mantzikkainen

Kuvia kastemekoista ja nimiäisasuista

65 posts in this topic

kokeillaan antaako liittää.... Eli tässä mun kastepukuni (siis minulle tehty, joka kiertänyt sen jälkeen muutamalla muulla ja nyt omille lapsilleni sitä säästän...

 

kastepuku-3_450x600-1.jpg

 

kastepuku-5_600x450-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihana tuollainen perinnemekko.

 

Toivon että tästäkin tulis samanlainen.

Eli mun hääpukuni helma sai uuden elämän saman ompelijan käsissä. Ompelija on mun kummisetäni avovaimo eli mun "haltijakummitäti". :wub:

Ihanana yksityiskohtana (jotka ei valitettavasti tässä nyt näy) että hihansuissa, helmassa ja päänsuussa on ompelijan itsensä nypläämä pitsi.

 

P1010420.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi kaunis puku^

 

niin tosta mun puvustani vielä sen verran, että tuo sininen rusetti on ollut siinä vasta veljenpoikieni ajan eli 13-vuotta ja ei siis kuulu pukuun... mutta katsotaan nyt jos vaikka poika tulee niin ompahan valmiina...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tän parempaa ei löytynyt (tuossa siis siniset piiiiiiiiiiitkäääät nauhat edessä). Kummitätini tekemä kastemekko, väsäsi tän 16- vuotiaana koulussa. On käytetty hänen kahdella omalla pojallaan ja nyt sitten meidän jäppisellä :)

 

gallery_38_1_62400.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä meidän sukumme kastemekko joka on ensi vuonna 100vuotta vanha. Se on tehty isoäitini isän äidin vanhasta hääpuvusta ja siinä on kastettu jokainen sukuni lapsi.

 

 

n795518959_404752_7924.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiisu, teillä on uskomattoman vanha puku :o onko säilynyt hyvänä vai onko kulumisen jälkiä nähtävillä? ihanaa historian havinaa...

 

Lisää kuvia kastemekoista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_1668.jpg

 

 

Tässä meidän kastemekko, joka on aikoinaan minulle hankittu, siis ensi vuonna ikää 40 vuotta. Ollut kaikilla minun lapsillani, ei muuten suvussa kiertänyt. Toivottavasti joku lapsistani tai kaikki kolme, ottavat sen myös omille lapsilleen. Nauhan väri on vaihdellut ;)

 

Aikas pieni kuva, koitan hakea isomman...

 

 

IMG_1669.jpg

 

 

Tässä taitaa näkyä pitsi paremmin, mutta ei koko pituus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiisu, teillä on uskomattoman vanha puku :o onko säilynyt hyvänä vai onko kulumisen jälkiä nähtävillä? ihanaa historian havinaa...

 

Lisää kuvia kastemekoista :)

 

Kyllähän siinä jotain tahraa etumuksessa on. Ja pikkasen on päässyt ajan saatossa kellastumaan, mutta muuten on oikein hyvässä kunnossa ja toivottavasti kestää vielä monia vuosia eteenpäin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mutta toisaalta pitäähän noin vanhassa puvussa jo näkyäkin elämisen merkkejä... Uskomatonta kuinka se on säilynyt niin pitkään, sata vuotta on kuitenkin todella pitkä aika.

 

heissun puku oli myös todella kaunis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tässä meidän sukumme kastemekko joka on ensi vuonna 100vuotta vanha. Se on tehty isoäitini isän äidin vanhasta hääpuvusta ja siinä on kastettu jokainen sukuni lapsi.
Ihana historia teidän kastemekolla! s040.gif Olisipa meilläkin joku perinnemekko... ehkä pitää aloittaa sellainen tekemällä omasta hääpuvusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans haaveilin teettäväni hääpuvustani kastemekon, mutta puvuntekijä ei ollut kanssani samoilla linjoilla :mellow: Sitten päätin ostaa ja siinä kävi niin että anoppi ilmoitti, että hän on ostanut puvun miehen isoveljen lapsille, joten hän oletti sen puvun tulevan meille ja jatkoi, että jos haluan oman hän ostaa sitten senkin. Eli siis päädyimme tyttömme serkkujen kastepukuun, joka on sitten miehen puolen suvun lapsenlapsille ostettu puku. Menipäs sekavaksi mun sepustus :D

Kiisu:n puku on aivan mielettömän ihana!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ihana historia teidän kastemekolla! s040.gif Olisipa meilläkin joku perinnemekko... ehkä pitää aloittaa sellainen tekemällä omasta hääpuvusta?

