Adelita

Tee-se-itse-vaatteita muksuille

38 posts in this topic

Katselin yksi päivä erästä "ompelulehteä" ja huomasin siinä kivoja vaatevinkkejä kaavoineen pikkuisille. Harmi vain, että koot loppuivat jo 80 cm:iin. Lisäksi vaatteet olivat hieman vauvamaisia (esim. haalarit jalkaterällisiä). Aloinkin miettiä, että löytyisiköhän vastaavia ohjeita isompien lasten (taaperoiästä lähtien) vaatteisiin?

 

Jos siis olet itse tehnyt vaatteita (ommellut, neulonut, tuunannut jne.) taaperolle tai tunnet jonkun, joka osaa tehdä tai tiedät mistä ohjeita ja kaavoja löytyy jne. jne., niin jaa ihmeessä tietosi täällä! ^_^ Eli kerätään tähän ketjuun vinkkejä, ohjeita, linkkejä, kuvia yms. :)

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä ketju, tännekin kelpaa vinkit!

 

Mulla olis kaapissa metrin pätkä Myllymuksujen lisko-bambua ja sopivaa resoriakin löytyy, mutta mitä mä noista oikein värkkäisin? Verkkaripuvun käyttöasteesta en olis kovin varma, eli jotain muuta pitäis varmaan keksiä. Ideoita anyone?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Haalari? :)

 

Itse kaipailisin jonkinlaista ohjetta haalarin tekoon, siis sellaisen samantapaisen, kuin mitä nämä uusretroviritykset (velour- ja froteehaalarit olkaimin) ovat. Anyone?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Uusimmassa Ottobre-lehdessä on yksi vähän vastaava haalari ja Ottobre 1/05 myös, tosin joutuu vähän soveltaa, jos haluaa olkapäälle napit/nepparit.

 

Ja yleensäkin Ottobren lapsinumeroissa on kivoja vaatteita lapsille, mutta ei ne ohjeet ole ihan aloittelijoille.. Mutta sain minäkin retrohaalarit ja peruspaidan väännettyä, vaikka taidot olikin ihan ruosteessa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vinkistä! :)

 

Mulla on itselläni peukalo aivan täysin keskellä kämmentä, mutta ajattelin rekrytoida äitini ompelupuuhiin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kenelläkään laittaa vinkkiä tai linkkiä college-/velour-/froteehousujen kaavasta tms.? Ja kertokaas joku, että voiko joustofroteeta ommella tavallisella koneella vai tarvitaanko saumuria?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kaivattaisiin ohjetta virkattavaan pipoon, vaikka sellaiseen antennimalliseen. Löytyi ihana värisiä lankoja kaupasta ja niistä olisi kiva tehdä pojille pipot kesäksi.

Melkein sellaista vois lähteä itsekin säveltämään mutta jos jollain löytyis oikein ohje niin sais varmaan siistimmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kenelläkään laittaa vinkkiä tai linkkiä college-/velour-/froteehousujen kaavasta tms.? Ja kertokaas joku, että voiko joustofroteeta ommella tavallisella koneella vai tarvitaanko saumuria?

 

Voi ommella tavallisella ompelukoneella. Mä olen tehnyt housuja Ottobre 1/10 löytyvällä kaavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kaivattaisiin ohjetta virkattavaan pipoon, vaikka sellaiseen antennimalliseen. Löytyi ihana värisiä lankoja kaupasta ja niistä olisi kiva tehdä pojille pipot kesäksi.

Melkein sellaista vois lähteä itsekin säveltämään mutta jos jollain löytyis oikein ohje niin sais varmaan siistimmän.

 

Täältä löytyy ainakin aikuiselle mensikka-antennipipo. En tiedä onko ohjeesta mitään hyötyä...

 

Mä yritin googlailla ja kattoa käspaikasta yms, mut ei löydy parempaa ohjetta. Jotain vinkkejä jostain 90-luvun lehdistä löytyy googlesta (vois käydä lainaamassa kirjastosta...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos linkeistä! :)

 

Itse tosin pyörin enää täällä taaperopuolella ja hieman parissa muussa osiossa, joten en ole nähnyt tai edes ajatellut etsiä käsityöketjuja muualta. Siksi ajattelin, että laitetaan taaperoiden tsi-vaatteille oma ketju. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä ketju!

