displacement

E-pillereiden lopetus?

813 posts in this topic

Minäkin jännityksellä odotan, mitä pillerien lopettaminen 10 vuoden ( :o ) käytön jälkeen tuo tullessaan. Nyt on kolmanneksi viimeinen liuska menossa ja oikeastaan tekisi jo mieli paiskata loput roskikseen. Minäkin olen pillerien käytön aikana lihonut tosi paljon ja varmasti osan voi laittaa pillerien piikkiin. Ennen pillerien aloitusta kuukautiskierto oli suht säännöllinen, mutta kivut ihan kauheet, joten saa nähdä mitenkä käy... Mutta palaan kertomaan asian tullessa ajankohtaiseksi, miten mulle kävi. ;)

 

Hah, kuinkas sitten kävikään: tosiaan paiskaan kaksi viimeistä liuskaa roskikseen! :P Johan noita pillereitä tulikin 10 vuotta syötyä. Eilen siis meni tältä erää viimeinen pilleri...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ei onneksi tarvinnut odottaa ekoja menkkojan kovin kauan, kierto venyi vain vähän tavallisesta. Muutaman kuukauden päästä kierto vakiintui 29 päivään, mutta sen jälkeen pituus on taas heitellyt jonkin verran. Nyt pillereiden lopettamisesta on melkein 3 vuotta, mutta kierron pituus vaihtelee edelleen. Eniten mä pelkäsin sitä, miten pillereiden lopetus vaikuttaa ihon kuntoon, kun mulla on ollut finnejä aika paljon varhaisteini-ikäisenä ja jonkin verran myös lukioikäisenä. Mulla iho on ruvennut kukkimaan vasta reilun vuoden päästä pillereiden lopettamisesta ja musta tuntuu, että tilanne vain pahenee. Mulla ei ole koskaan aiemmin ollut näppyjä selässä ja olkapäissä, mutta nyt sekin on varsin tuttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkein 10 vuoden Meliane-pillereiden popsimisen jälkeen olin tyytyväinen, kun menkat alkoi tasan 28 päivän jälkeen, ja seuraava kiertokin oli 29 päivää. Nuo 2 ekaa kertaa menkat oli kyllä tosi olemattomat, kesti vaan pari päivää ja vain ruskeeta vuotoa. Ilmeisesti ne olikin jotain pillerikiertojen "jälkimaininkeja", koska seuraava kierto venyi 35 päivään, ja nyt on menossa ja kp 42, eikä ainakaan vielä kp 38 näkynyt raskaustestissä mitään. Saa nähdä miten tästä eteenpäin, ärsyttävää kyllä jos ei ala kierrot tasaantua. Ennen pillereiden aloitusta menkat ehti olla 7 vuotta säännölliset ja aika kivuttomat, kesti 5-7 päivää, jos nyt enää 10 vuoden jälkeen oikein muistan.

 

Ekassa kierrossa kuvittelin kaikennäköisiä raskausoireita, vaikkei edes tosissaan yritetty. Mahassa tuntui oudolta jne. Mutta ilmeisesti omat hormonit vaan laittoi kroppaa jotenkin sekaisin. Nyt olen ollut oma tasainen itseni, sama pillereillä tai ilman, ei mitään ihmeempiä oireita mistään, ei siis hajuakaan mistään ovistuntemuksista, kuukautiskivuista tai mielialavaihteluista... Onkohan mulla ees mitään hormoneja... :rolleyes:

Edited by Salama

Share this post


Link to post
Share on other sites

^iha varmasti mutta tällä kertaa vaan luomuhormoneja ni ei sekota kroppaa niin pahasti :lol::):D

Share this post


Link to post
Share on other sites

täällä eka luomukierto pillereiden lopetuksen jälkeen, menossa kp38...

edellinen luomukierto tammikuussa oli just tuon 38, mutta eipä vielä ainakaan mitään menkkatuntemuksia ole.. kunhan ei mitään himopitkää kiertoa tulis... <_<

 

muoks|| täti tuli ihan puskan takaa ja ekan luomukierron pituudeks jäi kp38! :) kunhan nyt säännöllistyis..

Edited by neula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite lopetin pillerit kuukausi sitten kuuden vuoden popsimisen jälkeen. Menkat alkoi eilen. Ovulaation tunnistin pari viikkoa sitten alavatsakivuista. Sitten tuli tissit kipeioksi, maha turposi, ummetusta, ällötystä, yskiessä oksennusrefleksi ym ym. jalkoja myös särki herkästi heti oviksen jälkeen ja särkee vielä nyt menkkojen aikanakin. Eilen olin hirveän äetyisä ja masentunu, tänään on vähä helpottanut. Finnejä on alkanu taas tulemaan. Niitä on ollut jo yksi mahassa ja rintakehässäkin. Pillereiden aikana oikeastaan vaan tosi harvoin jossain nenässä tms.

