Hihku

Talvitenavat, kevätnuppuset, kesämuruset ja syksyn söpöläiset!

109 posts in this topic

Olipa kiva lukea Muriellen positiivinen lista, kun itse odottaa lokavauvaa! Kiitos siitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen on syntyny keskitalvella, helmikuussa, kovimpaan pakkaskauteen. Ja ei se kovin "kätevää" ollu, ei saanu vauvaa ulos päikkäreille ja sisällä nukku tosi huonosti, sitten iänikuiset pukemisongelmat päälle.

 

Kuopus on syntyny loppusyksystä, lokakuussa, ja se oli ainakin siinä mielessä helpompi ajankohta, ettei tarvinnu vaatteita vielä NIIN älytöntä määrää päälle, ja ulkona ei ollu ihan niin kylmää etteikö oltais voitu ulkoilla ja vaunuilla.

Vähän niinkun Murielle tuolla ylempänä kirjotteli, hyvin pitkälti samoilla linjoilla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvan laskettu aika on kesäkuussa ja olen kyllä todella tyytyväinen ajoitukseen.

+Kesämekkoihin on varmasti ihana pukeutua kun on viimeisillään raskaana

+Kuumalla ilmalla pienokaisen paleltumisesta ei tarvitse niin kovasti huolehtia

+Vauva ehtii kasvaa aika isoksi ennen kuin pakkaset tulevat

+Kesävaatteet on halvempia kuin talvivaatteet, ja vauva kasvaa nopeasti etenkin aivan alussa

 

Enemmänkin plussia varmasti tulee myöhemmin mieleen, mutta nuo nyt päällimmäisinä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä talvitenava eli tammityttö.

 

+Täyttää aina ekana vuosia ja on isoin kouluun mennessä

+Aluksi on kuitenkin vauvan kanssa ihan hukassa eikä tiedä ympäröivästä maailmasta mitään, niin ei haittaa vaikka on pakkasta ja pimeää

+Loppuraskaus menee varmasti mukavimmin viileässä ilmassa

+Vauvan pukemisen kanssa ei tarvinnut kummastella, kun puki vaan ihan kaiken mahdollisen sille päälle

+Vauva mahtui vaunukoppaan ihan niin kauan, kun oli tarvis, kun vaatteet vaan väheni lapsen kasvaessa

+Kesällä vauva oli jo isompi ja kiinnostunut ympäröivästä maailmasta, ulkoilu oli kivaa

+Seuraavana talvena vauva on jo niin iso, että voi laittaa pakkasellakin ulos nukkumaan eikä mene systeemit sekaisin

 

-Alkuraskaus superhelteessä oli kamala

-Isomahaisena oli talvitakissa valas

-Synttärit olisi kivempaa järjestää kesällä, kun voisi olla ulkonakin

-Ei päästy ulos kuukauteen vauvan synnyttyä pakkasten takia (ekan kanssa ihan ok, toisen kanssa voisi olla jo isompikin ongelma)

 

ps. Muriellen listan luettuani haluan seuraavaksi lokavauvan, kiitos! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kärpänen: pakko tarttua noihin kesäsynttäreihin näin kesälapsena itse eli vihasin sitä, kun melkein kukaan ei päässyt mun synttäreille kun kaikki olivat mökillä tai muussa kesälomareissussa :P Koulussa olin kade, kun muut jakoi synttärikutsuja/karkkeja ja mä en ikinä saanut jakaa. Oon syntynyt suosituimpaan kesälomailuaikaan :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo ei tullutkaan tuota kirjoittaessa mieleen. :D Itse kyllä aina olen iloinnut siitä, että mun synttärit on "kouluaikaan" ja nimenomaan ajatellut, että kesäsynttärit on tylsiä! :lol: Muistan, kun joillain kavereilla oli synttärit kesällä ja niitten juhlilla oli kaksi vierasta. Nyt vaan juuri talvella juhlia järjestäneenä mielessä on vain, miten ois kiva, kun osan vieraista voisi laittaa pihalle juhlimaan, niin ei pieni asunto täyttyisi. Kiitos kun muistutit tuosta, voinpa iloita lapseni puolesta, kun saa seitsemänvuotiaana sitten kivat ja isot juhlat! :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesävauva.

