Salama

Kenelle kerrotte yrityksestä?

1023 posts in this topic

parille työkaverille ja parhaille ystäville ja isälleni. Äitini ja isäpuoleni aavistavat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yllättäen mies on kertonut jo _yritysaikeista_ tosi monelle, kavereille ja sukulaisille. Varmaan kertoo itse yrityksestäkin, tuppaa olemaan avoin monissa asioissa. Siskoilleni ja äidillenikin olen jo kertonut, että tänä vuonna jos jos... Toinen sisko kärsii lapsettomuudesta, joten en halua, että mahdollinen (!) plussa tulee "ihan puskista". Onneksi kaveripiiri ei kuitenkaan ole kyselevää sorttia, että saadaan varmaan olla ihan rauhassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on yhdelle ystävälle kerrottu. Jännittävää, asia jotenkin konkretisoituu :) minä kun en oikein meinaa edes ymmärtää, että tässä ollaan lasta koittamassa ihan oikeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parille ystävälle olen jo viime syksynä sanonut, että vauva saa tulla jos on tullakseen. Muille en ole kertonut ja edellä oleva taitaa vastaisuudessakin olla vakiovastaus, ainakin jos kysyjä on hyvä ystävä. Tutuille ja työkavereille en aion kysyttäessäkään asiaa sen kummemmin myöntää.. Olen äidin kanssa tosi läheinen, mutta jostain syystä en yrityksestä halua kertoa hänellekään. Pelkään, että hän sitten koko ajan odottaa ja tarkkailee, että joko sitä ollaan paksuna. Tosin plussasta aion kertoa hänelle melkein saman tien kun se tikkuun pärähtää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epäilen, että aika moni taitaa olettaa, että yritämme vauvaa kun lokakuussa tuli keskenmeno ja lapsia ei vielä entuudestaan ole. 
Mutta yrityksestä ollaan rehellisesti puhuttu mun parille läheiselle kaverille ja mies on kertonu hänen yhelle kaverilleen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun muutamat läheisimmät ystävät tietää, ei muut. Äiti tosin vähän ehkä aavistelee, kun pari kk sitten kyseli minulta, kun valittelin huonoa olo, että "Oletkohan pieniin päin?" :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tietää vain mun paras kaveri ja hänen miehensä (ei ollut hänen miehellensä tarkoitus sanoa mutta mukava kaveri paljasti...) ja luulisin että miehen veli on myös kartalla. En ole halunnut kertoa kenellekään, mutta jollekin on saatava puhua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kerrota kenellekään. On kiva, että se on minun ja miehen yhteinen salaisuus :) En nimittäin jaksaisi sitä, että ihmiset kyselisi, että "joko nyt on onnistanut?" tai kohta pikemminkin "eikö vieläkään?"..Nyt kun on menossa yk 4, tuntuu varsinkin järkevältä, että ei ole tullut kerrottua yrityksestä. Muuten stressi lisääntyisi huimasti, jos pitäisi vielä koko ajan selittää, että "ei, ei vieläkään"...kun ei tiedä, kuinka kauan tässä menee..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perheelle ja parhaalle ystävälle. Koska tietäväthän he kaikki muutkin tärkeät asiat meistä, ja haluan kyllä jutella asiasta, jos käykin niin, että yrittämisessä menee pitkään tai jos vaikka tulisi alkuun keskenmeno. Meille (tai mulle, mies ei asiasta niin paljoa ole puhunut) tämä oli jotenkin tosi luonnollista. Töissä enkä muutenkaan "tuttaville" ole tietenkään asiasta kertonut.

 

Tosin kukaan muu läheisistäni ei ole kertonut ikinä, että aloittavat yrittämään, ainoastaan siinä vaiheessa, kun se eka n.3kk on jo takana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän pitää asian mahdollisimman salassa. Anopille tekisi vauvauteluihin sanoa, että ollaan yritetty jo melko pitkään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus olisi olla mahdollisimman hiljaa asiasta, ja vaikka raskautuisin niin silti yrittäisin olla kertomatta asiasta ekojen viikkojen aikana.. En tiedä kuinka onnistun :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tietää molempien äidit yrityksestä. Meidän molahistoriasta johtuen oli aika selvää, että kolmas lapsi on toiveissa. Tuli sitten kerran puhetta raskauskiellon loppumisesta anopin kanssa ja myönsinkin, että ehkäisy on jätetty. Oma äiti sai tietää eilen.

