sylvi-neiti

Sisarusten nimeäminen

317 posts in this topic

Minä taas mietin että olisivatko siskosten nimet liian samanlaiset, jos molemmat päättyvät -liina? Tai jos toinen päättyy -liina ja toinen -miina?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas mietin että olisivatko siskosten nimet liian samanlaiset, jos molemmat päättyvät -liina? Tai jos toinen päättyy -liina ja toinen -miina?

 

Jos lasten nimet olis esim. Pauliina ja Karoliina, niin ei ne ainakaan mun mielestä ole häiritsevän samanlaisia, tai esim. Pauliina ja Adalmiina. Mut esim. Karoliina ja Katariina taas olisi ehkä häiritsevä nimipari. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas ei tule Kalevala alkuunkaan edes mieleen, vaan Aino ja Väinö kuulostavat oikein kivoilta nimiltä yhdessä.

 

Joo, minäkin ensin mietin, että eikö ne miesten aamutossut olleet Reinot eikä Väinöt? :D

 

Sitten vasta tuli Kalevala mieleen, kun mietin että mitä vikaa noissa nimissä muka yhdessä pitäisi olla. Hyvin voi siis mielestäni antaa nimiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos lasten nimet olis esim. Pauliina ja Karoliina, niin ei ne ainakaan mun mielestä ole häiritsevän samanlaisia, tai esim. Pauliina ja Adalmiina. Mut esim. Karoliina ja Katariina taas olisi ehkä häiritsevä nimipari. :D

 

Joo, ne olis just kuten tuo ensimmäinen vaihtoehto. Esikoisen nimi on Eveliina, ja nyt mietitään pikkusiskon nimeä... :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin on tullut mietittyä onko hölmöä jos Niklaksen ja Nooran pikkuveljestä tulisi esim. Joonatan? Ei olla tietoisesti annettu juuri N-kirjaimella alkavat nimet, ne on vaan sattunut miellyttämään. Nyt sitten onkin probleema että mikä nimeksi mahdolliselle kolmoselle kun ei N-kirjaimella alkavia kivoja poikien nimiä ole enää jäljellä. Tytölle olisi molempia miellyttävä Neea, joka tytön tullessa jatkaisi sopivasti samaa linjaa. Meidän vanhempien nimet eivät onneksi kuulu tähän N-kastiin.

 

Mun mielestä Joonatan menisi tosi hyvin Niklaksen ja Nooran kanssa. Siinä on paljon samaa äänteellisesti ja tyylillisestikin.

 

Me nyt päätettiin tytön nimeksi eri kirjaimella alkava, kuin mitä pojilla. Mun mielestä nimi on kuitenkin muuten poikien nimeen sopiva: siinä on yhtä monta kirjainta ja on samalla tavalla sekä suomenkielinen että ruotsinkielinen nimi kuin pojillakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on samaa sarjaa nimet ja vielä sellaisia tusinanimiä, standardinimiä, joten kaimoja tulee paljon vastaan. Lapset ovat Aino, Eetu ja Iida. Eipä tule länkyttämistä nimistä, kun ovat tuttuja perussuomalaisia nimiä, ei ole vaikea taivuttaa ja ovat keskenään erilaisia. Tietty jatkumo noissa silti on, jos me neljäs saadaan niin nimi alkaa O-kirjaimella ja on nelikirjaiminen.

 

Mua itseäni jurppii sellaisen nimet, joitten kirjoitusasu ei ole selvä eli pitää kysyä montako kirjainta nimessä on tai sitten taivutus on hankala. Miksi pitää antaa jotain harvinaista nimeä, jota pitää olla sitten tavaamassa kirjain kirjaimelta ja jota ihmiset ei osaa sanoa oikein saati taivuttaa oikein? Uskon että helpommin lapset tulee kiusatuksi vanhempien erikoisuudentavoittelusta ja kun sukunimi-etunimi ei mätsää ja naamakin on perussuomalainen juntti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään, kun sisarusten nimet jotenkin sopii yhteen. Joku yhteinen nimittäjä nimillä pitäisi olla, vaikkakaan nimien ei selvästi tarvitse kuulua samaan "sarjaan", mutta pidän outona, jos lasten nimet on ihan eri planeetalta keskenään. Siis tyyliin sisarukset Alexandra ja Pirkko olisi mun mielestä vähän erikoinen yhdistelmä.

