Louisa

Raskaana oleville: Sikainfluenssarokotekysely

   319 members have voted

  1. 1. Otatko sikainfluenssarokotteen?

    • Kyllä
      150
    • Ei
      57
    • Harkitsen vielä
      112

Please sign in or register to vote in this poll.

177 posts in this topic

^ Kyllä, muistaakseni tämänkin palstan hepatoosiketjussa muutamat kertovat syöneensä Ataraxia. Minullekin sitä neuvolasta tarjottiin, kun sain aivan muusta syystä kämmeniini ja jalkateriini näppylöitä, joiden kutinan vuoksi en pystynyt nukkumaan. Etikkavesiliotuksella, miedolla kortisonivoiteella ja puuvillahanskoilla sinnittelin viikon verran, joten jäivät Ataraxit syömättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyin sikainfluenssarokotteesta nyt neuvolasta ja ehdottomasti sitä suositeltiin. Ja aion tosiaan rokotteen ottaa. Tänään muuten 45min ohjelmassa tulee näköjään aiheesta jotain juttua, koskien nimenomaan odottavia äitejä siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missähän vaiheessa näitä rokotuksia aletaan jakamaan? Kuinka mulla olisi sellainen muistikuva, että raskaana oleviin kuuluisi vielä kuukausi synnytyksen jälkeen? Jos näin on, niin synnytyksen jälkeen mielelläni ko. rokotteen ottaisin, mutta en ennen sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion ottaa rokotteen. Asun pohjoisessa ja Rovaniemen tämänhetkinen tilanne on vain vahvistanut päätöstäni. Paljon olen kyllä asiaa pohdiskellut, mutta en kuitenkaan ole hetkeäkään vakavasti harkinnut rokotteesta kieltäytymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päätin olla ottamatta rokotetta -- vaikka terkka kertoi kuulleensa että juuri joku viikolla 26 synnyttänyt nainen joutui olemaan kaksi päivää eristyksessä vastasyntyneestä vauvastaan, koska oli flunssassa.

 

Riskini saada tauti on aika pieni, koska etupäässä himmailen vain himassa ja laskettuun aikaan on enää 8 viikkoa -- enkä muutenkaan ole ollut moneen vuoteen kunnolla sairaana, influenssassa en kai ole ollut koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion myös ottaa. Asia ei ole ollut ollenkaan itsestäänselvyys, mutta nyt olen asiaa tutkinut ja lukenut monelta kantilta ja saanut lääkäri-tutuiltani positiivisia kommentteja aiheesta, joten päädyn kyllä sen ottamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin kyllä. Tällähetkellä, kun viikkoja on kasassa vasta 17 ja risat, on mun henki tärkeämpi kuin sikiön. Sikiö ei pärjäisi kuitenkaan ilman minua. Jos raskaus olisi lopuillaan, olisi tilanne eri, koska silloin vauva pärjäisi ilman minuakin. Vaatisin varmaan käynnistystä ja ottaisin rokotteen synnytyksen jälkeen, tai jotain...

 

Toisaalta, jos rokote jotain vakavia vammoja tms aiheuttaa, en sitä ikinä itselleni anteeksi anna ( enkä THL:lle...). Päätös on kuitenkin loppukädessä raskaanaolevan naisen, oli sitten puoliso tukena tai ei. Karmea tilanne, kertakaikkiaan.

 

Meidän kunnassa alle 35 viikolla raskaana olevat rokotetaan vasta toisessa ryhmässä ja aikataulut riippuu siitä, miten rokote-eriä saapuu. On siis periaatteessa vielä aikaa muuttaa mielensä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin sikainfluenssarokotteen eilen. Olen ammatiltani hammaslääkäri ja raskaus alkuvaiheessa. Pitkään sitä pohdin otanko rokotteen vai en, mutta päätin että otan rokotteen, koska aika hirveää varmaan olisi sairastaa tuo tauti raskaana ollessa. Lisäksi töiden vuoksi olen tosi alttiina taudille, koska monet potilaat saattaa levittää tautia sen itämisvaiheessa ym. Kyllä tietysti vähän pelottaa seuraako tästä rokotteesta jotain ikävää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin ei, koska en enää raskauden aikana ota. Katsotaan sen jälkeen sitten. Pitää saada meikäläinen vakuuttuneemmaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin että harkitsen, mutta olen kyllä kovasti kallistumassa rokotteen ottamisen kannalle. Työskentelen opettajana ja käytän julkisia kulkuneuvoja liki päivittäin, joten tartuntavaara on olemassa.

 

Lisäksi luotan mielummin thl:ään kuin iltapäivälehtiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minua taas alkoi kiinnostaa, että millaisiahan hihhuleita tuota sivustoa on ylipäätään pitämässä, kun luin noita muita juttuja myös. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo....Ainakaan eivät ole asiantuntijoita. Lainaus sivuilta:

 

Alkuvaiheessa mukana olleista yksi toimi hoitoalalla, toinen on luonnontieteiden tohtori. Lääkärin koulutusta tai muuten lääketieteellistä tutkintoa ei ole kenelläkään hallituksessa.

