displacement

E-pillereiden lopetus?

813 posts in this topic

Minun lopetettua pillerit, kierto piteni aika lailla, normaalista 28, jopa 35 asti. Naama on kuin pizzalätty, finniä pukkaa joka päivä. Ekat kuukautiset olivat aivan kammottavat, niinkuin muistelinkin kun käyttänyt pillereitä. Yksi viikko meni yösiteitä, tai erittäin paksuja siteitä käyttäen.. Toivotaan että tässä kuussa ne ei olisi taas vastassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin just pari päivää sitten pois mun ehkäisyrenkaan ja nyt alkaa sitten pikkuhiljaa yritys. Vielä pitäs tulla nämä menkat ehkäisyllä ja sitten seuraavia luomumenkkoja odottamaan. Tai varsinaisesti minulla ei ole tullut renkaan kanssa ollenkaan menkkoja, vaan jotain pientä tuhnuttelua. Muistan vaan, että silloin joskus, kun ei ollut ehkäisyä, niin kuukautiseni olivat runsaat ja kestivät viikon ja oli myös kuukautiskipuja. Odotan siis kovasti erilaisia muutoksia normaaliin hormoonitoimintaan siirtyessä. Viimeksi, kun lopetin ehkäisyn, siksi että silloinen parisuhde päättyi eroon, niin minulla oli ainakin oireena hiusten rasvoittumista, finnejä, runsaita kuukautisia ja kipuja, seksuaalisen halukkuuden voimakasta lisääntymistä jne. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillereitä syöty niiiiin kauan...(äkkiseltään laskettuna n.20 vuotta) ja nyt jännityksellä odotan , tuleeko menkat vai ei ja jos tulee, niin milloin....miten lie saan kierron laskettua, jos ei tuukkaan ja silti negaa(?). Hirveesti erilaisia kokemuksia oon lukenut pillereiden lopetuksesta ja kokemuksia löytyy laidasta laitaan, joten nyt sit vaan ootellaan, oisko tärpännyt heti ekalla, voikun oliskin...

 

 

menkat alkoi =(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun lopetin pillerien popsimisen toukokuussa, olin ehtinyt syödä niitä kahdeksan vuotta. Ekat kuukautiset kestivät pari päivää pidempään kuin pillereiden kanssa ja pieniä näppyjä tuli jonkin verran kasvoihin. Tuntui myös, että sellainen kireä mieliala helpotti. Se saattoi johtua myös yksinkertaisesti siitä ilosta, että vihdoin sain aikaiseksi lopettaa hormonaalisen ehkäisyn, kun olin sitä niin pitkään ajatellut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

n. 6 vuota tuli syötyä pillereitä ilman taukoja, nyt lopetin. Ensimmäinen kierto juuri takana ja oireita tuli, ioreet vastasivat kokoajan ihan raskausoireita näin kun jälkeenpäin miettii. Kuukautiset olivat neljä päivää myöhässä ja itse kuukautiset olivat kyllä ihan järkyttävät, koskaan ole pillereiden aikaan ollut yhtä runsaat ja kivuliaat..nyt sitten mielenkiinnolla odotetaan tulevaa kiertoa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilu kymmenen vuotta olen syönyt pillereitä putkeen ilman taukoja ja nyt kolme päivää sitten lopetin pillereiden käytön. Jokaisena päivänä ollut pää kipeä, kun muuten ei päänsärkyä ole ollut ties milloin viimeksi. Toivottavasti ei enää kauan jatku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään muulla sattunut niin, että ensin normaalisi kuukautiset (ma-pe normaalisti pillereiden aikaan ma-to olisi ollut) ja sitten seuraavana päivänä taas menkkamaista vuotoa? Vähän kuin ne olisivat yhtäkkiä vain jatkuneet vaikka perjantaina näyttivät loppua? :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aili: Onko sinulla koskaan ollut tai onko lähisukulaisillasi migreeniä? Hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen toi ainakin minulla monta viikkoa jatkuneen migreenin... Täsmälääkkeet auttoivat ja kohtaus saatiin niillä katkaistuksi. Kannattaa käväistä lääkärissä, jos särky ei ala kaikkoamaan. Migreenilääkettä voidaan vaikka kokeilla (toki ensin varmistettava testillä että ei ole raskaana), jos auttaa niin säryn syy on selvä. Migreenilääkkeet eivät auta mihinkään "muun tyyppiseen" säänsärkyyn. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roxie: Minulla ei ole ollut koskaan migreeniä eikä lähisuvussakaan kenelläkään ole. Nyt pääkipua on neljättä päivää, mutta lähtee kyllä panadolilla pois. Tosin en haluaisi särkylääkkeitä paljon syödä. Koitan nyt ainakin viikon sinnitellä ja toivon, että loppuisi kun elimistö saa hetken totutella ilman e-pillereitä. Jos viikossa ei lopu niin sitten kyllä soitan lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivällä ihmettelin alavatsakipua enkä todellakaan osannut odottaa menkkoja vielä, mut sieltäpä ne tuli...kp 1 siis taas...plah.