 

Omia lapsia on vasta yksi, ja toinen on tulossa, ja uskon, että tulokkaan nimi jollain tavalla sopii yhteen esikoisen nimen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on samaa sarjaa nimet ja vielä sellaisia tusinanimiä, standardinimiä, joten kaimoja tulee paljon vastaan. Lapset ovat Aino, Eetu ja Iida. Eipä tule länkyttämistä nimistä, kun ovat tuttuja perussuomalaisia nimiä, ei ole vaikea taivuttaa ja ovat keskenään erilaisia. Tietty jatkumo noissa silti on, jos me neljäs saadaan niin nimi alkaa O-kirjaimella ja on nelikirjaiminen.

 

Mua itseäni jurppii sellaisen nimet, joitten kirjoitusasu ei ole selvä eli pitää kysyä montako kirjainta nimessä on tai sitten taivutus on hankala. Miksi pitää antaa jotain harvinaista nimeä, jota pitää olla sitten tavaamassa kirjain kirjaimelta ja jota ihmiset ei osaa sanoa oikein saati taivuttaa oikein? Uskon että helpommin lapset tulee kiusatuksi vanhempien erikoisuudentavoittelusta ja kun sukunimi-etunimi ei mätsää ja naamakin on perussuomalainen juntti...

Tähän piti vain kommentoida, että Iida nimen voisi kirjoittaa myös Ida, joten voi olla, että sitä joutuu tavaamaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinasin samaa sanoa tuosta Iida -nimestä. :)

 

Mulle on vasta ensimmäinen lapsi tulossa, mutta nimi on jo päätetty ja KUN jos joskus toisen lapsen saan niin haluan nimen olevan ensimmäisen kanssa samalla tavalla lyhyt ja ytimekäs hieman harvinaisempi nimi. Molemmille olen myös suunnitellut, että komannet nimet tulevat suvusta ja toiset nimet alkavat samalla kirjaimella kuin kolmannet nimet ja ovat taas hieman harvinaisempia. Eli nimien alkukirjaimet olisivat esim. E A A ja R M M. Eli tavallaan täysin erilaiset, mutta pieniä samankaltaisuuksia kuitenkin. :) Toisaalta en tiedä, jos lapsilla on eri sukupuolet niin voi olla nimet eroavat silloin täysin toisistaan.. En vielä tiedä. Odotetaan nyt, että tämä ensimmäinenkin putkahtaisi maailmaan. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

EI ole pakko olla samaa sarjaa tai alkaa samalla kirjaimella. Itse kuitenkin ollaan menty samalla kirjaimella. Ei ehkä pelkästään sen sointuvuuden takia, vaan esikoisesta tuli Titta ja toisesta tuli Teemu. Nämä nimet miellyttivät meitä kovasti ja siksi nämä nimet annettiin. Kuopuksen kohdalla ehkä sitten mentiin enempi tuon sointuvuuden kanssa. Tiina kiva nimi minusta ja miehestä siksi siis valittiin se. Musta meidän lapsien nimet ei kuitenkaan ole liian samanlaiset ei sinäänsä mene mitenkään sekasin tms. Jos nyt joskus saatais neljäs lapsi niin samalla alkukirjaimella mentäs, koska mulla ja miehellä olis jo vaihtoehdot sekä tytölle että pojalle.

