displacement

E-pillereiden lopetus?

813 posts in this topic

söin ite pari vuotta Yasmin-pillereitä. mulla oli koko parin vuoden ajan joka aamu pahoinvointia, oksentelin jne jne.. se oli ihan kamalaa. lopetin ne pillerit noin 3 vuotta sitten ja ihmettelin parin viikon päästä vikasta pilleristä kun ei ollutkaan pahoinvointia! eli ne hormonimömmöt aiheutti mulle parin vuoden yhtäjaksoisen pahoinvoinnin. kierto oli säännöllinen, mutta menkat lyhenivät yli puolella. pillereitä syödessä saattoi kestää jopa 12 päivää, sen jälkeen on ollut 4-5 päivää.. alavatsassa oli kipuja alkuun mutta eipä niitäkään enää näin monen vuoden jälkeen enää ole..

opin siitä sen, etten ikinä enää syö pillerin pilleriä. huh, karmaisee jo ajatuskin sellaisesta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viides kierto menossa ilman pillereitä. Tätä ennen olen syönyt pillereitä tai käyttänyt muuta hormonaalista ehkäisyä 9 vuotta. Pieniakuukauden tai kahden taukoja on ollut välillä, koska pillerit, laastarit ja renkaat on sopinu mulle toinen toistaan huonommin.

 

Kaksi ensimmäistä pilleritöntä kiertoa oli todella oireisia, oli pahoinvointia, rintojen arkuutta, alamahan juilimista ja kaikkea mahdollista.. sitten seuraavassa ei ollut oikeastaan oireen oiretta. Neljäs kierto sitten venyi ja alamahaan koski jatkuvasti.

 

Nyt sitten ootellaan millaiset kivut täsä kierrossa vielä tulee (kp12 meneillään), toistaiseksi olo ollut hyvä hetkellisiä alavatsa kramppeja lukuunottamatta.

 

Gynellä kävin tämän kierron eka päivänä ja kovat ja jatkuvat kipuilut ei onneksi luultavimmin johdu endosta, koska merkkejä endosta ei ollut kohdussa näkyvissä. Myöskään pco:ta ei näyttäisi olevan. Ovuloimattomuus/ heikko ovulaatio kuitenkin todennäköistä, koska lämmöt ei nouse kunnolla/riittävän pitkäksi aikaa. Kipuilu saattanee johtua siis siitä, että munasarjat ym. yrittää toimia tuolla, mutta ei kuitenkaan toimi..girl_cry2.gif

 

On kuulemas melko yleistä, että kroppa jää "miettimään" pillereiden jälkeen eikä sitten tapahdu yhtikäs mitään. Eli nyt mittailen lämpöjä ja odottelen nouseeko lämmöt ja pysyykö ylhäällä riittävän pitkään. Jos ei niin sitten kilautan gynelle joka kirjottaa mulle reseptin avuksi.

 

Kiertojen pituudet on olleet 1) 27 2) 26 3) 24. 4) 32(jonka jälkeen tiputtelu menkat) Kolmessa ensimmäisessa kierrossa menkat olleet todella runsaat ja joka kerta vain runsaammat ja kivuliaammat.

Edited by niiskuneiti85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni on nyt tulleet kahdet luomumenkat pillereiden lopettamisen jälkeen.

Ekat olivat tuhrua, vuotoa ja tuhrua, yhteensä n. 4 päivää. Kipuja hyvin vähän.

Nyt tokat olivat kivuliaammat, mutta vuotoa kesti vain päivän, tuhrua sen jälkeen päivän, ehkä vähän toista.

 

Nyt jännityksellä sitten odotankin, että onko menkat jatkossakin näin niukat. Pillereiden aikaan menkat olivat n.4-5 päivää, mutta kunnon vuotoa oli enempi. En valita tätä niukkuutta, mutta toivon, ettei ole merkki mistään vakavasta...

 

Niin ja kierrot olivat 1) 27 pv, 2) 25 pv.

Edited by kaakao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit jo ennen kuin lisääntyminen kävi mielessäkään. Minulla meni noin puoli vuotta,että kierto tasautui normaaliin. Kierto on muutenkin pitkä, 32-36 päivää. Jos oikein muistan, parit ekat oli ylipitkät. Muuten pillerien lopettaminen oli pelkästään hyvä asia. En enää ikinä aio palata hormonaaliseen ehkäisyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puolen vuoden foorumilla roikkumisen jälkeen päätin sitten kirjautua kans:girl_sigh:.

