displacement

E-pillereiden lopetus?

813 posts in this topic

^Mulla sama juttu, lopetin pillerit pari kk sitten, ekat luomumenkat tulivat lähes samaan aikaan kuin pillereidenkin kanssa mutta olivat kivuttomat :o Ennen pillereitä ja pillereiden kanssa aivan sietämättömät kivut. Mitään pillereiden lopetus -oireita ei ole ilmaantunut vielä ainakaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahas, sain sit lekurista sekä clomit että primot. Näillä lähdetään etsimään kadonneita ovista ja menkkoja.. Kp 55-60? muuttui nyt siis kp5 ja aloitin ekat clomit. PCO-tyyppiset munasarjat, katsotaan mitä tulee.. Eli kannattaa vaan mennä lääkäriin ajoissa, siellä voi olla jotain muutakin kuin vain e-pillereiden aiheuttamaa sotkua. Ja ei kai siltikään tarvi kärvistellä kuukausikaupalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt menossa kp 80 eikä vieläkään kuukautisia pillereiden jälkeen näy. Vaikka pillereiden lopettamisen ajaus oli (myös) totutella itseään mahdolliseen vauvan tuloon ja katsoa miten kroppa toimii ilman vuosien pillereiden käyttöä - ärsyttää kun ei ole edes teoreettista mahdollisuutta raskautua. Nyt vain odotellaan ennen kuin ne kuukautiset alkaisi... Kävin viikolla gynekologilla ja kaikki vaikutti kyllä olevan ihan kunnossa, hieman vain kropalla kestää tottua uuteen tilanteeseen.

 

Mistä muuten juontaa se käsitys, mitä täälläkin paljon tuntuu olevan, että pitkästä kierrosta ei voisi raskautua tai siitä seuraisi ongelmia. Oman gynelogini mukaan mitään ongelmaa ei ole?

Edited by MrsJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeinen e-pilleri syöty tänään! Olen syönyt siis e-pillereitä viimeiset n. 10 v. viime vuotista puolen vuoden taukoa lukuunottamatta. Tarkoituksena oli silloin jo lopettaa pillerit ja siirtyä muuhun ehkäisyyn, mutta kuukautiset katosivat ja gynekologilla syyksi paljastui PCO. Hoidoksi määrättiin e-pillereiden jatkaminen. Nyt jännittääkin miten kierto lähtee pelaamaan luomuna... Viimeksi kuukautiset tulivat 5 kuukauden ajan normaalisti, sitten täysi stoppi. Tällä kertaa tarkoituksena ei siis ole käyttää muuta ehkäisyä sattuneesta syystä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla sama juttu, lopetin pillerit pari kk sitten, ekat luomumenkat tulivat lähes samaan aikaan kuin pillereidenkin kanssa mutta olivat kivuttomat :o Ennen pillereitä ja pillereiden kanssa aivan sietämättömät kivut. Mitään pillereiden lopetus -oireita ei ole ilmaantunut vielä ainakaan :)

 

Meilläkin pillerit jätetty helmikuun lopussa ja vauvahaaveet jylläävät. Ensimmäiset menkat kp 45 (hohhoi, olipa kiva odotella raskausoireiden kanssa) ja nyt toinen kierto menossa kp 30. Finnejä vähän kyllä pukkaa, mutta muuten ei erityisempiä oireita, alussa oli kyllä paha olo viikon-pari ja vatsaa nipisteli.

 

Kaikkialla sanotaan, ettei saisi yrittämällä yrittää tätä raskaaksi tuloa ja laskea kiertopäiviä orjallisesti, mutta kummasti sitä nyt kyllä kp 30 kohdalla jännittää että tuleeko menkat milloin jos ollenkaan, vai tulisiko kenties iloisia uutisia........ :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kymmenen vuoden mercilonin syömisen jälkeen menkat tuli ihan normaalisti, kierto tosin haki pituuttaa 27, 30, 33 ja sitten ne jäikin odotuksen vuoksi pois. Muita oireita ei ollut, paitsi kuukautiskivut olivat vuosien aikana kadonneet ihan minimiin verrattuna siihen helvettiin joskus 16 vuotiaana. Kaikenkaikkiaan positiivinen juttu koko lopetus, pelkäsin paljon pahempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kymmenen vuoden mercilonin syömisen jälkeen menkat tuli ihan normaalisti, kierto tosin haki pituuttaa 27, 30, 33 ja sitten ne jäikin odotuksen vuoksi pois. Muita oireita ei ollut, paitsi kuukautiskivut olivat vuosien aikana kadonneet ihan minimiin verrattuna siihen helvettiin joskus 16 vuotiaana. Kaikenkaikkiaan positiivinen juttu koko lopetus, pelkäsin paljon pahempaa.

