Louisa

Raskaana oleville: Sikainfluenssarokotekysely

   319 members have voted

  1. 1. Otatko sikainfluenssarokotteen?

    • Kyllä
      150
    • Ei
      57
    • Harkitsen vielä
      112

Please sign in or register to vote in this poll.

177 posts in this topic

Otin rokotteen maanantaina 2.11, eli melkein kaksi viikkoa sitten. Käsi tuli kipeäksi ja olo oli nuutunut pari päivää, muuten ei mitään normaalista poikeavaa. Päädyin rokotukseen ennenaikaisensynnytysriskin vuoksi ja tietysti siksi, että ajatus synnytyksestä tai lapsivuodeajasta kuumeen kourissa ei houkuttanut.

 

Ja nyt meillä riehuu tuo sikainfluenssa. <_< Mies oli 4pv rajussa kovassa kuumeessa vilunväristyksineen ja päänsärkyineen. Pikku-A sai taudin tietysti myös, 3pvn kuume pysytteli niin korkeana lääkkeistä ja kylmistä suihkusta huolimatta, että ajoi meidät lastenpäivystykseen nyt viime aamuyöstä. Pojalle määrättiin vahvat kuumelääkkeet reseptillä ja Tamiflu-kuuri on jo päällä.

 

Ja kaiken tämän keskellä minä olen pysynyt terveenä. :) Uskon, että näin ei olisi ilman rokotusta - niin tiiviisti olen joutunut sairaita hoitamaan - ja olen onnellinen, että rokotuksen kerkesin saamaan (toivottavasti suoja on jo täydellinen ja säästyn taudilta tämänkin jälkeen). Vierestä seuranneena voin todeta, että jos olisin sairastunut läheskään samalla voluumilla kuin perheen miehet, en tiedä mihin olisin joutunut, on olo jo pelkästään raskauden takia niin tukala. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ota, sillä me sairastimme sen jo ennen kuin rokotteita oli mahdollista ottaa (tai kun tiesin olevani edes raskaana). Meillä tosin minä olin ainoa joka vältyin sairastumiselta, tai sairastin sen siis toisin sanoin oireettomana.

 

Oli muuten jännää ettei meidän pojalle määrätty mitään lääkitystä vaikka korkea kuume kesti 6 päivää. Infektiopolilla kyllä käytiin, mutta kotihoidolla käskettiin jatkamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä muilla; Oletteko "rauhoittuneet" rokotteen ottamisen jälkeen vai vieläkö mietitte teittekö oikein ratkaisun? Tai mietittekö rokotuksen pitkäaikaisvaikutuksia? Itse olen yleensä ihan hyvällä mielellä, välillä vaan tulee tunne olisinko pärjännyt ilman? Ja kyllähän ne pitkäaikaisvaikutuksetkin mietityttävät heikkoina hetkinä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rokotuksen ottamisen suhteen olen ihan hyvillä mielin ja tunnen kyllä tehneeni hyvän ratkaisun niiden tietojen perusteella mitä oli saatavilla. Tietysti joskus tulee mieleen pitkäaikaisvaikutukset etenkin lapseen. Mun mielestä noi epäilykset suuntaan tai toiseen on kuitenkin niin jossittelua. Sitä on ihan turha ruveta arvailemaan miten olisi käynyt jos olisinkin tehnyt toisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kyllä rauhoittunut. Ja pakkohan se on pysyä päätöksensä takana tai tästä ei tule mitään. Ainut mikä nyt sitten "huolettaa" on se, että sainko piikin ajoissa. Meillä on töissä ollut eka possutautinen muksu jo 1,5 viikkoa sitten ja useampi sairastunut viime viikolla. Pe olin töissä viimeksi ja nyt olen saikulla, kun lämmöt on olleet koholla piikin jälkeen. Tod. näk. joku tavisflunssa, mut sekin levättävä hyvin ja seurailen tilannetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse päädyin lääkärini suosituksesta ottamaan rokotteen, vaikka arvelutti kovasti, kun tämä tuntuu jakavan mielipiteitä eikä kunnollista faktatietoa ole saatavilla. Väestöliiton lääkärini vastaus kysymykseen kannattaako ottaa meni suunnilleen näin:

 

"Suosittelen ehdottomasti rokotteen ottamista, raskaana olevat katsotaan kuuluvaksi riskiryhmään. Viruksesta eristetty antigeeni, eli viruksen osat ja adjuvantti apuaineen ei ole katsottu olevan vaarallinen raskaudelle. Sen sijaan influenssan mahdolliset komplikaatiot ja jälkitaudit saattavat olla erittäin hankalia ja vaarallisia. Suosittelen rokotteen ottamista ja saa ottaa missä vaiheessa raskautta tahansa."

 

Tuon viesti, kun kuuntelin vastaajasta niin kipitin saman tien piikille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tultiin tulokseen, että rokotetta en ota. Hieman olin itse miettinyt sen ottamista, mutta miehen mielestä ehdoton ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

otin rokotteen silloin kun niitä raskaana oleville pisteltiin. kyllähän se mietitytti, että ottaako vai ei. otin kuitenkin, täytyy luottaa alan asiantuntijoihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piikki otettu. Toki huolettaa, että onko sillä vaikutuksia pikkuisen kehittymiseen, mutta eiköhän kaikki mene hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harkitsen vielä. Täällä Saksassa tarjolla olevaa rokotetta (ilmeisesti kyllä sama kuin Suomessa) eivät lääkärit tunnu kovin mielellään raskautetuille pistävän... muutenkin mielipiteitä on joka suuntaan, ammattiväenkin piirissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehdin jo potea nasuflunssani samalla kun sain tietää olevani raskaana. Onneksi tauti alkaa olla takana, vaikka ei mun kohdalla ollut normaalia kausi-influenssaa pahempi. Mulla ei ole mitään perussairautta, minkä takia ottaa sikainfluenssarokote joten olin ottamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin rokotteen. Käsi oli tosi kipeä, mutta uskon sen olleen paras vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikäryhmäni rokotukset alkavat ensi viikolla. Vähän ensin mietin, ottaako rokote, koska raskauteni on vasta iiihan alussa (4+6). Soitin päätöstä helpottaakseni teratologiseen tietopalveluun, josta sanottiin, että kyllä ehdottomasti kannattaa ottaa rokote, koska se on täysin turvallinen myös raskausaikana. Varmasti kuitenkin itse sairaus saisi helposti aikaan pahempaa jälkeä kuin rokote, joten enää en mieti, ottaako vai ei. Aion myös soittaa tietopalveluun pari päivää rokotuksen jälkeen, kuten pyydettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin rokotteen 7. rv lyhyen harkinnan jälkeen. Ei tullut muita oireita kun pistokohdan kipeytyminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin rokotteen, kun pohjalla on vielä astmaa. Nyt jälkeenpäin mietin, hysterian laantumisen jälkeen, että olikohan edes tarpeellista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now