Vappu

Kesäloma ennen äitiyslomaa?

42 posts in this topic

Hei! Tiedustelen miten olette pitäneet vuosilomanne? Onko joku kikkakolmonen joka tässä kannattaa huomioida? Kaikki kokemukset vuosilomien pidosta äitiyslomaan liittyen otetaan vastaan ilolla!

 

Olen oppinut kyselemään kaikesta näitä kikkoja kun ei koskaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite oon ajatellut niin että pidän talvilomaa ja ehkä viikon kesälomasta ennen äitiyslomaa (jos kaikki menee hyvin niin huhtikuun lopussa jäisin äitiyslomalle) ja sitten loput kesälomasta äitiysloman loppuun,ennen hoitovapaata (en tiedä onko moinen mahdollista, mutta jos on niin sitten teen niin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä siirsin kesäloman äitiysloman loppuun ennen hoitovapaan alkua. Mies piti sitten sen isyyskuukauden silloin kun mä olin kesälomalla niin voitiin olla molemmat kotona samaan aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei! Tiedustelen miten olette pitäneet vuosilomanne? Onko joku kikkakolmonen joka tässä kannattaa huomioida? Kaikki kokemukset vuosilomien pidosta äitiyslomaan liittyen otetaan vastaan ilolla!

 

Olen oppinut kyselemään kaikesta näitä kikkoja kun ei koskaan...

 

Sain vauvan viime vuoden elokuussa (la oli syyskuussa). Jäin kesälomalle heinäkuun alussa ja varsinainen äitiysloma alkoi sitten elokuussa tytön synnyttyä (teknisesti ottaen oli kesälomalla kun vauva syntyi).

 

Koska äitiyslomalta kertyy ainakin meillä myös vuosilomaa, olin tänä kesänä sitten kuukauden kesälomalla vanhempainvapaan loputtua. Tältä ajalta olin myös hoitovapaalla. Eli vuosilomalla voi olla samaan aikaan kuin hoitovapaalla. Eli siis tuolta vuosilomakuukaudelta sain myös kotihoidontuen. Vuosiloman pidin jotta rahatilanne olisi vähän parempi. Töihin palasin jo kahden hoitovapaakuukauden jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi syntyi kesäkussa -08 (samoin siis La oli kesäkuussa) en halunnut pitää lomaa ennen äitiysloman alkua, äitiysloma alkoi 5.5.08. Jos nyt oikein muistan, kun loma-asioitten selvittely oli mutkikasta jonkin verran, niin mulla oli niin että 15 päivää piti pitää ennen lomakauden loppua eli puoleen väliin toukokuuta -09 ja pidinkin ne sitten kuukauden työrupeaman (isäkuukauden ajan olin töissä) huhtikuussa -09. Ja sain siis myöskin kotihoidontuen lomakauden aikana. Loput kertyneet lomat laitoin "säästöön", jotka saa pitää sitten aikaisintaan jonkin ajan päästä (jep, en edes muista milloin, on tää hapertanut päätä tää "vauvalomailu". (joskus kun vielä oppisi ilmaisemaan asiat hieman selkeämmin ja lyhyemmin :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pidin sekä esikon että kuopuksen raskausaikana kesiksen ennen äippälomaa ja hyvä olikin, ei tarvinnut älyttömiä saikutella. En jaksanut sen kummemmin miettiä asiaa, nytkin tulen olemaan kotona ainakin sen 3 vuotta, eli töihin palatessa sitä lomaa ei luultavasti osaa edes kaivata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun laskettu aika on maaliskuussa, joten voiko kesälomia edes pitää siinä vuoden alussa?

Edited by Risu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun laskettu aika on maaliskuussa, joten voiko kesälomia edes pitää siinä vuoden alussa?

 

 

Tämä varmaan riippuu aika lailla työnantajastakin, antaako pitää noin paljon ennakkoon. Kesälomakauttahan maaliskuu tuskin missään firmassa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei nyt tuli äidiltäni hyvä pointti joka kannattaa ottaa huomioon: lomaltapaluurahat! Eli kai sitä kannattaisi mennä kesälomalle ennen äippälomaa, palata töihin päiväksi tai viikoksi ja sit jäädä äitiyslomalle. Hmm.. täytyy selvittää liitosta tuo vielä.