 

Oih, kävisipä mullakin näin. Mutta tosiaan söin Microgynonia varmaan 10 vuotta ja Mercilonia päälle pari... ja nyt on kyllä aika tuskaista tän kierron arpomisen kanssa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jätin napit pois alkuvuodesta ja luomumenkat tuli melko normaalisti. Kierron pituus oli aluks 34 päivää mut tippu 30:een. Menkkojen pituus kutistui 5-6 päivästä 2-3 päivään :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lueskelin tän aamua tätä keskustelua ja oon lukenu aikasemminkin lähiaikoina. Lopetin Yasmin- pillerit 25.3.12, eikä menkkoja kuulunut, kp siis 43. Ajattelin ketjun perusteella että kyllä ne kohta tulee, kestää vaan niinku monilla muillakin. Kävin nyt sit tän aamun pohdinnan jälkeen kuitenkin apteekista raskaustestin ja positiivista näytti :) Eli yksiäkään luomumenkkoja ei kerinny tulla. Pillereitä kerkisin syödä 3 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lueskelin tän aamua tätä keskustelua ja oon lukenu aikasemminkin lähiaikoina. Lopetin Yasmin- pillerit 25.3.12, eikä menkkoja kuulunut, kp siis 43. Ajattelin ketjun perusteella että kyllä ne kohta tulee, kestää vaan niinku monilla muillakin. Kävin nyt sit tän aamun pohdinnan jälkeen kuitenkin apteekista raskaustestin ja positiivista näytti :) Eli yksiäkään luomumenkkoja ei kerinny tulla. Pillereitä kerkisin syödä 3 vuotta.

 

Paljon onnea!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen syönyt e-pillereitä akneen ja kuukautisten puuttumisen vuoksi n. 12 vuotta. Kuukautiset siis alkoivat teini-ikäsenä normaalisti, mutta olivat todella epäsäännölliseti ja jäivät sitten melkein vuodeksi pois, joten keltarauhashormonikuurin jälkeen sain e-pillerit teininä. Viime lokakuussa jätin pillerit, tietysti toiveena raskaus, ja täytyy sanoa, että ikinä en enää huoli moisia hormoneja (vaikka farmaseutti olenkin ja näin ollen periaatteessa tiedän, ettei pillerien pitäisi olla syynä oireisiini)! Tiesin kyllä, etten välttämättä tule raskaaksi noin vain, eikä meillä ole mikään kovin hurja yrityskään, ennemmin tjot-meininkiä. Mutta koska on mennyt yli puoli vuotta enkä ole raskautunut, kuvittelen, etten ehkä koskaan tarvitse ehkäisyyn pillereitä, koska raskautuminen ei tapahdu noin vain.

 

Puolessa vuodessa akne on pahentunut ja karvoitus lisääntynyt (ei mitenkään runsaasti, mutta esim. bikiniraja on laajentunut reisiin!), ne myönnettäköön, mutta muuten e-pillerien poisjättäminen on ollut elämäni paras valinta! Mieliala muuttui rennommaksi (no tästähän voi olla monta mieltä, onko pillerit vai stressi hermojen kireyteen syynä, mutta kuitenkin...), limakalvojen kuivuus hävisi, halut palasivat (tämä olikin melko salakavala oire, tajusin haluttomuuden liittyneen pillereihin vasta niiden poisjättämisen jälkeen), rintojen tuntoherkkyys palasi, turvotus hävisi (siis kiloja ei ole pudonnut, mutta esim. pillerien aikana aamuisin tuntui aina, että rakko räjähtää ja heräämisen jälkeen oli pakko singota vessaan, nykyisin voin olla vaikka 2 tuntia heräämisestä sängyssä) ja vaikka mitä muuta!

 

En tiedä, mitä tehdään, jos tulen raskaaksi ja saamme vauvan, koska hormoneja en enää ehkäisyyn halua. Onko suuntana joku lestadiolaistyyppinen ratkaisu, että antaa tulla vaan, jos Jumala suo?! Emme siis ole lestadiolaisia emmekä edes erityisen uskovaisia, mutta ymmärrän, että jokainen lapsi on suuri lahja ja toivon, että sellaisen (ehkä tosiaan useammankin) joskus saamme. Tai sitten siirrymme ehkäisyssä "varmoihin päiviin" (eli ei haittaisi, vaikka tärppäisikin, päinvastoin!), tosin se voi olla aika vaikeaa, jos kierto on toisinaan 3 kuukautta... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, mitä tehdään, jos tulen raskaaksi ja saamme vauvan, koska hormoneja en enää ehkäisyyn halua. Onko suuntana joku lestadiolaistyyppinen ratkaisu, että antaa tulla vaan, jos Jumala suo?! Emme siis ole lestadiolaisia emmekä edes erityisen uskovaisia, mutta ymmärrän, että jokainen lapsi on suuri lahja ja toivon, että sellaisen (ehkä tosiaan useammankin) joskus saamme. Tai sitten siirrymme ehkäisyssä "varmoihin päiviin" (eli ei haittaisi, vaikka tärppäisikin, päinvastoin!), tosin se voi olla aika vaikeaa, jos kierto on toisinaan 3 kuukautta... <_<

