Guest HelmiQ

Jouluketju

369 posts in this topic

Mistä te ootte hommanneet joulukalentereita mihin saa itse laittaa tavarat? En mikään kovin kova näpertelijä oo, joten mielellään ihan valmis eikä itsetehtävä. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä te ootte hommanneet joulukalentereita mihin saa itse laittaa tavarat? En mikään kovin kova näpertelijä oo, joten mielellään ihan valmis eikä itsetehtävä. :girl_sigh:

 

Kakarana ihailin tuttavaperheissä olleita kangasversioita, olivat itse piipertäneet juuttikankaasta. Näin vähemmän piipertävänä itsekin, bongasin eilen Ikeasta sellaisia pahvisen näköisiä, jossa oli lokerot tavaroille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kalenteri oli jostain nettikaupasta. Mutta muistaakseni viime vuonna oli ihan Prismassakin jotain täytettäviä joulukalentereita.

Mun mielestä on hirveän vaikeaa keksiä niihin täytteitä. Ne luukut on niin pieniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vähän samaa pohdin, että meneekö se vaikeaksi, mutta toisaalta meillä ainakin tyttö on ikionnellinen mm. rusinoista, joten niitä lähtee varmasti ainakin moneen luukkuun. Mahtuukohan pieni rusinarasia (esim. ne pienet muumirasiat) noihin yleensä helposti? Ehkä vois myös ostaa jotain tosi pieniä eläimiä, muumeja tai muita. Ja tarrat vois olla yksi kiva juttu, niistäkin tyttö tykkää ainakin meillä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon joissain nettikaupoissa törmännyt noihin täytettäviin kalentereihin, mutta en nyt tähän hätään tietenkään muista että missä :D Oliskohan ollut joku ihan nettilelukauppa (br-lelut, lekmer tms.) ja sitten ihan sisustuskamaa myyvissä paikoissa tyyliin netanttila. Mut tosi pieniä ne luukut kyllä näytti olevan...

 

Ise: mä askartelin viime vuonna 2-vuotiaan kanssa suvun naisille rintakorut joululahjaksi! Ostin ihan vaan Prismasta sellaista itsestään kovettuvaa askartelumassaa ja "rintaneuloja", jotka sai upotettua siihen massaan. Ongelmallista oli kyllä se, että toi massa oli aika kovaa eli vähän siinä kyllä joutui auttamaan muotoilussa. Jälkikäteen tuli mieleen, että oishan sitä massaa voinut vaan kaulita ja sit lapsi painaa piparkakkumuotilla kuvioita! Kun ne rintarossit oli kuivuneet niin väritettiin niitä sormiväreillä, vesiväreillä ja tusseilla riippuen siitä tapa mikä muksulle sattui kelpaamaan :grin: Lopuksi vielä vedin päälle lakkakerroksen (laitoin decoupage-lakkaa kun sitä sattui olemaan kaapissa). Eihän tuollaista korua nyt ehkä ihan joka paikassa kehtaa pitää (tai no riippuu siitä millainen lahjansaajan persoonallisuus on), mutta olihan ne liikuttavan näköisiä ja saajat kehuivat kovasti :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Olisiko ideoita, mitä voisi kolmevuotiaan kanssa väkertää lahjaksi? Mielellään jotain, mitä joka asiaan käpälänsä työntävä puolitoistavuotias ei onnistu pilaamaan.