 

Meillä palkanlaskija sanoi että lomakausi alkaa maaliskuun lopulla mutta työnantajalta voi kysyä onnistuuko loman pito aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko lomarahat vielä jossain lomaltaPALUUrahoja? Luulin, että ne on kaikkialla muutettu lomarahoiksi, jotka maksetaan aina tiettyyn aikaan vuodesta (meillä kesäkuuna palkan yhteydessä), ilman paluu vaatimuksia. Meillä siis ainakin on näin, mutta voihan muilla aloilla olla toisin.

 

Itse pidin lomasta pari viikkoa ennen äitiysloman alkua (elokuussa) ja loput säästin äitiysloman jälkeiseen aikaan. Käsittääkseni ihan yleisestikin, lomat saa siirtää äitiysloman jälkeiseen aikaan, välittämättä siitä, mihin mennessä ne pitäisi normaalisti käyttää. Hoitovapaata tuo sääntö ei koske, joten pitää pitää huolta että käyttää lomat ajoissa. Vaikka äitiysloman ja hoitovapaan välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ainakaan lomarahat oo mitenkään riippuvaisia siitä tuleeko kesäloman ja äippäloman välissä töihin vai ei. Tosin en tiedä, voiko tässä asiassa olla eroja eri työehtosopimusten välillä?

 

Mulla alkoi äitiysloma elokuun alussa ja pidin kaikki viime vuoden kertyneet lomat pois kesän aikana, eka 10 päivää kesäkuussa ja heinäkuussa loput. Äitiyslomalla ollessa kertyy lomaa, joten ensi kesänä meinaan pitää kesäloman pois ennen töihin paluuta. Tosin pitää nyt vielä laskea lomapäivien määrä, että jäis talveksikin lomaa vähän. Tietty riippuen siitäkin koska mä nyt lopulta palaan töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu väärin olin tuon ymmärtänyt! Eli samaa asiaa tarkottaa, lomarahasta kyse! :) Taidan itsekkin pitää lomat ennen äippälomaa ihan vaan putkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, musta oli kiva esikkoa oottaessa laittaa kuntoon kaikki, levätä, kierrellä kirppareita, tms. Kuopusta oottaessa sitten oli kiva olla esikon kanssa kotona, antaa hänelle aikaa, tms. Ja se lepääminen on kyllä loppuvaiheessa tosi pop muutenkin; kyllä se iso maha vaikuttaa jaksamiseen jollain tavalla aina...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin "merkannut" itelleni lomia raskauden puoliväliin, mutta olin silloin jo sairaslomalla jolloin lomani siirtyivät sairasloman tieltä odottamaan hamaan tulevaisuuteen että pidän ne. Sit aikanaan kun palaan töihin, on mulla jemmassa 8 viikkoa pitämättömiä lomia. Hoitovapaan jälkeen pidän kaksi viikkoa lomaa, mutta silti niitä jää noin paljon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pidän kaikki jäljellä olevat ja vuoden loppuun mennessä kertyvät lomapäivät nyt just ennen äitiyslomaa. Työsopimus loppuu vuoden lopussa joten lomapäivät oli mahdollista käyttää ennakkoon. Yhtään ei kyllä kaduta. En olis jaksanut töissä enää pidempään mahan ja selän kanssa ja jäämällä lomalle vältyin ottamasta sairaslomaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on laskettu aika lokakuussa ja sovimme työnantajan kanssa, että siirrän lomani seuraavalle vuodelle äitiysloman jälkeiseen aikaan. Virallisesti meidän firmassa kuitenkin täytyy vähintään 2 viikkoa kuluvan vuoden lomista pitää samana vuonna, joten ainoa mahdollisuus oli vähän kiertää sääntöjä. Sovimme siis, että kesälomani alkaa syyskuun alkupuolella (syyskuu on vielä kesälomakuukausi) ja kappasvain, mulla alkoikin silloin jo äitiysloma eli lomat siirtyivät seuraavalle vuodelle täysimääräisinä. Tämä ratkaisu perustui siis siihen, että eihän työnantajan tarvitse virallisesti vielä kesän alussa, kun lomien ajankohdasta sovitaan, tietää raskaudestani/äitiyslomastani. Kun on iso talo, pörssiyhtiö, niin kuulema on tarkempaa näiden virallisuuksien kanssa...