 

Mun tämänhetkinen näkökanta asiaan on, että jos se on näin vaikeeta kerta ensimmäisen kohdalla niin keskeytetty / varmat päivät riittänee sitten siitä eteenpäin. Sit jos alkaa olla jo katras kasassa siitä huolimatta niin voisi miettiä uudestaan.

 

Mut kyllä on Suomessa ehkäisyvalistus mennyt perille kun muistan joskus teininä stressanneeni jos yksi pilleri kierron aikana on myöhässä 13 tuntia (eli tunnin liikaa) normaalista....................................................................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taisin syödä Yasmin e-pillereitä seitsemän vuotta. Ne toimi mulla tosi hyvin, mutta halusin jättää pillerit viime jouluna pois. Ollaan käytetty kuitenkin kumia myös (aloitin pillerit aikanaan koviin menkkakipuihin). Olin netistä lukenut, että kierron palautuminen normaaliin pillerien lopettamisen jälkeen voi kestää jopa kuukausia tai vuosia ja siksi halusin jättää ne hyvissä ajoin pois, että päästään heti vauvaa yrittämään ;)

 

Minulla ekat luomumenkat tuli ihan normaalisti ja kierto on ollut nyt puoli vuotta 28pv. Ainut mikä mulle tuli pillereiden lopettamisesta oli finnit! :( Toki mulla oli kasvoissa niitä ennenkin, mutta nyt niitä on myös selässä ja rinnassa! Eikä mitään pieniä mustapäitä vaan ihan kunnon isoja punaisia finnejä! :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heirii: sama täällä, finnejä oli vähän jo ennestään kasvoissa (vaikka oli pillerit juuri finneihin!), mutta nyt selässä ja rinnassakin on aika isojakin näppyjä. Kasvoissa on pahentunut näppytilanne, vaikka hoidan huolellisesti ihoa.

 

No, menin jopa naimisiin näppyineni (ammattilainen saa aikaan meikillä vaikka mitä!), joten ei paljoa jaksa enää ressata. Tietty ärsyttäähän nuo näpyt, mutta tuntuu, etten juuri nyt voi niille mitään... Huoh...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli kiva lukea muiden pillerit lopettaneiden kokemuksia. Lopetin Yasmin-pillerit 3 viikkoa sitten ja vähän huonovointisuutta ja rintojen arkuutta on ollut. Toivottavasti pian tärppäisi. :) Onnea kaikille teille raskaaksi tulleille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit vuodenvaihteessa, jonka jälkeen käytimme muutaman kuukauden muuta ehkäisyä ennen kuin lopetimme senkin.

 

Olin jotenkin aina ajatellut, että pillerit on hyvä lopettaa hyvissä ajoin ennen raskaaksi tulon yrittämistä, jotta kroppa ehtii palautua "normitilanteeseen". Gyne tosin ihmetteli kovasti tätä ja sanoi, ettei pillereiden lopettamiseen "hyvissä ajoin" ole mitään tarvetta. Tiedä sitten häntä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No ompa kumma, kyllä ihan kokemuksesta voi nyt sanoa (varmaan moni muukin) että todellakin menee aikaa ennenkuin kroppa palautuu normaaliin.. Mun mielestä teit aivan oikein! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jep, mullekin gyne joskus sanoi, ettei ole tarvetta odottaa pillereiden lopettamisen jälkeen. Itsellänikin on kyllä jostain syystä juuri tämä käsitys, että olisi parempi antaa kierron normalisoitua ennen yrittämistä.

 

Jännityksellä lueskelen näitä pillereiden lopettamisesta kertovia juttuja. Olen syönyt pillereitä nyt yli 11 vuotta ja harkitsen, josko vähitellen uskaltaisin jättää ne pois. Pelkään kamalaa aknea ja täysin sekaisin menevää kiertoa. En oikein edes muista, miten asiat oli ennen pillereitä. Puolet nykyisestä pillerilaatasta on vielä jäljellä, katsotaan josko se jäisi sitten siihen. :) Yritys on alkamassa kuitenkin vasta häiden jälkeen ja sen takia hirvittää varsinkin että mitä iholle tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pillereiden syönnin noin vuosi sitten, olin syönyt niitä suunnilleen kymmenen vuotta, eli lähes koko aikuisikäni! Hieman hirvitti, että mitä oireita ja muutoksia lopettaminen tuo tullessaan, varsinkin kun osasyynä aikoinaan pillereiden syönnin aloittamiselle oli melko paha akne. Pillerit (jotka minulla olivat koko ajan Diane nova -merkkisiä) veivätkin aknen silloin aikoinaan tosi hyvin mennessään, ja minua jännittikin tosi paljon, että palaako teinivuosien akne lopettamisen myötä takaisin.

