Sign in to follow this  
Followers 0
Guest miau

Mihin lapset ultran ajaksi?

43 posts in this topic

Olen ymmärtänyt, että esim. nt-ultraan tai rakenneultraan ei yleensä saa ottaa lapsia mukaan. Nyt onkin ongelmana se, että mihin laitan esikoisen tulevan ultran ajaksi, kun mieskin luonnollisesti haluaa tulla ultraan mukaan? Meillä siis lapsi on kotihoidossa, eli ei ole päiväkodissa tms. Kenellekään ei ole vielä raskaudesta kerrottu, enkä haluaisi kertoakaan ennen ultraa...

 

Vinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin Naistenklinikalla, vaikka lapuissa lukee että lapsia ei saisi ottaa mukaan, niin ainakin meillä ovat huolineet mun (ultrattavan lisäksi) sekä miehen että lapsen sinne huoneeseen. (sekä rakenne- että np-ultrassa).

 

Neuvolassa kun mua ollaan jouduttu ultrailemaan, niin tyttö istuu mun rintakehän päällä ja tuijottelee laitteita, ettei tartte lattialta katsella äidin paikkoja ;)

 

Olisko teillä jotain kaveria joka olisi kätevästi vaikka työttömänä :rolleyes: tai sitten sulla on "hammaslääkärikäynti" :rolleyes: Mä ymmärrän, ettei sitä haluaisi valehdelle ultrasta, mutta itse ymmärrän kyllä jos joku mulle moisen valheen sanoisi alkuraskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin, ettei lapset ymmärrä siitä ultraamisesta mitään ja voi häiritä tilannetta. Kyllähän mukaan varmaan voi ottaa, jos on sillä asenteella, että isä kuitenkin ensisijaisesti huolehtii siitä isosta lapsesta. Äidin on vähän pakko maata paikallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tossa on vaan se riski, että jos kätilö ei päästä lapsia ultraushuoneeseen, jolloin isä joutuu jäämään lapsen kanssa käytävään. Itse en uskaltais ottaa riskiä, jos kerran on sanottu, että ei lapsia. Itse kun olin ultrassa, oli viereiseen huoneeseen menossa kokonainen perhe (äiti, isä ja kaksi lasta) ja kävi just niin, että isä ja lapset jäi käytävään, kun lapsia ei saanut viedä tutkimushuoneeseen.

 

Itse pyytäisin jonkun tuttavan lapsenvahdiksi ja valehtelisin, että mulla on hammaslääkäri tai joku muu lääkärikäynti, jonne ei lapsia voi ottaa mukaan ja miehellä just joku tärkeä työjuttu samaan aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies jäi esikoisen kanssa käytävälle Kätilöopistolla (ei kehdattu ruinata kun seinällä selvästi luki että EI LAPSIA TUTKIMUSHUONEESEEN), mutta sitten rakenneultran ajaksi saatiin onneksi tytölle hoitaja. Kyllä harmitti toi np-ultra, mutta eipä sille mitään voi... Vaikka meidän tyttö ois varmasti ollu ihan nätisti siellä isänsä kanssa, kun on rauhallinen luonteeltaan. Oli alkuraskauden ultrassakin mukana yksityisellä ja ihan hyvin meni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni mietityttää enemmänkin se, mihin vanhemmat lapset (tai meillä siis lapsi) synnytyksen ajaksi... ;)

 

