Guest HelmiQ

Jouluketju

369 posts in this topic

^ Mä oon ainakin niitä puisia ihan Eri Keeperillä liimannut. Ja monissa on kyllä mukana jonkinlainen tarrakin, mutta huovassa se ei välttämättä pysy. Yksi vaihtoehto on myös kuumaliima, jolla pysyy kiinni melkein mikä vaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla ei vielä ole kuumaliimapyssyä. Pitäsköhän investoida siihen tässä joulun alla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ostin viime jouluna Tiimarista halvimman kuumaliimapyssyn ja se oli ainakin ihan susi :girl_mad: Liima ei liimannut kunnolla mitään (yritin liimata käpyjä kranssiin, liiman kuivuttua kävyt tippuivat pois) ja puolet liimapötköstä jäi käyttämättä, kun pistooli ei vetänyt pötköä loppuun saakka... Eli kannattaa investoida ehkä vähän kalliimpaan eikä ottaa sitä ihan halvinta versiota. Tai sitten itselle osui joku maanantaikappale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta ei ne yleensäkään vedä sitä liimapötköä loppuun asti, silloin kuuluu laittaa uusi pötkö joka sitten työntää sen edellisen sinne. Jos ei ole uusia pötköjä niin sitten täytyy vain tökkiä jollain sitä. Ja sitten taas jos se liima ei pidä, niin eihän se pyssystä johdu vaan liimasta huh.gif Mutta ehkä ne liimat tuli siinä mukana? Nojaa, meillä toimii ihan hyvin sekä pyssy että liimat, mutta en muista mistä ne on ostettu ja mitä maksoi, itse asiassa olen saattanut saada ne lahjaksi... No mutta, minusta kuumaliima on ihan parasta, sillä pysyy melkein mikä tahansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, kyllä mullakin muualla missä olen käyttänyt on toiminut ihan moitteettomasti. Tuo ko. kappale vaan ei jostain syystä pelittänyt, en tiedä eikö se sitten kuumentanut sitä liimaa tarpeeksi vai missä oli vika, kun ei sillä mikään tarttunut. Ja ihan Tiimarista oli ne liimatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilkuilin ketjua, mutta en ainakaan heti huomannut... Onko jollain jotain hyvää suklaista reseptiä? Esim. kekseihin (tai kakkukin käy). Mutakakkua olen monesti jouluksi tehnyt, joten sen ohje on, mutta joku keksiohje ois erityisesti toiveissa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai täälläkin on jouluketju! Tässä mun joulukorttiproto (muuttuu ehkä vielä hieman, mm. teksti ehkä isommaksi):

 

IMGP4373.jpg

 

 

Askartelin myös meidän sisustuksen sävyihin sopivia tähtösiä, jotka ripustan seinälle roikkumaan:

 

DSC_0051-1.jpg

 

 

Olen tehnyt joululahjaksi joillekin sukulaisille pannunalusia, tosin aika monta olis vielä tekemättä (kuvan alunen menee appiksille, kun tykkäävät limenvihreästä):

 

DSC_0026_p.jpg

 

DSC_0030_p.jpg

 

Huopapallot ei ole mun itsetekemiä. Tilasin pallot Etsystä (oli paljon värivaihtoehtoja, ja hinnat paljon edullisemmat ku Suomessa), ja ompelin vaan yhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oi ihana idea tuo pannunalunen :lipsrsealed: Melkein voisi itsekin miettiä että jos tekaisis, mistähän tuollasia huopapalloja mahtaa löytyä (kun Ebaysta ei enää taida keretä)?

