Guest *Fiina*

otsa-, avosuu-, ja kasvotarjonta

102 posts in this topic

Mulla kolme ensimmäistä oli raivotarjonnassa, neljäs avosuisessa tarjonnassa. Hoksattiin ponnistusvaiheen puolessa välissä, mutta eivät sanoneet sitä minulle, isälle vain (ja huoneeseen tuli lisää porukkaa).

 

Avautumisvaihe oli pitkä, 48h. Lauantaiaamuna alkoivat supistukset, aamupäivällä päästiin saliin ja lopulta sunnuntai-iltana laittoivat kotiin, kun avautuminen pysähtyi. Supisteli säännöllisesti, muttei mitenkään sietämätöntä. Ei ihmeellisempiä kivunlievityksiä ja katsoivat, että vauva ja äiti voi hyvin. Sen muistan, että selkä oli kipeä. Puoliltaöin kivut yltyivät koviksi ja palattiin sairaalaan. Sain heti spinaalin, mutta kivut palasivat pian. Onneksi sain ilokaasua. Kahdeksan aikaan ma-aamuna tyttö syntyi 45 min. ponnistuksen jälkeen. Välillä pistivät kontilleen (yrittivät käännyttää), mutta normisti ilman apuja lopulta tuli. Vaikka muistan kyllä huutaneeni "En osaa enää!" :D Muistan, kuinka ponnistaessa vauva aina luiskahti alta. Myöhemmin tajusin, että normaalisti olisin työntänyt pepusta, jonka paikalla nyt olivat jalat. Mutta ei eppareita tai repeämiä. Eikä kipuja synnytyksen jälkeen. Vauva ei kyllä ollut mikään erityisen isokaan (3120gja 48cm muistaakseni).

 

Aikaisemmat synnytykset olivat suht nopeita (avautumisvaiheet 10h, 3h ja 2h, ponnistukset 10min, 5 min, 5 min), joten olihan tämä erilainen. Mutta ei traumoja. Lääkäri sanoi, ettei mitään erityistä syytä, miksi avosuinen tarjonta mulla toistuisi. 25% alkavista synnytyksistä on avosuisessa tarjonnassa, mutta lähes kaikki kääntyvät oikeaan, mutta toisaalta raivotarjonnasta voi vaikka ihan lopussa pyörähtää avosuiseksi. 2% syntyy lopulta avosuisessa. Kuulemma. Nyt viidettä lähtiessä synnyttämään olen ainakin tietoisempi asiasta, ja todennäköisesti haluan asian kunnolla tarkistettavan avautumisvaiheen loppupuolella (tai välissäkin, jos venyy...). Helpompi olisi, jos kerkeäisi kääntyä oikein ennen kuin laskeutuu liian alas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauva oli avosuisessa tarjonnassa, tämä huomattiin sektiossa. Lantion magneettikuvauksen perusteella oltiin päädytty sektioon, kun vauva oli isohko ja epäilivät, ettei vauva mahtuisi ulos. Jälkikäteen kätilö sanoi, että tuskin se olisi alakautta tullut muutenkaan, vaikka olisi mahtunutkin, tuon tarjonnan takia. Lisäksi napanuora oli kaulan ympärillä. Vauva ei missään vaiheessa laskeutunut, en tiedä johtuiko se tuosta tarjonnasta vai yksinkertaisesti siitä, ettei sillä ollut tilaa laskeutua muutenkaan. Vauva syntyi päivää ennen suunniteltua sektiota ja ehdin kärsiä supistuksista jonkun kahdeksan tuntia ja ne oli ihan järkyttävän kipeitä. Muutama tunti on ihan hämärän peitossa. Siitä huolimatta kohdunsuu ei auennut paria senttiä enempää. Sinänsä rohkaisevaa, jos ne järkyttävät kivut osittain johtuivatkin tuosta avosuisesta tarjonnasta, niin ehkä sitä vielä joskus uskaltaa synnyttää jonkun. Meidän poika oli 4070g, joten pienempi vauva ehkä lantiosta mahtuisikin ulos, jos olisi tulossa oikein päin... Ehkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika syntyi avosuisessa tarjonnassa, jäin siihen kösitykseen että huomattiin vasta pään syntyessä kun kätilö totesi että jaa, hän tulikin nenä edellä. Vauva laskeutui vasta synnytyksen aikana. Tarjonnasta huolimatta avautumisvaihe oli nopea ja ponnistusvaihekin kesti vain 26 minuuttia. Epiduraali auttoi hyvin avautumisvaiheessa, joskin selässä oli siitä huolimatta voimistuvia paineen tuntemuksia. Ponnistusvaihe oli sen sijaan pudendaalipuudutuksesta huolimatta kivulias ja koin sen todella rankkana. Epäilen että johtui juuri tuosta virheellisestä tarjonnasta ja toivon, että mahdollinen seuraava lapsi syntyisi rt:ssä. Meidän kaveri oli onneksi sen verran pienipäinen (32cm) ja pieni muutenkin, että mahtui hyvin syntymään virheellisestä tarjonnasta huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiinnostavaa lukea teidän muiden kokemuksia siitä, miten seuraavat synnytykset ovat menneet virhetarjontaisen jälkeen.