 

Eli kyllä pillerien lopettamisesta voi saada vaikka mitä! Toivottavasti raskautuminen ei ole nyt ihan hirveän vaikeaa. Ei mullekaan kukaan kertonut kun pillerit aloitti että lopettaessa voi tulla vaikka mitä oireita ja ongelmia. Gyne oikeastaan oikein tuputti mulle niitä pillereitä silloin kun olin 17. Nyt kun lasta ollaan alettu yrittämään niin häiritsee vähän toi pahpoinvointi ja rintojen kipeys järjissään pysymistä. Ajattelin jo pari päivää sitten että nyt se sitten heti tärppäsi! Sitten alkoi niagaran putoukset valumaan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla kanssa melkeinpä ärsyttävin asia pillereiden lopetuksen jälkeen ovat olleet finnit! Siis argh :angry: Finnejä alkoi pukata n. 3kk pillereiden lopetuksen jälkeen. Varsinkin leukaan isoja "hormonifinnejä" ja otsaan pieniä näppyjä :(

 

Anna: toi pahoinvointi voi olla ihan vaan sitäkin, että kroppa totuttelee taas toimimaan ilman ylimääräisiä hormooneja. Muistatko oliko sulla pahoinvointia silloin kun alotit pillerit?

 

Minulla kanssa terveyskeskuslääkäri nuorena (~20v.) tuputti pillereitä, kun valitin epäsäännöllisiä menkkoja. Sen sijaan, että asialle olisi jotain voitu tehdä/tutkia jo silloin (?), niin siirrettiin ongelma vaan nykypäivään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ollut ennen pillereitä tai silloin kun pari vuotta sitten pidin puolen vuoden tauon pillereissä mitään tuollaisia oireita. Ei edes mitään tissikipua. Kaikki tuli nyt vasta ensimmäisen kerran. Siks teinkin nyt monta negatiivistä testiäkin. Ol.i vaan niin hämmentäviä tuntemuksia mitä ennen ei ole ollut. Jostain syystä kaikki vaan tulivat nyt. Just kun jätin pillerit pois lapsen tekemisen takia. =) Ja ymmärrän että osan ihminen voi itselleen aiheuttaa kuvittelemalla mut tuskin päiviä ketävää rintojen kipua, muutoksia niiden ulkonäössä tai oksetusta. Minkäs teet. Nyt ainakin tietää mitä voi olla taas muutaman viikon päästä luvassa. Pääsis vaan näistä monsuuneista yli. Vuotoa tulee kuin esterin sieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla menossa yk2 noin 12 vuoden Mercilonien jälkeen. Eka luomumenkat oli kivuliaammat kuin pillereillä, mutta vuoto oli niukempaa. Menkat kesti sen saman kuin pillereillä eli 3pv. Eka kierto oli 30pv ja täynnä kaikkia oireita vaihtelevassa järjestylsessä (kts. aiempi luetteloni). Nyt pitäis alkaa tokat menkat perjantaina (jos kierto on sen 30pv) ja oireet on tässä kierrossa laantuneet, onneksi. Etovaa oloa on ollut nyt 1-2 vkoa, mutta sekin voi johtua poskiontelotulehduksesta. Eli kai ne hormonit siitä hissuksiin tasoittuu. Mullakin on noita finnejä tupsahdellut ja hiukset olleet välillä aika rasvaset, mitä ei pillereiden aikaan ollut. Mutta toistaiseksi ei mitään liian häiritsevää kukintaa :) Katsotaan nyt mitä tässä vielä eteen tulee. Nää tuntuu olevan tosi yksilöllisiä juttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin, nyt on ollut voimakasta valkovuotoa noin viikon ajan mitä ei aiemmin ole ollut, ei pillereillä eikä ekassa kierrossa. Aina löytyy jotain uusia juttuja. Mitähän seuraavassa kierrossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin neljä vuotta pillereitä ja lopetin ne 9kk sitten. Kierto on mulla ollut vaihtelevast joko 38,50 tai 40. Nyt kolmet viimeiset menkat on alkanut tasan 40 päivän päästä.

Vuoto on ollut runsaampaa, samoin valkovuoto on ollut ihan älyttmöän paljon runsaampaa aina vähän ennen menkkoja! Sekä nämä finnit vaivaavat myös! mur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla onneksi tuo finnivaihe on jo loppunut. Viime helmikuussa lopetin Diane Novat neljän vuoden popsimisen jälkeen, toukokuussa finnivaihe oli pahimmillaan ja nyt jo laantunut. Enää silloin tällöin kuukautisten yhteydessä niitä tulee kuin sieniä sateella ruokavaliosta riippumatta: Tosi ihanaa yrittää peitellä meikeillä!! Ja kun ne on viel tosi kipeitä ja ihan selvästi hormoniperäisiä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla ei oo yhtään vielä finnejä tullut pillerien lopetuksen jälkeen :o

tai no hiusrajaan alkanut tulla pieniä näppyjä, mutta ne nyt ei haittaa..

