sylvi-neiti

Sisarusten nimeäminen

317 posts in this topic

Meillä mennään perinteisillä, helpoilla etunimillä, joita ei tarvitse tavata. Sukunimi on vähän hankalampi, harvinainen, joten etunimistä on haluttu enemmän ikivihreitä klassikoita, kuin harvinaisia. Ikivihreillä klassikoilla tarkoitan tällaisia Heikki, Lauri, Aino, Laura ja Hanna-tyylisiä nimiä, joita on jokaisessa sukupolvessa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elliana, itse asiassa Ryövärintyttärestä mies tuon nimen keksikin. :) Hyvä idea kyllä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä miehen nimikirjaimet on S.S.S. ja minun M.M.S. Esikoinen on M.S.S. ja nyt pähkäillään toiselle nimeä. Minun suosikki alkaisi M:llä, mutta siihen on vaikea keksiä toista nimeä. Esikoinen on nimennyt vauvan Ellaksi. Mietimme vielä, katkaisimmeko M&S-perinteen vai olisiko vauva M.S.M.S. Ja mitä jos se onkin poika?! Kääk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sarjaanhan sopisi seuraavaksi sit S.M.S :D

 

Minulla itselläni on "perhenimi", joka valittiin hieman sattumalta, mutta pikkusisarus onkin saanut nimen niin, että se on vartavasten valittu alkamaan samalla alkukirjaimella kuin muut perheen etunimet.

 

Meillä ei miehen kanssa ole nimissämme mitään "yhteistä tekijää" sukunimeä lukuunottamatta ja tytölle ja pojalle on melko erilaiset nimet ehdolla uutta tulijaa ajatellen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, se S.M.S. on yks vaihtoehto, mutta haluaisin, että kutsumanimi on ensimmäinen. Ja pojalle varsinkin olisi vaikea keksiä S-nimeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen sai etunimekseen Venla. Kun odotin pikkukakkosta, joka tiedettiin jo varhaisessa vaiheessa pojaksi, olivat kaikki varmoja että hänestä tulee Veeti / Veikka / Visa. Tuli Topi :D

 

Nyt kolmosta odottaessa iski paniikin :o Lapsilla on "sama" kolmas nimi; Johanna ja Johannes. Sitä en kylläkään halua enää perinteenä jatkaa, joten täytyy löytää jokin J:llä alkava pitkä nimi, joka edes vähän sopisi samaan kastiin :) Ja kolme nimeä saa seuraavakin tapaus (ja ne muutkin sitten :D )

 

 

Näin jo kuukausia sitten unta että meillä oli pienen tytön ristiäiset ja hän sai nimen jonka kirjaimet ovat V.S.J. Sattuvat olemaan esikoisella samat ;) Saas nähdä sitten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Victoria - mulla kanssa Lindgrenin sadut mieleen ja ensimmäisenä nimi Peppi :).

Edited by Looloo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku yhteinen "johtolanka" on kyllä kiva. Mutta liiallinen samankaltaisuus sitten tulee jo korvista ulos mulla...mutta sekin riippuu miten on nimetty. Tomi ja Toni on liikaa musta, mutta Aada ja Iida taas kivat. Emt. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ikinä kuuna päivänä anna samankaltaisia nimiä :D Johtuu ihan täysin siitä, kun minulla on useampia sisaruksia ja nimet on ihan täysin samanlaiset. Ja muistan kun lapsena ärsytti,kun kaikki meni meidän nimistä sekaisin :D

 

Mitään yhteistäkään lasten nimillä ei ole. Esikoisella (tyttö) on hyvin lyhyt etu- ja toka nimi, kakkosella (poika) on yhteensä kolme nimeä eikä ne kovin lyhyitä ole :D Jos kolmas meille saadaan, niin kaksi nimeä tulee, sukupuolesta riippumatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttömme etunimi on ytimekäs ja perinteinen suomalainen nimi, tosin harvinaisemmasta päästä. Samaa henkeä kuin Ilmi, Eevi tms. Toinen nimi on espanjalainen, konsonanttiin päättyvä eikä sekään mikään muotinimi.