+ Sai heti vauvan synnyttyä lähtä ulos

+ Vauvaa ei tarvinnut pukea niin kamalasti (tai korjataan ei olisi tarvinnut :grin: )

+ Sisälläkin oli mukavan lämmin kokoajan

+ Ison mahan kanssa oli helpompi löytää vaatteita kun ei tarvinnut olla lämmintä vaatekertaa

 

- Välillä oli tukalan kuuma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan Murielia lokavauvan omaavana :girl_in_love: Nyt on kaikki ihan toisin kun kakkosen pitäisi syntyä keväällä :huh: . Pääasiahan on että toista odotetaan, mutta ei ole mitenkään varmaa että samat vaatteet menee enää talvella ja tota unirytmiä olen myös miettinyt kun sitten on kevät/kesä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta syyskuun alku oli oikein hyvä aika saada lapsi:

 

+ sain yhdistettyä kesä- ja äitiysloman eli olin koko kesän juhannuksesta vapaalla

+ kesällä oli ihanaa tepastella ison mahan kanssa kevyissä vaatteissa

+ viimeisillään ja turvoksissa sai sujautettua helposti kesäkengät jalkaan

+ kesäajan odotusvaatteita oli helppo löytää (myös tunikat ym. jotka ei varsinaisia äitiysvaatteita olleet, mutta sopivat hyvin) ja ne olivat suht edullisia

+ syksyn ja alkutalven pimeys meni kuin huomaamatta vauva-ajan alun kaaoksessa

+ alkuraskauden pahoinvointi ajoittui tylsimpään vuodenaikaan eli keskelle talvea, ei haitannut niin paljon kuin kesällä

+ koko talvi ja kevät aikaa päästä eroon raskauskiloista ja saada itsensä kuntoon ennen seuraavaa kesää

 

Luulenpa kyllä että oikeasti mikä hyvänsä aika vuodesta on loistava aika saada lapsi. :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi kesäsynttärit on ainakin vielä ollut tosi kiva juttu näin järjestäjän kannalta. Meillä siis talvityttö ja kesäpoika. Kesällä on voitu yhdistää (sään salliessa) synttäreihin grillailua ja sisätilatkaan eivät ole käyneet ahtaaksi, kun lapset ovat leikkineet ulkona ja aikuiset kahvitelleet sisällä tai terassilla.

Tekemistäkin on piisannut aina muksuilla ulkoleikeissä.

Saa nähdä miten kouluaikana tuo sitten sujuu, mutta luulen että synttäreille kuitenkin joku aina tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on elokuinen, marraskuinen ja maaliskuinen-marraskuinen kivoin. oli kyllä leuto talvi, mutta loppuajasta pidin kantotakkia, ja toki pidin syntymän jälkeenkin, ei ollut kylmä, paria pakkasastetta suunnilleen puoli talvea :D imettäessä oli vauva kiinni tississä, ja viihdyttiin sisällä-oltaisiin kyllä oltu muutenkin kun oli sitten niitä kovempia pakkaspäiviä. kesällä oli sitten juu sen verran iso, että oli helppoa reissailla ja puistoilla veljen kanssa :) elokuinen oli pullolapsi, ja myöskin oli kivan kokoinen kesällä. maaliskuinen taas niin pieni, se ihana helleheinäkuu ja 4kk tissitakiainen joka oli suunnilleen tunnin välein rinnalla, HUH. ja muutenkin sisällä oli viileämpää vauvalle, ei paljoa käyty missään. vaunuissa ei viihtynyt, ja oli hankala suojailla ja liinassa paistuttiin. jos meille tulisi nelonen niin kiitos elo/tammikuu :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostipa kivalta tuo Johannemin kirjoitus.. la pitäisi olla syyskuun puolessavälissä ja aika paljon positiivista näytti liittyvän kun tähän aikaan odottaa:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksa lukea koko ketjua, joten en tiedä, onko tämä tullut jo esille. Meilä esikoinen syntyi helmikuussa, ja helmikuussa odotetaan syntyväksi myös tätä seuraavaa pikkuista. Mun mielestä iso plussa kevättalvessa on se, että valo lisääntyy ja kevät ja kesä on edessä, mikä ainakin mulla nosti kovasti mielialaa. Eli kun väsytti tai tuntui muuten raskaalta, vaunulenkki aurinkoisessa säässä sai kyllä mielen piristymään. Seuraavan syksyn ankeassa pimeydessä oltiin sitten jo aika rutinoituneita vaivanhoitajia, yösyötöt jäi pois ja poika alkoi nukkua täysiä öitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on maalis ja marrasvauvat olleet. Kevätvauva on siinä mielessä aivan ihana että juuri kun se alkaa olla eläväisempi ja enemmän hereillä, juttelee ym. on kaunis kesä ja voi mennä ja tulla miten huvittaa, ei tarvii stressata siitä onko liian kylmä nukuttaa ulkona jne.. Ja sitten kun se noin 1v iässä lähtee kävelemään niin on tulossa juuri kesä jolloin saa mennä ja tulla ulkona mielin määrin. Ei ole kiva jos talvee vasten oppii kävelemään ja sitten on yhtä tuskaa lumihangessa vastaoppineen kävelyt.

