Louisa

Raskaana oleville: Sikainfluenssarokotekysely

   319 members have voted

  1. 1. Otatko sikainfluenssarokotteen?

    • Kyllä
      150
    • Ei
      57
    • Harkitsen vielä
      112

Please sign in or register to vote in this poll.

177 posts in this topic

SARS:ia tai lintuinfluenssaa ei Suomessa sen suuremmassa kaavassa nähtykään, mutta sikainfluenssa on jo läsnä, se ei pysähtynyt rajalle. Muistakaa, että rokotetta ei todennäköisesti ole saatavana aina kun vaan mieli tekee, koska yhdestä erästä saadaan kymmenelle rokote ja liuos on käytettävä 24 h sisällä. Näin ollen jos vaan joku päivä päättääkin sen ottaa ja marssii rokotuspisteeseen, ei välttämättä mitään ole tarjolla. Rokotteen idea perustuu aina ennalta valmistautumiseen (kropan ennakkoon valmistamiseen taudin aiheuttajan kanssa) ja siten kannattaisi hankkia rokote ennakkoon kun sitä tarjotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen päättänyt ottaa rokotteen, kun täällä tautia on jo ihan hemmetisti, ja aikuiset perusterveetkin on tosi kipeitä. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon ollut todella kahden vaiheilla asian suhteen, mutta alan kallistua sille kannalle, että otan rokotteen. Sairastan nyt ihan normaalia kuumeetonta flunssaa ja tämäkin on paljon pahempi kuin normaalitilassa, joten en käsitä miten kamalaa olisikaan sairastua pahaan influenssaan raskaana ollessa :huh:. Normaalin influenssarokotteen olen jo ilmoittanut ottavani, sehän on käsittääkseni joissain maissa rokote, joka kuuluu aina raskaana oleville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kanssa pikkuhiljaa kallistumassa siihen vaihtoehtoon että otan rokotteen.

Olen sitä hyvin paljon empinyt ja miettinyt ja tuskaillutkin, mutta tilastot alkaa puhua sen puolesta että tyhmempää ois jättää ottamatta.

Tosiaan perusterveetkin sairastuneet on tosihurjan kipeitä ja kun nyt on itsellä jo kolmatta viikkoa tavallinen räkätauti menossa niin sitä vaan miettii miten helvetin kipeäksi sitä sit voiskaan tulla ja tuskin sekään on vauvalle kovin hyvä asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin harkitsevani, tuskin kuitenkaan otan jos ehtivät tarjota. Laskettuun aikaan on vajaa 2 viikkoa, joten tiukille menee. En todellakaan luota näin nopeasti kehitettyyn rokotteeseen, kun paremmallakin ajalla luodut rokotteet mättävät ajoittain isosti. Jos Tamiflulla saa oireet sikainfluenssassakin kuriin, luotan mielummin siihen. Sillä olen kausi-influenssastakin kertaalleenkin vähän normaalia helpommalla selvinnyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni sanottiin neuvolassa, että vaikka nyt kieltäytyisin rokotteesta niin saan sen kuitenkin myöhemmin halutessani. "Ketään ei jätetä ilman" sanoi terkkani. Mutta tämäkin voi olla paikkakohtaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ihan pihalla tämän asian kanssa... Olen tuskissani yrittänyt lukea kaikkea mahdollista tietoa + keskusteluja ja mielipiteitä asioista. Vastasin siis, että harkitsen vielä. Miehellenikin pähkäilin, että mitä tehdä, mutta hän sanoi vain, että otat jos ei oo haitaksi vauvalle. Niimpä. Sehän siinä juuri onkin. Huoh. :angry:

 