 

Itse halusin näin, koska meillä oli vielä 2 viikkoa lomautuksiakin kesällä, joten olisin varmasti tullut hulluksi kotona 6 viikkoa ennen äitiyslomaa. Järkeilin myös niin, että jos loppuraskaudesta on vaikea olla töissä, saan varmasti helposti sairaslomaakin, eli en "tuhlaa" kesälomiani sairastamiseen.

 

Nyt saan sitten kahden vuoden kesälomat vanhempainvapaan jatkoksi ja koska molemmista kesälomista tulee vielä lomarahat (noin kuukauden palkkaa vastaava summa), niin voi olla vara ottaa siihen jatkoon vielä hoitovapaata muutama kuukausi ettei tarvitse ihan pientä laittaa hoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
---

 

Nyt saan sitten kahden vuoden kesälomat vanhempainvapaan jatkoksi ja koska molemmista kesälomista tulee vielä lomarahat (noin kuukauden palkkaa vastaava summa), niin voi olla vara ottaa siihen jatkoon vielä hoitovapaata muutama kuukausi ettei tarvitse ihan pientä laittaa hoitoon.

 

Hei, tämähän oli hyvä muistutus :). En ollut ajatellutkaan lomarahoja, joilla pötkii vähän paremmin ja pitemmälle kuin kotihoidontuella.

 

Esikoinen la oli elokuun lopulla, joten pidin kesäloman ennen äitiysloman alkamista. Silloin se tuntui hyvältä, mutta myöhemmin olisin toivonut säästäneeni sen äippäloman jälkeiseen aikaan. Mies jäi vanhempainvapaalle ja itse jouduin palaamaan töihn ehkä ihan hitusen verran liian aikaisin ;).

 

Tällä kertaa la on maaliskuussa, joten en aio pitää mitään lomapäiviä ennen sitä. Säästän kaikki mahdolliset myöhemmäksi, jotta voin pitää lomia ennen töihin palaamista, esim. miehen ollessa vanhempainvapaalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

poika syntyi 09/08 ja siltä vuodelta kesälomat pidin seuraavana kesänä hoitovapaata ennen. talviloman pidin nyt ja tänään on viimeinen lomapäivä, huomenna alkaa työt.

 

meillä ainakin maksetaan lomarahat ja lomapalkka erikseen. mun pitäis siis saada viime kesälomista ja nyt olleesta talvilomasta lomapalkat kun nyt palaan töihin. (lomapalkka eli vanha lomaltapaluuraha)

 

 

nyt toisesta pidän kesälomat ennen äitiyslomalle jäämistä. (ei ole kertynyt kuin 10päivää, niin turha niitä on säästellä)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun laskettu aika on maaliskuussa, joten voiko kesälomia edes pitää siinä vuoden alussa?

 

Tämä on nyt ehkä sitten vähän jo menettänyt ajankohtaisuutensa kysyjän kohdalla, mutta vastataan silti..

 

Vuosiloma-asiat on lailla määrätty, ja vuosilomalaissa määritellään lomanmääräytymiskaudeksi 1.4.-31.3. Tuolta ajalta siis kertyy lomat. Lomakausi, siis aika, jolloin vuosilomaa voi pitää, on 1.5.-30.9. Jos loman haluaa siirtää, kertyneet lomapäivät vähenevät jollain tietyllä kaavalla, tyyliin 10:stä siirretystä päivästä saa pitää seuraavana kautena 8 tjtn (RaDe..)

