curly

Rh-negatiivisuuden vaikutus raskauteen/raskaaksi tulemiseen

57 posts in this topic

Eli kaipailisin kokemuksia muilta Rh-negatiivisilta kuumeilijoilta/odottajilta/keskenmenon kokeneilta miten rh-negatiivisuus on vaikuttanut vauvahaaveisiinne/raskauteenne tai onko se mahdollisesti vaikuttanut keskenmenoon?

 

Itsellä keskenmeno eilen rv 7+4 ja sain tietää olevani Rh-negatiivinen. Meidän kohdallamme kyseessä oli mitä todennäköisimmin tuulimunaraskaus, mutta mietin nyt miten asia vaikuttaa esimerkiksi raskauden suunnitteluun, raskauteen yms.. Ja missä vaiheessa esimerkiksi neuvolaa kannattaa ottaa yhteyttä vasta-aineseulontoja varten? Alkuraskaudessa kun testi näyttää plussaa vai normaalisti odottaa vasta ensimmäiselle neuvolakäynnille?

 

Voi laittaa omia kokemuksia, mietteitä, ajatuksia ja kysymyksiä/vastauksia aiheesta

 

Wikipediasta kopioitua taustatietoa aiheeseen:

 

Ihmisten veriryhmät jaetaan usein myös rheesuspositiivisiin (Rh+) ja rheesusnegatiivisiin (Rh–). Rh-positiivisilla esiintyy antigeeniä, jota Rh-negatiivisilla ei ole.

 

Kun äiti on Rh-negatiivinen ja sikiö Rh-positiivinen, on mahdollista, että äiti kehittää vasta-ainetta, joka aiheuttaa lapsessa hemolyyttisen taudin. Hemolyyttinen tauti voi pahimmillaan johtaa lapsen kuolemaan, mutta yleisimmästä, Rh(D)-immunisaatiosta aiheutuvaa hemolyyttistä tautia voidaan ennaltaehkäistä.

 

Wiki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kiitti perhostyttö vastauksesta :) Kävin tänään vielä erikseen antamassa verikokeen vasta-aineseulontaa varten ja sain rokotteen sitten sen jälkeen. Kyselen sitte ensi viikon kontrollikäynnin yhteydessä, mitä kokeessa käynyt ilmi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

pojallani diagnosoitiin rh-immunisaatio. Jos haluat jotain kysyä aiheeseen liittyen, niin voit laittaa yv:tä. Tärkeintä sinun tilanteessasi on nyt kuitenkin se, että olet saanut tuon anti-d-piikin. Minä en sitä ensimmäisessä raskaudessa saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Pahoitteluni keskenmenosi vuoksi, voimia!

 

Voin kertoa omasta kokemuksestani liittyen raskautumiseen, raskauteen ja synnyttämiseen (jos tämä kuitenkin valaisee asiaa edes vähän). Minä olen aina tiennyt että olen rh-, äitini on toitottanut sitä aina, että "muista sitten kun alat suunnitella lapsia että selvität sitten mitä se tarkoittaa" Ilmeisesti siihen aikaan ei ollut näin hyvää seurantaa eikä hoitomenetelmiä joten asiasta oltiin myös enemmän huolissaan.

 

Nyt harmittaa etten ottanut talteen kaikkia linkkejä joista tietoja hain, sillä tuntuu että olen jo unohtanut kaiken :/ Olen kuitenkin ymmärtänyt että asiaa ei tarvitse murehtia yritysvaiheessa eikä ihan alkuvaiheessa (silloinko kun ei ole vielä sikiötä jolla oma verenkierto ja veriryhmä? Joku tietävä voisi tähän vastata paremmin...).

 

Käytännössä meidän neuvolasta ei paljon tietoa herunut tai sitten en osannut kysyä. Mutta seulontoja voi siis odottaa ensimmäiseen neuvolakäyntiin asti. Silloin kaikki raskaana olevat laitetaan verikokeisiin ja samaalla sinulta otetaan vasta-aineet. Raskausaikana otettiin yhteensä kolmet verikokeet, joissa seurattiin vasta-aineita. Minulle ei myöskään ikinä selvitetty että mitä sitten tapahtuisi jos vasta-aineita alkaa kehittyä.

 

Synnyttämään mennessä sanoin kaikille huolissani että veriryhmäni on A miinus, ja mulle ystävällisesti sanottiin että ei hätää, se lukee kyllä täällä ja sinä saat sitten piikin jos lapsesi veren reesustekijä on positiivinen (tätäkään ei esim. neuvolasta selvitetty, onneksi google on olemassa). Synnytystä seuraavana päivänä kätilö tuli kertomaan että neitimme on myös A- kuten minäkin, joten piikkiä ei tarvitse antaa eikä seuraavassa raskaudessa pitäisi olla sen enempää huolta asiasta vaan vasta-aineita seurataan kuten tässäkin raskaudessa.