 

Molaraskaudestahan anoppi sai kuulla päivää ennen kaavintaa (omalle äidille kerroin aikaisemmin). Oli hirveää kertoa siinä tilanteessa asiasta - "meille meinasi syntyä vauva.." Siitä asti on ollut selvä, että mahdollisesta raskaudesta puhutaan heti. Eletään siis yhdessä ilot ja surut.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tietää nyt yrityksestä ja lapsettomuudesta varmaan koko suku, kun toin blogini julkisuuteen aika hyvin linkittämällä sen facebookkiin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lähiperhe ja ystäväpiiri tietää että häiden jälkeen annetaan vauvalle mahdollisuus. Sitä että alettiin nyt kuukautta ennen häitä jo yrittämään ei kovinkaan moni tiedä, häät siis kolmen vikikon päästä :) Puhutaan tosi avoimesti lähipiirissä kaikesta, ja ajateltiin että tästäkin aiheesta on hyvä puhua, kun se vaikuttaa elämään kuitenkin niin paljon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla isosiskot tietää, muuten ei olla kauheesti asiasta huudeltu. Toisaalta ei sitä nyt väkisin salatakaan. En kuitenkaan asiasta itse halua ihan kaikille puhua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pari ystävää tietää yrityksestä. Pakko on ollut jakaa tämä heidän kanssaan, en vaan pystynyt olla kertomatta.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kertonut yrittämisestä kaikille läheisille ystäville. Lisäksi siskolle ja äidille. Mies on kertonut äidilleen, siskolleen, veljelleen ja parille kaverille. Tosin ei kerrottu kenellekään ekaan vuoteen (aloitettiin tjot 05/2012).

 

Nyt kun ollaan käyty lapsettomuusklinikalla, on jotenkin helpompi kertoa tilanne ja puhua omista ajatuksista, kun on "virallisesti" lapsettomuudesta kärsivä. Mukavaa myös, kun läheiset kannustavat kertomalla positiivisia tarinoita omista tuttavapiireistään. Että monenkin vuoden yrittämisen jälkeen on tärpännyt. Ja paljastui muun muassa se, että miehen siskollakin oli kestänyt raskautuminen ja olivat tutkimuksissa. Olin ajatellut, että kun heillä kerran on kolme lasta, on varmaan ollut helppoa. Pyh. Ei koskaan päällepäin tiedä, mitä kaikkea ihmiset joutuvat läpikäymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin kahdelle opiskelukaverille heti. Ajattelin että en kuiteskaan malta pitää suuta kiinni, joten samapa tuo! Ja lisäksi kerroin pikkuveljelle. Omalle äidilleni totesin joskus alkuvuodesta, että me ollaan miehen kanssa välillä mietitty että pitäiskös kesällä alkaa yrittelemään lasta...En ole nyt kuitenkaan myöhemmin tarkentanut että NYT me todella alettiin sitten yrittämään. Kerron ehkä kuitenkin, jos tuntuu että plussaa pitää alkaa odottelemaan pidempään.

 

Ja voi kyllä olla että jos yrittelyssä menee kauankin, tulen kertoneeksi myös muutamille muille...mä oon vähän hölösuu. Toisaalta oon useammallekin "koskas te meinaatte lasta...?" kyselijälle tokaissut aiemmin, että mä hei lupaan kertoa heti kun aletaan ees yrittään, niin ei sitten niin tarvisi kysellä että koska koska... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan pari kaveria vain tietää. Kukaan ei enää edes odota meiltä tämän suuntaisia ajatuksia... toivottavasti päästään tekemään jymy-yllätys. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukaan ei edes ole kysynyt, että haluaisimmeko lisää lapsia :D tosin kakkosen jälkeen kovaan ääneen kuulutin, että nämä lapset on tässä ja piste.. Mutta ainahan voi mieltä muuttaa..? :D Parille kaverille olen kertonut ja heille ensimmäisenä kerron jos tärppää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen ollut asian suhteen erittäin avoin. Meidän molempien perheet tietää asiasta, samoin oikeastaan kaikki kaverini ja jopa useat tuttavani... :D Lisäksi töissä olen asiasta avoimesti puhunut- myös esimiehelleni, samoin on mieheni tehnyt. Sen lisäksi että olemme vauvahaaveiden suhteen avoin olemme myös lapsettomuustutkimusten ja mahdolllisten tulevien hoitojen suhteen avoin. Näin ei ainakaan synny kiusallisia tilanteita vauvauteluiden, yms. suhteen.

Toki tällainen tyyli ei sovi kaikille, itse tykkään vaan pelata avoimin kortein tässäkin asiassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ meillä on oikeastaan sama suhtautuminen, haluamme ennemmin olla avoimia kuin kuunnella uteluja/vihjailuja, kun PCO ja muita raskauteen liittyviä riskejä on ja ne on aiheuttaneet huolta. Toisaalta mä etsin nyt uutta työtä, joten ihan hirveästi en kuitenkaan huutele (tämän ja sisarfoorumin ulkopuolella).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now