 

Toisaalta kevätvauva oli siinä mielessä tylsä että juuri kun oli 2-3kk ikäinen vauva jonka kanssa olisi halunnut alkaa "harrastamaan" niin tuli kesä ja kaikki harrasteet loppui. Oli siis aika yksinäistä olla kotona odottamassa syyskuuta monta monituista kuukautta.

 

Kesävauva olisi minusta tylsin koska en haluaisi lähteä ihan kamalasti reissailemaan ja kulkemaan vastasyntyneen kanssa, mutta toisaalta kesä on minulle sellaista aikaa etten halua olla paikoillani enkä etenkään linnoittautua kotiin. Ja onhan siinä tosiaan sekin että kesällä ei ole kivoin olla viimeisillään raskaana, minusta.

 

Ja itsellä on kun on kesäloman aikaan synttärit niin lapsena se oli kamalaa kun kukaan ei koskaan päässyt synttäreille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan Murielia lokavauvan omaavana :girl_in_love: Nyt on kaikki ihan toisin kun kakkosen pitäisi syntyä keväällä :huh: . Pääasiahan on että toista odotetaan, mutta ei ole mitenkään varmaa että samat vaatteet menee enää talvella ja tota unirytmiä olen myös miettinyt kun sitten on kevät/kesä.

 

Nyt olen edelleen sitä mieltä että syksy oli parempi. Jos vielä kolmannen saisi, niin sitten olisi kiva kokeilla tuota helmi-maaliskuuta, mutta eihän sinne nyt noin vain tähdätä :) Siinäkin mielessä se olisi hyvä, koska sitten tarhan aloitus elokuussa olisi jo vähän isompi ja kun elokuussa muutkin lapset aloittaisivat sen, niin se menisi siinä samassa. Kesken vuoden jos palaa päiväkotiin, niin ei meidän kunnassa välttämättä pääse samaan vanhaan paikkaan joten siksi se ajoittuisi elokuulle ja silloin talvella syntynyt lapsi olisi jo reilusti yli vuoden vanha. Mutta eihän näitä voi näin vaan suunnitella itse :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirppu syntyi syyskuussa.

 

+ Ei tarvinnut kärsiä pahoinvoinnista helteellä, vaan kesällä se vaihe oli jo takana.

+ Ulos pääsi vauvan kanssa heti

+ Ei tarvinnut ostaa takkia mahavaralla, koska syksy oli lämmin.

+ Talvipakkasilla lapsi oli jo vähän isompi eikä tarvinnut topata ihan vastasyntynyttä astronautiksi.

+ Ei tarvinnut olla joulua ilman hehkuviiniä. :D

 

- Alkuraskaus yhdistettynä kaamokseen oli aika kamalaa.

- Helteet ei ainakaan helpottaneet loppuraskauden levottomia jalkoja ja unettomuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen on syntynyt lokakuun lopussa, kakkonen heinäkuussa ja kolmas syntynee marraskuun alussa eli käytännössä samaan aikaan kuin esikoinen.

 

Lastenhankintaa suunnitellessa ei kyllä syntymäaika käynyt edes mielessä, toisaalta vähän harmi koska kyllähän se vaikuttaa ja olen kuitenkin tullut helposti raskaaksi niin että olisi voinut vähän suunnitellakin. Paras on joka tapauksessa ehdottomasti ollut heinäkuu (olen itsekin syntynyt heinäkuussa :grin: ), ensinnäkään ei ehtinyt tulemaan hirveitä hellekausia odotusaikana. Meillä on kyllä yleensä hellettä siinä huhti-toukokuun vaihteessa mutta vain viikon verran, ja kunnon helteet heinäkuun puolestavälistä eteenpäin.

