displacement

E-pillereiden lopetus?

813 posts in this topic

Kirjaanpa tänne omiakin kokemuksia. Söin Harmonet-pillereitä 7,5 vuotta ja lopetin ne juuri ennen vuodenvaihdetta. En tiedä onko sillä mitään merkitystä, mutta pidin aina kolmen viikon välein sen tauon, vain kaksi kertaa söin kaksi laattaa putkeen.

 

Enpä ole huomannut oikein mitään muutoksia itsessäni. Korkeintaan kiukuttelu on vähentynyt, tosin sekin saattaa olla kuvittelua :D Mulla oli ongelmana limakalvojen kuivuus eikä se vaiva tästä ainakaan kertaheitolla kadonnut. Ennen pillereitä kierto oli epäsäännöllinen, muistinvarainen arvio 28-34 päivää. Eka luomukierto oli vain 27 päivää, mitä pidin outona. Kuukautiskivut ovat hieman lisääntyneet ja kuten marsalla ja Mariellilla vuoto on jonkin verran niukempaa. Kestosta en vielä tiedä, tänään on vasta kolmas vuotopäivä, normaalisti kestäisi vielä 2-3 päivää.

 

Saapi nähdä miten jatkossa, toivottavasti kaikki toimii niin kuin pitää ja saataisiin vauva alulle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaava vinkki - naaman rasvoittuminen ja erityisesti finnit vähenivät, kun vaihdoin lurun kosmetiikkakosteusvoiteen suosiolla (varsinkin näin talvikeleillä) rasvaisempaan ja siirryin käyttämään karitevoita (shea butter) sisältäviä tuotteita. En usko, että karitevoi on sinällään se taika-aine, vaan ihan ylipäätään se, että iho sai tarpeeksi öljyjä eikä ylikuivunut ja siksi kukkinut. Hei, miksi en hoksannut tätä teini-iässä :)

 

Osaatko Astarte sanoa, onko tuossa shampoossa oleellista se, että pesuaine on ph-neutraali, vai vaan "kevyempi"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla loppui ihon rasvoittuminen ja finnit kuin seinään kun aloin käyttämään öljyjä ihonpuhdistukseen ja yövoiteena :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin Cerazettet kolmisen viikkoa sitten puolentoista vuoden käytön jälkeen. Pillereiden aikana mulla ei ollut vuotoja lainkaan. Pillereiden lopettamisen jälkeen tuli selkeästi turvotusta hieman ja reilu viikko sitten tuntemukset olivat ihan sellaiset mitä kuukautisten aikana on aiemin ollut. Alavatsa tosi kipeä ja rintojen arkuutta. Kuitenkaan mitään vuotoa ei tullut. Finnejä on kyllä taas tullut aiempaa enemmän.Vatsakin on ehkä olut hieman löysällä, mut vaikee sanoo, onko se nyt sitten tästä johtuvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin joulukuussa 2011 cerazette-minipillerit 6kk käytön jälkeen. Olo parani jo muutaman päivän päästä, ikävät sivuoireet päättyivät. Ekat menkat tulivat tasan 4 viikon kuluttua ajallaan, menkkakivut olivat aika järkyttävät :D Nyt päättynyt kierto oli vaan 25pv, ja yhtenä päivänä tuli ihan kirkasta verta vessapaperiin ja loppui seinään (ei oo ollu tollaista mulla ennen)...kai se tästä tasoittuu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin toukokuussa 2011 Yasmin-pillereiden käytön. Minulle tuli lopettamisen jälkeen isoja kipeitä finnejä selkään ja käsivarsiin. Hiuksia on lähtenyt normaalia enemmän. Menkat ovat pysyneet suunnilleen samassa rytmissä kuin pillereillä, mutta vuoto on todella niukkaa ja kuukautiskipuja ei ole ollenkaan. Enää ei tule niin kipeitä finnejä, mutta on niitä vaan riippuen missä vaihetta kuukautta mennään. Puoli vuotta meni kunnes valkovuoto muuttui samanlaiseksi kuin ennen pillreiden syömisen aloittamista. Jospa viimeinkin olisi pillereiden jälkivaikutukset poissa kehosta. Minut yllätti kuinka pitkään ne ovat vaikuttaneet ja miksi pillereiden lopettamiseen liittyvistä oireista ei puhuta etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on viitisen kuukautta mennyt, ettei menkkoja ole kuulunut pillereiden lopettamisen jälkeen. Gynellä kävin viikko sitten ja lääkäri totesi vaan, ettei olisi yhtään huolissaan. Kuulemma voi mennä helposti vuosikin, että menkkoja ei tule, jos on syönyt pillereitä pitkään. Ja tuo "syönyt pitkään" tarkoittaa yli 2 vuotta.