Melianeja söin yli 7 vuotta ja helmikuussa lopetin niiden syönnin. Alkuperäinen tarkotus oli saada oma kierto kuntoon ja kesällä antaa vauvalle lupa tulla jos on tullakseen, mutta jo maaliskuun alussa tuo ajatus vähän lähti lipsumaan:girl_wink:. Nyt on menossa siis yk5. Pari ekaa kuukautta pysy kierto 28 päivässä kierto mutta sitten heilahti 34, ja 35, kuinka pitkä tästä kierrosta lie sitten tulossa...ennen pillereitäkin kierto oli aika epäsäännöllinen ja pitkänpuoleinen.

 

Ekan kierron ovis oli niin raju että itku tuli, sittemmin on tasottunu, mutta tunnen pienenä kipuiluna ovikset kyllä. Muuten ei oo oireita ollu, mutta naama ruvennu kukkimaan:girl_cry2:, mitä se ei yleensä tee ikinä, mutta jospa se tasottuu tästä. Ja halut on kans kasvanu huimasti, mutta se nyt voi osittain johtua siitäkin, että sitä vauvaa niin kovasti toivois:girl_in_love:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan luomukierron pituus oli sitten 44 päivää. Ja nyt on aivan järkyttävät kivut ja runsas vuoto. Muistinpa taas miksi pillereiden käytön alunperin aloitin.

Edited by Tea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin 5vuotta pillereitä ja lopetin ne huhtikuun alussa. Ekat luomut kp25 ja toiset kp23 ja pillerien aikana oli aina kp28. Kivut oli alkupäivät aika kovat et hyvä ku sängystä pysty nouseen..

Ja nyt ei kuukautisia ookkaa näkyny girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 vuoden hormonaalisen ehkäisyn (aluksi e-pillerit, nyt viimeiset viisi vuotta nuvaring) jälkeen vieroitusoireet ovat olleet yllättävän vähäiset. Finnejä tullut normaalia enemmän ja helpommin ja kuukautiset kivuliaammat ja pidempikestoiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pillerit kesäkuussa, söin 7-vuotta putkeen! Alko tuleen sivuvaikutuksia pillereistä, huonoo oloo ja pääkipuja niin päätin lopettaa kokonaan ja vauva olisi enemmän kun tervetullut! Ensimmäiset luomumenkat alko heti 25 päviän päästä pillereiden lopetuksesta, toivottavasti ei seuraavat enää alakkaan :D Mulla naama täys näppyjä, eniten otsassa, menkat muuttu tosi kivuttomiks ja niukoiks vaikka yleensä se on kai toistepäin, no parempi näin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin kanssa monivuotisen pilleriurani toukokuun 27.päivä ja ekat luomumenkat tulivat myös 25.päivän kuluttua. Nyt jännään, mitä tapahtuu, kp 29 tänään, menkkoja ei näkynyt ja vähän epäilyttäviä oireitakin ollut.. Testin tein myös pari tuntia sitten, siinä haalea viiva, mutta en usko tuon testin tulokseen pätkääkään; se on näyttänyt kerran aiemminkin väärää positiivista! Yritä nyt sitten ottaa selvää...kai tässä hajoo pää kohta:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitinkin tuonne ennen rekisteröitymistä oman ketjun, kun en tätä jostain syystä huomannut. Lopetin Nuvaringin käytön kesäkuussa ja sen jälkeen tuli tietysti normaali tyhjennysvuoto, jonka jälkeen tiputtelua. Ekat oikeat kuukautiset alkoi kp 27 ja niistä taas viikon päästä tiputtelua. Ärsyttää tää jatkuva vuoto. Ekat luomumenkat oli kivuliaat, mutta niin mulla oli ehkäisynkin aikana. Naama kukkii, muuta kummaa en olossani ole huomannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse söin aikanaan pillereitä, nyt ollut neljä vuotta käytössä Nuvaring. N. 1,5v sitten pidin siitäkin puolen vuoden tauon ihan vaan nähdäkseni onko vaikuttanut kiertoon, ja ainakin sillä kertaa kierto palautui välittömästi ennalleen.