Edited by Sanna80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen hyvin samoilla linjoilla kuin moni muukin täällä; on kiva, jos nimissä on joku yhdistävä tekijä, mutta ei niiden sinänsä mitään samaa sarjaa tarvii olla. Meillä on pojilla hyvin tavalliset etunimet (alkaa eri kirjaimilla), ja sit enemmän on kikkailtu toisella ja kolmannella nimellä; molemmilla toinen nimi alkaa O:lla ja on lyhyt ja ytimekäs, ja taas kolmas nimi alkaa A:lla ja on pidempi ja linkki sukuun (mutta siis molemmilla toiset ja kolmannetkin nimet on eri nimiä).

 

Nyt odotetaan kolmatta ja nimet on jo kovasti mietityttänyt, vaikka alussa ollaankin.. ;) Lähinnä nyt vähän tuottaa hankaluuksia tuo, että pojilla on noi O ja A tuolla, kun ei meinaa kolmannelle (pojalle) keksiä enää niin hyviä! :P Ja esikoisella ja toisella on molemmilla 5 kirjainta etunimessä, mutta siinä, mitä tällä hetkellä ajatellaan etunimeksi tälle kolmannelle (pojalle) on neljä kirjainta... Mut ehkä se on kuitenkin ok! :D Jos tulis tyttö, etunimessä olisi hänelläkin 5 kirjainta ja toinen ja kolmas nimi ois O ja A... :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan teitä muita siinä, että olisi tosiaan mukava, että lapsien nimissä olisi jokin yhteys toisiinsa, mutta itse en lähtisi nimeämään lapsia samalla ensimmäisellä kirjaimella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole vielä lapsia, mutta olen ihan pienestä asti aina miettinyt, mitä haluan lapsilleni nimeksi. Nyt kun tuossa heiluu avomies vierellä, niin on muuttuneet vähän nimivaihtoehdot. Mutta me ei haluta sellaisia "Eetu, Peetu ja Reetu" tai että kaikki alkaisi samalla kirjaimella. Meillä itseasiassa varmaan kaikki top 10 nimet ainakin alkaa eri kirjaimella ja on ihan erilaisia. Kaikki ihan perus suomalaisia nimiä ja kaikki taitaa olla aika vanhoja myös. Yksi asia vaan harmittaa, molemmat tykätään hirveästi nimistä Oliver ja Olivia. :D Ja ei ikinä haluta antaa juuri tuollaisia samanlaisia nimiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse haluan lapsilleni jollain tasolla samantyyliset nimet (joskaan ei tosiaan Hupu, Tupu, Lupu tyyliä), sillä jotenkin tuntuu oudolta jos perheessä on aluksi vaikkapa Kristofer ja Christian ja kolmas lapsi nimetäänkin Pekaksi. Meillä on miehen kanssa valittu jo esikoisen nimi tässä vaiheessa, oli tulossa sitten tyttö tai poika. Molemmat nimet sisältävät kaksi kaunista, vanhaa suomalaista nimeä, ja sopivat myös yhteen mikäli peräkkäin olisi tulossa tyttö ja poika. Nyt vaan pitää toivoa ettei kukaan suvusta ehdi ensin.. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä sisarusten nimien ei tarvitse olla samanlaisia pituudeltaan, äännemaailmaltaan tai juuri tyylillisestikään. Tosin tuo viimeisin eli tyyli on mun mielestä aika paljon kuulijan korvassa. Jonkun mielestä samantyyliset nimet voivat jonkun muun mielessä herättää ihan erilaisia mielikuvia. Itse välttäisin lähinnä kaikkein räikeimpiä eroavaisuuksia, kuten nämä tässäkin ketjussa jo mainitut Alexandra Maria Anastasia vs. Janna-Jessiina Jemina vs. Ritva Tuulikki. Mut se ei mun mielestä haittaa jos yhdellä lapsella on tosi lyhyt ja toisella taas pitkä kutsumanimi, jos ne nimet on muuten juuri oikeilta tuntuvat.