 

Kun jätin pillerit pois, en ensin huomannut niillä olevan mitään vaikutusta, mutta nyt voin sanoa, että hiukset todellakin on alkaneet rasvoittua nopeesti! Tuntuu, että vaikka käyn illalla saunassa, niin aamulla hiukset on jo ihan rasvasta kiiltävät! :girl_mad: Se kyllä ärsyttää!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pillereiden lopettamisesta kokemusta kahteen otteeseen. Ensimmäisellä kerralla kierto oli sen jälkeen ihan sekaisin, muistaakseni meni melkein vuosi (ellei ylikin) että kuukautiset tulivat suht säännöllisesti enintään muutaman päivän heitolla. Nyt jälkimmäisellä kerralla taas meni ihan päin vastoin, kierto oli heti säännöllinen ja vieläpä ihan normaalin mittainen. Ei mikään päiväntarkka, mutta jos parin-kolmen päivän tarkkuudella pysyy kiertojen pituudet samoissa lukemissa niin mielestäni voi jo sanoa säännöllisiksi. Pituudet on olleet 27-30 päivää yhtä tai kahta poikkeusta lukuunottamatta.

 

Nyt on viitisen kuukautta mennyt, ettei menkkoja ole kuulunut pillereiden lopettamisen jälkeen. Gynellä kävin viikko sitten ja lääkäri totesi vaan, ettei olisi yhtään huolissaan. Kuulemma voi mennä helposti vuosikin, että menkkoja ei tule, jos on syönyt pillereitä pitkään. Ja tuo "syönyt pitkään" tarkoittaa yli 2 vuotta.

 

Mulle tosiaan kävi noin ensimmäisellä kerralla. Olin syönyt pillereitä muistaakseni noin kolme vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MENEE HERMOT tähän hiusten rasvoittumiseen!! :girl_mad:

 

 

Mä olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa :grin:

Ja kysymään voiko odottaa tämän joskus tasapainottuvan entiselleen???

Aina ei edes riitä että kävis kerran päivässä suihkussa kun jo näyttää limaiselta... Ärrrrsyttävää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo sama juttu. Toisena päivänä pesun jälkeen menee vielä just ja just. Kyllä se ihan kivalta vielä näyttää mutta huomaa että puolet volyymista on litistynyt ja kun itse tietää miltä juurissa tuntuu.....argh. Oi kertokaa joku kokemuksia että tää rauhoittuu? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kyllä nyt muista oliko mitään sen kummempia, kun pillerit lopetin marraskuussa -09.. Kierto ei todellakaan ole tasoittunut! Viimeksi ollu "luomu menkat" 2011 helmikuussa eikä sitä ennen eikä jälkeen ole mitään kuulunu ilman terolutia! :dash2: Tooodella ahdistavaa, kun ei mikään toimi niinku haluais! Että näinkin voi käydä <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehdin syödä pillereitä 15 vuotta yhtä jaksoisesti (Voi äly, tuntuupa tuo vuosimäärä muuten ihan käsittämättömältä - lopettaessani olin syönyt niitä puolet elämästäni!) ennen kuin lopetin ne joulukuussa -11. Pillereitä syödessä menkat olivat niin säännölliset, että niiden alkamisen tiesi tunnin tarkkuudella. Lisäksi menkat olivat niin huomaamattomat ja kivuttomat, että niiden olemassaolon muisti lähinnä vessareissulla jalkojen välissä roikkuneesta tamponinnarusta... Pillereiden lopettamisen jälkeen menkat ovat edelleen säännölliset (kierto 24 pv), vuoto niukentunut entisestään mutta siihenpä ne positiiviset asiat sitten jäävätkin... Tilalle on tullut kaikki mahdolliset PMS -oireet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en varsinaisesti vielä kokonaan lopettanut, mutta jouduin olemaan ilman pillereitä kuukauden ajan. Hiukset rasvottu, finnit ja rasvanen iho tuli takaisin ja rinnat pieneni. Kaiken lisäksi, musta tuli ihan kamalan agressiivinen. Se oli ihan hirveää!