 

Mistähän löytyisi ihan tavallisen perus-T-paidan kaavat? Tai osaako joku selittää yksinkertaisesti miten ne voi itse piirtää valmiista T-paidasta? Oon ihan onnettoman surkea käsitöissä, mutta mieli tekisi jotain ommella lapsille kesäksi. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen edelleen Ottobre-lehteä. Se on siis lastenvaatelehti, joka ilmestyy useamman kerran vuodessa. Löytyy varmaan kirjastosta. Joka lehdessä on useita kaavoja perusvaatteista. Itse ostin yhden lehden 1/2010 ja siitä olen tehnyt jo monet housut ja paidat ja vähän muokkaillut kaavoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkuisen OT, mutta onko totta, että esim. velour/plyyshi pölyää käsitellessä? Äitini (= hoviompelijani :P) väitti erästä mekkoa ommellessaan, että sai nenän tukkoon ja kurkun kipeäksi siitä kangaspölystä, jota velourista irtoaa. Kannattaisiko kangas siis pestä ensin ennen käsittelyä? Entäpä frotee, pölyääkö sekin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä siitä kankaasta jonkun verran irtoo pölyä. Mutta peseminen ei auta, koska se pöly irtoo kankaan reunasta. Eli kun leikkaat kappaleet, niin kankaan purkautuessa sitä nukkaa lähtee irti.

 

Pölyä irtoo kaikista kankaista, sileistä kankaista vähän vähemmän. Itse reagoin kaikkiin pölyihin aika herkästi, mutta ompelen silti, koska se nyt vaan on kivaa. :D Kyllä se nenä aukee sit, kun pöly laantuu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos tiedoista Rouva Vee! Eli pitää kai hankkia äidilleni hengityssuojaimia, niin josko hän viitsisi ommella syksyn tullen parit pöksyt... ;) Eikun Ottobreja metsästämään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

1/2010 ainakin on koossa 98-140, resorikauluksella ja -hihoilla. Tuosta on pari muunnelmaakin valmiiksi kaavoitettu. 6/2009 on raglanhihainen 98-jotain.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kävin nettisivuilla katsomassa... Niinpäs olikin kivoja paitoja (ym. vaatetta), joten kiitos vinkistä! :)

 

Entä löytyisikö jostain tällaisen pitkähihaisen t-paidan kaavaa? (Ehkä äitini osaisi ommella ihan mallistakin, mutta jos yrittäisin vaikka itsekin kokeilla joku päivä...;))

trikoita.jpg

 

(Suosittelen muuten kaikille tuota blogia RuttuNuttu. Miten voikaan joku osata tehdä niin upeita ja ihania vaatteita! :girl_dance:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan joku viisaampi auttaa... Minkälaista kangasta on "interlock"? Onko se juurikin sellaista puuvillaista trikookangasta, josta voi tehdä esim. paitoja?

 

Miten paljon kangasta tarvitaan koon 104 cm paitaan/housuihin? Jos kankaan leveys on esim. 150 cm, niin...? Olen ihan käsi näissä hommissa! :girl_crazy:

 

Jos frotee on esim. 170 cm leveää, niin voiko pituudesta pihistää, vai täytyykö frotee leikata/käyttää tietynsuuntaisesti esim. housuja ommeltaessa?

 

Auttakaa joku, mä oon niiiiin pihalla! :girl_impossible::girl_wink:

 

Vinkkejä hyvistä kangaskaupoista (myös netti) otetaan vastaan!

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varsinkin Sampsukalta löytyi ihania kankaita, mutta WTF niiden hintoja! Jos yhteen lasten trikoopaitaan (ph) varaa sen metrin, tulee paidalle hintaa 23 e. Kai siitä jotain muutakin saa näkerrettyä, mutta ei esim. paitaa ja housuja kumminkaan. :girl_impossible: Tässä esimerkkinä siis yksi kuviotrikoo, ei ihan perusyksivärinen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now