 

*koputtaa puuta*

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onnea! :lol: Olet niitä onellisia, jotka niiltä ovat välttyneet, ite lähen tästä taas ihonhoitosessioon. Pitäsi kait varata aika kosmetologille, joka sais tehdä tehostetun kasvohoidon :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pillereiden jälkeen kierrot ollu 29, 49 ja 58 päivää :huh: Toivottavasti ne tästä alkais tasaantumaan! Ja naamaan on pukannu sellasta paukamaa että... Kun olis joku näistä kertonu aikoinaan, niin olis jääny pillerit popsimatta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on ihan sama juttu pillereiden lopetuksen jälkeen! Eka kierto oli normaali, sen jälkeen rupes venymään. Ja naama kukkii täälläkin... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, ekat luomumenkat alkoivat eilen, eli ensimmäisen kierron pituudeksi tuli sitten vain 25 päivää. Ans katsoa nyt, miten tämä tästä jatkuu. Runsaampaa vuotoa ainakin on kuin pillereiden kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ns. luomumenkat olleet yllätys yllätys, pilleriaikoja niukemmat -vain 3-4 päivää joista suurinpiirtein yksi päivä runsaampaa vuotoa. Muistelen, että ennen pillereitä oli tosi runsaat menkat ja siksi pillerien aikaan olin tyytyväinen kun vuotoa oli vähemmän (kestivät kuitenkin ehkä 6 päivää), mutta nyt onkin sitten sitäkin niukemmat :huh: Toivottavasti jatkuu samaan malliin (tai siis oikeastaan saisivat loppua kokonaan, mutta silloinkin vain jos asukki olisi kyydissä ;) ). Sen sijaan kuukautiskrampit oli ihan uusi juttu viime kierrossa, niitä ei juuri pillerien aikaan ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Söin 10 vuotta pillereitä, jotka lopetin viikko sitten. Nyt vähän jänskättää, miten tässä käy ja mitä tapahtuu. Alkuviikosta tyhjennysvuodon jälkeen alavatsaa kipristeli, mutta muuta en ole huomannut.

 

Mulla samaten tyhjennusvuodon jälkeen alavatsaa nippaili ja supisteli useampana päivänä. Mitähän se mahtaa olla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oma hormonitoiminta alkaa käynnistyä tai sitten toipuu hormoneista niin oireita voi olla kaikenlaisia. Kannattaa varautua, että ainakin ekan kierron aikana voi olla kaikenlaisia oireita. Sitä kun ei tiedä miten kroppa palautuu. Mulla nippaili mahaa lähes koko ekan kierron. Itse ihmettelin tuhrua, jota tuli ekan kierron alussa ja sit pari päivää ennen ekoja luomumenkkoja. Tässä toisessa kierrossa ei oo tuhruja ollu, tai voihan noita vielä tulla, kun ei tiedä varmasti alkaako menkat huomenna vai koska. Täytyy vaan elellä ja ihmetellä kuinka oma keho toimii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä tietää, että tämä jatkuva nippailu on todennäköisesti aivan normaalia. :) Ikävän tuntoista tosin, mutta minkäs teet.

 

Sitä vähän mietin, että onkohan oviksen tunnistaminen aivan mahdotonta, kun muutenkin maha kipuilee koko ajan. Vai onko se ovis sitten vastaavasti tosi kipeä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vielä odotellaan ensimmäisiä luomumenkkoja...Mulla oli aika optimistiset odotukset siitä, että menkat jatkuis jotakuinki normaalist pillereiden lopetuksen jälkeen, vaan ei...Nyt menossa jo kp 55 ja jatkuvaa nippailua mahassa on ollut pitkin kiertoa. Olin huomaavinani mahdollisen ovisnippauksen toisella puolella kp 45 (oli selkeemmin kohdistunu ja vähä kipeämpi), näyttäis ainakin siltä, että ollaan yli puolvälin. :lol:

Edited by Cheimantha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Melkein 10 vuoden Meliane-pillereiden popsimisen jälkeen olin tyytyväinen, kun menkat alkoi tasan 28 päivän jälkeen, ja seuraava kiertokin oli 29 päivää. Nuo 2 ekaa kertaa menkat oli kyllä tosi olemattomat, kesti vaan pari päivää ja vain ruskeeta vuotoa. Ilmeisesti ne olikin jotain pillerikiertojen "jälkimaininkeja", koska seuraava kierto venyi 35 päivään, ja nyt on menossa ja kp 42, eikä ainakaan vielä kp 38 näkynyt raskaustestissä mitään. Saa nähdä miten tästä eteenpäin, ärsyttävää kyllä jos ei ala kierrot tasaantua. Ennen pillereiden aloitusta menkat ehti olla 7 vuotta säännölliset ja aika kivuttomat, kesti 5-7 päivää, jos nyt enää 10 vuoden jälkeen oikein muistan.