 

Itse toivoisin että media ei uutisoisi ko. yhdistyksen huolenaiheita niin suurin otsikoin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vastannut kyselyyn, mutta piti tuosta rokotusinfosta sanoa, että mä oon käsittänyt niiden olevan KAIKKIA rokotteita vastaan. Saatan toki olla väärässä, mutta Jaimeen tavoin ärsyttää median uutisointi yhdistyksestä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa varmaan uskoa kiihkomielisten rokotusvastaisten maallikoiden sijasta alan ammattilaisia. Netissä kuka tahansa voi kirjoitella mitä vaan, mutta vastuu on tosiaan lukijan. Tiedotusvälineillä toki on vastuunsa myös siitä, että asiallinen tieto saisi enemmän tilaa lehtien palstoilla kuin hörhöily.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rokoteasia pohdituttaa nyt tosi paljon. Onko täällä muita odottajia joilla on raskauden lisäksi riskitekijänä myös joku perussairaus? Kiinnostaisi tietää teidän ajatuksianne rokotteesta.

 

Omalla kohdalla rokotteen ottaminen epäilyttää enemmän just tuon sairauteni vuoksi. Löytämieni tietojen mukaan (Pandemrix-)rokotteen sivuvaikutuksiin kuolleilla on ollut alla perussairaus (keuho-/sydänsairaus. Suurin osa kuolleista myös iäkkäitä. Nämä tapaukset Ruotsissa jossa ilmeisesti sama rokote kuin meillä?). Tiedän toki että perussairauden omaavat ovat myös kiireisellä sijalla kun rokotuksia annetaan ja lääkärit & asiantuntijat suosittelevat vahvasti, mutta eläinkokeissa tuskin on testieläimillä ollut esim. astmaa eikä eläimillä tehdyillä testeillä muutenkaan koskaan päästä luotettaviin tuloksiin. Ihmisillä tehdyissä testirokotuksissa lienee ollut mukana (ainoastaan) perusterveitä ihmisiä? Häiritseviä/vakavia sivuvaikutuksia on todettu suurella osalla perusterveistä rokotetuistakin.

Edited by Liljaana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaisi tietää kuinka monen puoliso on ottamassa sikainfluenssarokotteen? Mies mielellään ottaisi, suojaisihan se minua ja vauvaakin toivottavasti. Itse en tällä hetkellä ole rokotusta ottamassa. Onko kukaan ajatellut maskin käyttöä esim. kaupassa asioidessa?

Edited by Mariyah

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä toivon, että mun puolisoni ottaisi rokotteen, jos minäkin sen raskaana ollessani otan. Ihan vaan syntyvän vauvan vuoksi. Tietystikin täytyy ensin katsoa, mitä tästä epidemiasta oikein tulee, että osoittautuuko koko possunuha turhaksi hysterisoinniksi.

 

Maskin käyttöä en ole edes harkinnut. Mun henkilökohtainen mielipide on se, että menee vähän hätävarjelun liioitteluksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin ei. En pelkää tuota tautia sen kummemmin, kuin tavallista kausi-influenssaakaan.

Mies on samaa mieltä, ettei oteta rokotteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä meillä mieskin ottaisi rokotteen mahdollisimman pian, jos vain sen saisi. Hän kuuluu 25-vuotiaiden tai sitä vanhempien perusterveiden joukkoon, jonka rokotusvuoro tulee ehkä ensi vuoden puolella, jos silloinkaan.

 

Tällä hetkellä pesemme kädet aina kaupungilta tai kaupoista kotiin tullessamme sekä välttelemme turhaa liikkumista ruuhka-aikoina ja yleisötilaisuuksissa. Lisäksi mies on muuttanut työmatkareittiään sen verran, ettei enää kulje rautatieaseman kautta toimistolle. Jos epidemia leviää ennen lapsen syntymää (laskettu aika 3 viikon kuluttua...) Pirkanmaalla, mies todennäköisesti jää kotiin etätöihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ottamassa rokotteen ensi viikolla. Uskon että siihen on syy miksi ollaan riskiryhmien kärkikastissa.

 

Miehen rokotteesta ei olla edes puhuttu mitään kun hänen vuoro olisi sitten ihan viimeisten joukossa. Mutta kyllä mun olettamus on että hän sen ottaisi, suojaahan se sitten osaltaan mua ja vauvaakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nythän on uutisoitu ensimmäinen sikainfluenssan uhri, 25-vuotias nainen jolla vaikea pitkäaikais-sairaus. Kyllä tää tauti on vaan niin per*****ä <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now