 

 

Minä olin pari vuotta sitten lasten jouluaskartelukurssilla ja siellä meidän silloin 2v koristeli kangasväreillä (pensselin kanssa maalaten) t-paitoja ja tiskirättejä. Tuli tosi hienoja! :)

 

Pari vuotta sitten ostin täytettävän joulukalenterin Suomalaisesta kirjakaupasta, mutta ne luukut olivat niin pieniä, ettei niihin oikein mitään mahtunut. Niinpä yleensä laitoin luukkuihin vaan laput, jossa luki esim. "katso tyynyn alle" ja sielä sitten löytyi päivän yllätys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä joulukalenterin suhteen! :)

Lisäkysymys: jos päättäisinkin itse väsätä sen kalenterin, niin olisko ideoita siihen? :girl_smile:

 

Ai niin, tämän talven ekat glögit juotu maanantaina. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen tainnut ostaa Anttilasta sellaisen itse täytettävän joulukalenterin. Ja kyllä, minäkin olen tuskaillut niiden pienten luukkujen kanssa... Ajattelin, että tänä vuonna voisi olla vaikka joka lapselle sellainen joulusukka, jossa aina olisi sen päivän yllätys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti teki mulle joulusukkakalenterin, kun olin pieni. Se leikkasi punaisesta askarteluhuovasta sukanmuotoisia paloja, ja neuloi muutamalla pistolla aina kaksi yhteen. Sitten niissä jokaisessa oli (muistaakseni myös askarteluhuovasta leikattu) keltainen sydän, jossa oli mustalla tussilla piirretty numero (1-24). Nämä sukat kiinnitettiin pyykkipojilla niitä varten ripustettuun naruun. Sukat oli muistaakseni noin 15 cm korkeita ja varresta ehkä 10 cm leveitä, ja niissä oli sitten just jotain rusinoita tai tarroja tms pientä. Nuo oli käytössä monta joulua, enää vaan ei taida olla tallessa. Toivottavasti joku sai ajatuksesta kiinni, nuo ei vaadi mitään uskomattomia käsityölahjoja eikä oo kustannuskysymyskään. :) Voin jopa yrittää kaivaa kuvan, muistaakseni tuo sukkarimpsu on ikuistettu johonkin valokuva-albumiin.

 

edit. tarkennusta

Edited by kerttunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja heti tuli toinenkin idea mieleen! Myös meidän äitin askarteluja, tämä tosin pikkusiskon lapsuudesta.

 

Kalenterin runkona oli vihreäksi maalattu 48x48 laudanpätkä, pituudeltaan ehkä 120 cm. Tähän oli ruuvattu ympäriinsä 24 koukkua + yksi laudan päätyyn ripustusta varten. Noissa koukuissa sitten roikkui 24 pientä numeroitua pakettia, yksi jokaiselle päivälle. Tähän sopii jo suurempiakin lahjoja, kun narusta tarttee vaan saada kiinni. Yksinkertainen idea eikä mikään kaunein viritelmä, mutta voi että niiden pienten pakettien hypistely ja availu oli pikkusiskosta hauskaa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä kerttunen! Nuo sukat olis kyllä yksi kokeilemisen arvoinen jopa näillä käsityötaidoilla. ;) Ja niistähän saisi sitten tehdä vaikka vähän erikokoisia. :) 

 

Yksi helppo vaihtoehto olis ihan vaan se naru, pyykkipojat ja erilaiset pussit. Jouluisia pikkupussejakin taitaa löytyä jos jonkinlaisia paperipusseista, pieniin muovipusseihin tai sitten ihan niitä lahjapussejakin jos malttaa niitä ostaa!

 

Oon miettinyt myös ihan jotain jämäkkää kauniisti päällystettyä pahvia, johon kiinnittäis erilaisia päällystettyjä laatikoita/lokeroita, mutta se pitäis kyllä tehdä tosi huolella jos haluais, että se on oikeasti myös tosi nätti. :grin: Tai sitten lapsen kanssa yhdessä, jolloin siinä saiskin näkyä se lapsen kädenjälki. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ite muistan joskus nähneeni, että tulitikkurasioita oli päällystetty erivärisillä papereilla ja liimattu sitten juuri johonkin pahviin kiinni poikittain. Jokaiseen tulitikkurasiaan laitettiin numero ja sisälle pystyi piilottamaan sitten aina jotain pientä kivaa :)

 