 

Vauvan kanssa oli helppoa kun ei tarvinnut paljon pukea ja oli aina helppo ulkoilla. Heinävauva on nyt 5-vuotias ja kaverisynttäreitä on kivempi järjestää kun on melkeinpä varmasti hyvä ilma ja lapset voivat touhuta ulkona. Loka-marraskuun synttäreillä pitää yleensä pitää koko lapsilauma sisällä ja vaikka meillä onkin tilaa, niin onhan se silti ihan eri asia.

 

Nyt odotan siis toista kertaa loppusyksyn vauvaa ja jo odotuksessa ikävintä on se, että on koko kesän raskaana, itse vielä kärsin kovasti turvotuksesta ja se oikein maksimoituu helteellä. Vauvan pukeminen on hankalaa kun etenkään täällä ei voi yhtään tietää millaiset ilmat on tuohon aikaan vuodesta, saatetaan olla lähellä hellelukemia tai sitten pakkasen puolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun jalat oli poikaa odottaessa kuin vedellä täytetyt ilmapallot, LA oli jouluna. Kyllä siinä monta kertaa tuli mietittyä, millaista se olisi ollut helteellä. Tuskin haluan tietää!

 

Onko keskikesän vauvojen vanhemmat törmänneet siihen, että kesälomakauden takia esim. neuvolatoiminta olisi ollut supistetumpaa, hoitoalan henkilökunnan miehitys neuvolassa/sairaalassa harvalukuisempaa tms.? Meidän poika syntyi ihan tammikuun alussa ja vasta myöhemmin tajusin että taisi opiskelijoilla olla sillä hetkellä jokin joululoman tapainen vielä menossa kun samassa sairaalassa elokuun lopussa synnyttänyt kaverini kysyi eikö meillä ollut yhtään opiskelijaa seuraamassa synnytystä. Ei ollut, ei edes kysytty meiltä että saako tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odottajat sai kans vastata? Meille on tulossa kesävauva/syysvauva (LA elokuun loppupuolella, saa nähdä milloin syntyy) ja tällaisia spekuloin:

 

+ Alkuraskauden pahoinvointikausi menee nyt talvisaikaan, eli ei ehkä tartte helteillä oksennella. Lisäksi pystyin ihan alussa pahimman kuvotuksen aikaan syyttämään vatsatautikierrettä, joka töissä jylläsi juuri sopivasti.

+ Äitiysvaatteet. Kesällä voi käyttää enemmän väljiä mekkoja, tunikoita ym., joita juuri nyt ei kaupoissa vielä näy.

+ Nyt talviliukkailla sipsutellessa tulee väkisinkin mieleen, että onneksi ei ole vielä isoa mahaa... Liukastuminen pelottaa ilmankin.

+ Lasta ei luultavasti tarvitse pakata niin älyttömästi toppavaatteisiin silloin, kun se on ihan pieni.

+ Kesällä saa kotimaisia marjoja ja hedelmiä, nammm. Raskauden aikana ruokahaluni on ollut suhteellisen... valikoiva.

 

- Sienestys- ja marjastuskausi jää väliin, koska metsään lähteminen voi olla hiukan hankalaa kuukauden-parin ikäisen vauvan kanssa. Ja heinä-elokuisilla mustikkamättäillä ramboilu viimeisillään raskaana tuntuu ajatuksena kans aika vaikealta. :)

- Turpoan ja hikoilen kesäkuumalla helposti muutenkin, saas nähdä, miten sujuu tänä vuonna...

- Jouluna oli vähän vaikeita tilanteita, kun piti kieltäytyä alkoholista ja muusta, mutta ei halunnut vielä kertoa raskaudesta kenellekään. Onneksi mun perhe ei juuri kysele syitä. Kaverien glögijuhlissa ja pikkujouluissa saattoi puolestaan aina vedota siihen, että huomisaamuna on jotain menoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä synnytin esikoiseni maaliskuussa. Silloin oli tosi "huono" talvi jamaaliskuun lopulla oli jo vaikka kuinka lämmintä, joten ulkoilemaan pääsi oikeastaan heti kun huvitti. Tuolloin en tarvinnut mitään mamma-talvivaatteitakaan, koska oli niin leutoa. Näin synnyttäjän kannalta oli hyvä että oli ehtinyt kesään mennessä jo toipumaan, vaikka itsellä se toipuminen tosiaan otti aikaa.