 

Helmikuusta lähtien pillereiden lopetuksen jälkeen kierrot olleet 33-37 ja nyt tuli sitten tasan tuo 28 :girl_smile:. Että jos jostain pitää repiä nyt iloa niin ehkä mun kierrot voinkin toimia normaalisti ja jospa se vauvakin sielä joskus vielä putkahtaa. Toivottavasti kierrot pysyis nyt tuollasina:).

 

Lähinnä nyt kyllä V* tuttaa se että just tämän kierron puolivälin olin reissussa ku kierto olis ollu nuin ideaali:girl_sad:. Toki niitä vauvoja tulee muutenkin ku tuolla 28 kierrolla, en vaan osannu odottaa että mullakin voisi joskus olla kierto nuin ideaali kun aina ennen pillereitäkin heitteli miten sattuu:girl_to_take_umbrage2:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit jo helmikuussa, ihan siks että ehtis kierto tasaantua siihen mennessä kun halutaan alkaa yrittään. Pillereitä söin yli 12 vuotta, viimesimpinä Yasminelleä. Kierrot on ollu 35, 30, 42, 47, 32. Toivottavasti ei enää tulis noita pitkiä... Kolme-neljä kuukautta lopettamisen jälkeen tuli aika lailla näppyjä ja paino nousi noin 3 kiloa eikä ole lähteny. Olo on kyllä tasasempi ja halut kovempia! :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo mulla kans kyllä naama alko kukkimaan ja selkään tuli kaameita finnejä mitä ei normaalisti oo koskaan. Mutta nyt näyttäs tän 8kk aikana loppuneen muut oireet ja jospa ne kierrotki pysyis nyt vähän lyhempinä. Mun kierrot pillereiden jälkeen ollu siis 28,29,34,35,37,33,28... Ja oon kyllä huomannu että kierron puolivälin halut on satakertaset verrattuna pilleriaikaan...vauvakuumeellahan ei oo tähän tietenkään mitään osaa:girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaby: ite lopetin kans pillerit helmikuussa juuriki kans siksi että söin kans 8 vuotta pillereitä ja halusin saada oman kierron tasaantumaan ennen ku alotetaan yritys...avokki oli vielä tuossa vaiheessa sitä mieltä että ei ihan vielä vauvaa....hommahan vähän lähti sitten käsistä ja niimpä sille vauvalle annettiinki lupa tulla samantien , ovelasti huijattu:girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin pillereitä 10 vuotta (Yasmin). Lopetin ne elokuussa, jonka jälkeen tuli yhdet menkat. Nyt viedään kp 37, eikä tietoakaan menkoista tai niihin liittyvistä (mulla yleensä olevista) vatsakivuista tai herkuttelusta.