 

Ilmeisesti noita vasta-aineita alkaa muodostua silloin jos äidin ja lapsen (joka siis +) veret pääsevät jotenkin sekottumaan, esimerkiksi synnytyksessä tai onnettomuudessa. Ja riski kasvaa sitten raskauksien myötä jos vasta-aineita kehittyy.

 

Uskon että sinulla ei siis ole hätää, etenkin kun sait sen piikin, joten voit huoletta haaveilla uudelleen vauvasta ja pidän peukut pystyssä että se myös pysyy matkassa!

 

Google löytää kyllä paljon artikkeleja aiheesta, tässä esim. yksi:

 

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/k...sa_raskaudessa/

 

Muoks. sillis oli ehtinytkin jo väliin, toivottavasti teillä kaikki meni hyvin? Minulla kun ei ole asian vakavuudesta kov tietoa, tuntuu koko kirjoitukseni nyt vähän kurjalta, toivottavasti siitä on jollekin jotain infoakin.

Edited by Iiris

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vastauksistanne Iiris ja siilis!

 

Kyllä tämä tästä, nyt näyttää jo valoisammalta ja mahdollisesti alamme tjottailemaan jo parin kuukauden sisällä. Ensi viikon kontrollia varten mulla on noin top 5 lista kysymyksiä valmiina lääkärille :D

 

Soitin heti keskenmenon jälkeen neuvolaan ja kerroin kaikki mieleeni tulleet tiedot tilanteestani, että laittavat jo tässä vaiheessa tiedot koneelle ylös, ettei sitten tulevaisuudessa tarvitse alkaa muistelemaan ja huolehtimaan, että unohti kertoa jotain. Onneksi kohdalleni on osunut ymmärtäväinen ja huolehtiva neuvolahekilökunta, joka mm. keskenmenosta kuultuaan tarjosi tapaamista ja mahdollisuutta purkaa tuntoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä ketjussa ei ollut näköjään mitään mainintaa siitä, että Rh-negatiivisuudessa pitää ottaa huomioon myös tulevan isän Rh-negatiivisuus tai -positiivisuus. Pelkkä äidin Rh- veriryhmä ei ole huolestuttavaa, sillä jos molemmat vanhemmat ovat Rh- niin ovat tulevat lapset myös automaattisesti Rh-. Jos nyt oikein olen koko asian ymmärtänyt, niin Rh- äiti voi kehittää vasta-aineita ainoastaan Rh+ sikiötä vastaan.

 

Veripalvelun sivuilla on hyvä kaavio aiheesta (Rh-osio sivun alareunassa).

 

Molemmat vanhempani ovat Rh- ja äidilläni on ollut 3 ongelmatonta raskautta.

 

Vielä artikkeli aiheesta: Ktl:n sivuilla.

 

Meillä alkaa juuri yritys ja yritän houkutella avomiestäni menemään verenluovutukseen, koska 1) siinä tekee hyvän teon jollekin toiselle ihmiselle ja 2) saa tietää oman veriryhmänsä :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä mies kävi heti verikokeissa, kun minun rh-tekijä selvisi. Meidän työpaikalla on oma terveysasema ja labra, jonka kautta tämä kävi todella kätevästi. Tässä uudessa raskaudessa mies joutuu mitä ilmeisemmin antamaan näytteen spr:lle tutkimuksia varten, joissa selvitetään nimenomaan todennäköisyys sille, että lapsi olisi rh positiivinen.

 

Tuo on miehen rh-tekijä on siis todella ratkaisevassa asemassa näissä tapauksissa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juu, asia ollut tiedossa, mutta jäänyt kirjoittamatta. Tosi hyvä juttu että asia tuli esille, koska kuitenkin melko olennainen. Tiivistettynä siis, että äidin ja isän ABO- ja Rheesusveriryhmät vaikuttavat tulevan lapsen tulevaan veriryhmään.

 

Itse olen Rh-ja mieheni Rh+. Tilanne on muun muassa neuvolan tiedossa ja saan sieltä sitten tarvittaessa lisäävastauksia kysymyksiini ja mieltä askarruttaviin asioihin. Se kyllä pitää sanoa, että tietouden lisääntyessä on myös hieman rennompi olo asian suhteen.