 

Nyt olisi syyskuussa edessä kaiken ehkäisyn jättäminen pois. Nuvaringin ohjeessa sanotaan, että pitäisi odottaa yksi luomukierto välissä ennen yrityksen aloitusta ajankohdan määrittämisen helpottamiseksi. Tämä on ollut suunnitelmana, ja ensi kuu piti mennä kumeilla. MUTTA. Yksi vaukkari kuitenkin päikyssäni kertoi, että hänen gynensä oli sanonut Nuvaringin lopettamisen voivan jopa parantaa raskautumismahdollisuuksia (keho saa jonkun hormoni-piikin) jolloin ei kannattaisi pitää välikuukautta. Onko kukaan muu saanut kuulla vastaavaa? Tämä olisikin kiinnostava tieto, nyt täällä arvotaan mennäänkö ensi kuu kumeilla vai renkaalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki hormonaaliset ehkäisymenetelmät parantavat raskautumisen mahdollisuutta seuraavassa kierrossa ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Oma hormonitoiminta palautuu seuraavassa kierrossa normaaliksi ja keho pyrkii palautumaan mahdollisimman suurella pamauksella. Ei sillä ajankohdalla niin suurta merkitystä ole, että sen takia tarvitsisi odotella, kyllä se viimeistään nt-ultrassa varmentuu kuitenkin. :)

 

(ja siis lapsettomuuspuolellakin gynet käsittääkseni suosittelevat yritystä samantien, olen myös kuullut muutaman kerran sellaisesta tilanteesta, missä pillerit on aloitettu - niin ja lopetettu - hedelmöittymisen helpottamiseksi..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoisella kauhulla lueskelen teidän kokemuksia pillereiden lopettamisesta.. Noh, tietäähän ainakin, mitä kaikkea VOI olla edessä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

pihpuu, kiitos tiedosta! Tämän tiedon ilahduttamina jätetään kumeilla läträäminen väliin kokonaan (luojan kiitos, vihataan sitä kumpikin) ja ensi kuun renkaan jälkeen hypätään suoraan yritykseen!

 

MinsQ, itse söin nelisen vuotta pillereitä ennen renkaita ja pidin myös niiden välissä puolisen vuotta taukoa. Minulla ei ollut ongelmia hetkeäkään, kierto palautui saman tien normaaliksi. Varoituksena uudelle vaukkarille, että liika vaukkarointi lisää tuskaa ;) On kuitenkin paljon niitäkin, joilla kaikki menee hyvin pillereiden lopettamisesta lapsen syntymään asti ja siitä eteenpäin, vaikka sen helposti täällä panoikoidessaan saattaa unohtaa! Tsemiä kuumeiluun!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kp 50, yk1, ei mulla muuta girl_sigh.gif ja tarkoitus ei ole pelotella. Omalta kohdaltani voin sanoa, että onneksi jätin ehkäisyn jo suunniteltua aiemmin pois.. Ihan hyvillä mielin mennään, ainakin ajoittain girl_haha.gif soittelen varmaan lomalta palattuani lääkärille, jos mitään ei vielä silloinkaan ole tapahtunut..

 

Ja tää ei oo Suee viittauksena sun tekstiin, jos sulla on aiemmin alkanut kierto ihan normaalisti lopettamisen jälkeen, niin toivotaan että tälläkin kertaa lipsrsealed.gif ja oon kuulu myös tosta, että heti lopettamisen jälkeen olis hyvät mahikset raskautua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai minunkin pitää aloittaa kirjoittelu :) eka kierto ilman pillereitä menossa, kp 15. Normaalista kierrosta ei muistikuvaa, koska olen pillereitä syönyt 5 vuotta... mutta mitään oireita ei ole vielä pillereiden pois jättämisestä tullut :) yritystä on ollut nyt normaalia enemmän, joten katsellaan mikä tilanne on parin viikon päästä...toiveikkaana ollaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

MinsQ, itse söin nelisen vuotta pillereitä ennen renkaita ja pidin myös niiden välissä puolisen vuotta taukoa. Minulla ei ollut ongelmia hetkeäkään, kierto palautui saman tien normaaliksi. Varoituksena uudelle vaukkarille, että liika vaukkarointi lisää tuskaa ;) On kuitenkin paljon niitäkin, joilla kaikki menee hyvin pillereiden lopettamisesta lapsen syntymään asti ja siitä eteenpäin, vaikka sen helposti täällä panoikoidessaan saattaa unohtaa! Tsemiä kuumeiluun!