Taidan kai olla tässä vähän eri linjoilla valtavirrasta, mutta minusta on vain jännä miten tuo miehen ultraan mukaan tulo tuntuu kaikille olevan niin pakollinen juttu... (Toivottavasti tästä nyt ei kukaan vain loukkaannu, kunhan ihmettelen vain.) Kun eihän mies nyt siellä paljon mitään tehdä voi, ja upeita kuvia ainakin minulle sieltä annettiin mukaan, joista mies näki vauvan yhtä selvästi kuin jos olisi ollut mukana :) Meillä mies siis ei päässyt NT-ultraan, ja rehellisesti sanottuna mielelläni meninkin yksin, olisin ollut kahta hermostuneempi jos mieskin olisi ollut mukana ;) Ainut vain, että sitten itse paikan päällä tuli ehkä vähän 'erilainen' olo, kun melkein kaikilla muilla näkyi joku olevan mukana... Mutta jos sitä ei oteta lukuun, minua ei yhtään haitannut mennä sinne 'yksin'. Nyt rakenneultraan (jossa vauvakin näkyy jo paljon 'selvemmin') mies on sitten tulossa mukaan, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Mulla on takana yksi ultra josta uutiset ei olleetkaan mitään iloisia ja olisin kyllä ollut totaali-hajalla jos mies ei olis ollut siellä mukana. Siksi ainakin mulle miehen mukaantulo on todellakin lähes pakollinen juttu. Eipä se tosiaan sillon mitään jos ultrassa on kaikki hyvin, mikäs niitä kuvia sitten on jälkikäteen näytellessä :)

 

Mutta itse aiheeseen, onko teilläpäin MLL:n lapsenvahtipalvelua toiminnassa? Sieltä pitäisi ainakin saada kohtuuhinnalla kurssin käynyt lapsenkaitsija :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entä sattuko teillä olemaan lähellä leikkipuistoa jossa olisi puistotäti jolle lapsen voisi jättää hoitoon? Meidän lähipuistossa ilmeisesti puistotäti on, mutta en sen tarkemmin tiedä sitten tuosta käytännön puolesta miten se toimii. Kannattaa varmaan kuitenkin kysyä. Tuo MLL:n lastenhoitopalvelu on varmasti myös hyvä vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^

Mulla on takana yksi ultra josta uutiset ei olleetkaan mitään iloisia ja olisin kyllä ollut totaali-hajalla jos mies ei olis ollut siellä mukana. Siksi ainakin mulle miehen mukaantulo on todellakin lähes pakollinen juttu. Eipä se tosiaan sillon mitään jos ultrassa on kaikki hyvin, mikäs niitä kuvia sitten on jälkikäteen näytellessä :)

Tottakai tuotakin olen ajatellut, tai ajattelin silloin, mutta minusta taas tuntuu, että siinä tapauksessa haluaisin ensin sulatella asiaa aivan itsekseni... Meitä ihmisiä kun on niin monenlaisia :) (Tosin meillä on sekin, että mieheni on ulkomaalainen eikä vielä osaa kovinkaan paljon suomea, joten ei ymmärrä ultraajan puheista tuon taivaallista, vaikka tietysti kuvan näkeekin.)

 

Ja anteeksi OT (tavallaan, vaikka liittyyhän tämä miehen mukaantulo aika läheisesti aiheeseen ) :)

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kysyttiin ultraajalta saako esikoinen tulla mukaan ja hän lupasi,sillä edellytyksellä, että jos lapsi aiheuttaa häslinkiä niin sitten isä lapsen kanssa ulos. Ultraus on kuitenkin niin lyhyt aika, että meillä se meni ainakin ihmetellessä. Rakenneultraan hankitaan sitten hoitaja kun voidaan kertoa raskaudesta jo muillekin.

 

Tämä ratkaisu oli meillä hyvä, sillä np-ultrassa tuli ikäviä uutisia. Oli ensiarvoisen tärkeää mulle että mies oli mukana. Ensi kerralla toimitaan taas samalla tavalla. Meillä miehellekin on tärkeää nähdä pienen syke ultrassa, sehän ei tavan kuvissa välity ;o)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon käsittänyt että se on vain toivomus, ettei lapsia mukaan. Mulla on joitakin kertoja ollut esikoinen mukana kun yksinkertaisesti ei ole mahdollista joka ikiseen lääkärikäyntiin saada hoitajaa kun mulla on niitä tosi usein. Pari kertaa on aiheuttanut hiukka häslinkiä ja meteliä siellä mut paras on jos saan sen istuun ja leikkiin rattaissa vöissä tai sit otan kainaloon istumaan ja katsomaan "poppapoppaa".