 

Ennen pillereiden aloittamista muistaakseni kiertoni oli noin 30 päivää.

 

Kysymys kuuluukin, kauan voi odotella, ennenkun kannattaa kääntyä lääkärin puoleen? Tai missä vaiheessa he yleensä edes tekevät asialle mitään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon syönyt nyt pillereitä vajaa 10v, ja pienenpieniä vauvahaaveita olisi jo muodostumassa. Mitään tarkkaa ajankohtaa yrittämiselle ei ole, korkeintaan tjottailulla lähtisi liikenteeseen joskun 2011 aikana.

 

Oon tässä miettinyt, että kannattaisiko mun nyt jo lopettaa pillerit, ja antaa kehon palautua omaan tilaansa? Jotenkin ajattelisin, että mahdollinen raskaus heti pillereiden jälkeen voisi olla huono juttu.

 

Mua myös pelottaa jonkun verran, miten keho reagoi pillereiden lopetukseen. Syön kuitenkin "laimeita" pillereitä, eli Melianeja, onkohan sillä vaikutusta ettei reagoisi niin vahvasti? Ainakaan pillereiden aloitus ei aikoinaan saanut minkäänlaisia vaikutuksia aikaan, pitemmän päälle iho vain muuttunut paremmaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Speranza: Itsekin söin Melianeja n. 6 vuotta ja nyt yhden kierron ollut syömättä. En nyt voi sanoa että mitään elämää suurempia oireita (ainakaan vielä *koputtaa puuta*) olisi ollut. Ensimmäisen kierron aikaan tosiaankin raskaudentapaiset oireet jylläsivät läpi kehoa. Kuukautiset olivat myöhässä 4 päivää ja itse kuukautiset kestivät 4 päivän sijaan 7 päivää, nuo nyt ne suurimmat oireet ovat olleet. Nyt tässä odotellaan tätä kiertoa, että mitä tulee. Naama on kyllä hieman alkanut kukkimaan, aina ollut todella hyvä iho niin sen kyllä huomaa muutoksena.

Sen kyllä olen huomannut, että pillereiden lopetuksen jälkeen halut ovat kohonneet roimasti sekä kuivuus ei ole näköjään enää ongelmana alkukierrosta :girl_dance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Speranza ja Silvis: Sama merkki, eli Meliane oli mullaki :). 8kk lopetuksesta ja ei tosiaan mitään pahempia oireita oo ollu, naaman kukkimista lukuunottamatta, joka seki on hävinny. Hyviä oireita sen sijaan nuo halut juuriki :girl_wink:

 

Halusin ite kans lopettaa pillerit sen vuoksi että näkis millanen oma kierto on ja että antaa sille aikaa tasaantua enneku aletaan yrittämään, avokki vielä siinä vaiheessa oli mieltä että ei ihan vielä vauvaa. Mutta sitä "yrittämättömyyttä" kesti pari viikkoa ja avokki yllätti ja totes että että noh, antaa vauvan tulla jos tulee :girl_in_love:, tämä tietenki sopi mulle joka on kuumeillu jo monta vuotta. Vielä ei oo vauvaa kuulunu:girl_sigh:, että varo vaan Speranza, se pillereiden lopetus saattaakin pistää vauhtia rattaisiin :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen yllättynyt (puuta koputtaen) oireiden vähyydestä. Iho onneksi on vielä ihan hyvä, joku extra finni tuli. Halut nousi kovasti, yleinen mieliala on positiivisempi, paino ei noussut ja rahaakin säästyy (kai). Olimme keskustellet pillereiden syönnin lopettamisesta kesän jälkeen mikäli työtilanne ei ole ihan kaaottinen. Asiaa helpotti huomattavasti työpaikan terveystarkastus, jossa minulla todettiin korkea maksa-arvo. Kaikki muut arvot oli tosi hyviä paitsi toinen maksa-arvo, joka voi kuulemma olla sidoksissa pitkäaikaiseen pillereiden syömiseen. Pillereiden ohjeissakin sanottiin, että ei saa syödä näitä pillereitä (Yasmin) jos on kohonnut maksa-arvo. Joten lopettaminen monen monen monen pillerivuoden jälkeen oli heppoa. Pelkäsin kovasti ihoni reaktiota, koska pillerit aloitin osaksi iho-ongelmieni helpottamiseksi. Nyt olen ollut hieman yli kuukauden ilman pillereitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi vuotta sitten lopetin yhdistelmäpillerit, ja ensimmäinen kierto oli kutakuinkin normaalin pituinen, muistaakseni 27 päivää. Olin varautunut odottelemaan pitkäänkin kierron tasoittumista, mutta hyvä noin. Seuraavasta kierrosta tulinkin jo sitten raskaaksi. :)