 

Kaupassa soi jo joululaulut :girl_haha:

 

Meillä ensimmäinen joulu pikku tytsin kanssa joten kaikki joulukortin saajat saavat joulukorttikuvan vauvasta, niin perinteistä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

enkulipeikko mistä olet keksinyt tuon kuvion joulukortteihisi? Aivan upeat ja tekisi mieli hieman kopioida ideaasi! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

enkulipeikko, ihana on tuo pannualusesi. Minulla on itse asiassa sama idea, kun näin jo kesällä tuollaisia huopapalloalusia jossakin kaupassa, mutta aikomuksenani myös huovuttaa itse nuo pallot. Saapa nähdä onnistunko saamaan yhtä kauniin tasalaatuisia palloja, epäilen vähän jo nyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

enkulipeikko mistä olet keksinyt tuon kuvion joulukortteihisi? Aivan upeat ja tekisi mieli hieman kopioida ideaasi! :)

 

Ostin sen kuvan netistä digimuodossa. Maksoi 4e, ja sitä saa käyttää niin paljon ku mieli tekee. :) Ja helmet on sellasia tarrapintaisia puolikkaita helmiä, mitä saa askarteluliikkeistä.

 

 

 

silvis: Huopapalloja saa askarteluliikkeistä (pienissä pusseissa, ja on kalliita), ja myös suomalaisista nettikaupoista, esim. Sysimetsä Designista.

 

 

 

Kiitos kaikille kehuista! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusimmasta Kodin Kuvalehdestä napattu ohje.

En tiedä tarkalleen mitä glögisiirappi on... mutta nyt se on muhimassa ja tuoksu on mahtava!!

 

Alkuun on tullut painossa jonkinlainen virhe kun teksti menee päällekäin. Siinä lukee siis:

"Pari pullollista" ja "1l kaupan glögiä"

 

Kardemumman siemeniä en löytänyt, en edes tiedä mitä ne ovat...

Ja manteleita laitoin kun tuo toinen ainesosa oli ihan "siis mikä papu?!"-luokkaa.

 

Lykkäsin siis lopulta mausteeksi pussillisen Meiran jotain glögimausteseosta, kanelitankoja, anista, jauhettua neilikkaa, kokonaisia kuorittuja manteleita. Niin ja ne kuoret. Appelsiinia ja limeä, eiks se oo sama kuin limetti? T. törppö :grin:

 

 

6e35db0c.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tämä idea tullut jo, mutta olin esikoisen kanssa jouluaskartelukurssilla ja siellä vinkattiin itsetehdyistä tiskiräteistä. Kangasväreillä voi maalata /piirtää / kirjoittaa tiskirättiin ja 100% selluloosarätin voi silittää, että väri tarttuu pintaan. Lahjatavaraliikkeissä myydään noita valmiiksi koristeltuja rättejä ihan sikahintaan. Itse tilasin juuri ison läjän valkoisia rättejä hintaan 1,30 /kpl. Ensi viikolla sitten maalataan niitä askartelukurssilla ja loppuihin kirjoittelen jotain kivaa kavereille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan täällä ollut tällainen idea jo joulukalenteriin? Meille tupsahti postiluukusta mumman tuunaama Mauri Kunnaksen jouluaiheinen palapeli, josta on otettu 24 palaa pois ja loput liimattu paikoilleen. Puuttuvien palojen kohdat on numeroitu 1-24 ja puuttuvat palat paketoitu ja paketit numeroitu. Ideana siis, että lapsonen saa joka aamu asettaa oikea palan oikealle kohdalle ja kuva muodostuu pikkuhiljaa. Aivan nerokas idea mun mielestä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumilaulu

 

Lunta putoo.

Lunta putoo.

Pilvi talvisukkaa kutoo.

Lumivanttuut sormissansa

kuuset näkee uniansa.

 

Hännäkkäitä,

pystykkäitä.

Nassukkaita, tassukkaita.

Paljon lunta.

Talviunta näkee puoli valtakuntaa.

 

Tassukkaita,

myssykkäitä.

Hupukkaita.

Huivipäitä.

Turkeissansa talvikansa

astuu ulos koloistansa.

 

-Kaarina Helakisa

 

Tulispa vaan sitä lunta...:girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eilen pieni piparkakkutaikina, ihan vaan syötäväksi. Ei siis aiota paistaa siitä pipareita ollenkaan. :grin: Turha edes laittaa kananmunaa taikinaan, kun aikoo vaan syödä raakana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now