17+4

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä otan rokotteen, mutta päätös ei ollut helppo. Aloitan työt parin kuukauden päästä, ja tästä syystä kuulun kahteen riskiryhmään, joten se ratkaisi päätöksen myönteiseksi. Yleensä en normi-influenssarokotuksia tms. ottaisi, ja peruin pojaltakin sen tavallisen influenssarokotuksen. Mutta jotenkin nyt haluaa pelata varmemman päälle, vaikka eihän se mitään varmaa ole rokottamallakaan.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaargghh! Mä mielelläni eläisin täysin uutistyhjiössä (liittyen sikainfluenssaan ja rokotteeseen) ennen rokotteen ottamista. Olin jo päätökseni tehnyt (otan rokotteen), mutta nyt media tulvii ristiriitaisia uutisia. Tai ei välttämättä niin ristiriitaisia, mutta ristiriitaisia fiiliksiä lisääviä. Esim. eilisessä Hesarissa kirjoitettiin sikainfluenssaterveysaseman sulkemisesta (tai sulkemisen suunnitelmista) ja aamulla taas radiossa kerrottiin USA:ssa tautiin kuolevista pikkulapsista. Ja siitä, että tauti tulee joko tosi lievänä tai todella pahana. Välimuotoja ei oikeastaan ole. Eniten tietysti hirvittää rokotteeseen liittyvät sivuvaikutukset. Vauvaan kohdistuvat sivuvaikutukset ovat jo jäämässä mietteissä taka-alalle (vaikkakin pelottavat toki) kun lueskelee muista rokotteen ottajiin liittyvistä kauheista sivuvaikutuksista. Nyt sitten kaiken tämän päälle mies oli vahvasti sitä mieltä, että mun ei pitäisi ottaa rokotetta. Ja mä olen jo päätökseni tehnyt ja toivoisin miehen olevan mun kanssa samaa mieltä. Työskentelen sairaalassa, joten kuulun mm. murmelin kanssa kahteen riskiryhmään. Ja yritän kaikista uutisista huolimatta luottaa suomen terveysviranomaisiin, jotka suosittelevat rokotetta raskaana oleville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä voi sitten poistaa, jos ei ole oikea ketju. Ja itse en välttämättä oikein luota tähän lähteeseenkään, mutta mies kaivoi aika hurjia uutisia rokotteesta.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/....asp?id=1742581

http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/200...451625_si.shtml

 

Itse alan kallistua enemmän sen kannalle, etten rokotetta ota. Varsinkin kun uutiset tuntuu olevan niin ristiriitaisia, enkä vieläkään tunne edes kenenkään tutun tuttua, jolla tauti olisi. Ei näytä ennusteiden mukaiset pandemiat ehtiä ihan syksylle?

 

Hankalia juttuja nämä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pari kommenttia noihin uutisiin.

 

Ensinnäkin harvinaisen Guillain-Barrén oireyhtymän saadaan yleensä virus- tai bakteeri-infektion jälkitautina, ja suurin osa siitä toipuu täysin, vaikka aikaahan se vie.

 

Toisekseen, eihän juuri mitään lääkkeitä tai rokotteita testata raskaana olevilla, vaan heidät tarkoituksella rajataan koehenkilöiden ulkopuolelle. Raskaana oleville suositellaan lääkkeitäkin, kuten parasetamolia ja tiettyjä antihistamiineja, vain sen perusteella, millaisia kokemuksia niiden käytöstä on vuosien tai vuosikymmenten aikana kertynyt. Tuosta kohutusta adjuvantista kerrotaan THL:n sivuilla tarkka koostumuskin:

 

Adjuvantti AS03

 

Adjuvantti AS03 on ns. öljy-vesi -pohjainen tehosteaine. Se koostuu skvaleenista, DL-alfa-tokoferolista ja Polysorbaatti 80:sta.

 

* Skvaleeni liittyy steroidi-kolesterolisynteesiin ja on solukalvojen luonnollinen komponentti. Sitä on useissa ravintoaineissa esimerkiksi kasvien siemenissä ja oliiviöljyissä.

 

* DL-alfa-tokoferoli on synteettinen E-vitamiini.

 

* Polysorbaatti 80 (E433) on jauhonparanne, jota käytetään mm. elintarvikkeissa.

 

Eli se sisältää mm. oliiviöljyn sisältämää skvaleenia, vitamiinivalmisteissakin käytettyä synteettistä E-vitamiinia ja mm. valmiskakuissa ja -leivoksissa emulgointiaineena käytettyä E433:a. Jättävätkö rokotetteen adjuvantin takia väliin jättävät syömättä myös kaiken ruoan, joka sisältää em. ainesosia?

 

Jotkut myös pelottelevat rokotteen säilöntäaineena käytetyllä tiomersaalilla, mutta yhden rokoteannoksen sisältämä elohopeamäärä on niin pieni, että saman verran sitä saa vaikkapa syömällä parilla aterialla Itämeren silakkaa tai suuria petokaloja.