 

Jostainhan se on aloitettava ;)

 

Kiitos kaikille kehuista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivoja mekkoja täällä :) itse en ole vielä meidän pojan kastemekkoa nähnyt kun on vielä tekijällään. Mustakin ois kiva kun ois joku perinnemekko, mutta nyt meidän pojalle tulee vähän sellanen spesiaali (veljen anoppi tekee lopputyönä mekon jossa käyttää keramiikkaa) niin tästähän se perinne on sitten hyvä aloittaa. Tekee samaan sarjaan sitten myös mm. kastemaljan kynttilänjalan jotka voi myös laittaa sitten kiertoon. Voin yrittää laittaa kuvaa sitten kunhan kuvia siitä mekosta saan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
IMG_1669.jpg

 

Osaisiko joku auttaa??

Meillä on samantyylisesti pitsiä tuo päällimmäinen kangas kastemekossa ja nyt kysynkin, että miten tuollaisen mekon

uskaltaa pestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojulla oli kans miehen suvussa n. 100 vuotta (en aivan tarkkaa vuotta muista) käytössä ollut kastemekko

 

web-1.jpg

 

Alushame oli jo ajan saatossa kellastunut, mutta itse mekko on edelleen valkoinen. Settiin kuului myös pitsimyssy ja liina, jolla vauvan pää kuivataan kastamisen jälkeen. Niistä ei valitettavasti kuvaa löydy (ainakaan tähän hätään) ja toikin kuva on aika kehno...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaisiko joku auttaa??

Meillä on samantyylisesti pitsiä tuo päällimmäinen kangas kastemekossa ja nyt kysynkin, että miten tuollaisen mekon

uskaltaa pestä?

 

Mä myös aristelin pestä kastemekkoa ja äitini sen lopulta pesi :rolleyes: Muistaakseen ihan käsin hän oli sen pessyt ja mekkosta tuli taas ihanan valkoinen :) Joten mun neuvoni on, että käsin varoen peset sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on pakko laittaa monta kuvaa, että saatte kunnon käsityksen tästä maailman ihanimmasta mekosta (tosin mä saatan olla vähän puolueellinen ;) ). Puku on peräisin 20-luvulta, ja oikeastaan pukuja on kaksi samanlaista, mutta eriväristä, kun nämä on alunperin tehty mun isoisälle ja hänen kaksoissiskolleen. (ja nyt tutut huutakoon hep) Kuvat on skannattu paperikuvista, joten laadussa on vikoja.

 

Tässä eka yleiskuva puvusta mun pojan päällä.

med_gallery_3_13_31638.jpg

 

Tässä sama puku tyttöväreissä mun tyttären päällä. Päällinen on siis sama, vain alushame ja nauhat vaihdettu.

med_gallery_3_13_21729.jpg

 

Ja vielä lähikuva puvun yläosasta (ja pojasta).

 

med_gallery_3_13_23197.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisipa meilläkin joku perinnemekko...
Korjaan puheeni. Yhtäkkiä niitä suvun perinnemekkoja onkin kolmin kappalein. <_<

 

Tosi kauniita pukuja täällä!

Edited by Maletti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tehtiin uusi perinneasu, jonka on tarkoitus kestää. Kummankaan vanhemmilla/sisaruksilla ei ollut tallessa pukua. Äiti teki sen mun hakemieni kaavojen ja kankaiden mukaan. Poikavauvalle tulee haalari ja takki sekä kasteen ajaksi tuo 'kastemekko'. Tytölle tehdään haalarin sijaan a-linjainen mekko kahdella takanapilla, avonainen muuten takaa. Sama takki ja kastemekko päälle. Molemmat juhlat kesäaikaan, mutta alle mahtuu body+sukkahousut. Kangas kullankeltaista raakasilkkiä, kastemekko on läpinäkyvää jotain... en muista. Siinä oli kukkien "eminä" monivärisenä kiiltävät paljetit, mut ne otettiin pois.

 

n538882511_447168_5592.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä on meidän suvun kastemekko, joka on tuotu Pietarista vuonna 1916 mummilleni. Ruusuke on uustuotantoa. ;)

 

2083327.t.jpg

 

2083334.t.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now