 

Nyt olen varmaan tosin uuvuttanut heidät kaikilla mun keskenmenoon ja RH negatiivisuuten liittyvillä kysymyksilläni, joten annan heidän huilia seuraavaan raskauteeni asti :rolleyes:

 

Minäkin lämpimästi suosittelen kaikkia kynnelle kykeneviä luovuttamaan verta. Itse olen hieman alkanut pohtimaan elinluovutuskortin täyttämistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös Rh-negatiivinen, miehen veriryhmä ei ole tiedossa. Raskausaikana oli kolmet verikokeet. Synnytyksen jälkeen en saanut piikkiä. Unohdin koko jutun ennen kuin hoitajalta muistin seuraavana päivänä kysyä miksi en sitä saanut. Vauva oli/on kuulemma kans Rh-negatiivinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naisen Rhesustekijä ja vasta-aineethan testataan kaikilta alkuraskauden aikana. Riittää, että naisen veriryhmä on Rh- (olkoon miehen rhesustekijä kumpi tahansa), jolloin vasta-aineiden muodostusta seurataan rutiinisti vielä kaksi kertaa raskauden aikana. Yleensä miehen veriryhmää ei testata ollenkaan raskauden aikana, ellei ehkä sitten tule jotain ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen myös rh-. Itse en edes tiennyt koko asiaa ennen ensimmäistä neuvolaa jonka jälkeen asia sitten selvisi. Kävin kontrollit ja kaikki meni odotetusti. Sain tytön syntymän jälkeen anti-dpiikin ihan normisti. Toisessa raskaudessa kävin lapsivesitutkimuksessa jonka yhteydessä myös sain piikin. Yhdessä verikokeessa oli myös löytynyt vasta-aineita jotka tutkittiin eivätkä ne lopulta vaikuttaneet raskauteen. Ei sitten koskaan selvinnyt että mitä ne vasta-aineet oli tai mistä ne yhtäkkiä oli tulleet. Meillä ei neuvolassa asiaan juuri edes puututtu noita ylimääräisiä verikokeita lukuunottamatta, mutta olen huomannut katsomissani dokumenteissa että esim. Jenkeissä asiaan kiinnitettään erittäin paljon huomiota ja synnytys siellä on ns. riskisynnytys. Itse sain myös keskenmenon viikoilla 6+ jotain, mutta en usko rh- vaikuttaneen siihen kun kuitenkin kaksi raskautta sen jälkeen meni ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki on hyvin niin kauan, kunnes joskus mahdollisesti todetaan, että veressä on vasta-aineita. Ja jos nyt en ole väärässä, niin olen ymmärtänyt, että muodostuneita vasta-aineita ei voi jälkikäteen verestä mitenkään poistaa/tuhota. Tästä syystä siis synnytyksen, keskenmenon, erilaisten raskaudenaikaisten toimenpiteiden ja onnettomuuksien yhteydessä annetaan "anti-d -piikki". Ei sillä, se välttämättä suojaisi enää samassa raskaudessa sikiötä (esim. synnytys/keskenmeno), mutta ehkäisee, ettei vasta-ainetta synny äidin vereen, sillä muodostunut vasta-aine voisi aiheuttaa ongelmia mahdollisissa seuraavissa raskauksissa sikiölle. Itse äidillehän muodostuneesta vasta-aineesta ei taida olla minkäänlaista haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasta-aineista tutkitaan tiittereitä ja kantatiivista arvoa. No, mutta nämä on siis siinä tapauksessa, että tosiaan äidillä niitä vasta-aineita verestä löytyy. Ja vauvan immunisoituminen on äärimmäisen harvinaista Suomessa. En ole tällä palstalla vielä törmännyt keneenkään toiseen, jolla olisi rh-immunisoitunut lapsi. Äidille siitä ei ole tosiaan haittaa.

 

Tämä ongelma kasvaa aina uusien raskauksien kohdalla. Tiedän äidin, jolle lääkärit eivät ole enään voineet suositella kolmatta raskautta aikaisempien rh-immunisaatiotapausten vuoksi. Liian moni tämän asian tosin ottaa keyesti tuolla terveydenhoidon puolella...Tietämättömyyttään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen taas tämän päivän päntännyt päähäni tietoa tältä foorumilta Rh-negatiivisuuteen liittyvistä asioista ja kiitokset kaikille vastanneille tiedoista, vinkeistä ja linkeistä ym! :)

 

Meillä ollaan siinä vaiheessa, että keskenmenosta on nyt 1kk aikaa. Km:n jäleen ajateltiin odottaa yks kierto, mutta tässä olen nyt viikon ihmetellyt niukkaa vuotoa (yleensä en selviä läheskään näin vähällä! :lol: ) ja soitin neuvolaankin. Sieltä sanoivat että tää niukka vuoto saattaa olla normaalia niukemmat kuukautiset.

 

Miehen kans katotaan milloin aletaan yrittämään (ehkäpä jo tänään!?) mutta vielä yks ihan vihoviimeinen kysymys tällä erää:

 

Mikäli tulee ns.varhaien keskenmeno viikolla 5, anti-D-pistosta ei varmaankaan tarvitse, koska nainen ei ole vielä ehtinyt muodostaa vasta-ainetta, koska istukkaakaan ei vielä ole?

