displacement

E-pillereiden lopetus?

813 posts in this topic

Kauanko sä oot Elina. syönyt pillereitä? Ite oon syönyt yli kymmenen vuotta ja lopetin tosiaan vielä kesken liuskan, joten nyt jännityksellä odotan, kauankohan mahdollisesti menee ennen kuin kroppa oppii toimimaan omin avuin.. Koska eikös luteaalivaiheen pitäisi kestää vähintään 10 päivää, jotta raskautuminen on edes mahdollista? Korjatkaa jos oon väärässä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

"nk. luteaalivaihe eli aika ovulaatiosta kuukautisten alkuun. Normaalisti tämä on 12-16 vuorokautta. Liian lyhyt luteaalivaihe aiheuttaa sen, että kohdun limakalvo rapistuu liian nopeasti ja kun alkion siihen pitaisi kiinnittyä ei se onnistukaan. Alle 9 vuorokauden luteaalivaihe on liian lyhyt raskauden onnistumiselle." - kertoo Perhesuunnittelusivut

Mä lopetin pillerit maaliskuussa noin 10 vuoden syömisen jälkeen.. Ainoana sivuoireena oon huomannu kauheita mätäpaisefinnejä ilmestyvän naamaani.. muutamia siis.. Muuten ekat luomumenkat tuli kp29 kohdalla ja luulen et lutaalivaihekin on ollut ihan kunnossa (ehkä?) Ovista en siis erikseen koittanut saada kiinni, joten vaikea sanoa totuutta tästä.

muoks oman kokemuksen lisäys

Edited by Emlilja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon syönyt pillereitä kymmenen vuotta ennen lopettamista. Kesken liuskan lopettaminen ei varmaan vaikuta muuten ku sitten siihen kesken jääneeseen kiertoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt pillereitä n. 2 vuotta, ja nyt lopetin maaliskuun alussa pillerit. Nyt kp 13 menossa. Vielä ei siis tietoa kierron pituudesta, mutta kaikenmaailman oireita on ollut! En tiiä onko ne sit kuviteltuja vai mitä, mutta esimerkiksi erilaisia mahan nippailuja ja kipuilua on ollut paljon :/ Onks muilla samanlaisia mahaoireita? Oon miettinyt, että johtuisko kipuilu just siitä, että ovulatoriset kierrot palautuu normaaliks ja "toiminta" tavallaan käynnistyy pillereitten jälkeen? :D Ota näistä sit selvää, mä olen aivan pihalla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut ainakin tuota mahan kipuiluja ja nipistelyä näissä pillerin jälkeisissä kierroissa. Ja alan uskoa, että oma mieli tekee kaikki mahdolliset oireet, kun niitä haluaa.. Mutta voit ihan olla rauhassa ja koittaa sieltä kipujen keskeltä bongata vaikka ovulaatiokivun :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko iho mennyt huonoon untoon pillereiden lopettamisen jälkeen? Olen nuorena kärsinyt huonosta ihosta ja syönyt myös Roaccutania. Pillereiden lopettamista pohtiessa pelkään, että iho-ongelmat palaavat. En ole kyllä syönyt pillereitä, jotka vähentävät aknea, en tiedä onko sillä vaikutusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut rengas käytössä, sitä ennen pillerit. Yhteensä olen käyttänyt jo 8 vuotta hormonaalista ehkäisyä ja nyt se sitten perjantaina loppui :) Tässä odotellaan, mitä lopettaminen tuo tullessaan. En edes muista aikaa (olin aloittaessa n. 18v) ennen hormonaalista ehkäisyä, mutta tuskin siinä mitään kummempaa oli, koska en muista.. Kai :)

 

Mutta, kai se on niin ihmisestä ja elimistöstä kiinni, miten reagoi lopettamiseen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko iho mennyt huonoon untoon pillereiden lopettamisen jälkeen? Olen nuorena kärsinyt huonosta ihosta ja syönyt myös Roaccutania. Pillereiden lopettamista pohtiessa pelkään, että iho-ongelmat palaavat. En ole kyllä syönyt pillereitä, jotka vähentävät aknea, en tiedä onko sillä vaikutusta...

 

Mulla on nyt pillereiden lopettamisesta puolisen vuotta, ja nyt on ehkä alkanut tulemaan näppyä. Ei mitään maatamullistavia ainakaan vielä, mutta huomaan että iho reagoi kierron mukaan herkemmin kuin pillereiden aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MrsJ, jep, iho tais mennä huonoon kuntoon toisen luomukierron aikana. Naamaan ja myöhemmin selkään tuli kunnon paiseita ja pikkunäppyä rintaan. Pillereiden aikana oli niin nätti iho girl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjottelinkin aiheesta jo tuolla aikaisemmin, eli mulla takana (siis oli takana) 7 v. pillereiden syöminen, kun lopetin lokakuussa -09. Lopetuksen jälkeen ollut iho-oireita, mahakipuja/nippailuja, tukan jatkuvan pesemisen tarvetta, mutta ei sitä kauan toivottua seurausta - pienokaista :( Ja tosiaan: ei kannata lopettaa pillereitä juuri ennen häitä niin nopeasti alkavien iho-oireiden takia, onneksi en itsekään tehnyt niin!