 

Kun toivottavasti toisen lapsen saamme, niin hänelle annetaan myös suomalainen etunimi ja espanjalainen tokanimi. Mun mielestä olisi kiva, jos niissä olisi jotain samaa esikoisen kanssa esim. sama diftongi etunimessä tai tokanimi alkaisi samalla kirjaimella. Molempien lasten nimien haluaisin olevan yhtä tavallisia/epätavallisia, ettei kumpikaan isompana jäkättäisi saaneensa "huonomman" nimen kuin sisarus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta se on aina ollut jotenkin hassua, jos ensin on jokin "sarja" ja sitten just viimeinen lapsi poikkeaa siitä. Vaikka samat vanhemmat. Tyyliin Anna, Annu ja Anne ja sitten tulee kuopus Titta. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samaa mieltä, "kuka ei kuulu joukkoon" :D

 

Jos tulokas on tyttö, sille ois jo nimi valmiina. Tavallinen suomalainen nimi, kuten sisaruksilla. Ainoa yhteinen asia joka heillä on, niin joko etu- tai tokanimi on suvusta. Ja sekin oli esikoisen kohdalla puhdas vahinko :D Jos tulokas on poika, niin sille ei taida suvusta nimeä löytyä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapsilla kaikilla 4-kirjaimiset nimet jotka loppuu a:han. Kolmannesta jos olis tullut poika niin ei olis loppunut nimi a:han. Nyt mietin kuitenkin että voiko mahdolliselle neljännelle laittaa i:hin loppuvan nimen vai erottuuko se liikaa, pitäiskö kuitenkin loppua a:han. On nämä nimiasiat vaikeita vaikka ei ole koko lasta vielä olemassakaan :lol: En tosin tiedä jääkö meidän lapsiluku tuohon neljään kun haaveissa saattaa olla enemmänkin. Ehkä turha pähkäillä ja antaa sellainen nimi mikä tuntuu ihanalle. Vaikkei loppuiskaan a:han. Kunhan on 4-kirjainta :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me haluttiin lapsille samanhenkiset nimet, joten molempien nimet ovat samasta aihepiiristä ja lisäksi tarkoittavat jotain. Siihen yhtäläisyydet sitten loppuukin, ulkoisilta piirteiltä nimet eivät muistuta toisiaan (toisessa esim. 4 kirjainta, toisessa 5).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei olla haluttu lapsille samanlaisia nimiä. Sointuvat kyllä yhteen hyvin, mutta alkavat kuitenkin eri kirjaimilla ja ovat aika erikuuloisia. Lasten nimissä on yhtenevää on samalla kirjaimella alkavat (suvussa esiintyvät) toiset nimet. Nyt kolmannelle lapselle kaavailtu nimi on jo lähes päätetty, ja yllätyksekseni huomasin että nämä meidän lasten nimet ovat kaikki todella vanhoja ruotsinkielisiä, muinais-skandinaavisia nimiä. Eli kyllähän niissä sitten vähän enemmänkin yhteistä oli. :) Mutta ihan sattumalta ja suunnittelematta kävi näin. :)

Edited by Bamselina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pohdin kovasti tytön synnyttyä kuinka samanlaisen nimen hänelle haluan antaa kuin esikoispojallamme on. Aluksi karsin samallan kirjaimella alkavat tyröjen nimet, kun niistä mikään ei miellyttänyt meitä. Sitten karsiutuivat vähitellen myös saman kirjain- ja tavumäärän nimet kun eivät vaan iskeneet. Lopulta tytön nimi alkaa samalla kirjaimella kuin mihin pojan nimi loppuu ja ovat molemmat 1900-luvun alkupuolen nimiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyyliltään lasten nimet tulevat varmaan olemaan hieman samankaltaiset: lyhyitä, helppoja lausua ja eivät ehkä niitä kaikkein yleisimpiä nimiä. Noin muuten ei kyllä ole ajatusta nimetä sisaruksia samankaltaisesti, esikoisen nimi on vielä sopivasti sellainen ettei siihen sopivaa ns. tyttöversiota oikeen löydykään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poikien nimet alkaavat samalla kirjaimella, mutta ei tarkoituksella. Enemmän mietin, että haluan jonkun tietyn kirjaimen nimeen. Esim. esikoisella se oli v ja kuopuksella s ja nämäkin oli jotain ihme mutu fiiliksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaikilla vanhahkot nimet. Kahdella vanhimmalla samalla kirjaimella ja raamatulliset nimet. Nuorin on sitten eri kirjaimella, ja neljäs on haaveissa ja sille tulis nimi samalla kun tällä kolmosella.. 2 vanhinta on Miika ja Martta. Nuorin on Kalle, ja neloselle suunnittelemamme nimi (jos olis tyttö) on Kerttu. Jotenkin Miika ja Kalle trimmaa hyvin yhteen ja samoin Martta ja Kerttu :)