Mut jos mies lähtee mukaan niin silloin hän voi pidellä lapset poissa laitteistojen kimpusta, se kai se pahin kaaos voi olla miksi lapsia ei sinne toivota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa miettiä sitäkin, että jos ultrassa tulisikin huonoja uutisia, niin onko kiva, että se lapsi on siinä läsnä. Tai haluaako mieluummin sulatella asiaa eka yksin/miehen kanssa. Tietty riippuen lapsen iästä, mut mun isommat on jo niin isoja, että olisivat tajunneet asian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tampereella Terveystalossa oli kuuleman mukaan ainakin miehen ja lasten käsketty jäämään tutkimushuoneen ulkopuolelle. Mulle henk.koht. on joka ultrassa ollut tosi tärkeätä, että mies on mukana kuulemassa ja näkemässä saman kuin minä toisin korvin ja silmin. Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja tosiaan saisi isommat ultran ajaksi hoitoon, varmasti monessa mielessä paras ratkaisu. MLL:n hoitajat mullekin tuli ekana mieleen ja samaten isovanhemmat yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä luki ultrakutsussa, että "isä ja muut perheenjäsenet ovat tervetulleita mukaan ultraäänitutkimuksiin". Lähdettiin siis ultraan koko porukka. Tutkimushuoneen ovella vielä varmistin kätilöltä, että onhan ok ottaa puolitoistavuotias esikoinen mukaan ja hän toivotti lapsen tervetulleeksi.

Lapsi istui isänsä sylissä ja kaikki meni tosi hyvin. Kätilö jututti meidän tyttöä eikä millään tavoin antanut ymmärtää, että hän olisi häiriöksi. Kiva kokemus. Jos lapsi ei olisi saanut tulla mukaan, olisin joutunut menemään yksin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt sikainfluenssan ja kausi-influenssan takia asiasta ollaan ilmeisesti tarkempia lasten suhteen(ainakin Turussa), eli suosittelen hankkimaan hoitajan eikä luottamaan siihen, että koko perheen voimin sisään pääsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esitteessä lukee täällä oikein lihavoituna, ettei lapsia mukaan. Muutenkin todetaan, että toivotaan korkeintaan yhden aikuisen mukanaoloa. Toisaalta ymmärrettävää, toisaalta hassua. Muistan, että itse pääsin aikanaan alle 10-vuotiaana mukaan ultraan katsomaan tulevaa pikkusisarusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun olin ultrassa, mua ennen oli nainen tytön (3-4v) kanssa. Välillä tää nainen joutui käymään jossain ja tyttö jäi huoneeseen lääkärin ja hoitajan kanssa. Mistään en mitään tiedä mutta kai nää asiat on neuvoteltavissa ja varmaan myös paikkakuntakohtaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pähkäilin tätä asiaa pitkään, ja oltaisiin voitu ehkä tehdä niinkin, että mies odottaa pojan kanssa odotushuoneessa sen aikaa. Onnistuin kuitenkin saamaan mummon lapsenvahdiksi (ilman että etukäteen olin kertonut, mihin olen menossa :rolleyes:), joten ei tarvinnut. Harkitsin myös MLL:n palvelua, ei sekään olisi tullut monta kymppiä maksamaan (eli "vain" tuplaisi ultran kustannukset).

 

Oli erittäin hyvä, että mies pääsi näkemään ultran. Vaikka se ei olekaan viihteeksi tarkoitettua, niin eiväthän nuo läheskään kaikki tajua koko raskautta todeksi ennen kuin itse näkevät.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on anoppi tullu meille yöks molempiin ultriin (toinen on vasta ylihuomenna, mutta anoppu tulee meille huomenna). Näin mies on päässyt mukaan. Se on mulle todella tärkeätä, sillä hermoilen aika paljon. Meillä luki kirjeessä jopa kahteen otteeseen, ettei lapsia saa ottaa tutkimushuoneeseen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä painotettiin, että lapsia ei saa ottaa mukaan ultraukseen. Meillä tosin ei ollut lapsia entuudestaan, kun typy on meidän esikoinen. Sitten kun uudestaan tulen raskaaksi niin aion kyllä jättää tytön jommalle kummalle mummille hoitoon. Se olis ihan hirveätä, jos ultrassa tuliskin huonoja uutisia ja tyttö olis läsnä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli muksu päiväkodissa, mutta jos olisi ollut kotihoidossa, niin kyllä miekin olisin jonkun paikan/hoitajan keksinyt. Mukaan en olisi ottanut ainakaan mielelläni juuri sen takia, jos niitä huonoja uutisia olisi tullut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vien esikoisen paikalliseen MLL:n lapsiparkkiin tai sitten mies huolehtii hänestä. Mutta mäkin kaikkein mieluiten otan miehen mukaan ultraan, koska meilläkin on kokemuksia huonoista uutisista ultrassa ja mulle on tärkeää, että ollaan kumpikin jakamassa ne uutiset. Oli sitten hyviä tai huonoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti on ollut papan kanssa ultrien ajan.