 

Itse aion ottaa rokotteen, jos ja kun ehdin sen saada ennen lapsen syntymää. Sairastin keväällä alkuraskaudessa tavallisen nuhakuumeen ja olin monta päivää aivan hajalla, vaikkei lämpöni edes noussut kuin 37:n tuntumaan, sillä parasetamolista ei ollut lievittämään tulehduksesta johtuneita särkyjä, ja yskiminen tuntui todella pahalta koko keskivartalossa. Nyt kun olen viimeisilläni raskaana (36+0), on hengittäminen jo tilanpuutteen vuoksi sen verran raskaampaa, etten edes uskalla ajatella, millaista olisi yskiskellä influenssassa saati sitten keuhkokuumeessa influenssan jälkitautina. Edellisen kerran olen sairastanut influenssan 1990-luvulla, eikä se silloin elämänsä kunnossa olleelle teinillekään mitään herkkua ollut.

 

Äänestää en voinut, sillä en vieläkään ole saanut aikaiseksi rekisteröityä tänne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässäkin tapauksessa ehkä syytä harkita, millainen uutis/fakta-arvo on Iltalehden ja Iltasanomien tuottamilla tiedoilla. Ne kun eivät ole mitään terveydenhuollon ammattilaisia, vaan elävät pelottavista mielikuvista ja "hyvistä jutuista". Älkää siis perustako päätöstänne mihinkään median aikaansaamaan mielikuvaan, vaan vaikka mielummin Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen tarjoamiin tietoihin. Pelkään sitä, että joku meistä tekee päätöksensä näiden myyvien juttujen perusteella ja sitten itketään jälkikäteen kun jouduttiin sairaalahoitoon tai aikaisemmat lapset jää ilman äitiä. THL ei ihan suotta tarjoa tätä raskaanaoleville ensimmäisten joukossa. Mutta jos ei halua ammattilaisia uskoa, niin mikäs siinä. Eihän sitä kannata sitten käydä ultrassa tai neuvolassakaan kun ei niillä ammattilaisten mielipiteillä mitään tehdä... kuka sitä kätilölläkään mitään tekee tai anestesiologilla synnytyksessä...

Edited by Annie77

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eihän kausi-influenssarokotekaan ole koskaan ehkäissyt sairastumista kuin korkeintaan 70-prosenttisesti, ja silloinkin kyse on käsittääkseni ollut hyvästä tuurista, eli virus ei ole pahemmin epidemian aikana päässyt muuntumaan. Yleensä kausi-influenssarokotteen teho on suunnilleen 50 prosenttia, mikä on väestötasolla jo erittäin hyvä, sillä se ehkäisee tehokkaasti influenssan leviämistä, kunhan vain tarpeeksi suuri osuus väestöstä on rokotettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ja täytyy nyt tosiaankin toivoa, että tuon rokotteen ehtii saada ennen epidemian huippua ja lapsen syntymää, jos tosiaankin on vaarana saada tartunta jopa rokotteesta kieltäytyneiltä kätilöiltä! :o Raskaana olevien lisäksi kun myös lapsivuodeaikaisilla äideillä on kohonnut riski saada influenssan vakavia jälkitauteja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annie77: Mua ärsyttääkin eniten kun ei oikein tiedä, että mikä tiedoista on faktaa ja mikä fiktiota. Musta tuntuu, että haitoista liikkuu eniten huhuja, hyödyistä ei huhuja ole ollenkaan. Mutta päätöksen olen jo tehnyt ja otan rokotteen. Luotan nimenomaan THL:n asiantuntijoihin. Tietysti mietityttää mahdolliset sivuvaikutukset (erityisesti sikiöön), mutta todennäköisesti ilman rokotusta pelkäisin saavani itse taudin ja taudin seuraukset voisivat olla vieläkin pahemmat. En usko, että tautia voi kamalasti vältellä. Tietysti massatapahtumat voi jättää väliin, mutta varmasti samalla todennäköisyydellä tauti tarttuu kaupan ostoskärryistä, ovenkahvoista tai bussissa matkustaessa.

 

Mä saan rokotteen ilmeisesti ensimmäisten joukossa kun työskentelen sairaalassa. Tarkkaa rokotusajankohtaa en vielä tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin aluksi harkitsevani, mutta nyt olen päättänyt rokotteen ottaa. Rokotetta enemmän pelkään kuitenkin itse tautia. Minulla on kerran ollut paha ylähengitystieinfektio ja oloni oli kammottava ja lähestulkoon oksensin limaa. Mietin vain miltä tuo sama (pahempana ja korkella kuumeella) tuntuisi kun on raskaana.