 

Tottakai sitä oli innoissaan niistä mahan nippailuista yms. heti jo alkuvaiheessa, mutta nyt on jo turtunut siihen, että aina sama lopputulos. No, nyt 1,5 vuoden jälkeen pill. lopetuksesta iho on alkanut rauhoittua ja mielialatkin on jokseenkin paremmat, ei mene hermot ihan niin helposti kuin ennen :) Tunteiluista on vaikea sanoa, kun olen ennestäänkin jo aika tunneherkkä ihminen :>

 

Oletteko muut hakeutuneet lääkäriin raskaaksi tulemattomuuden takia missä vaiheessa? Meillä tähän mennessä vaan jatkettu yrittämistä, kun se yleensä ottaa oman aikansa. No, ensi viikolla minulla on sitten ensimmäinen aika lääkärille asian tiimoilta.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mulla näköjään sittenkään ihan normaaliksi kierrot heti palautuneet.. Menkat on ollut epätavallisen niukat, eikä kipujakaan ollut kuin muutamana ekana päivänä. Palautuispa nyt nopsaa kroppa ennalleen niin sais alkaa elätellä toiveita pienokaisesta..... tender.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla tasoittui vasta n. puoli vuotta e-pillereiden lopettamisesta kierto. Välillä saattoi olla n. 30 pv:n kiertoja, mutta välillä jopa 48!! Nyt viimeisen kolmen kk aikana ka. on 31 kp. Eli raskautuminen toivottavasti mahdollista! :)

 

Iho-oireita ei juurikaan tullut, mitä nyt normaalia pientä. Vaivaksi itselleni koin sen, kun tuntui, että oma hormonituotanto on jumissa/ei käynnistynyt (= pitkät kierrot, alakuloa, väsymystä, ja sitten jumalattomat kuukautiskivut)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäköhän ihmettä tää nyt meinaa..?

Pillerit loppu viikko sitten keskiviikkona ja perään tuli tietty normisti menkat, jotka loppu nyt torstaina. Äsken kävin vessassa ja paperiin jäi punertavaa tuhrua? Eli kolme päivää sitten loppu menkat ja nyt taas jotain. Mitäs kettua tää tämmönen on? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hormoonit hieman "sekasin"? Uskoisin niin... Joillakin naisilla menee hetki kierron asettumiseen, joten saattaa tulla useammat menkat kuukaudessa/ei ollenkaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin luulen, että NeNNNin keho on nyt hämmästynyt siitä, että pillereitä ei enää syödäkään eikä tiedä, miten pitäisi toimia :grin: . Anna sille ruumiillesi aikaa :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä söin pillereitä (Meliane) n. 8 vuotta putkeen ja lopetin ne viime joulukuussa. Tätä keskustelua luettuani olin varautunut jo lähes kaikkeen mahdolliseen, mutta onneksi mitään kamalaa ei sitten asiasta seurannutkaan, vaan päinvastoin muutos on ollut pelkästään positiivinen.

 

Minulla on ollut nyt 3 luomumenkat ja kierto on pysynyt ihan samassa 28 päivässä kuin pillerien aikaan. Ennen pillerien aloittamista mun kierron pituus vaihteli 24-36 päivässä, joten tämä muutos on ainakin vain positiiviseen suuntaan! Saa nähdä jatkuuko tämä ilo kuinka kauan. Menkat on myös itse asiassa vähän niukemmat ja kivuttomammat kuin pillereiden aikaan, plussaa sekin! Hiusten rasvoittumista en ole huomannut, mutta naamassa on ehkä muutama finni enemmän kuin aiemmin. Nekin voi laskea vaikka vuodenajan vaihtumisen syyksi, mun iho tuntuu reagoivan aina siihen(kin...). Mutu-tuntumalla voisi sanoa, että mun aineenvaihduntakin on jotenkin muuttunut. Tuntuu, että aiemmin kaikki syöty pääty paljon helpommin vyötärölle pysyvään muotoon kuin nykyään ja toisaalta makeanhimo on hellittänyt ihan selvästi. Jos töissä on kahvipöydässä vaikka suklaarasia, voin ihan rauhassa kävellä siitä ohi, vaikka aiemmin hamstrasin siitä omalle työpisteelle vielä vähän ekstraa, ettei tarvinnut koko ajan ravata lisää hakemassa. Ja lopuksi on vielä pakko todeta, että halut on kasvaneet ihan uudelle tasolle... :girl_haha:

 

Ainoa negatiivinen asia on se, ettei sitä plussaa ole vielä kuulunut :girl_mad:

 

