Salama

Kenelle kerrotte yrityksestä?

1023 posts in this topic

Me ollaan menty naimisiin 4vk sitten, ja siitä lähtien on töissä ollut melkoiset vihjailut päällä...

Olen miesvaltaisella alalla ja täällä todella ihan avoimesti odottavat, koska alan "paisumaan". Mitään en ole kieltänyt enkä myöntänyt... Enkä aio kertoakaan, kyllä huomaavat sitten aikanaan, jos tämä yritys tuottaa tulosta joskus. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä ei olla kerrottu kellekään ja tarkoitus olisi pitääkin asia näin siihen asti, kunnes oikeasti on vauvauutisia kerrottavana. Toisaalta jos joku suoraan kysyisi, niin tuskin alkaisin valehtelemaankaan, mutta onneksi ollaan säästytty uteluilta toistaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me emme kerro yhtään kenellekään, ja kukaan tuskin osaa odottaakaan sitä sillä olen suhtautunut varsin negatiivisesti ajatukseen toisesta lapsesta. Todennäköisesti olemme muutenkun vain 3kk ilman ehkäisyä ja katsellaan tärppäisikö. Sitten varmaan parempi keskittyä valmistumiseen ja työnhakuun ja jättää asia odottamaan. Tässä nyt olisi tämmöinen pieni sauma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme kertoneet tämän toisen lapsen yrityksestä minun vanhemmilleni ja lisäksi muutama minun kavereistani tietää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun kolme lähintä ystävääni tietävät yrityksestä, mies on vastannut kavereidensa kysymyksiin aika avoimesti, eli myös miehen lähipiiri on kartalla vauvahaaveista. Samoin miehen läheisin työkaveri sekä hänen avovaimonsa, sillä elämäntilanteemme ovat samankaltaisessa vaiheessa :)

 

Toisaalta kyllä harmittaa, kun tuolle työkaverin avovaimolle menin mainitsemaan. Hän kertoi ensin omasta tilanteestaan ja päätöksestään lopettaa pillerit, mutta siitä asiasta puhumme vain kahden kesken. Meidän vauvanyrityksestämme taas näköjään voi puhua myös kahvipöydässä riippumatta siitä, keitä on paikalla, tyyliin "no, miten teidän projekti etenee, kuulitteko miten ihanasti yellin mies oli tehnyt, oli tuonut yllätyksenä raskaustestejä"... RAAAAAH. Edellisellä kerralla jouduin kesken lauseen hiljemään hänet!

Vaikka avoimia ollaan oltu, niin ei silti tarvitse alkaa kahvipöydässä kertaamaan sitä mitä ollaan kahden kesken puhuttu. Ugh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin että en kertoisi kenellekään, mutta mies on jo kertonut veljelleen ja yhdelle kaverilleen että aloitamme yrityksen vuoden vaihteessa. Jotenkin kun ei yhtään tiedä tullaanko edes raskaaksi niin en haluaisi sitten vastailla mihinkään kyselyihin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle lapsitoive on niin henkilökohtainen asia, etten tahdo asiaa ottaa esille edes perheen tai lähimpien ystävien kesken. Kerrotaan sitten, kun on jotakin kerrottavaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin toive lapsesta on jotain mistä en todennäköisesti puhu kellekään edes sitten kun yritys alkaa. Se on herkkä ja henkilökohtainen asia, ja haluan suojella itseäni jo valmiiksi tilanteelta, jossa lasta ei ala kuulua mutta lähipiiri kihisee uteliaisuudesta, vihjailee tai laukoo suoria kysymyksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla ties muutama ystävä ja miehellä 1 ystävä. Samat tietää plussastakin ja muille en kerro ennen niskaturvotusultraa, on sit lähipiirissä ihmisiä, jotka tietää mitä käyn läpi jos menee kesken ja on aidosti onnellisia, jos ei <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli yhtäkkiä tilaisuus vertaistuelle kun ystävän kanssa tuli yritys puheeksi ja hän aloittelee samoihin aikoihin. Muuten oon ajatellut olla ihan hissukseen kunnes on jotain kerrottavaa. Tai kattoo ny miten hiljaa lörppäsuu osaa olla kuumeensa kanssa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parille kaverille oli kyllä pakko päästä kertomaan heti kun mies näytti vihreää valoa mahdolliselle raskautumiselle..Samoin siskolle halusin kertoa kun kaipasin kokemusta ja tukea yrittämiseen. Äidilleni voin kertoa vasta kun on plussa näkyvissä..Ja miehen mukaan anopille ei voi kertoa ennen kun on 6kk täynnä kun kuulema sekoaa  :grin: (siis hyvällä tavalla)..Kysyin vaan että meinaatko ettei nähdä puoleen vuoteen.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä asiasta tietää mun vanhemmat, sisko ja muutama ystävä. Reilu kuukausi sitten olleissa häissämme pari henkilöä jo uteli ja heitti jotain läppää, mutta en niihin hirveesti kommentoinut mitään. Jos joku kaveri asiasta suoraan kyselisi kahden kesken, niin kyllä varmaan kertoisin että yritetään tällä hetkellä.