 

No nyt vuoden jälkeen voin sanoa, että osittain palasi. Noin kuukauden päästä lopettamisesta iho alkoi rasvoittua ja hiuksia piti ruveta pesemään joka päivä. Muutaman kuukauden kuluttua mulla oli aika tavalla finnejä ja rasvainen iho, mutta nyt iho on jo aika lailla rauhoittunut. Rasvainen se on edelleen ja hiukset pesen joka päivä, mutta finnejä ei luojan kiitos enää ole! Eli uskoisin, että nyt pillerittömän vuoden aikana hormonitoimintani on jotenkin tasaantunut, mutta oman aikansa se tasaantuminen otti.

 

Kuukautiskierto ei minulla mennyt ollenkaan sekaisin pillereiden lopettamisen jälkeen, vaan kierto on nyt ollut tasaisempi kuin koskaan!

 

Eli rohkaisen kyllä kaikkia lopettamaan pillereiden syönnin! Ja mielestäni kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen häitä, jotta iho ehtii rauhoittua. Vaikka kyllä hyvä meikkaaja ne finnitkin osaa peittää ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos rohkaisusta nuudeli! :) Meillä olisi häihin nyt puolisen vuotta, eli hyvällä säkällä iho ehtisi vielä normalisoitua, jos nyt heti lopettaisi pillerit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sugar Plum Fairy, meillä oli kanssa alkuvuodesta häät, eli puolisen vuotta ennen häitä lopetin pillereiden syönnin, ja häiden aikaan iho oli hyvässä kunnossa. Mä kyllä hoidin ennen häitä ihoa erityisen huolellisesti, kävin kometologilla ihonpuhdistuksessa ja kuorin ihoa säännöllisesti ja söin E-vitamiinia ja sitten vielä jotain muuta vitamiini- ja mineraalivalmistetta, jonka piti olla hyväksi iholle (olisko siinä ollut ainakin sinkkiä). Eli en tiedä mikä vaikutti ihon kuntoon, mutta uskoisin että niillä hormoneilla on kuitenkin suurin vaikutus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, yksilöllistähän se on, toisaalta hyvä niinkin. Nimittäin joskus pari vuotta sitten kun aloin harkita pillereiden lopettamista, niin luin jostain keskustelupalstalta, että jollain oli kestänyt iho-oireet kolme vuotta, ja silloin tuntui että huh huh, se on kyllä jo vähän liikaa... Joten onneksi en tarvinnut niin kauaa odotella. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta vaikuttaa (ihmisten kokemusten ja lääkärin puheiden perusteella) siltä, että jos kierto on ollut säännöllinen ja normaali ennen pillereitä, sellaiseksi se myös todennäköisesti palautuu. Jos taas on ollut pitkä ja epäsäännöllinen kierto, kuten itselläni, on todennäköistä että pillereiden jälkeen menee aikaa ennen kuin oma hormonitoiminta palautuu. Samoin kuvittelisin, että ne jotka ovat ennen pillereitä kärsineet aknesta, kärsivät siitä todennäköisemmin myös lopettamisen jälkeen.

 

Oma ensimmäinen kiertoni pillereiden jälkeen saatiin yli 100 pvän jälkeen aikaiseksi Teroluteilla. Samoin pientä näppyä on tullut, lähinnä otsaan.

 

Ja lisäyksenä vielä, että ultrassa kaikki paikat näyttivät normaaleilta, eikä mitään ylipaino, PCO tms. ongelmia ole, mistä voisi johtua.

Edited by MrsJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla sama juttu, lopetin pillerit pari kk sitten, ekat luomumenkat tulivat lähes samaan aikaan kuin pillereidenkin kanssa mutta olivat kivuttomat :o Ennen pillereitä ja pillereiden kanssa aivan sietämättömät kivut. Mitään pillereiden lopetus -oireita ei ole ilmaantunut vielä ainakaan :)

 

Lainaan vähän omaa tekstiäni ;) Nimittäin nyt melkein 4 kuukautta pillereiden lopettamisesta ovat ilmestyneet finnit ja muutenkin rasvainen iho. Ja menkatkin ovat ihan entisellään, varsinkin eka päivä kipuineen on jotain aivan hirveetä. Mitään muuta ei ole ilmaantunut, kierrotkin ovat säännöllisiä olleet alusta asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now