Ja sisältöideana olen kuullut harrastuksissa eräältä äidiltä (minun mielestäni) todella hyvän idean. Heillä poika pitää legoista ja äiti oli ostanut yhden rasian sellaisia, joista tiesin pojan tykkäävän. Jakoi palat 24 osaan ja niitä paloja laitettiin aina päivittäin odotettavaksi. Jos oli vaikeampi, niin jossain välissä sitten sinne sujautettiin yhdelle päivälle myös kuva, jotta poika pääsi sitten kokoamaan sitä. Ja hänen tyttärensä piti tarinoista, niin äiti oli joko kirjoittanut itse tai hankkinut jostain tarinan, jonka jakoi 24 osaan ja sitä tarinaa luettiin eteenpäin aina yksi osa per ilta :) Mielestäni oivallisia ideoita mitä sinne pussukoihin tai laatikoihin laittaisi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, tuo tulitikkurasiahan olisi helppo, mutta ne on niin pieniä, että en halua niitä siksi. Kaupan valmiit kalenterit on just tuota tulitikkurasian luokkaa. Ja kun itsellä on ostettuna tytölle jo jotain pieniä figuureja ja mm. sellaista muumi"meikkipeiliä" tyttö on joskus kaupassa himoinnut ja ajattelin sellaisen johonkin ostaa, niin eihän sellaiset mahdu. :girl_sigh:

 

Ja tuo legopakettiehdotus on kyllä tosi kiva varsinkin rakentelusta innostuneille! :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja toiseksi, meillä ei käytetä tulitikkuja oikeastaan ollenkaan niin en löytäisi mistään niin montaa askia... :D Töistä taas saan pieniä pahvilaatikkoja kyllä enemmän kun tarpeeksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noita pahvilaatikkojahan voisi hyödyntää myös niin, että piilottaisit aina joka aamu yhden paketin ja antaisit lapselle jonkun pienen kortin, jossa olisi vihje mistä päivän paketti löytyy! Ikäänkuin aarrejahtia.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Meillä oli mummolassa juurikin tuollainen tulitikkuaskeista tehty kalenteri. Oli todella mieluisa ja usein sieltä löytyikin arvoitukselinen tontun jättämä lappu jossa ohjeet etsiä yllätystä jostain paikasta.

 

Noita tulitikkuaskeja on myyty ihan tyhjänä askartelua varten, oisko ollu sinooperissa? Kannattaa kysellä askarteluliikkeistä.

 

- Muistan myös omasta lapsuudesta, että oli viritetty naru jossa numeroituja pusseja. Niitä kävin hypistelemässä oisko vähän etukäteen tullu jotain...

 

- Tietenkin voi ihan kutoakkin yhden ison sukan johon yöllä mystisesti ilmestyy lahja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollut monena vuonna maitopurkeista tehty kalenteri eli katkaistut maitopurkit paketoitu paketeiksi ja asetettu riviin/rykelmään numeroituna. Aika nätti tuli kun valkoisella kopiopaperilla päällystin ja tulostetut suuret numerot liimasin niihin ja sitten riviin mustan pianon päälle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsuudessa oli mummon tekemä, vähän kuin "taulu" kalenteri. Pohja oli juuttikangasta ja siihen oli ommeltu muistaakseni huovasta erilaisia pussukoita joissa oli numerot 1-24. Niitä pussukoita nyt pystyisi tekemään minkä kokoisia vaan että mahtuu erilaisia aarteita :)

 

Myöhemmin kun osa sisaruksistani oli muuttanut pois kotoa tuli toisenlaoset pussikalenterit. Jokaisella lapsella oli oma huovasta tehty pussi, josta roikkui jokaisen päivän numerot. Sieltä sitten paljastui aina karkkia/rahaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä :lipsrsealed: Joulu

 

Kävin eilen ostamassa joulukorttipohjat, enkä sit millään malttanut olla askartelematta... :wub:

Tällaiset tuli tänä vuonna:

joulukortti_zps0f704f67.png

 

Mulle on tosi tärkeetä askarrella joulukortit joka vuosi itse. Viime vuonna tein tosin omasta mielestäni niin rumat kortit ettei tosia oo nähty... :grin:  Noh, aina ei voi onnistua.