 

Oma esikoinen syntyi avotarjonnassa alakautta rv 39+6 31 tuntia vesien menosta.

Nyt on toinen lapsi maailmassa ja syntyi lakitarjonnassa, eli naama ylöspäin tämäkin. Syntyi alakautta ja synnytys oli ihan etilainen kuin esikoisen. Synnytys käynnistyi supistuksilla, viimeiset 6 senttiä avautui tunnissa ja ponnistusvaihe kesti aktiivisena kymmenen minuuttia. Päänympärys 34 cm. Tästä jäi tosi positiivinen olo, vaikka tuo tarjonta olikin. Ponnistusvaiheen ongelmana oli jälleen supistusten hiipuminen ja avuksi tarvittiin oksitosiinitippa. Ponnistusvaiheeen alkaessa lääkäri arvioi tarjonnan raivotarjonnaksi, joten yllätyksenä tuli tarjonta kätilölle. Lääkäri sanoi myös että jos saadaan vielä lapsia, ovat todennäköisesti avotarjonnassa hekin ja että se olisi lantioni mallista kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös poika oli avotarjonnassa ja se kerrottiin mulle vasta kun poika oli jo ulkona, vaikka kätilö pariin otteeseen melko loppuvaiheessa kokeili vauvan pään saumoja ja aukiletta tietääksen asennon. Koko synnytys kesti noin 11h ja ponnistusvaihe oli siitä 1h38min. Avautuminen oli nopeaa, paitsi viimeistä reunaa ja ponnistustarpeen alkamista sitten odoteltiin Supistukset tuntui vain edessä. Kesken ponnistusten jouduttiin vähän auttaa supistuksia oksitosiinilla, kun meinas käydä välit liian pitkiksi. Vauvalla oli koko ajan hyvät sydänkäyrät ja koko aikaa ei edes seurattu niitä, kun olivat niin hyvät muuten. Ja 10 pisteen poika syntyi. Aikamoinen patti oli otsassa, mutta laskeutui muutamassa tunnissa. Niin kauan kuin asiaa oli tutkittu, niin tarjonnaksi oli neuvolakorttiin merkitty rt. Tosin muistaakseni ekalla kerralla sanottiin, että ollaan selät vastakkain vauvan kanssa, jolloin se kai meinaa avotarjontaa...

Pitkästä ponnistusvaiheesta huolimatta mulle jäi ihan ok fiilikset, ei traumoja :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiseni oli avosuisessa tarjonnassa, kuten minäkin olin ollut syntyessäni.

 

Äitini synnytti ilman kivunlievitystä, ponnistusvaihe kesti kaksi tuntia ja lopulta kätilö järkyttyi, kun tajusi lapsen olevan virhetarjonnassa vasta siinä vaiheessa, kun pää oli syntymässä :lol:. Imukuppia tai pihtejä ei kuitenkaan tarvittu. No, minun synnytykseni päättyi sektioon, mutta se ei johtunut virhetarjonnasta, vaan istukan verenvuodosta ja synnytyksen etenemättömyydestä. Mulla supistuskivut olivat tosi kovia, ja mietin, voiko se johtua virhetarjonnasta.