 

Eli lain mukaan vuosilomaa ei voi pitää ennen toukokuuta, paitsi sitten jos on määräaikainen työsuhde ja erikseen työpaikalla sovittu että lomat pidetään esim. ennen äitiyslomaa tai vaikka työsuhteen lopussa. Lain mukaanhan kertyneitä vuosilomia ei voi pitää muulloin kuin lomakautena, joten esim. pätkätyöstä kertyneet lomat maksetaan aina rahana paitsi jos työsuhde loppuu lomakauden aikana.

 

Jos asiassa on epäselvyyttä oman työsuhteen tai työsopimuksen tai TES:n tiimoilta, kannattaa olla yhteydessä liittoon. Loma-asiathan voi mennä myös työntekijän kannalta "edullisemmin" kuin tuossa laissa, jos oma TES on neuvoteltu paremmaksi. Mutta vuosilomalaki määrittää sen "minimintason".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kesäloman säästämisessä+pitämisessä juuri ennen hoitovapaata muuta plussaa kuin tuleva extraraha??

tekisi mieli pitää kesäloma ennen äippälomaa (LA 1.8) esim. jo toukokuussa, mutta jos sitä tarviskin sitten myöhemmässä vaiheessa enemmän..? tyhmä kysymys, mutta enhän mä voi olla samaan aikaan hoitovapaalla, kun isä pitää isyysvapaansa? eli siihen toisaalta vois säästää lomiaan jos haluaa olla kolmistaan kotosalla isyysvapaan aikana ;)

Edited by Celona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitatko isäkuukautta? Et voi olla hoitovapaalla samaan aikaan kun isä pitää isäkuukautta. Monet pitävät juuri silloin lomansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onko tosiaan noin? Kelan sivuilla ei yksiselitteisesti aisiaa mielestäni sanota ja esim.toimihenkilöunionin sivuilla sanotaan näin:

"Hoitovapaa sijoittuu yleensä päivärahakausien jälkeen. Yhden hoitovapaajakson voi kuitenkin pitää samanaikaisesti kun toinen vanhemmista on äitiys- tai vanhempainvapaalla. Lapsen isä voi siten pitää yhden, vähintään kuukauden pituisen hoitovapaajakson äidin palattua lapsen kanssa sairaalasta. Vastaavasti isän ollessa vanhempainvapaalla äiti voi jäädä hoitovapaalle."

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ns. päällekkäisiä tukia ei Kela myönnä. Eli isäkuukauden aikana äiti on töissä, lomalla tai tuettomana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teppin lainaus liittynee työnantajan velvollisuuteen (Toimihenkilöunion piirissä) myöntää hoitovapaata. Tämä ei kuitenkaan liity mitenkään Kelan velvollisuuteen maksaa jotain tukea tuon hoitovapaan ajalta kotihoidentukea.

 

Lainauksia Kelan sivuilta:

 

Isä voi lapsen syntymän jälkeen pitää isyysvapaata 1–18 arkipäivää ja hoitaa lasta kotona äidin kanssa samaan aikaan. Voit pitää isyysvapaan milloin tahansa äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana sen jälkeen, kun lapsi on syntynyt. Vapaan voit jakaa enintään 4 jaksoon.

 

Vapaan ajalta saat Kelasta isyysrahaa. Äiti saa samalta ajalta normaalisti äitiys- tai vanhempainrahan.

Kela

 

Lapsen syntymän jälkeen pidetyn isyysvapaan lisäksi isä voi pitää kokonaisen isäkuukauden lapsensa kanssa. Kun käytät vanhempainrahakaudesta vähintään 12 viimeistä arkipäivää, saat 1–12 ylimääräistä arkipäivää vapaata. Tätä jaksoa kutsutaan isäkuukaudeksi.

 

[--]

 

Äidille ei makseta isäkuukauden ajalta vanhempainpäivärahaa. Äiti voi isäkuukauden ajaksi mennä esimerkiksi töihin tai käyttää palkallista vuosilomaansa.

Kela

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now