkin verran. (Onneksi saadaan sovittuakin pian kun tajutaan ettei taas ollut riidalle mitään syytä..)

 

Onko mitään keinoa, millä näitä vois helpottaa? Ihan järjetöntä meininkiä meillä kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now