 

Mua vähän mietityttää, että millä todennäköisyydellä seuraavakin on "väärin päin". Siskoni kyllä syntyi normaalisti, joten ehkä kyseessä on sattuma eikä geneettinen piirre. Katsotaan sitten, miltä näyttää, jos vaikka mulle tehtäisiin jotain synnytystapa-arviota seuraavassa raskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Todennäköisyydestä on paha mennä sanomaan, mutta molemmat lapseni ovat olleet virhetarjonnassa. Esikoinen saatiin ulos imukupilla ja kuopuksen kanssa päädyttiin kiireelliseen sektioon.

Allekirjoitan myös toteamuksesi kivuliaista supistuksista virhetarjonnan takia ja samaa olen kuullut myös muilta "kohtalotovereilta".

Share this post


Link to post
Share on other sites
No, minun synnytykseni päättyi sektioon, mutta se ei johtunut virhetarjonnasta, vaan istukan verenvuodosta ja synnytyksen etenemättömyydestä. 

 

Mä luulin, että etenemättömyys liittyisi virhetarjontaan...?

 

Meidän esikoisen synnytys alkoi vesien menolla ma-ti-yönä. Käskivät tulla sairaalaan aamulla, jolloin tilanne tsekattiin ja mut otettiin osastolle. Odottelin siellä vuorokauden, minkä jälkeen alettiin käynnistellä. Supistuksia oli ennen käynnistämistäkin, mutta ei mitään karsean tuskaisia (nukkua ei silti voinut). Keskiviikkona pääsin synnytyssaliin joskus yhdentoista aikoihin. Epiduraali vaikutti vain toiselle puolelle, mitä kai sattuu, mutta toisaalta nyt mietin, että oliko se lonkassa tuntuva kipu oikeastaan tuota selkäkipua, josta moni täällä puhui... No, jälkikäteen kuulin, ettei oksitosiiniannosta voitu nostaa mun kipujen takia. Olin kärsinyt pahasta unettomuudesta suurimman osan raskaudesta, mikä myös vaikutti synnytykseen. Lisäksi lapsen sydänäänet heittelivät, mulla on lisätarkkailua vaativa geenivirhe, eikä synnytys käytännössä edennyt yhtään eli en auennut. Illalla seitsemän jälkeen lääkäri ehdotti sektiota, mutta sanoi, että voidaan vielä odottaakin, vaikkei luultavasti tapahdu mitään vaikka odotettais aamuun... Sektiossa paljastui, että lapsi oli avosuutarjonnassa. Muistelen lääkärin sanoneen, että noin puolet tuossa tarjonnassa olevista päätyy sektioon (ja käsitin tosiaan, että etenemättömyyden takia).

 

 

Nyt on toinen raskaus loppusuoralla, ja lievästi sanoen jännittää ja kauhistuttaa, varsinkin tämän ketjun jälkeen. :girl_crazy: Kävin äitipolilla jo rv32, jossa totesivat, että ei ole syytä tehdä muuta kuin jatkaa normaalia neuvolan seurantaa. Kysymykseeni vastattiin, että jos näyttää menevän samalla mallilla, niin toisella kerralla sektiopäätös tehdään nopeammin. Siis nimenomaan toivon, että jos siihen päädytään, niin päädyttäis nopeammin... Toki sekin vois auttaa, jos kivunlievitys tehoais; edellisellä kerralla vasta spinaali leikkaussalissa vei kivun toisesta lonkasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä luulin, että etenemättömyys liittyisi virhetarjontaan...?

 

Näin mäkin luulin, mutta nyt pelkopolilla sanottiin, että luultavasti ei. Että etenemättömyys johtui esim. kohdun väsymisestä tai jostain muusta tietämättömästä, mutta luultavasti ei ainakaan paljolti virhetarjonnasta (tai isosta vauvasta). Ja ehkä jopa vähän toisinpäin, sillä jos synnytys vaan olisi edennyt, olisi tarjontakin voinut muuttua pidemmän päälle. Siksikään niitä sektiopäätöksiä ei kauhean aikaisin voi tehdä, ainakaan ensimmäisellä kerralla. Toisella voidaan jo aavistella aiemman toistumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oukkei. Ja mun poika oli syntyessään 3 kg ja 50 cm, eli ei mikään iso. Tosin en itsekään ole iso, vaan vauvan (ja tulevankin vauvan) koko sopii kuulemma hyvin mun kokoon.