 

Ekassa kierrossa kuvittelin kaikennäköisiä raskausoireita, vaikkei edes tosissaan yritetty. Mahassa tuntui oudolta jne. Mutta ilmeisesti omat hormonit vaan laittoi kroppaa jotenkin sekaisin. Nyt olen ollut oma tasainen itseni, sama pillereillä tai ilman, ei mitään ihmeempiä oireita mistään, ei siis hajuakaan mistään ovistuntemuksista, kuukautiskivuista tai mielialavaihteluista... Onkohan mulla ees mitään hormoneja... :rolleyes:

 

mulla lähes sama tarina. huhtikuun alussa lopetin Mercilonit, ja aluks kaikki meni hyvin...29, 28, 28 päivää...kunnes alkoivat pitenemään 31, 33 ja viimesin 36 päivää. eli olen saanut sentään kuudet menkat kuuteen kuukauteen, mutta silti....ei tärppiä :( olen mahdollisesti ovuloinut välillä, mutta toisaalta en kaikissa kierroissa, ainakaan viime kierrossa ovistestien mukaan. melkein plussia vaan. mäkin tein sen "virheen" (vaikka kaikki hoitsut ja lekurit on sanonu että saa niitä syödä ainakin 8vko putkeen) että söin useinkin sen 3 laattaa putkeen, koska inhosin menkkoja...ja piti aina siirtää millon minkäkin reissun takia :) 7,5v kerkesin syödä ennen kuin päätettiin alkaa yrittää lasta....mielialanvaihteluita ei oo ollu hirveesti, en muista millanen olin ennen pillereitä. kaikki siis menee muuten ihan hyvin, paitsi että kierrot pitenee pikkasen kerrallaan ja tärppiä ei kuulu...nii ja on muutama noita hormoninäppyjäkin tullu, nenän alle ja leukaan, ja nykyisin myös decolteelle ja olkapäille <_<

 

mitäs muuta...tulihan tuossa jo jotain :rolleyes:

 

Minulla on ns. luomumenkat olleet yllätys yllätys, pilleriaikoja niukemmat -vain 3-4 päivää joista suurinpiirtein yksi päivä runsaampaa vuotoa. Muistelen, että ennen pillereitä oli tosi runsaat menkat ja siksi pillerien aikaan olin tyytyväinen kun vuotoa oli vähemmän (kestivät kuitenkin ehkä 6 päivää), mutta nyt onkin sitten sitäkin niukemmat :huh: Toivottavasti jatkuu samaan malliin (tai siis oikeastaan saisivat loppua kokonaan, mutta silloinkin vain jos asukki olisi kyydissä ;) ). Sen sijaan kuukautiskrampit oli ihan uusi juttu viime kierrossa, niitä ei juuri pillerien aikaan ollut.

 

tämän vielä huomasin...miekin luulin et menkat runsaantuis monipäiväisestä vielä runsaammaks mutta näin ei oo käyny...ilmeisesti limakalvot ei oo kovin hyvät :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisiä luomumenkkoja odottelen saapuvaksi marraskuun puolen välin tienoilla. Saa nähdä kuin käy. Kymmenisen vuotta yhteensä olen pillereitä ehtinyt popsia, muutamaa eri merkkiä. Suurin syy lopettamiselle oli hormoniongelmat, joiden koin nyt viime vuosina lisääntyneen. Enkä oikein usko että tämä pillereiden lopettaminenkaan kävisi ihan tuosta vain. Vauva saa siis tulla jos on tullakseen, mutta kyllä vielä itsekin vähän epävarma olen. Mutta toisaalta ikää on jo sen verran, että ei tässä enää älyttömän kauaa auta hommaa lykätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka kierto oli 25 päivää ja kierron alkupuolen alavatsaa nipisteli ja jomotti melkein koko ajan. Nyt toinen kierto (toivottavasti) puolivälissä. Alavatsatuntemuksia ei ollut enää ollenkaan. Johtuivat ekassa kierrossa siis varmaankin ehkäisyn lopettamisesta (jota ehdin käyttämään 11 vuotta tauotta).

 

Ihossa tai hiuksissa ei ole ollut huomattavissa mitään selkeää muutosta... *koputtaa puuta*...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now