 

Sitä en ymmärrä, jos ennen nimen keksimistä vaatimuksena on, että täytyy alkaa samalla kirjaimella tai kirjainyhdistelmällä kuin muiden perheenjäsenten nimet. Mun mielestä se on ensinnäkin todella rajoittavaa ja toisekseen perheen nimet on ulkopuolisen korvaan sit jo niin samankaltaisia että on vaikea muistaa, kuka on kuka. Ymmärrän kyllä senkin ettei tuo jälkimmäinen kaikkia häiritse, tärkeintä kai se lopulta kuitenkin on, että oman perheen sisällä nimiasia ei aiheuta ongelmaa. Liikaa ei pidä aina miettiä, mitä muut ajattelevat.

 

Jos kuopukselle keksii hyvän nimen ja se alkaa samalla kirjaimella kuin edellisen/edellisten lasten nimet, ei se minusta kuitenkaan ole syy luopua ko. nimestä. Meidän pojalla on perisuomalainen eikä kovin harvinainen etunimi ja jos joskus saadaan toinen poika, olisi mun nimisuosikki nelikirjaiminen vähän harvinaisempi, mutta kuitenkin suomalainen nimi. Jos saadaan joskus tyttö, on mulla kolme viisikirjaimista nimisuosikkia, joista kaksi sattumalta alkaa samalla kirjaimella kuin pojan etunimi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on kaksi lasta ja sattuman kautta nimien kaksi ensimmäistä kirjainta ovat samat ja kummallakin on kaksitavuinen nimi. :girl_sigh: Tarkoitus ei ollut valita nimeä kakkoselle samalla kirjaimella (saati kahdella!) alkavaksi, mutta minkäs teet kun sattui silmään hyvä nimi. :girl_smile:

 

Meillä nimenvalintaperusteena oli se, että ne löytyvät kalenterista. Kumpikin sitten tahollaan valkkasi mieluisat ja nimi valittiin niistä jotka löytyivät kummaltakin listalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan montaa (kaikkia) muita siinä, ettei tarvitse alkaa samalla kirjaimella eikä tarvitse olla kirjaimia yhtä paljon nimessä, mutta jollain tavalla saman tyylisiä nimien pitäisi olla.

 

Meillä nimikriteerit olivat esikoisen kohdalla, että nimen pitää olla suomalainen, löytyä kalenterista eikä saa olla top10-nimi. Pojalle olisi ollut nimi valmiina, mutta esikoinen sattui olemaan tyttö ja sitä nimeä sitten mietittiinkin pitkään ja hartaasti. Loppupelissä mies merkkasi kalenteriin nimet, jotka käy ja kun minä katsoin listan läpi (kaikki 9 nimeä!!! :girl_impossible: ), niin niistä ei sopinut minulle kuin yksi. Mutta se onkin nimistä se kaikkein ihanin! :girl_in_love:

 

Nyt on toinen tulossa ja tytön nimi aiheuttaa taas pään vaivaa. Mulla on 3 hyvää nimivaihtoehtoa, mutta mies ei ole niille oikein lämmennyt... :girl_sigh: Pojalle se nimi on edelleen valmiina (paitsi toinen/toiset nimet). Kriteerit ovat edelleen samat ja jos tulokas on tyttö, niin haluaisin nimiä olevan yhtä monta (3) ja samalla tavalla sointuvat. Eli tarkotan sitä, että kun esikoinen on ILL niin tulokas olisi sitten tyyliin VAA. Pojalle aiottu kutsumanimi on sen verran pitkä (8 kirjainta), että tässä nyt olen kahden vaiheilla, että onko toisia nimiä sitten yksi vai kaksi. Alkuperäsessä suunnitelmassa (jos esikoinen olisi ollut poika) nimiä olisi ollut 3, mutta nyt noiden toisten nimien kohdalla on mieli vähän muuttunut...

 

Ja ettei kukaan vedä herneitä nenään, niin haluan vielä sen sanoa, että top10:ssä on mitä kauneimpia nimiä ja niminä ne olisivat oikein hyvin sopineet meidän lapselle, mutta me vaan haluttiin jotain vähän "harvinaisempaa". Tosin nyt tuntuu, että esikoisen nimikin on yleistymässä...