 

Mulla ei siis edistynyt YHTÄÄN koko synnytys, paitsi vedet meni ja supisteli (kipeästi mutta kestettävästi ilman oksitoniinia, sen kanssa kipeästi). Mutta joka tapauksessa mulla jäi sellainen kuva, että mun tapauksessa sektioon johti monta pientä syytä, ja tuo tarjonta paljastui vasta sektiossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi avosuisessa tarjonnassa, joka tuli yllätyksenä myös kätilöille. He mainitsivat vain, että hyvä kun vauvalla oli pieni pää (33cm ihan ovaalin malliseksi muotoutunut, palautui pian normaaliksi).

Synnytys eteni nopeasti. Ensimmäisestä supistuksesta kesti noin 5 tuntia syntymään. Salissa ehdimme olla tunnin, enkä ehtinyt saamaan puudutteita. Ponnistusvaiheessa ajattelin kuolevani kipuun. Se oli jotain niin järkyttävää, että en tiennyt miten siitä selviäisin. "Ponnista kipu pois" kätilö neuvoi ja aina ponnistaessa tuntui, että taju lähtee kivusta. Vauva oli ihan syntymäisillään, mutta valui supistusten välillä takaisin. Lopulta kätilö sanoi, että nyt alkaa olla kiire saada vauva ulos. Pian tämän jälkeen, kun ponnistusvaihetta oli kulunut 20 min, vauva syntyi ilman kätilöiden avustusta. 

 

Toista odottaessa hämmästytti ensimmäisestä synnytyksestä kyseleviä terveydenalan ihmisiä yhtälö nopea synnytys ja avosuinen tarjonta. Minulla täytyy kuulemma olla synnyttäjän lantio. Kuopus onneksi ei ollut virhetarjonnassa. Turhaan siis sitä etukäteen pelkäsin. Muistaakseni luin jostain, että on epätodennäköistä, että virhetarjonta toistuisi samalla synnyttäjällä (ellei ole jotain erityistä syytä synnytyskanavan muodossa, mikä muistaaksi oli harvinaisempaa kuin, että virhetarjonta on sattumaa).

Edited by mianna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli tulossa avosuisessa tarjonnassa. Kivut oli helvetinmoiset, varsinkin vasemmalla nivusissa/häpyluussa. Siitä kätilö sitten osasi epäillä avotarjontaa ja lääkäri kävi sen tarkistamassa ultralla. Synnytys kesti melkein 12 tuntia, eikä epiduraali auttanut tuohon häpyluun kipuun. Lopulta vauvan sydänäänet meni niin huonoksi että päätettiin imukuppi laittaa. Siinä sitten neiti pyörähti oikein päin ja syntyi lopulta normaalissa asennossa. Ponnistusvaihe ei ollut pitkä, joku 5 minuuttia ehkä, osin imukupin ansiosta (ei se kovin kauaa olisi muutenkaan enää kestänyt, tyttö oli vain saatvaa pian ulos).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kuopus syntyi avosuisessa tarjonnassa kasvot kattoa kohden. Virhetarjonta huomattiin vasta ponnistusvaiheessa. Ponnistusvaihe oli nopea (5min) ja epparin kätilö leikkas. Esikoinen syntyi sektiolla, oli kyllä tulossa normaalisti raivotarjonnassa, joten tämä toinen lapsonen oli mun eka synnytyskokemukseni alakautta synnyttämisestä. En ehtinyt saamaan mitään kipulääkkeitä tai puudutteita, ainoastaan ilokaasu oli apuna. Kyllähän se ponnistaminen ehti tuntua, mutta en osaa sanoa vaikuttiko tuo väärä tarjonta siinä jotain vai ei. Itsellenikin oli yllätys tuo vauvan avosuinen tarjonta. Onneksi vauva oli pienikokoinen ja pienipäinen ja tosiaan nopea synnytys. Sairaalaan tullessa 3 cm auki ja 1.5h myöhemmin poika maailmassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hauska, että tiksultakin löytyi samanlainen kokemus nopeasta synnytyksestä avosuisessa tarjonnassa.