 

Mä olen syönyt pillereitä reilusti yli kymmenen vuotta, eli melkein puolet mun elämästä. Mietinkin, että vaikuttaako noin pitkä pillereiden popsiminen miten vieroitusoireisiin. Tietysti sekin on niin yksilöllistä, ettei tiedä, ennen kuin hetken aikaa on kulunut. Ja joo, tuolla naikkareiden puolella pyörittyäni ennen ja jälkeen häiden oon huomannut ihan samaa, että liika lueskelu lisää tuskaa :D. Suurella osalla on kuitenkin niin erilaiset maut ja kokemukset, ettei niitä oikein voi omaan itseen verrata, mutta voihan sitä aina ihmetellä.. Kiitos tsemityksestä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips.

 

Uusi lukija/palstailija paikalla.

 

E-pillerit jätin pois, 7.7. 10 söin viimeisen ja nyt on sitten menossa kp 20, toivotaan, että ensi vko:n la:na/su:na alkaisi sitten uusi kierto. Takana noin 9 vuoden Meliane-pilleriurakka, viimeiset 2 kk:tta söin toista merkkiä, mitä en jaksa millään muistaa... Pillereillä tietysti tarkka tarkka 28 kierto.

 

Olen lukenut monta juttua siitä, miten pillerit ovat lihottaneet. Minulla ei sitä ongelmaa ollut, mutta nyt pillereiden jätön myötä paino on noussut 3 vko:n aikana 3 kg. Ja liittyen ilmeisesti myös samaan syyhyn, nännit ovat aivan mielettömän arat ja kipeät. Toissailtana oli vatsassa ihme nippailua. Toiveena on, että pikkuherra/-neiti ilmoittelisi piakkoin tulostaan, joten olen tietysti varovaisen toiveikas, että olisi jo ekasta kierrosta tärpännyt ja oireilu siihen liittyen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voih! Kirjotan tänne foorumiin ekakertaa. Tilanne on nyt se,että lopetin piiiiitkän kuumeilun jälkeen vihdoin pillerit toukokuussa japäiviä on nyt kulunut jo 69 edellisten menkkojen alkamisesta. Jos menkat ois tulleet ihan normaalisti, oisjotenkin helpompi ymmärtää että kaikki mahdolliset testit näyttää negaa, muttavähän nyt turhauttaa. Alkaisipa menkat pian!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ sama :) mulla on jo nyt vähän sellanen olo et ne plussat on sellasia juttuja kun tapahtuu muille ihmisille, ei mulle. Mä en oo siis tosiaankaan saanut ees yhtään ovisplussaa (vielä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillereitä syöty niiiiin kauan...(äkkiseltään laskettuna n.20 vuotta) ja nyt jännityksellä odotan , tuleeko menkat vai ei ja jos tulee, niin milloin....miten lie saan kierron laskettua, jos ei tuukkaan ja silti negaa(?). Hirveesti erilaisia kokemuksia oon lukenut pillereiden lopetuksesta ja kokemuksia löytyy laidasta laitaan, joten nyt sit vaan ootellaan, oisko tärpännyt heti ekalla, voikun oliskin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit viime vuoden lokakuulla (söin 10 vuotta diane novia), sen jälkeen kierrot 43, 19, 21, 94 , 42,64 ja nyt menossa hieno 44! :D PCO diagnosoituna pohjalla ja ennen pillereitä kierrot vaihteli 26-40 välillä (ja silloin olin normaalipainoinen).

 

Aloitin pillerit aikanaan aknen takia ja lopettamisen jälkeen akne palasi AIVAN JÄRKYTTÄVÄNÄ. Ikinä ole naama näyttänyt näin kamalalta. Positiivisena puolena on se, että mun kiihottumisongelmat hävisi ja kostuminen onnistuu aivan eri tavalla kuin pillereiden kanssa (eli ainakin seksiä harrastaa mielellään enemmän). Nyt 2 vkoa kuukautisten jälkeen tekee seksiä mieli ihan koko ajan ja sen jälkeen hitaasti laskeutuu sellaseen seksihaluttomaan, odottavaan mielentilaan, jollon on vaan ärtynen *huokaus*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pillerit monen vuoden käytön jälkeen pari vuotta sitten. Ekat menkat tuli ihan normaalisti, mutta sitten kierto alkoi venyä ja vaihdella 30:n ja 45:n välillä. Ja tietty aina kun kierto ylitti 35 päivää, kuvittelin olevani raskaana, vaikka ehkäisystä oltiin huolehdittu muuten. Alitajuista toiveajattelua? :D

Oon tosi tyytyväinen, että lopetin hormoniehkäisyn! Tuntuu, että oon jotenkin enemmän oma itteni, vaikkei sitä vaikutusta tavallaan huomannut, kun pillereitä söi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now