 

Miehen lapsuudenperheessä on kaikilla nimi J:llä. Yhteensä 5 J-nimeä, joista 4 nuorinta saaneet nimensä raamatusta, ja miheni vanhimpana nimen joka oli kiva vanhempiensa mielestä. 

 

Mun nimi alkaa M:llä, kuten isäni 2 vanhemmankin lapsen nimet. Äitini puolelta taas sisarukset ovat 2 nuorinta lukuunottamatta eri kirjaimilla. Isänpuolelta sisarussarja on M, M ja M. Äidin puolelta M, J, T, E ja E. Kaikilla muilla 4 kirjainta, mutta nuorimmalla 6. Ainoastaan minun ja J-veljeni nimi ovat sellaisia, mitkä ovat menneet sekaisin (Mari&Jani), Kaikilla meillä on kuitenkin 1 M:llä alkava nimi :D (Mari, Matti, Markus, Maria ja Mika)

 

Minulla on suvussa hirveesti M:llä alkavia nimiä.. Enoni ja hänen vaimonsa nimet alkavat M:llä. Samoin heidän 3 tyttärensä nimet. Tätini 5 lasta alkaa M:llä, samoin hänen yhden tyttären 5 lapsen ja jopa 1 lapsenlapsen :D Melkeimpä kaikki kivat M-nimet ovat varattuja..

 

Serkkujeni lapset jotka eivät ala M:llä taas menevät totaalisesti sekaisin :D Yhdellä on Nana, Ninni, Nella. toisella on Nelli ja kolmannella Nanna.

 

En ymmärrä mitään kamalaa Riina, Tiina, Siina, Miina tai Keijo, Veijo, Reijo, Teijo rimpsuja, mutta kyllä nimissä jotain samankaltaisuutta tulisi olla. Kuten esimerkiksi tavujen määrä :)

 

Ia ja Vilhelmiina sisaruksina kuulostais vähän hassulta. Samoin kun Teo ja Johannes. Tai vaikka veljessarja Joona, Johannes ja Daavid.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poikiemme etunimissä ei paljoa yhtäläisyyksiä ole.

Yhtäläisyyksiä, jotka taas halusin olevan olemassa, on se, että kummallakin on kolme nimeä, joista yksi juontaa juurensa jollakin tapaa suvuistamme. Lisäksi kummankin kolmas nimi alkaa K-lla ja olen mieltynyt ajatukseen että myös kolmannen lapsemme kolmas nimi alkaisi K-lla. Tytön nimi olisi jo tiedossa ja se olisi samalla minun suvustani tuleva nimi, mutta jos tulee kolmas poika, niin voi jo mennä sormi suuhun.

 

Henkilökohtaisesti haluan vain että nimi on lapsen näköinen ja kaunis, simet sointuvat yhteen pötköön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isabel on yksi omia ehdottomia nimisuosikkejani, aivan ihana (omalle lapselle tosin voisin laittaa toiseksi nimeksi) ja kyllähän Silvia sen kanssa mielestäni yhteen sopisi. :) Molemmat ovat kansainvälisiä, kuninkaallishenkisiä nimiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä sopisi kyllä. :) Itse pidän enemmän jälkimmäisestä nimestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now