 

Aloitin pillerit uudelleen, niin agressiivisuutta lukuunottamatta kaikki muut oireet jäi! Epäreilua! :girl_mad: Pelottaa lopettaa pillerit uudelleen kesällä, koska mä en halua olla se hirviö, mikä musta kuoriutui kun lopetin syömisen ekan kerran. Pillereitä syödessä on paljon tasasempi olo (syönyt siis 3 vuotta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt laskeskelin tossa, että tänää ois kp 170. Ei siis vieläkään menkkoja kuulu.. Mä en oikeesti enää koskaan tahdo syödä pillereitä.. Oli sitten kuinka paljon finnejä tai rasvaset hiukset. Ärsyttää tämmönen! :girl_mad: Ens pe saan gyneltä vastauksia, että pitääkö tässä huolestua jostain.. Kävin aiemmin siis verikokeissa. Vaikka sanottiinhan mulle jo, että tää ois ihan normaalia, mutta hyvä kuitenkin kattoo varman päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toivottavasti menkat alkaisivat pian :)

 

Otin reilu viikko sitten viimeisen pillerin ja tyhjennysvuoto loppui juuri. Nyt jännäilen, mitä kehossa käy. Kovasti toivon, että kierto lähtisi liikkeelle ja alkaisi toimia, mutta katsotaan, miten käy. Ja niitä kaikkia muita oireita odotellessa... Pillerit pitivät ihon hyvänä ja pelkään, että nyt iskee myöhäisakne. Söin siis pillereitä putkeen yli 10v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä söin pillereitä liki 10 vuotta ja kierto tasaantui tyhjennysvuodon jälkeen lähes kellontarkkaan 26 päivän kiertoon. Positiivinen yllätys kyllä kerrassan, kun olin varautunut ties mihinkä epäsäännöllisyyksiin ja odotteluun. Negatiivisena puolena naama alkoi täyttymään näppylöistä, mutta nyt ainakin alkuraskauden aikana tämä ongelma on kadonnut. Menkkakivut olivat myös aika kovat pillerilliseen aikaan verrattuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verikokeiden tuloksissa ei kuulemma ole mtn huolestuttavaa, vaan kaikki on ok. Mutta sain silti lähetteen vielä gynelle ultraukseen, että katotaan näkyykö siellä mtn häikkää.. Maanantaille ois nyt sit aika. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tyhmä kysymys perään, voiko tosta ultrauksesta nähdä, jos mulla onkin se PCO? Vai oisko se pitänyt näkyä jotenkin noissa verikokeissa..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kp 35 (/30-35) ja menkkoja ei näy eikä kuulu :skilletgirl: Mulla on normaalisti ollut n. 30 päivää kierto, parin päivän heitolla. 35 oli nuoruusvuosina, jos oli kipeä tai paha stressi. Tämä on nyt toinen kerta kun lopetan pillerit. Ekalla kerralla meni ihan hyvin, ei oireita, menkat tuli ja kierto n. 30 päivää (tosin parin päivän heittely ärsytti pillereiden jälkeen).

 

Nyt sitten saa odotella ja odotella, eikä mitään tapahdu :( Ehkä asiaan vaikuttaa merkki (Diane nova ja sen eri versiot) tai stressi tai vauvajuttujen liika miettiminen. En tiedä. Muita oireita ei ole kuin menkkojen poisjääminen. Muuten on mukavaa, ei aknea, ei hiusongelmia, ei mielialaongelmia, ei kipuja. Ainakaan vielä.. Vaikeaa vain yrittää vauvaa, kun ei ole ovista ja menkkoja :girl_cry2: Ja sitten oli viime viikolla paineen tunnetta alavatsassa, välillä pistävää painetta ja pissihätä. Ehdin jo toivoa parasta, mutta taitaa olla vain hormonit sekaisin ja rikki mennyt kiertoni siellä lähettelee vain terveisiä.. Ajattelin ottaa yhteyttä lääkäriin, ja toivon, että se osaisi kertoa jotain ja auttaa. Mieluiten haluan HETI kierron kuntoon, koska mistä sen tietää, miten kauan yrittäminenkin vie.. :unsure: Ilmeisesti oudot, raskaustyyppisetkin tuntemukset on aika tyypillisiä pillereiden jälkeen forumin perusteella. Ihmetyttää vain tuo pissihätä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun lopetin e-pillerit, meni ainakin noin 9 kk elimistön tottuessa uuteen tilanteeseen. Tuona aikana en onnistunut bongaamaan ovulaatiota kertaakaan testeillä ja epäilen, että ehkä sitä ei sitten tapahtunutkaan. Kierto pysyi jotenkin kunnossa ja oli 30-45 päivää. Iho oli todella näpppyläinen, etenkin rintakehä, jota oli sitten mukava yrittää peitellä kesällä. Naamassakin oli näppyjä, mut ei niin pahasti. Lopulta otin yhteyttä gynekologiin, jolta sain clomifenit ja niiden jälkeen bongasin vasta ekan ovulaation. Pillereiden lopettamisen jälkeinen aika oli aika hermoja raastavaa, kun elimistö oli selvästi ihan sekaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now