Nyt lopetin juuri Cerazette-pillerit, ja jännityksellä odottelen, mitä tuleman pitää. Menkat olleet poissa 1v 2kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Olen 22 vuotias nainen, lopetin Meliane pillerit reilu kuukausi sitten, 6 vuoden käytön jälkeen.

Syynä lopettamiseen oli pahentuneet migreenit, PMS oireena hillittömät raivarit , ja lisäksi yleinen inho ylimääräisistä hormoneista sekä pelko niiden vaikutuksesta.

 

Kirjoitan tähän nyt oman kokemuksen kuukauden pillerittömyyden jäljiltä ja toivoisin muidenkin kokemuksia, ja vastauksia kysymyksiini.

 

Lopetin pillerit laatan loputtua, eli en vain aloittanut enään uutta. Tyhjennys vuoto tuli normaalisti.

Heti tyhjennys vuodon loputtua kärsin kovista vatsakivuista, sitten tulivat nännit aivan kosketusaroiksi, vatsa vielä kipeämmäksi, oli ajoittain kovia vihlaisuja. Ja n. 14 kiertopäivän kohdalla koin sellaisen ihmeen ensimmäistä kertaa elämässäni kuin ovulaatioliman Eli lienee siis kaikki tuo alkukierron kipuilu ollut sitten sitä.

Ovulaation jälkeen nännikipu helpotti alkaakseen hetken kuluttua uudelleen, tällä kertaa rinnat olivat kipeät ja pinkeät. Kuukautis jomotus alkoi jo viikkoa ennen odotettuja kuukautisia. Kuukautiset alkoivat päivää myöhemmin kuin e-pillereiden kanssa. Ensimmäinen kuukautis päivä oli melkoinen shokki, verta tuli aamulla sängystä noustessa varmaan desi!

Muutenkin ensimmäiset päivät oli huomattavasti runsaammat kuin yleensä. Kuukautiset kestivät 5 päivää kuten pillereidenkin kanssa, pientä tuhruttelu vuotoa ollut parina päivänä kuukautisten jälkeen.

Se mikä tuntuu kurjimmalta oireelta on hillitön alavatsan turvotus! Alkoi kuukautisia edeltäneestä pikkuturvotuksesta ja nyt kun kuukautiset loppuivat vatsa on etenkin iltaa kohden huomattavan turvoksissa, farkun nappia ei viitsi pitää kiinni kun puristaa! Lisäksi jos vatsaa painelee kevyesti, huomaa sen olevan kosketusarka.

 

Kierron puoli välin tienoilla huomasin kasvojen rasvoittuvan helpommin ja pieniä tukkeutuneita mustapäitä vähän enemmän, toistaiseksi ainakin näytän välttyneen mega-aknelta joka tuntuu joillekkin pillereistä luopuneille tulleen, aika näyttää tuleeko se myöhemmin. Tokan kierron alussa hiusrajassa muutamia näppyjä. Kainalot hikoilevat ja haisevat, koskaan ennen tälläisestäkään kärsinyt :(

 

Raskaana en ole, testi tehty kierron puolivälissä sekä nyt kaksi päivää kuukautisten jälkeen (vatsaturvotus sai huolestumaan). Meillä on lisäksi (kondomi)ehkäisy käytössä, joten kovin suurta raskauden mahdollisuutta ei ole.