 

Tässä vielä muutamien vuosien takaa onnistuneet kortit (ja paketit):

joulukortit2.jpg

 

joulu1.jpg

 

Teen joka vuosi kortit ja paketit on niin että ovat "samaa sarjaa", musta on ihanaa antaa kauniisti pakattu lahja. (Kompensoi sisältöä..?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilda tosi kauniita kortteja! Olispa mullakin aikaa, taitoa ja energiaa askarrella kortit itse! Paketin ulkonäkö on mullekin tosi tärkeää, ja juuri viime jouluna mulla oli samantyyliset kierrätyspaperi-juuttinaru -paketit, mutta ei ne nyt ihan tuolta näyttäneet vaikka ihan nätit tulikin... :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi hitsi Tilda miten ihania kortteja ja paketteja olet tehnyt :give_heart:  Mie niiiin rakastan joulua ja kaikkea siihen liittyvää, mutta pitää tunnustaa, että oon tosi laiska koskaan toteuttamaan mitään askartelusuunnitelmia, mitä kyllä teen :blush:  ja paketitkin aina vaan tulee pikaisesti käärittyä ja kateellisena katselen siskon tekemiä paketteja, joita saattaa tuntitolkulla näprätä, että tulee hienoja ja ainutlaatuisia taideteoksia. Tänä vuonna kyllä vannoin, että nyt teen itse kortit ja panostan myös paketteihin vähän enemmän. Saas nähdä käykö taas niin, että ostan vaikka mitä materiaaleja, mutta toteuttaminen jää sitten vaiheeseen kiireiden yms tekosyiden vuoksi.

 

Oispas ihanaa kun saisi jollekin tehdä joulukalenterin. Kaikenlaisia suunnitelmia niihinkin jo on, mutta eipä ole ketään kelle tehdä, vielä. Ehkä keräilen vain ideoita talteen ja sitten on helppo toteuttaa, kun on sen aika :girl_sigh:

 

Vaikka askarteluasioissa oonkin usein laiska, niin leipomuksia tulee usein tehtyä paljon jouluna ja kokeiltua kaikkea uuttakin. Pipareita ja joulutorttuja on tietysti pakko tehdä joka vuosi ja lisäksi sitten jotain muuta kivaa. Taidan tänäkin vuonna tehdä itse joulukarkkeja, ihan silkasta tekemisen ilosta. Tosin viimeksi ongelmana oli se, että niistä tuli niin isoja ja makeita, että ihmisillä suli hampaat kun yrittivät niitä syödä :grin:  ehkä etsin uusia ohjeita taas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihania kortteja ja paketteja Tilda

 

Mä tein viime jouluksi Fimo-massasta piparikoristeita joulukuuseen :) Piparin väristä massaa ja piparimuotti siis. Helppoa! Kuumaliimalla liimasin narun kiinni ja roikkumaan :) 

 

En oo ollut erityisen jouluihminen ennen nykyistä miestäni, mutta esimerkiksi viime joulu oli aivan ihana, kun miehen veli tyttöystävänsä kanssa oli meillä ja vietettiin nelisteen joulua :) Tänä jouluna taitaa anoppi liittyä mukaan, mutta appiukko suuntaa taas johonkin lämpimään (ovat eronneet). :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilda aivan upeita!! Mäkin oon usein tehnyt itse joulukortit, mutta nyt tänä vuonna en beben takia edes yritä :). Kauniit paketit on kyllä niin ihania, kompensoi todellakin sisältöä. Karmeimpia on ne ohuet huonoprinttiset markettipaperit, jotka repeävät hetkessä... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now