sylvi-neiti

Sisarusten nimeäminen

317 posts in this topic

Meillä annettiin samalla alkukirjaimella alkava nimi molemmille.. Tavallaan se oli sattumaakin. Ihan sen takia, että eihän sitä itse voi vaikuttaa lapsen sukupuoleen.. ;) Meidän kakkosen, tytön, nimi oli suunnitelmissa jo esikoisellekkin. Sillä kertaa syntyi poika, joten sai tietenkin ihan muun nimen ja tuo jäi odottelemaan. Toista odottaessa se oli sitten tytölle taas ajateltuna, pojalle olisi tullut eri alkukirjaimella alkava nimi - tosin yksi vaihtoehdoista oli kyllä samalla kirjaimella alkava..

No, eivät nuo rimmaa vaikka alkavat samalla kirjaimella ja ovat saman pituisia. Toinen on selkeästi pojan nimi, toinen taas tytön. Toisessa on kaksois vokaali, toisessa kaksois konsonatti, joten lausuttaessakin menee äänen painot erilailla. Toinen taas loppuu pehmeään vokaaliin, toinen kovaan. Että äkkiseltään saman alkukirjaimen ja pituuden takia tuomittavat nimet, ovatkin melko erillaisia :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimien täytyy sopia yhteen siinä mielessä, että itselläni ainakin pistäisi korvaan sisarukset Beata-Cecilia ja Liisa. ;):lol: Mutta ei niiden tarvitse olla tyyliin Taija ja Teija. Tai siis mieluiten ei. :P Eli kirjoitusasultaan ei tarvitse muistuttaa toisiaan, mutta jokseenkin "samasta puusta veistettyjä" ois hyvä olla. :)

Edited by Myria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän ipanat alkaa samalla kirjaimella, toiset nimet loppuvat -ia päätteeseen. Ja sekaannusta aiheuttavat kaikissa... Helpointa on huutaa aina: TYYTÖÖÖÖÖÖT!!!!

No, rakkaita nuo kuitenkin meille on :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa tykkään, että nimet voisi olla ns. samanhenkisiä, mutta en diggaa nimistä, jotka eroaa toisistaan esim. yhdellä kirjaimella. Siis itse en sellaisia nimiä lapsilleni antaisi, mutta eipä minua pahemmin haittaa, jos joku muu antaa omilleen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ollut mitään erikoisia vaatimuksia nimeksi. Tarpeeksi kauan, kun niitä vauvoja tuijotti, niin alkoi tulemaan se esiin, että minkä nimen näköinen lapsi on.

 

Niimpä meillä molemmat alkaa eri kirjaimilla, mutta kummallakin on etunimessä 5 kirjainta ja 2 toista nimeä suvusta. Ja nimet on ihan taviksia kummallakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle oli tärkeää, että lasten nimet ovat kaikki saman arvoisia ja se johti siihen, että pojilla on tyylillisesti samanlaiset nimet, vaikka ovatkin siis täysin erilaiset ulkoisesti ja äänteellisesti. Nimet ovat samalta aikakaudelta, molemmilla on yksi nimi suvusta, yksi nimi on vierasperäinen (tai no, löytyy ruotsinkielisestä kalenterista), ja yksi nimi merkitsee jotain. Halusin pojille ihan omat nimensä, vaikka ovatkin kaksosia eli meille ei olisi missään tapauksessa voinut tulla Aria ja Jaria. Harkinnassa oli samalla kirjaimella alkavat ensimmäiset nimet, mutta vain ja ainoastaan siitä syystä, että nimet sattuivat miellyttämään, alkukirjaimella ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Nyt olen kuitenkin erittäin tyytyväinen valintoihimme, siihen, että poikien etunimet ovat ihan erilaiset, vaikkakin tyylillisesti samanlaiset.

Jos meille vielä lapsia tulee, niin samoin periaattein valitaan nimet silloinkin eli saman aikakauden nimet, suvusta, merkitysnimi ja mahdollisesti vielä tuo vierasperäisyyskin (ei ole välttämätön)

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vierastan, jos kaikkien lapsien nimet alkaa perheessä samalla kirjaimella ja vielä enemmän, jos nimet ovat tosi samanlaisia niin kuin Anne, Anneli, Anita, Anni jne.