Olisipa minunkin kohdalla huomattu tuo virhetarjonta jo ennen syntymää :girl_sigh: . Olisivat sitten ehkä minullekin leikanneet epparin. Minulle sanottiin ponnistusvaiheen alkuvaiheessa, että seuraavalla ponnistuksella syntyy ja siihen se vauva sitten jämähti. Sitä ihmeteltiin sitten se loppu ponnistusvaihe eli ainakin 15min. Meinasi epätoivo iskeä, kun ensin lupaillaan tuollaista ja sitten se vauva ei synnykkään millään ja kivut ovat infernaaliset. Elämäni pisimmät minuutit :girl_crazy: .

Edited by mianna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen (pieni tasan kolme kiloa ja muistaakseni 32,5 cm päänympärys) syntyi alateitse raivotarjonnassa ja ilman epiduraalia. Toiseen synnytykseen valmistauduin "helppona" mutta kakkonen oli otsatarjonnassa (korkea suora luki nlakortissa- kuulostaa korttipelitermiltä ;)) ja päättyi kiireelliseen sektioon kun synnytys pysähtyi 7 cm:iin. Kakkonen oli keskikokoinen (3,7 kg ja nuppi 37 cm)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä esikoispoika oli avosuisessa tarjonnassa (huomattiin leikkauksessa)

Synnytys käynnistyi vesien menolla, jonka jälkeen alkoivat heti säännölliset supistukset 4min välein. 27 tunnin tuloksena oli kohdunsuu avautunut nippanappa 4cm :jere: 

 

Supistukset kävi aivan helvetillisen kipeää, en osaa kohdentaa niitä mihinkään tiettyyn kohtaan vaan se oli kokonaisvaltainen selkä-, vatsa- ja reisikramppi. Mulla itsellä oli pitkään sellainen olo, että supistukset eivät auta vauvaa syntymään, vaan pikemminkin mun kroppa jotenkin löi niitä supistuksia vastaan.

 

Sektioon päädyttiin pitkään huonona olleiden ja lopulta romahtaneiden vauvan sykkeiden sekä pysähtyneen synnytyksen vuoksi. Muistan itsekin leikkauspöydällä kirurgin sanoneen kun vauvaa nostivat ulos "no tämähän on virheellisessä tarjonnassa"

 

Syntymäpaino oli 3690g ja pipo 37cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun 3. tyttö syntyi nopeasti ja helposti ilman epiduraalia avosuisesti käsi poskella. Mikä lie oikku, että ei hankaloittanut hommaa yhtään. Ehkä paikat jo liika lörpöt, heh :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa oli tulossa naama edellä. Ei laskeutunut kunnolla, eikä vuorokauden kestäneen supistelun tuloksena avautumista tapahtunut 5 cm enempää ja lopulta sydänäänten heikentyessä päädyttiin kiireelliseen sektioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kuopus syntyi kasvot edellä, kattoa kohden. Jännittää kovasti, tuleeko kolmas samalla tavalla, koska kipu oli ihan sietämätön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on molemmat tulleet avosuisessa tarjonnassa, toka vielä jotenkin vinossa (näkyikin synnytyksen jälkeen tummempi "kohouma-alue" toisella puolella päälakea). Kätilö veikkasi että mahdolliset seuraavatkin lapset saattavat tulla samassa tarjonnassa.

 

Eka synnytys oli ihan hirveä kun keskivaiheilla annettiin epiduraali mutta viimeiseen kahteen tuntiin en saanut mitään. Kätilö tuntui ihan sadistilta kun olisin edes jotain lievitystä toivonut niihin ihan järkkyihin katkeamattomiin supistuksiin (tippa oli päällä, epiduraalin takia kait). Papereista myöhemmin luin että tuli avosuisessa tarjonnassa. Ponnistusvaihe noin tunti.

Tokassa synnytyksessä mulla oli tosi hyvä kätilö, joka veikkas jo jonkun vartin ponnistelujen jälkeen, että syntyisi seuraavalla supistuksella. No kestikin kätilön yllätykseksi sen 50 min taas ja johtui siitä avotarjonnasta. Kätilö ohjas mut synnytysjakkaralle ponnistamaan kun tuntui ettei homma sängyllä kontallaan oikein edennyt. Tokassa synnytyksessa olin ihan koko ajan jalkeilla jottei virhetarjonta johtuisi ainakaan turhasta makoilemisesta. Mutta pystyasento ja ponnistus kontallaan ei auttanut oikeaan tarjontaan ainakaan mulla.