 

Eniten puhetta on ollut siitä, mitä rokote aiheuttaa, mutta tuskin mikään influenssakaan tekee hyvää sikiölle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tässäkin tapauksessa ehkä syytä harkita, millainen uutis/fakta-arvo on Iltalehden ja Iltasanomien tuottamilla tiedoilla. Ne kun eivät ole mitään terveydenhuollon ammattilaisia, vaan elävät pelottavista mielikuvista ja "hyvistä jutuista". Älkää siis perustako päätöstänne mihinkään median aikaansaamaan mielikuvaan, vaan vaikka mielummin Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen tarjoamiin tietoihin.

 

Tänään onkin tullut radiosta koko päivä sama uutinen " Euroopan terveysjärjestö (?) ei suosittele rokotusta raskaana oleville, koska sitä ei ole testattu raskaana olevilla". Eli kannattaako luottaa suomalaisiin asiantuntijoihin, vaiko eurooppalaiseen asiantuntijaorganisaatioon? En halua ärsyttää enkä suututtaa ketään, mutta mieleeni putkahtaa koko ajan sana "talidomidi".... Sitä ei varmasti voi tähän asiaan verrata, mutta sitäkinhän aikoinaan on mm isoäidilleni tarjottu raskaana ollessa turvallisena uutena lääkkeenä... Pistää vaan miettimään, että ketä tässä uskoisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin muutamaa nettikeskustelua ja iski kyllä taas aikamoinen ahdistus asiasta. Kunpa jku vain sanoisi, että näin ja näin pitää toimia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tänään onkin tullut radiosta koko päivä sama uutinen " Euroopan terveysjärjestö (?) ei suosittele rokotusta raskaana oleville, koska sitä ei ole testattu raskaana olevilla". Eli kannattaako luottaa suomalaisiin asiantuntijoihin, vaiko eurooppalaiseen asiantuntijaorganisaatioon? En halua ärsyttää enkä suututtaa ketään, mutta mieleeni putkahtaa koko ajan sana "talidomidi".... Sitä ei varmasti voi tähän asiaan verrata, mutta sitäkinhän aikoinaan on mm isoäidilleni tarjottu raskaana ollessa turvallisena uutena lääkkeenä... Pistää vaan miettimään, että ketä tässä uskoisi.

 

Ei mitään rokotteita tai lääkkeitä ole erityisemmin testattu raskaana olevilla, mutta silti monessa maassa kausi-influenssarokotustakin suositellaan raskaana oleville. Paitsi että äiti voi saada influenssasta erittäin vakavia jälkitauteja ja joutua tehohoitoon, sillä voi olla haittavaikutuksia myös sikiöön: esimerkiksi raskauden ensimmäisellä puoliskolla sairastettu influenssa lisää lapsen skitsofreniariskiä.

 

Tässä vielä lainaus Pandemrixin valmisteyhteenvedosta:

 

Tällä hetkellä ei ole tietoja Pandemrixin käytöstä raskauden aikana. Raskaana olevia naisia on

rokotettu erilaisilla ei-adjuvanttia sisältävillä, inaktivoiduilla kausirokotteilla ja tulokset eivät viittaa

epämuodostumiin eikä sikiöön tai vastasyntyneeseen kohdistuvaan toksisuuteen.

 

Eläintutkimukset eivät viittaa lisääntymiseen kohdistuvaan toksisuuteen Pandemrixilla (ks kohta 5.3).

 

Pandemrixin käyttöä voidaan harkita raskauden aikana, jos tämä katsotaan välttämättömäksi. Viralliset

suositukset on otettava huomioon.

 

Pandemrixia voidaan antaa imettäville äideille.

 

Ja siinä adjuvantissa on siis ainesosia, joita saa myös ruokaöljystä, valmisruoista ja vitamiinivalmisteista.

 

Vertailun vuoksi kannattaa kurkata vaikkapa Ataraxin valmisteyhteenvetoa, kyseistä antihistamiiniahan määrätään ihan yleisesti raskaushepatoosista aiheutuvaan kutinaan.

 

Päätän jankkaukseni tähän, sillä hysteria tämän aiheen ympärillä on kohta samaa luokkaa kuin tuolla sallittujen ja kiellettyjen ruoka-aineiden ketjussa... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vertailun vuoksi kannattaa kurkata vaikkapa Ataraxin valmisteyhteenvetoa, kyseistä antihistamiiniahan määrätään ihan yleisesti raskaushepatoosista aiheutuvaan kutinaan.

 

Määrätäänko todella? Tuolla ainakin luki että: "Ataraxia ei saa käyttää raskauden aikana. Ataraxia ei saa käyttää imetyksen aikana. Imetys on lopetettava, jos Atarax-hoito on tarpeen."

Edited by siristiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now