Adelita

Tee-se-itse-vaatteita muksuille

38 posts in this topic

^^^ Interlock on sellaista vähän venyvämpää trikoota, jossa on kaksi "oikeaa puolta". Oikein hyvää vaatteisiin :) Singletrikoossa on oikea ja nurja puoli, ja neulos ei ole niin venyvää kuin interlock, minkä vuoksi siinä onkin usein elastaania seassa parantamassa joustavuutta.

 

Trikoo, joustofrotee yms. venyvät kankaat pitää leikata oikeaan (langan)suuntaan, että venyvät oikein. Leveästä kankaasta ei kannata siis tehdä housuja poikkisuuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varsinkin Sampsukalta löytyi ihania kankaita, mutta WTF niiden hintoja! Jos yhteen lasten trikoopaitaan (ph) varaa sen metrin, tulee paidalle hintaa 23 e. Kai siitä jotain muutakin saa näkerrettyä, mutta ei esim. paitaa ja housuja kumminkaan. girl_impossible.gif Tässä esimerkkinä siis yksi kuviotrikoo, ei ihan perusyksivärinen...

 

Jos tilaa Sampsukasta, Ikasyriltä, Lasten Metsolasta tms. paikasta, josta saa trendikuoseja, ei voi haaveillakaan pääsevänsä halvemmalla kuin hakemalla vaikka H&M:ltä paidan girl_sigh.gif Kankaat ovat kyllä laadukkaita, mutta hinnat tosiaan ovat mitä ovat.

Tosin eihän mistään noista tarvitse tilata metriä. 92/98-senttistä paitaa varten olen tilannut 50-60 cm kangasta. Kyllä se laskee hintaa jonkin verran kun ei tilaa täyttä metriä. Ja vaikka esim. Ikasyrillä on metrihinnat ilmoitettu, sieltä saa kyllä tilattua vajaitakin mittoja.

 

Kestovaippakaupasta (www.kestovaippakauppa.com) olen tilannut aika paljon kankaita. Mä tosin tykkään käyttää lasten vaatteissa enemmän yksivärisiä kankaita kuin näitä nyt muodissa olevia uusretroja - tuolla on hyvä valikoima ja edulliset hinnatkin. Tosin postikulut sitten nostavat kiitettävästi hintaa... skilletgirl.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kivannäköisiä kankaita löytynyt ihan "peruskangaskaupoista"?

Haluaisin opetella ompelemaan lapsilleni juurikin yksivärisiä perushousuja ja -paitoja kotikäyttöön, joten kankaiden ei tarvitsisi olla niitä kaikkein kalleimpia. :girl_wink: (Ihan siitäkin syystä, että olen t o d e l l a tumpelo käsitöissä! :girl_crazy: ) Toki jos oppisi ompelemaan paremmin ja löytyisi jotain oikein ihanaa kangasta, niin voisihan sitä vaikka vähän "parempaakin" vaatetta yrittää (esim. kehtaisi laittaa lapsen päälle päiväkotiin :girl_wink:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tilaa Sampsukasta, Ikasyriltä, Lasten Metsolasta tms. paikasta, josta saa trendikuoseja, ei voi haaveillakaan pääsevänsä halvemmalla kuin hakemalla vaikka H&M:ltä paidan girl_sigh.gif Kankaat ovat kyllä laadukkaita, mutta hinnat tosiaan ovat mitä ovat.

Tosin eihän mistään noista tarvitse tilata metriä. 92/98-senttistä paitaa varten olen tilannut 50-60 cm kangasta. Kyllä se laskee hintaa jonkin verran kun ei tilaa täyttä metriä. Ja vaikka esim. Ikasyrillä on metrihinnat ilmoitettu, sieltä saa kyllä tilattua vajaitakin mittoja.

 

 

 

No ei varmaan henkkamaukkahintaan pääsekään, mutta on toi silti aika kohtuuton hinta lapsen paidasta. Omastani voisin ehkä maksaa ton verran, kun todennäköisemmin se ei jää heti pieneksi, eikä oo ensimmäisenä päivänä täynnä pysyviä tahroja. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kivannäköisiä kankaita löytynyt ihan "peruskangaskaupoista"?

 

Ainakaan Eurokankaasta on ihan turha mennä kankaita katselemaan. Siellä on esimerkiksi trikoissa vaan ne perusraita- ja -pallotrikoot sekä vaihtelevasti ihan hirveitä (minun mielestäni) kuoseja "muotitrikoota". Muutenkin lasten kankaita on siellä tosi huonosti.

 

Kannattaa siis katsella joistain pienemmistä liikkeistä ja ei-ketjuista. Täällä oli muinoin yksi kangaskauppa, jossa oli välillä ihaniakin kankaita, mutta eipä ollut silloin omia lapsia enkä älynnyt jemmaan ostaa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääkaupunkiseudulla liikkuvien kannattaa ehdottomasti käydä Marimekon tehtaanmyymälässä Helsingin Herttoniemessä. Valmiiden vaatteiden yms ohella siellä on tosi paljon kankaita, printtipuuvillat vajaat 20 euroa/m ja kaikki vaatetuskankaat 6 euroa/m. Laatu on todella hyvää ja hinta enemmän kuin kukkaroystävällinen :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen kanssa paljon ommellut lastenvaatteita juurikin noista kalliista ihanista kankaista. Ja mulla on varmaan kymmenen metriä erilaisia trikoita ja joustiksia odottamassa ompelua. Kuosit on uskomattoman ihania ja vaikka vaatteille tulee hintaa niin ne on kumminkin niin erilaisia kuin kaupasta saatavat. Tai saahan näitäkin kuoseja valmiina mutta silloin hinnat 20-30e. Itse olen laskenut että 60cm täysleveitä paloja käyttäen esim paidan hinta on n. 10e. Ja yhdestä joustispalasta hinnaltaan 15e tehtiin just 100cm pojalle t-paita, caprit ja neljä neliöpipoa. Harrastukset maksaa!:girl_wink: Mä rakastan näitä kuoseja ja rakastan pukea lapseni kauniisiin värikkäisiin vaatteisiin. Nauroinkin että lapset on mun asusteita kun itselleni en paljon koskaan osta vaatetta. Eikä tuossa musta ole mitään väärää niin kauan kuin tärkeintä on se että ne vaatteet on mukavat lapsen käyttää!

