Miinanen

Turvaistuinten käyttöohjeista

Mitenkäs on?   33 members have voted

  1. 1. Turvakaukalon käyttöohjeet

    • Olen lukenut itse
      27
    • En ole lukenut itse
      3
    • Joku muu on lukenut ne ja kertonut varmaankin kaiken tarvittavan
      4
    • Tiedän missä ohjeet ovat
      23
    • En tiedä missä ohjeet ovat
      3
    • En ymmärrä ohjeita täysin
      1
    • Koskaan mitään ohjeita ole nähty eikä tarvittu
      2
    • Ei ole ollut turvakaukaloa
      0
    • Muu, mikä?
      0
  2. 2. Turvaistuimen käyttöohjeet

    • Olen lukenut itse
      21
    • En ole lukenut itse
      2
    • Joku muu on lukenut ne ja kertonut varmaankin kaiken tarvittavan
      2
    • Tiedän missä ohjeet ovat
      14
    • En tiedä missä ohjeet ovat
      3
    • En ymmärrä ohjeita täysin
      3
    • Koskaan mitään ohjeita ole nähty eikä tarvittu
      0
    • Ei ole ollut turvaistuinta
      10
    • Muu, mikä?
      1
  3. 3. Turvavyöistuimen käyttöohjeet

    • Olen lukenut itse
      3
    • En ole lukenut itse
      0
    • Joku muu on lukenut ne ja kertonut varmaankin kaiken tarvittavan
      0
    • Tiedän missä ohjeet ovat
      3
    • En tiedä missä ohjeet ovat
      0
    • En ymmärrä ohjeita täysin
      0
    • Koskaan mitään ohjeita ole nähty eikä tarvittu
      1
    • Ei ole ollut turvavyöistuinta
      24
    • Muu, mikä?
      5

Please sign in or register to vote in this poll.

9 posts in this topic

No niin, tunnustakaa. Näyttikö lastentarvikeliikkeen myyjä kerran, miten vyöt laitetaan kiinni ja sen jälkeen on menty omilla konsteilla? Saitteko sukulaisilta käytetyn istuimen ilman käyttöohjeita? Tai ohjeet löytyvät, mutta ei ole jaksettu lukea? Vai onko ohjeet niin huonosti tehty, ettei niistä ymmärrä mitään?

 

Itsellä on ohjeet, sekä kotimaisilla että ulkomaisilla kielillä ja joskus kyllä joutuu lukemaan sen norjankielisenkin version ennen kuin ehkä käsittää, mitä alunperin on tarkoitettu. Ja seuraavalla lukemisella sitten ymmärtää ihan toisella tavalla :rolleyes: Minulle esim. on tullut vasta ihan äskettäin uutena tietona se, että turvakaukaloita ja -istuimia voi käyttää painorajan puitteissa turvallisesti niin kauan, että lapsen silmät ovat yläreunan tasalla. Huh, eipä onneksi ole kiire ostaa isompaa istuinta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut käytetty turvakaukalo isommilla ja siinä ei mitään ohjeita tullut mukana. Tosin sukulainen, jolta sen sain, näytti mulle miten se kiinnitetään (Se oli niin simppeli malli, että ei siinä mitään hienouksia ollutkaan). Tällä pienimmälläkin on sukulaiselta ostettu käytetty kaukalo, ja ei saatu ohjeita taaskaan mukaan. Kaukalossa on kuitenkin tarrat, joissa näytetään kuinka turvavyöt laitetaan. Mut mitään oikeita ohjekirjoja en kummallekaan kaukalolle ole nähnyt.

 

Tällä pienellä ei vielä ole turvaistuinta. Isompien istuimen sain lahjaksi uutena ja luin kyllä käyttöohjeen tarkasti läpi.

 

 

Edit. Ja löytyihän se turvakaukalonkin ohje, 1,5kk kaukaloa käytettyäni. Oli jemmattu hienosti kankaan alle... Nyt on siis ohje jopa luettukin. Onneksi oltiin ihan oikein kaukalo osattu asentaa ja käyttää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvakaukalon käyttö on tullut opeteltua ihan itse ohjeita lukemalla (läpyskässä on myös suomenkieliset ohjeet). Eikä käyttöopastusta ole saatu, kun kaukalo tilattiin Italiasta enkä Suomessa ole törmännyt samaan kaukaloon millään jälleenmyyjällä. Hyvin ollaan pärjätty. Jotain selvennyksiä/tarkennuksia olisi ehkä ohjeessa tarvis, mutta näillä mennään. Ja tiedän missä ohjeet ovat. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kaukalon kuin turvaistuimen ohjeet on luettu. Kaukalossa oli vaan niin hirveesti kaikkea ja monella kielellä että paljon meni ohi silmien. Turvaistuimen ohjeet oli selkeät ja lyhet ja helppotajuiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvakaukaloa ollaan kierrätetty vuorottain meidän ja miehen veljen perheessä, joiden kaukalo alunperin on. En ole siis ohjeita nähnyt enkä niitä kaivannutkaan, koska mielestäni istuimessa ei ole mitään kikkoja, joita ei maalaisjärjellä tajuaisi tai sitten miehen veli olisi selittänyt. Kyseessä on siis tavallinen vöihin kiinnitettävä kaukalo eikä mikään isofix-istuin.

 

Turvaistuimen ohjeet olen ylimalkaisesti lukenut ja tarvittaessa aina kaivanut ohjeen esiin, jos kaipaan tietoa jostain tietystä kohdasta. Mies on lukenut ohjeen asentamisen osalta tarkemmin, koska hän on istuimen autoon kiinnittänyt.

 

Turvavyöistuinta meillä ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvakaukalo ja -istuin on molemmat ostettu uutena kaupasta. Molempien asennus käytiin läpi kaupassa, mutta myös tutkailin ohjekirjaa sekä ennen asennusta, että asennuksen aikana. Pari kertaa on ohjetta kaukaloon kaivettu myös käytön aikana. Turvallisuus on minulle sen verran tärkeä asia, niin tahdon olla tarkka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin kaverilta kaukalot käytettynä. Saatiin kattava käyttöopastus paikan päällä mun autoon kiinnittämisestä. Saatiin asianmukaiset ohjeet mukaan ja tuli ne itsekin luettua muutama kerta käytön aikana. Pakettina myin eteenpäin, ohjekirja seurasi mukana.

 

Turvaistuimet ostin myös käytettynä, kaksi samanmerkkistä mutta eri myyjiltä. Toisessa tuli käyttöohje mukana, sitä on tavattu muutama kerta ja tullaan tarvitsemaan varmaan jatkossakin, hyvä sieltä on tarkistaa asioita, jos mietityttää.

 

Turvavyöistuinta ei vielä ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaupassa näytettiin miten turvaistuin+alusta ja kaukalo asennetaan.

 

Mies on meillä laittanu turvaistuimen ja kaukalon turvavyöalustan kiinni ohjeet lukien, minä oon "vahtinu" vieressä että varmasti menee oikein :P

 

Tuo on vaan niin tärkeä asia mulle, että istuimet on oikein ja turvallisesti kiinnitetty. Samoin kun se, että kaikki matkustajat autossa käyttää vyötä ilman mitään vastaväitteitä, tai saavat kävellä. Piste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lukenut kaukalon käyttöohjeita ihan ajatuksella, ja oletettavasti ymmärtänytkin  :lol: Lastentarvikeliikkeen myyjä kyllä näytti, miten kiinnitykset tehdään, mutta ehti ne jo aika hyvin unohtaakin 3 kuukaudessa ennen tositilannetta. Muita istuimia ei vielä olekaan... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now