Tarkoituksena on saada elimistöni tointumaan e-pillereistä ja olemaan tasapainossa sitten kun joskus olemma aikessa antaa lasten tulla.

 

Miksi sitten kirjoitin teille? Haluan sanoa että huolimatta vatsakivuista, en koskaan ikinä enää halua syöttää itselleni pillereitä! Mitä omituisempia reaktioita huomaan itsessäni nyt lopetuksen yhteydessä, sitä varmempi olen! Lisäksi mielialani on noin yleisestiottaen paljon parempi, olen positiivisempi ja iloisempi, raivaritkin helpottivat! Ainoa mikä huolestuttaa on tuo turpoava vatsa, johtunee kai sitten vain kehon reaktioista muuttuneeseen hormoniannokseen? Haluaisin tietää onko jollain muulla ollut samaa? Ja koska se helpotti?

 

Vatsaturvos alkoi huolestuttamaan koska siihen liittyy myös vatsan paineluarkuutta, varasin maanantaiksi ajan gynelle, muutenkaan ei tee kolmen vuoden gynetauon jälkeen pahaa käydä näyttäytymässä.

Minä jatkan kehoni ihmettelyä, uusi kierto on alussa ja nyt jännityksellä odotan tulevatko kuukautiset edelleen säännöllisesti, ja huomaanko ovulaatiota tässä kierrossa. Sekä jatkamme totuttelua uuteen ei niin mukavaan ehkäisyvälineeseen.. Niin ja odottelen vatsani palaamista normaaliin kokoonsa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin renkaan käytön maaliskuussa, sitä ennen olivat käytössä monet eri pillerimerkit noin puolen vuoden jaksoissa. Nyt kierto vaihtelee vieläkin, heittoa saattaa olla jopa viikko molempiin suuntii, lisäksi ärsyttävää tuhruvuotoa esiintyy melko usein. Ennen pillereitä menkat olivat lähes kellontarkat, vaikkakin runsaat. Kipuja ei ole ollut enne eikä jälkeen hormoniehkäisyn. Mutta mieliala on paljon parempi ja tasaisempi, halut palaavat vähitellen ja päänsärky on loppunut lähes kokonaan. Ei enää vapaaehtoishormonitabuja minulle, kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieman olen ehkä ajoissa liikkeessä, tätä keskustelua ajatellen... Mutta ei tässä kuumeilussa enää voi olla hiljaa ;)

 

Eli e-pillerit (yasmin) aloitin 2002 loppuvuodesta, jotka pahensi migreenin. Sitten vaihdoin pillerit renkaaseen vuoden 2006 aikana, tarkkaa aikaa en muista. Ja nyt olisi seuraavan renkaan jälkeen tarkoitus lopettaa hormonaalinen ehkäisy kokonaan. :lipsrsealed:

 

Pelkkä pillereiden vaihtaminen renkaaseen sai migreenit vähenemään. Mutta mutta, nyt on migreenistä taas jouduttu kärsimään enemmän. Omalla kohdalla migreenit on vähentyneet aina uuden ehkäisyn aloittamisesta, mutta muutamassa vuodessa sitten pahentuneet taas. Ja yläasteiässä mulla on migreeni ensimmäisen kerran alkanut, joten ei sinällään johdu pillereistä.

 

Nyt kun on muutaman kuukauden/puolisen vuotta ollut tiedossa, että ehkäisy jää pois vuoden lopulla, niin oma keho toimii jotenkin kummallisesti... Tuntuu paljon selkeämmin kipuja alavatsassa sekä menkkojen että "oviksen" aikaan. Mikä on tällä hetkellä henkisesti todella rasittavaa:girl_haha: Menkkakivut kun tosiaan hävisivät pillereiden myötä kokonaan, palatakseen parin vuoden kuluttua. Nyt renkaan kanssa ei ole ollut mitään kipuja. Paitsi viimeisissä muutamissa menkoissa, joissa luulen tuntevani "ovis"kipuja myös...