Olen jo päättänyt, että pillereihin en enää koskaan palaa, täytyy keksiä sitten jotain muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi uusi kyseisestä aiheesta huolissaan oleva ilmoittautuu :girl_haha:

 

Elikkäs söin pillereitä noin kolme vuotta ja nyt sitten perheenlisäys mielessä lopetin ne noin viikolla 11 maaliskuussa ja tyhjennysvuoto tuli aika nopesti muutaman päivän päästä välillä 19.3-21.3. No siinä sitten kaikki meni jonkun aikaa hyvin kunnes ihan nyt viikonloppuna huomasin voivani todella pahoin ja ihan koko ajan :girl_sad: Sängystä nouseminen töihin on yhtä tuskaa ja töissäkin koko ajan etoo ja päätä särkee... Rinnat tai lähinnä nännit olivat aikaisemmin kipeät ja ne on nyt suht ok! Pari negatiivista testiä oon jo viime viikolla tehny :girl_cry2: Ja vielä iho on myös ok!

 

Mielipiteitä mistä tälläinen olo voi johtua :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nepa: Voi ihan hyvin johtua pillereiden lopetuksesta ja hormoonien sekamelskasta. Itsellä pillereiden jäljiltä eka ja vielä tokakin kierto oli aika kammottavia, oli niin kovaa pahoinvointia, vatsaoireita, päänsärkyä ja kaikenlaisia oireita jotka olisi voinut hyvinkin tulkita myös raskausoireiksi. Helpottanee sullakin kun vähän hormoonit tasottuu! Tsemppiä yritykseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anriina olet varmasti oikeassa :) Mut sitä oon kans vaan miettinyt et millos mun ensimmäisten luomumenkkojen sit kuuluis alkaa? Et mites nää kierrot nyt lasketaan.. Ihan 19.3 olis niinku eka kiertopäivä? :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli Nepa sä alat laskemaan kiertoa siitä 19. päivästä maaliskuuta kun sulla alkoi viimeksi menkat (19.3 on kp1), nyt ois siis kiertopäivät jotain päälle 20 eiks nii? On yksilöllistä miten menkat kenelläkin tulee pillereiden jälkeen, oma kokemus on se, että pillereiden kanssa kierto tasan 28 päivää, nyt ollut kaikkea 33-40. Ensimmäiset luomumenkat tuli kp 37. Toisilla kierto ei juurikaan muutu huolimatta pillereiden lopetuksesta ja toiset saattavat joutua odottamaan ensimmäisiä kuukautisia jopa joitain kuukausia. Käsittääkseni sekään ei ole harvinaista. Ei muutakun rauhassa katselet ja kuullostelet miten sulla kierto asettuu. Tää on jatkuvaa odottelua tää vauvantekoprojekti. :)

Edited by Anriina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kovasti! Juu eli oon periaattees tehnyt noi raskaustestit ihan turhaan kun ei nyt viime viikolla olis edes voinu mitään näkyä :D No oon tälläinen vähän turhan innokas, mut tuskin oon ainut ;) Mut katsellaan ja kuunnellaan omaa kehoa niin kai tää tästä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielipiteitä mistä tälläinen olo voi johtua :o

 

Ovulaatiosta? Usein ensimmäinen ovulaatio hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen tulee hieman myöhässä, jolloin myös ensimmäinen luomukierto on tavallista pidempi. Jos kuukautisesi alkavat noin parin viikon kuluttua noista oireista, kyseessä oli ovulaatio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä itse myös epäilin, mut tosiaan pitää odottaa menkkojen alkamista ni sit tietää paremmin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nepa: itse tulin myös tänne samoista syistä joskus kyselemään asioita ja kyllä kai se on niistä hormooni jutuista kiinni. Itse lopetin pillerit viime kuussa ja vuoto tuli normaalisti viiden päivän päästä vikan pillerin ottamisesta. Menkat kesti normaalin ajan, olivat päivän tai pari poissa ja sitten ne alkoivat uudestaan ja kestivät viikon lisää. Siinä vaiheessa oli epätoivoinen olo ja tulin tänne. "normaalia" on ehkä tuo asia kun ainkin minulla on ollut samoja ongelmia :P Seruraavat ekat luomut tulivat kp 20 jälkeen. Eli melkein pääsin olemaan menkoista erossa :D Varaudu siihen :girl_crazy:

 

Muoks. virheet taas pois

Edited by Suris

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tosiaan kai menkkojen pitäis jo koht alkaa girl_impossible.gif Tai sit ei ala vuoteen kun kuulemma niinki voi käydä... Mut jos ei ala ni pitää kai vaa rentoutuu...

 

Mut juu... Ei kai se vaikuta jos oon pillereit syöny aina kaks laatta putkeen? Et vaikuttaaks ne nyt niin et menkat vois tulla vaa parin kuukauden välein ainakin aluks :o

 

On tää esikoisen toivominen raskasta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now