Edited by Manla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä nimet saavat ja mielelläänkin saavat olla täysin erilaiset. Mua vierastaa ajatus, että sisaruksilla pitäisi olla samankaltaiset nimet. Yllätys, yllätys, itse olen perheestä, jossa meillä tytöillä kaikilla oli S-kirjaimella alkavat nimet, veljelläni sitten J-kirjaimella. Tylsää.

Edited by Jules83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensin olin sitä mieltä, että on ihan kiva, jos ovat mutta sittemmin mieli on muuttunut. Lapset on kaikki olleet jo syntyessään juuri nimensä näköisiä ja olikin ihan sama mitä olin suunnitellut yhteen sopimisesta grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tilanne on se, että miehellä oli jo kaksi tyttöä edellisestä liitosta, joiden kummankin nimi alkaa s-kirjaimella. Yhteistä kun alettiin odottaa, niin minä tyrmäsin heti alkuunsa ässällä alkavat nimet ihan sillä perusteella, että jos vielä neljäs lapsi tähän perheeseen tulee, niin joko senkin nimen pitäisi alkaa ässällä tai sitten tuntuisi, että "jää ulkopuoliseksi". Tässä vaiheessa oli vielä helppo muuttaa sarjaa...

 

Päädyttiin sitten nimeen, joka tuntui sopivan yhteen noiden vanhempien siskojen nimiin. Toisen nimen kanssa sitten päädyttiin A-kirjaimella alkavaan niin kuin siskoillakin, mutta tämä yhteinen sai vielä kolmannenkin nimen (minulla ja miehellä on kummallakin 3 nimeä).

 

Saas nähdä miten käy, jos vielä neljäs lapsi perheeseen suodaan... Pojalle olisi nimi valmiina. Miehellä on mielessä etunimi, jonka haluaisi ehdottomasti ja johon olen itsekin tykästynyt, kun sain vähän aikaa "makustella". Itse taas ehdotin toista nimeä, joka alkaisi A:lla ja joka kuulemma passaisi miehelle oikein hyvin. Tytön kanssa olisikin hieman mielenkiintoisempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaverini esikoinen sai juurikin nimensä ja he kehittivät nimen niin, että kirjoitettaessa nimistä pelkät ekat kirjaimet muodostuu niistä lapsen etunimi. Esim. Tino Iiro Nestori Ojanen T.I.N.O ja sanoivat, että aikovat myös mahdollisten muiden lasten nimet muodostaa samalla periaatteella. Mielestäni ihan hauska idea, mutta toisaalta myös rajoittaa nimien keksimistä. Omalla kohdallani tällainen ei olisi edes mahdollista, koska sukunimeni alkaa J-kirjaimella enkä keksi J-loppuisia etunimiä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä eikoisen kuumeilu on "avannut nimihanat"! kovin ovat erilaisia keskenään tarkemmin katsottuani melkein kaikissa nimissä toinen kirjain on i tai e. ja me kun ne ollaan väännetty niin aivan takuulla ne jotenkin rimmaa keskenään. girl_in_love.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tytöille on ihan järkyttävän vaikeaa löytää hyviä nimiä... :girl_cry2:

 

Mun mielestä taas pojille!

 

Mä oon monta kertaa miettinyt että mitä ihmettä mä tekisin jos saisin pojan :grin: Kaikki kivat nimet tuntuu jo olevan käytössä tutuilla tai sitten mulla on niistä mielikuvia jotka liittyy johonkin tiettyihin henkilöihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse henkilökohtasesti en tykkää jos perheen kaikkien lasten nimet kuulostaa samalta. Yhdessä perheessä on kolme lasta, kaksi tyttöä ja poika. Ja kaikkien nimet on neljä kirjaimisia ja kaikissa esiintyy tasan samat kirjaimet. Jokaisen asia, mutta mä en tykkää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now