Mutta taidan palata asiaan tässä reilun kuukauden päästä kertomaan miten sitten kävi:grin: Tuota halujen palaamista odotan varmaan eniten :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin popsin pillereitä (aluksi Diana Nova, sitten Yasmin) noin 11 vuotta. Nyt kun sitten lopetin ne, on tullut mitä kummallisempia oireita (ja toisaalta myös oireettomuuksia, eli parempaan suuntaan). Naama alkoi kukkimaan, ja vaikka se kukkii niin iho on tosi kuiva. Ja ruokahalu on kasvanut aivan järjettömyyksiin. Syön usein. Ja PALJON! grin.gif

 

Positiivista taas on se helujen palaaminen. Mä en edes tajunnut ton "vaivan" johtuvan pillereistä..ihmettelin vaan et onks musta tulossa joku nunna, kun ei oikeen koskaan huvittanut. Mutta kun pillerit jäi, niin tajusin sen johtuneen niistä.

 

Pillerien jälkeen mun keho jäi "uinumaan", ja koska yritämme saada toukkaa maha-asukkaaksi, niin lääkäri määräsi mulle puolen vuoden satsin teroluteja. Nyt toivotaan vaan, että koska tärppäisi girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me/minä ollaan nyt päätetty lopettaa pillerit, ja jännittää kauheesti! :girl_impossible:

 

Nyt on kp2, ja maanantaina on sitten eka pilleritön päivä. Jotenkin välillä hirvittää, ja tulee mieleen että jos sittenki vaan hakis vielä pari laattaa.

 

Lähinnä huolettaa tuo naaman kukkiminen, kipeämmät kuukautiskivut ja epäsäännöllinen kierto. Mutta, eikai se naama montaa kuukautta kuki, ja kipuja mulla on ollut pillereidenkin kanssa...

 

Edessä tää nyt kuitenkin olis jossain vaiheessa, ja ehkä tää saa vähän vauhtia miehen raksutuksiinkin. FF:nkin oon nyt tutustunut, että pääsee seuraamaan omia myhkäsiä luonnonvoimia :)

 

Tyhmä kysymys, mutta eikös se ole niin että lisäehkäisyä tarvitaan heti kierron alusta vaikka edellinen kierto on ollut pillereillä? Toisaalta voishan sen asian jättää niinki etten tiedä :girl_crazy:

Edited by Speranza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Speranza: Joo hormonithan ei elimistössä säily, että kyllä sulla on mahdollisuus tulla raskaaksi jo heti tästä kierrosta :girl_wink:. Ite söin pillereitä 8vuotta ja voin sanoa että oireet lopettamisen jälkeen oli vähäisemmät kun luulin, naaman kukkiminen alkoi pari kk lopetuksesta ja kesti sen 3-4 kk,eikä kuitenkaa liian pahasti kukkinu, menkkakivut ei tullu takas vaikka ennen pillereitä mun menkkakivut oli aika kovat. Halut kasvoi huimasti :girl_wink:!

Kierrot mulla on kyllä heitelly...aluks oli pari kiertoa sen 28, sitte lähti joka kierto vaan venymään, aina 37 asti. sit tuliki 33 ja viime kierto 28, että en tiedä joko se nyt olis vihdoin tasaantunu vai tuleeko kierrot mulla aina heittelemään.

 

Mullaki jänskätti älyttömästi pillereiden lopetus mutta voin taata että kyllä on paljon kivempi olla ilman :girl_wink:, vaikka ei ookkaan tärpänny vielä niin on joka kierto kiva tutkiskella miten oma kroppa toimii ja jännäillä jokohan nyt tärppää :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now