 

Näistä asioista on mukava puhua jonkun kanssa kasvotusten, varsinkin siskon kanssa :) Oon tyytyväinen, että läheiset tietää, niin on ihmisiä kenen kanssa asiasta puhua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En halua kertoa kenellekään. Mies varmaan haluaisi kertoa ystävälleen, mutta toivon että ei kertoisi. Nimittäin nämä meidän yrittämiset on viime vuosina jäänyt aina pariin kuukauteen, saa nähdä miten tällä kertaa käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aijo kertoa kenellekkään. En myöskään siinä vaiheessa jos tärppää. Saavat huomata sitten kun huomaavat :) no ehkä parhaimmalle ystävälle on pakko kertoa, mutta yrityksestä en mainitse kenellekkään. Haluan pitää asian minun ja mieheni välisenä pikku salaisuutena niin kauan kuin mahdollista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo "huomaavat sitten kun huomaavat" on ihan hyvänkuuloinen linja, ja jos joskus tulen raskaaksi, taidan ottaa sen käyttöön. Pelkään kyllä, että mies hölösuuna lavertelee ystävilleen jo yritysvaiheessa. Minä olen pidättyväisempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parille läheiselle ystävälle oon kertonut, semmosia ihmisiä joiden kanssa tiiän voivani näitä juttuja pähkäillä ja toisaalta eivät ala hössöttää tai ahdistella liikaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole kertonut kenellekään, eikä varmaan mieskään...vielä... se on kyllä sellainen, että jos sattuu joku poikien saunailta tulemaan niin varmaan lavertelee kaikille :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun aloitettiin tjottailu, ei siitä kerrota kenellekään. Mies vähän sitä mieltä että kerrotaan kaikille vasta kun lapsi on syntynyt.. Voi olla että mä en plussasta kauaa pysty hiljaa olemaan.. Kyselijöille olen viimeiset vuodet sanonut vaan että katsellaan että tahdotaanko enää lasta vai ei. Isommat kuitenkin sen verran helppoja jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdelle ystävälle oon kertonut, että toista yritetään. Joillekin muille lähipiirissä oon sanonut, että toinen lapsi olis tervetullut lähiaikoina, mutta sen tarkemmin en ole asiasta puhunut ja onneksi ihmiset ovat olleet hienotunteisia, eivätkä udelleet asiasta sen enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä olemme juorunneet/olen juorunnut siskolleni, parhaalle ystävälleni (molemmat lapsettomia) sekä kahdelle muulle ystävälle (joilla lapsia, vertaistuen takia siis). Vanhemmille kerrotaan vasta kun (tai jos...) plussa pärähtää tai ehkä vasta ekan ultran jälkeen. En jaksa isovanhempien hössötystä aiemmin kuin on pakko. :girl_sigh: Toisaalta pelkään myös "mutta sinähän et ole vielä valmistunut"-hössötystä (juu, tiedän, mutta pystyisin silti valmistumaan ajallani ellei nyt tulisi jokin ongelmallinen raskaus, paperit ovat enää melko pienestä kiinni).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahdelle ystävälle olen kertonut,toisella on myös yritys päällä,niin voi sitten jutustella tuntemuksista ja fiiliksistä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yritys alkoi aika pian häämatkan jälkeen. Sukulaisille ei juur kerrottu, mun äiti poikkeuksena, kun on tehnyt äitiysneuvolaa työkseen, niin ei kiipeile teemasta seinille. Läheisimmät ystävät sekä tiesi, että arvas ja tulkitsi, että meillä yritetään, mut muiden ei tartte tietää ei yrityksestä eikä mahdollisesta alkuraskaudestakaan. 

 

Manasin taannoin miehen ulkomaankomennuksesta venyvää yritysvaihetta äidilleni, kun yks tuttu oli hehkuttanut plussaansa. Mutsin kommentti oli aika tyhjentävä: "Tuulipölytykselläkö, tyttäreni, kuvittelit raskaaksi tulevasi?" Teki ihan hyvää tuo muistutus siitä, että näiden asioiden kanssa pitää olla jonkin verran kärsivällinen ja nöyrä. Meillä nyt kuitenkin tärppäs, kun päästiin pitkästä aikaa kosketusetäisyydelle. Katotaan, että pysyykö kyydissä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein tänään aamulla negatiivisen r-testin, kun tätin saapumiseen on aikaa 3 päivää. Tosin oireita on edelleen vaikka muille jakaa. Aion testailla uudestaan muutaman päivän - viikon päästä. Raskaus olisi pillereiden takia todellinen yllätys, mutta iloinen sellainen. Itseasiassa päätimme jo tässä jättää pillerit pois ja alkaa yrittää vauvaa, jos tämä onkin väärä hälytys.

 

Tänään tarkoitus apteekista hakea testiliuskoja ja netistä tilata ovistestejä ja r-testejä. Lähtee myös vitamiinit ja vankka aikomus lisätä liikuntaa. Nyt siis mennään eikä meinata. Yrityksestä en ole kertonut kellekään, mutta käly osannee aavistella. Kälyn kanssa luontevaa jutella, koska opiskelee kätilöksi ja mielellään seuraa sivusta meidän taivalta. Heillä myös yritys päällä. Varmasti kerrotaan jos joku läheinen ystävä kysyy (asutaan pienellä paikkakunnalla ja apteekkeja ei ole montaa, joten kiinnijäämisen riski on suuri). Muuten ajattelisin, että vasta plussa kerrotaan ja silloinkin kälylle ja yhdelle odottavalle ystävälle, mahdollisesti äideille. Tietenkin veljen vaimolta tekisi mieli kinuta hänelle annetut superlöysät yöpuvunhousut takaisin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now