 

Mä ymmärrän, ettei ultraan saa viedä lapsia, koska

a) toiset vanhemmat ovat oikeasti sokeita lastensa käytökselle. Ne pennut juoksee ja riehuu siellä huoneessa häiriten kaikkia ja pahimmillaan jopa härkkivät niitä laitteita. Mutta pitäähän Mortti-Maijan saada olla mukana kun katsotaan sisarruksia ja lapsiahan ne vasta on.

Mitenkäs määrä sitten? Yhden saa ottaa, muttei molempia? Neljää?

"Hyväkäytöksisen lapsen saa ottaa mukaan?" Kaikkihan ne osaavat käyttäytyä. "Tutkimushuoneesta on poistuttava, mikäli lapsi häiritsee" Ei se häirinnyt, kätilö/lääkäri vaan ei tykännyt Mortti-Maijasta.

 

B) Kyseessä on oikeasti tutkimus, jossa voi olla jotain pielessäkin, ei vaan pienelokuva. Lapsi kyllä vaistoaa painostavaksi muuttuvan ilmapiirin. Eikä varsinkaan tässä kohtaa ole kiva, jos mukana on edellämaininut kaltaisia lapsia.

 

Koska ei voida ruveta erittelemään kuka saa ja kuka ei tuoda lapsensa viihde-elokuvaan ja tutustumaan vauvaan on parempi, ettei kukaan saa.

Mä en myöskään ihan ymmärrä, miksi tätäkin kieltoa pitää lähteä kiertämään ja mupisemaan vastaan? Viedään vaan, niin ei ne meitä ovelta käännytä, ajatus on musta aika itsekäs "Nämäkään säännöt eivät oikeastaan koske meidän perhettä"-ajatus.

 

Edellisellä kerralla synnärillä oli aika hilkulla, etten toivonut ääneen myös synnärille sisarruskieltoa.

Väsyneenä ja hormoonien vallassa ei kauheasti myötätuntoa heru lapsille, jotka kirkuvat ja juoksevat leikkimässä käytävillä ja kurkkimassa huoneisiin. Eikä ikävä kyllä niillekään lapsille jotka saivat uhmakohtauksen nähdessään äidin toisen vauvan kanssa ja huusivat raivoa, mustasukkaisuutta, erokaipuuta tai mitä tahansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus olisi saada poika hoitoon siksi aikaa sedälleen, mutta jos sinne ei pääse siksi aikaa niin menen yksin ja mies hoitaa poikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt tän kolmosen kanssa ollu joka kerta lapset mukana, ja ovat odottaneet siinä odotustilassa. Eväät oon pakannu mukaan ja lukemista, onneks ovat niin vieraskoreita et istuivat vaan hiljaa ja söivät eväät ja lukivat kirjojaan grin.gif

Myöhemmin mulle selvisi, että ainakin meillä täällä Orimattilassa on mahdollista viedä lapsi päiväkotiin max. 3 pvä/kk vaikka hoitopaikkaa ei olisikaan. Veloittavat muistaakseni 12 euroa/eka lapsi, 6 euroa/seuraavat. Kannattaa selvittää oman kunnan/kaupungin systeemeistä. Olisin itse vienyt, jos olisin tiennyt. Miehestä ei tässä ollut hyötyä, kun ei voinut töistä olla pois, ja - tämä on jo kolmas, alkaa olla jo tuttua huttua. Muutenkin tykkää enemmän olla tekemisissä vauvan kanssa sitten vasta kun on mahanahan ulkopuolella, et meillä ei mahaa silitellä ja suukotella ja puhutella grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0