Suht uudessa (uusimmassa?) KaksPlussassa oli juttu perheestä, joiden lasten nimet olivat Jami, Janni, Jenny-Jamina ja Janna. Sekaannuksen vaara lienee aikamoisen suuri... :huh:

Tosin enpähän minä heidän arkeaan elä, että kukin tyylillään :P

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle tästä vasta puhuinkin kun mietittiin tulevalle lapselle nimeä. Kun esikoisen nimi on Niklas, niin miehen ehdottama Joona on aika "pehmeä" Niklakseen verrattuna. Kun esim. Mikael olisi tavallaan samankaltainen, ja näin ollen parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ja siskon nimissä ei ole muuta yhtäläisyyttä, kuin että molemmissa on 5 kirjainta. Meillä on myös 5 v ikäero. Silti sekä vanhemmat että muutkin onnistuivat sotkemaan ne keskenään :D Näin uskon itsellenikin käyvän, vaikka ikäeroa tulee väistämättä enemmän, ja todennäköisesti vaikka sukupuolikin olisi eri... En siis tule ajattelemaan siltä kantilta olleskaan. Olen käsittänyt että mies toivoo, etten ala "jatkamaan sarjaa", kun esikoisen isä on eri. Eikä se kyllä koskaan ollut mielessä ennenkään. En tykkää näistä "sarjanimistä", kunhan nyt jotenkin samantyylisiä keskenään ovat.

 

Minun mielestä Niklas ja Joona(s?) olisi hyvinkin samantyyliset ja keskenään sointuvat nimet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minun mielestä Niklas ja Joona(s?) olisi hyvinkin samantyyliset ja keskenään sointuvat nimet :)

 

Niin mustakin, mutta arvaa käykö Joonas miehelle? <_< Kun ei hän meidän lapselle voi antaa nimeä mikä on jo miehen pikkuveljen kaverilla. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei välttämättä. Mun mielestä pitää antaa nimet, joista itse tykkää... sattui ne sitten "matsaamaan" keskenään tai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun miehellä on hyvin erikoinen nimi (ja toinen nimi on kans vähän outo ;)), ja hänen veljellään on "tavallinen" nimi. Miehestä se on vähän epistä... Mun ja veljen nimet taas on samantyyppisiä, mutta ei mitään aakkoslinjaa. Meilläkin varmaan on niin, että jos tulee useampi, niin nimet on "samasta kaupasta", muttei mitään sari-sami-tyyppisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En haluaisi myöskään omille lapsilleni "samaa sarjaa" olevia nimiä, eikä niiden tarvi alkaa edes samalla kirjaimella.

 

Meidän 3v neiti on Milja ja nimet, joita olen ajatellut "sitten joskus" käyttäväni ovat samaan tyyliin vanhanaikaisia ja riittävän harvinaisia, ettei samalla kylällä ole heti kymmentä samannimistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on saman tapaiset ja samalla kirjaimella alkavat.pojille halusin samantyyppiset ku oli pieni ikäero ja nyt kun tyttö synty olisin tykänny monestakin nimestä,erilaisesta mutta jotenki vaan nappas sit taas samanlainen.

 

jaron onni johannes

 

joona aarre jeremias

 

juula ilo josefina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon vissiin poikkeava koska tykkään yhteen sopivista nimistä :). En siis tosiaankaan tyyliin Raija, Raita ja Raisa tai Ari, Sari ja Mari, jotka mielestän osoitavat vain mielikuvituksen puutetta. Mutta kuitenkin mun mielestä nimissä sais lla joku yhteinen juju, samalta aikakaudelta, sama alkukirjain tms. Esim Onni, Aarre ja Lahja olisi ihanat nimet sisaruksille, tai Matias ja Matleena :).

 

En tykkää siitä jos nimet ovat täysin eri maailmoista. Esim juuri Edward ja Mika :huh:. Mulle tulee tällaisista sisaruksista aina mieleen että Edwardilla on eri isä joka tuskin on suomalainen. Eli tietyllä lailla yhteensopivista nimistä tykkään :).

 

Meillä miehen kanssa on samalla kirjaimella alkavat etunimet ja varmaan lasten nimetkin alkavat samalla kirjaimella kuin meidän. Eli meistä taitaa tulla monen mielestä kammoperhe :P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tykkään kovasti juuri tuollaisesta nimisarjasta kuin JMK:lla. Nimet sopivat hyvin yhteen ja rimmaavat mutta eivät mun mielestä ole mitenkään liian samanlaiset :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotikylällä on eräässä perheessä kaikkien lasten (joita on viisi) etunimen alkukirjain sama. Liekö tämä aiheuttanut sen, ettei kukaan koskaan muista heidän nimiään. :huh: Itse en näin tekisikään. Sellaistakin ihmettelisin, jos toisella lapsella olisi nimi tyyliin Laura Elli-Nora Alexandra ja sitten toinen ois Timo Tapani tmv tavallisempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suht uudessa (uusimmassa?) KaksPlussassa oli juttu perheestä, joiden lasten nimet olivat Jami, Janni, Jenny-Jamina ja Janna. Sekaannuksen vaara lienee aikamoisen suuri... :huh:

 

 

Musta tällaiset nimisarjat on ihan kamalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta on hyvä, että nimet ovat suht samanlaisia, mutta en kuitenkaan halua sellaisia nimiä, että niissä menee itsekin sekaisin. Haluaisin nimetä omat lapseni jokseenkin samalla tavalla, niin että yhteneväisyyttä löytyisi. Esimerkiksi suvun vanhoja nimiä olisi kiva käyttää ja meidän suvuista löytyy kivoja nimiä, joita voisin harkita. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ja sisaruksilla kaikilla J:llä alkavat erittäin tavalliset nimet. Ihan ok asia, mut "silloin tällöin" olen veljeni nimellä kutsutuksi.. Not nice.. Itse tahdon lapsille antaa heille sopivat nimet, enkä jatkaa jotain sarjaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ja 4:llä sisaruksella on kaikilla kaksitavuiset ja nelikirjaimiset nimet, ja alkavat joko S:llä tai M:llä :) Menihän äiti (tai mumma varsinkin) niissä joskus sekaisin, mutta ei nää meiän nimet kuitenkaan oo niin samanlaiset että ne (ainakaan mua) häiritsisi :)

 

Mä oon alustavasti omassa pienessä päässäni ajatellut että sitten joskus kun poika toivonmukaan saa sisaruksen (tai ehkä jopa kaksi :D), niin hekin alkaisivat samalla kirjaimella TAI päättyisivät samaan kirjaimeen, joka meiän tapauksessa on S. Minimivaatimus kuitenkin on että on kaksitavuinen, niin kuin pojankin nimi. Mutta sitten mun mielestä nimi menee liian samanlaiseksi, jos nimessä olevat vokaalit on samoissa kohdissa, vaikka muuten nimi oisi erityyppinen, jos kukaan nyt ymmärsi mitä tarkoitin?

 

Esim. Kalle ja Janne ei ois mun mieleinen yhdistelmä, just noitten vokaaleiden takia. Muut saa toki nimetä lapsensa tuolla viisiin, se ei toki mua häiritsisi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taidan kuulua enimmistöön tässä tapauksessa, eli samantyyliset, muttei toisiltaan kuulostavat nimet. Ei samalla alkukirjaimella alkavia tms "sarjan jatkamista".

 

Kohta kasiveen esikoisen nimi on Onni, siihen nyt käy kaveriksi melkein mikä tahansa suomalainen nimi. Yksi nimipari (tytölle/pojalle) mitä oon miettinyt on Neea tai Nooa, mutta en antaisi molempia, vaikka tyttö ja poika meille suotaisiinkin. Ovat liian samankuuloiset nimet.

 

Voisin myös antaa toiselle lapselle kolme etunimeä, vaikka esikoisella onkin kaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä on kiva, että lasten nimet jollain tapaa rimmaavat keskenään, mutten tykkää, että tarvii olla ihan samanlaiset. Just tuolla ylhäällä oli se Kaksplussan nimisarja, niin se oli turhan samanlainen. Eikä tarvii mielestäni olla samalla kirjaimella alkavatkaan.

 

Meillä esikoisen nimi on Vili. Nyt sitten on tullut spekulaatiota, että tuleekohan kakkosesta sitten Vilma. No ei tule. Ensinnäkin Vilma liian yleinen mun makuuni ja toisekseen juurikin liian samanlainen. Meidän vauvan nimeksi tulee Mila. Ovat saman tyyppisiä nimiä keskenään, mutteivät kuitenkaan liian samanlaisia. Onhan noissa varmaan yhtä monta samaa kirjainta, mutta vierastan, että toi alku olis samanlainen. Ja vierastan myös esim. sisarussarjaa Minja, Rinja, Pinja jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos meille tulee poika, nimessä on yhtä monta kirjainta kuin esikoisellakin, alkukirjaimet on erit. (tyyliin Wilko ja Sanne)

Jos taasen tulokas on tyttö, niin sitten esikoisen ja vauvan nimissä on sama viimeinen kirjain ( esim. Hanneke ja Matilde)

 

Käytin esimerkeissä hollantilaisia nimiä kun sellaiset on meidän lapsosille valittu. :)

Minä valitsen sitten toisen nimen meidän suvusta ja mies kolmannen omasta suvustaan, tai jos sopivaa ei löydy, niin sitten etsitään jokin muunnos ko. nimestä ;)

 

Mun mielestä ( ja miehenkin) on kiva jos nimessä on jokin juttu ja että molemmat siitä nimestä pidämme, jos ei rimmaa keskenään niin sitten ei rimmaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now