 

No, ehkä mahdollinen kolmas syntyy sitten jo helpommin :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kuopus syntyi kasvot edellä, kattoa kohden. Jännittää kovasti, tuleeko kolmas samalla tavalla, koska kipu oli ihan sietämätön.

 

 

Pakko kysyä, että onko teillä siis synnytty puhtaasti kasvot edellä vai tarkoititko avosuista tarjontaa? Kiinnostaa vain kun olen ymmärtänyt että kasvotarjonta on aika harvinainen ja vaikea synnytettävä alateitse :)

 

 

Meillä esikoinen syntyi myös avosuisessa tarjonnassa. Kukaan ei tästä minulle maininnut ennen kuin ponnistusvaiheessa, että en tiedä huomasiko kukaan sitä aiemmin. Avautumisvaihe pitkittyi minullakin, mikä onkin tyypillistä. En meinnannut avautua 5-6cm enempää, mutta kalvojen puhkaisu vauhditti vihdoin hommaa (ja teki supistuksista ihan infernaalisia) Ponnistusvaihe kesti 30min, joka tuntui ikuisuudelta. Junnasi siis paikallaan kun ei meinannut symfyysin ali tulla. Ihan ilman epparia selvittiin onneksi kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään selvis ultrassa että poikamme on kasvot ylöspäin, eli selkä selkääni vasten. Raskausviikkoja on nyt 37+0. Hän on laskeutunut pikkulantioon. 

 

Kuinka paljon nuo vielä voi pyöriä? ja muuttua virhetarjonnasta siihen mihin pitääkin?   Onko mitään -lantion keinutusta- tms jolla tuota asentoa saisi korjattua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=194 Tuossa on jotain juttua avosuisesta ja lisäksi noita asentoja millä voi koittaa saada vauvan paremmin.

 

 

Mul o semmonen käsitys myös että ne saattaa viel syntyessä vaihtaa normi tarjontaan kun pyörähtävät? jotenki mut voin puhua hepreaaki:D

( muoks. Useimmat avosuisessa tarjonnassa olevat vauvat kääntyvät oikeaan asentoonsiirtymävaiheeseen mennessä. Noin 2% avosuisessa tarjonnassa olevista vauvoista ei käänny ja silloin vauvan pää syntyy epäedullisessa kulmassa.)

Edited by inkeri__

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla poika oli pitkään selkä mun selkää vasten neuvolassa kun tunnusteltiin. Silti terkkari ei kyllä ikinä maininnut mitään mahdollisesta avosuisesta tarjonnasta ja neuvolakortissakin luki aina vaan RT. Kätilöt kertoivat tarjonnasta mulle vasta kun oli ihan viime ponnistukset menossa, vaikka kyllä ne oli sitä päätä jo tunnustelleet muutamaan kertaan, että luulisin, että tiesivät kyllä. Ja kun ponnistusvaihekin kesti lähemmäs kaksi tuntia.

 

Mä en itse edes tajunnut, että tuo selkä selkää vasten tarkoittaa virhetarjontaa, kun aina sitä raivotarjontaa tuli neuvolakorttiin. Toisaalta hyvä niin, en tullut googlanneeksi kaikkia kauhuskenaarioita :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunhan vaan on pää alaspäin, tarjonta voi hyvin muuttua vielä synnytyksen aikana. Mulla oli esikko muistaakseni avonaisessa lakitarjonnassa (selkä selkää kohti ja vielä otsa edellä tulossa) ja sektioon päädyttiin pitkään kestäneen mutta pysähtyneen avautumisvaiheen jälkeen. Jälkikäteen olen kysellyt oltaisiinko virhetarjonta voitu huomata aikaisemmin ja säästää mua noin pitkältä alatieyritykseltä, mutta selvä vastaus on ollut, että vaikka oltaisiin tiedetty, ei sillä olisi ollut väliä, sillä tarjonta olisi hyvin voinut muuttua ja turhan aikaiset johtopäätökset mihinkään suuntaan olisivat hölmöjä. Jopa saavutetun 5 sentin avautumisen jälkeen olisi kuulemma voinut tulla muutos tarjontaan, jos sektioon ei oltaisi monista syistä päädytty. Ei siis todellakaan kannata heittää kirvestä kaivoon ennen synnytystä. :)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now