 

Tuossa vielä mun blogi: http://markantekeleet.blogspot.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, ensimmäiset puoliksi itsetekemäni lastenvaatteet ovat valmiit! Äitini lainasi saumuria ja ompelukonetta sekä opasti ompelussa, sillä yksin en olisi osannut yhtään mitään. Edellisestä kerrasta, kun istuin ompelukoneen edessä, on kulunut kuitenkin jo 19 vuotta aikaa!

 

Aloitin kankaiden ostelun jo viime keväänä, mutta nyt vasta pääsin itse asiaan eli vaatteiden ompeluun. "Kaavoina" käytettiin Me&i:n paitaa ja mielestäni todella kivanmallisia Kameleont designin velourhousuja. Pojan paita tehtiin sinisävyisestä, autokuviollisesta "Töff töff"-trikoosta ja tytölle vaaleanpuna-valkoisesta, hevoskuviollisesta (ja harmillisen ohuesta) trikoosta. Harmikseni en ollut ostanut sopivansävyistä resoria paidan kauluksia ja hihoja varten, joten niiden tekeminen jää myöhemmäksi. Housukankaitakin minulla on useita, mutta tällä erää tehtiin vain yhdet froteehousut pojalle (teen itse myöhemmin lisää housuja, jos osaan... :rolleyes: ) Metsolan mustapohjaisesta autokankaasta (mikäs se kankaan nimi nyt olikaan...).

 

Innostuin ompelusta ihan mielettömästi ja kädet oikein syyhyää päästä takaisin ompelusten pariin! :lol: Nyt pitää vaan käydä ostamassa ompelulankoja, nuppineuloja, kangasliitu ja ratkoja (tämä on tärkein! :P ), että pääsee takaisin koneen ääreen. Nyt vaan vielä peukku pystyyn, että äitini vanhat koneet kestävät amatöörimäistä ja kovakouraista käsittelyäni... ;)

 

(Ja sori, ettei räpellyksistäni ole laittaa kuvia!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie oon huomannu, etten löydä meiän lapsille sopivia housuja kaupasta millään.

Ostin yhet housut h&m:ltä kokoa 104, ne oli tytölle lahkeista 10 cm liian pitkät ja vyötäröä piti kiristää melkein kireimmilleen.. Mutta koko 98 melkein ahisti mahan kohdalta ja lahkeet oli just liian naftit.

 

Oon sitten ommellu lapsille velourista pöksyjä sen mitä oon kerenny. Tytölle oon myös tehny paljon tunikoita, pöksyjä, yövaatteita ja mekkoja ja nukelle vaatteita mm. fleecestä "talvihaalari".. jne.. Pojalle tein kesäksi hihattomia paitoja, housuja. Kun lapset oli pieniä tein unipussit ja paljon mm. petivaatteita ja päiväpeitot.

Oon käyny mm. eurokankaan palalaareilla ja tehny kivoja löytöjä. Mutta oon myös hulluna kestovaippoihin, joten oon käyny lähinnä sellasissa nettikaupoissa, joissa on myös näitä kestovaippatarvikkeita (kestoilen myös itse..)

 

 

lisää kangaskauppoja

kangastukku

Myllymuksut

Piskuinen

TIritom

Hanheli

Hannan kangas ja sisustus

Royal tuote

kestovaippakauppa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään vinkkejä siihen, että mistä löytyisi vanhoja ottobren numeroita? Mä haluaisin tehdä juurikin noita ihan perusvaatteita, mutta en osaa itse piirtää kaavoja. Suunnitelmissa olisi ommella jo valmiiksi muutama isompaakin kokoa oleva vaate, koska poika kuitenkin kasvaa niihin jossain vaiheessa. Tilasin juuri ison kasan kuviotrikoita, joista tulee sekä pojalle, että itselle vaatteita. Lisäksi äitini kertoi, että hänellä on jostain 70-luvulta saakka suuren käsityön numeroita tallessa ja tuskin ne ihan perusmallit ovat paljoakaan muuttuneet. Kuitekin olisi myös kiva tehdä niitä muodikkaampiakin vaatteita, jota varten noi uudet vanhat ottobret olisivat kova juttu.

 

Tekisittekö muuten 66 cm pitkälle vauvalle villakerraston kokoon 70 vai 80? Tossa koossa 80 on se riski, että se menee vasta myöhään keväällä ja jos ilma on silloin jo lämmin, niin sitten se jäisi käyttämättä. Toisaalta me käytetään kestoja, joten ne vie aina jonkin verran tilaa housuissa. Hmmm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now