 

Sen takia kysyn, koska ensi kerralla olisi tarkoitus säästää raskaustesteissä ja jaksaa odotella menkkojen myöhästymistä pidempään kuin 12h kerrallaan. Tän maan apteekkeja on edellisillä tjottailukuukausilla tullut tuettua jo tarpeeksi :lol:

 

siiilis: Samaa mieltä, voisivat hiukan enemmän panostaa tiedottamiseen ja ottaa vähän vakavammin nämä asiat. Ei vaadi paljoa että hoitohenkilökunnalla olisi aiheesta riittävästi ajankohtaista tietoa, eikä tarvitsisi itse googlettaa joka asiaa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä rh- ja isä rh+ ja nyt menossa rv 32+2. Meillä ei ainakaan vaikuttanut mitenkään raskaaksi tulemiseen (ekasta kierrosta raskaaksi), eikä raskauden kulkuun. Rk 12 ja 26 on mitattu vasta-aineet, joita ei ole ollut, ja vielä rv 36 otetaan yksi vasta-ainetesti. Mitään hätää ei siis ole, jos niitä vasta-aineitakaan ei muodostu. Synnytykseen jälkeen saa sitten sen anti-d-piikin, jos osoittautuu, että vauva on rh+.

 

Oon ymmärtänyt, että myös keskenmenon tapauksessa annetaan anti-d -piikki? Mutta ei kai kovin aikaisilla viikoilla tapahtuneen jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minulle tuo anti-D-piikki annettiin keskenmenon jälkeen, joka tapahtu rv 7. Kysyin samalla, pitääkö ns. varhaisen keskenmenon jälkeen (menkat pari päivää myöhässä ennen kuin alkavat) saada anti-D niin sanoivat ettei tarvitse. Näin ainakin mun kohdalla. En sitten tiedä, katsotaanko vielä tilanne aina tapauskohtaisesti tms.

 

Anti-D-piikki annetaan jokaisen raskauden, keskenmenon ja synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Silloin ei anneta jos vauva on myös Rh-negatiivinen. Näin ainakin mulle sanottiin ja en sitä piikkiä saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, näin toimitaan. Meillä sama juttu, kun minä ja poika ollaan molemmat rh-negatiivisia. Nyt km:n yhteydessä sain anti-D -pistoksen, jotta vasta-aineita ei muodostuisi (toivottavasti) seuraavassa raskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on nyt vähän OT, mutta kysyn kuitenkin. Me terkan kanssa ihmetellään vähän miksi meidän vauva pitää kuulema testata 6kk iässä uudelleen. Nyt on veriryhmältään (jotain) +. En muista tarkempaa. Mä olen AB- ja mies A+.

Onko kellään muulla samaa tilannetta?

 

Meillähän vauvaa tjottailtiin reilu 3v. Syytä ei varsinaisesti löytynyt. PCO epäily vain, mutta sekään ei oikein sopinut täysin mun diagnoosiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuohon en kyllä osaa vastata, valitettavasti. Oletteko jo saaneet vastauksen kysymykseesi?

 

Itse sain taas piikkiä persukseen joulukuun alussa, kyseessä toinen keskenmeno perä jälkeen. Yritystä on ollut heinäkuusta 2009 asti ja nyt tämän kierron osalta odotukset ovat korkealla. Eli tärppiä toivotaan B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain tänään tietää että oon AB-.Neuvolatäti sanoi vaan että seurataan verikokeillä tätä ja että veriryhmäni on aika harvinainen.

 

Lueskelinkin sit netistä tietoa ja nyt on vähän HUI-olo  :o Terkka ei sen kummemmin sanonut asiaan mitään mutta mua jäi kyllä paljon häiritsemään tää asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä sain tänään tietää että oon AB-.Neuvolatäti sanoi vaan että seurataan verikokeillä tätä ja että veriryhmäni on aika harvinainen.

 

Lueskelinkin sit netistä tietoa ja nyt on vähän HUI-olo :o Terkka ei sen kummemmin sanonut asiaan mitään mutta mua jäi kyllä paljon häiritsemään tää asia.

 

Ei kannata ottaa tuosta liikaa stressiä. Ekassa raskaudessa ei pitäisi olla juuri mitään lisäriskejä veriryhmän takia. Muistaakseni raskauden aikana otetaan kolme ylimääräistä verikoetta. Ja sairaalassa sitten mahdollisesti ylimääräinen piikki.

Edited by Tinka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikilla rh - otetaan verikokeet vastatekijoistä. Ja jos ei tietoo miehen veriryhmästä niin sitten piikitetään synnytyksen yhteydessä tai jos mennään jostakin "sisään" Esim. lapsivesinäytteessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now