No, tuo oli aikaan toivottavasti poikkeuksellinen talvi, mutta kun itsekin olen syntynyt maaliskuussa, olen kyllä oppinut huomaamaan sen hyvät puolet ;)

- Sitten isompana ei tartte olla se ihan vanhin luokalla, mutta vanhimmasta päästä kuitenkin (kaikkein parasta tuo oli kun täytti 18) :D

- Lähelle ei osu muita juhlia kuin korkeintaan pääsiäinen joskus harvoin, mikä on synttäreiden osalta hyvä juttu.

 

Pitääkö se muuten vielä paikkaansa että synnyttämisen "huippukuukaudet" olis kesäkuu ja maaliskuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jostain luin että maaliskuu olis menettänyt asemiaan ja heinäkuussa olis viime vuosina ollut piikki. Jutussa arveltiin että ne, jotka pystyvät ja haluavat, aikatauluttaisivat lapsen syntymän kesälomakauteen, jolloin isä voi kätsästi pitää kesälomat vauvan syntymän yhteydessä... Tiedä sitten, miten tuo pitää oikeasti paikkansa tai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö syntyi huhtikuussa.

 

+Koliikki-refluksivauvan kanssa pääsi heti ulos. Auttoi omaa jaksamista,kun ei tarvinnut jumittua neljän seinän sisälle huutavan vauvan kanssa.

+Pukemisen puolesta myös ulos lähtö oli helppoa.

+Valoisaan vuodenaikaan jaksoi paremmin vähäisilläkin yöunilla.

 

-Loppuraskaudesta ei kevättakki mahtunut päälle. Eikä viitsinyt muutaman viikon takia uutta takkia ostaa.

-Loppuraskaudesta ulkoilu hankaloittui,kun ei uskaltanut liukkaalla ison mahan kanssa pitkälle kävellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tämä toka raskaus etenee onnellisesti maaliin niin meille on tulossa pieni loka- tai marraskuinen (la ihan lokakuun lopussa). En kyllä keksimälläkään keksi mitään huonoja puolia ajankohdasta. :D

 

- raskauden viimeiset kuukaudet eivät sijoitu kuumimpaan vuodenaikaan

- toivon mukaan ei tartte yrittää sulloa isoa mahaa toppatakkiin ja toppahousuihin

- kesällä paljon valinnanvaraa kivan pukeutumisen suhteen kun maha ei vielä ole isoimmillaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on joulukuinen ja heinäkuinen ja ehdottomasi liputan heinäkuisen puolesta:

 

- Vastasyntynyt nukkuu helteillä hyvin. Puolen vuoden ikäisen nukuttaminen helteillä ei enää ollutkaan niin helppoa.

- Vauvan pukeminen helppoa ja myös itse saattoi raskauden jälkeistä mahaa verhota kevyisiin vaatteisiin

- Imetys oli helppoa kun ei tarvinnut kylmillä ilmoilla kaivaa tissiä monen paidan alta tai takin välistä. Leikkipuistossakin imetys oli niin helppoa, talvella vauvan kanssa pitää mennä sisälle jos vauvan nälkä yllättää.

- Miehellä oli isyysloma ja kesäloma kun vauva syntyi eli oli pitkään kotona.

- Kävelemään opettelu n. vuoden iässä helppoa kesällä.

- EI tarvinnut talvellä äitiystakkia tai pelätä ulkona liukastelua.

- Valvomiset jaksoi vauvan kanssa helpommin kun oli valoisaa ja kesä.

 

Mitähän huonoja puolia keksisi:

- Helteitä ehti olla ennen kuin vauva syntyi, eli ihan viimeisillään helteillä ei ollut kiva olla (ja meillä sentään on ilmastointi)

- EI oikein päästy mihinkään reissaamaan kesällä, mökille tms. Koska aivan viimeisilläni en jaksanut ja vastasyntyneen kanssa ei huvittanut lähteä mihinkään pidemmälle tai paikkaan jossa ei ole esim. juoksevaa vettä

- Heinäkuisen kanssa mellä sattui huonoimmat nukkumisen puolen vuoden ikään, se oli aika rankkaa silloin talvella

 

Tämän perusteella ajatelen nyt niin etä ihanteellisin aika saada vauva on toukokuu :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now