Salama

Kuinka herkkä olet hormoneille?

54 posts in this topic

Mun oireet vaihtelevat kierrottain, mutta pääsääntöisesti oireet ovat lisääntyneet iän ja synnytysten myötä.

 

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Teininä kärsin jomottelusta kuukautisten aikaan ja joskus olin niin kipeä, että makasin vain sängyssä. Särkylääkkeisiin silti harvoin turvauduin. E-pillereiden aikaan kuukautiskivut ja muut oireet hävisivät. Synnytysten jälkeen kärsin vaihtelevasti PMS- ja kuukautisoireista. Kuukautiset eivät ole juuri lainkaan kivuliaat, mutta välillä noin viikkoa ennen vuodon alkua olen ärtynyt, jopa raivoissani, ja tekee mieli syödä paljon kaikkea.

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Ennen ovulaatio oli täysin huomaamaton tai tuntui vain pienenä nipsauksena. Nykyään saatan kärsiä kovistakin kivuista ja toisinaan vuoto on todella selvää ovulaatiolimaa. Oireet kuitenkin vaihtelevat eri kierroissa.

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Ei muuten kuin aloittaessa. Silloin kärsin kauheista mielialanvaihteluista. Itse käyttöaika oli oireetonta tyhjennysvuotoviikon päänsärkyä lukuunottamatta. Sen sijaan pillereillä oli kuitenkin haittavaikutusta, koska kärsin raskausaikoina hepatogestoosista. Sen vuoksi en voi enää e-pillereitä käyttää (enkä käyttäisi muutenkaan).

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

En näe yhtymäkohtaa raskausoireilla muihin oireisiin. Raskausoireet alkoivat jo ennen plussatestiä ja olivat hyvin oppikirjamaisia.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aina olleet hankalat kuukautisoireet, endometrioosina pidetty mutta en halunnut tähystykseen pelkän diagnoosin varmistamiseksi. Oksentelen, ripuloin ja olen oikeasti kipeä, pyörtyilen jne kuukautisten aikaan. Käytin muutaman vuoden e-pillereitä ja aluksi ne auttoivat vaan sen verran että kun söin useamman liuskan putkeen niin kuukautisia tuli harvemmin. Kuitenkin ajan kanssa oireet vähenivät ja kun jätin pillerit pois niin ne osittain palautuivat, mutta eivät enää niin pahana.

 

Raskaana, vko 19 menossa. Olo alkuviikkoja (4-9) lukuunottamatta on ollut hyvinkin kuukautisten aikaisia oireita muistuttava, oksentelu jatkuu edelleen, huimaa ja pyörryttää jos olen seisaaltaan jne. Töissä ei tarvi edes kuvitella olevansa. Oireet pahenivat vasta vko 11 jälkeen.

 

Minkäänlaista tieteellistä yhteyttä ei näille asioille ole olemassa nykytiedon mukaan. Toiveissa on, etteivät mahdolliset tulevat raskaudet olisi yhtä hankalia ja minulle kävisi kuin useille naisille: ikää myöten myös kuukautisten aiheuttamat oireet helpottavat.

 

Mitään mielialanvaihteluja mulla ei oikeestaan koskaan ole ollut, ei kuukautisiin tai mihinkään em. liittyen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

On ollut aina ihan selkeää, koska mitäkin tapahtuu kierron aikana

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Mä luulen, että huomaan, mutten koskaan ole testannut, joten en tiedä varmasti.

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Tosi voimakkaita, muutenkin olen kaikille lääkkeille tosi herkkä (mun mies aina sanoo, että musta saisi hyvän lääketestaajan, kun saan aina kaikki sivuoireet).

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Molemmissa raskauksissa olen tiennyt ihan samantien hedelmöittymisestä, että olen raskaana, kun on ollut niin kuvottava olo. Olo on sitten pahentunut hurjaksi raskausoksenteluksi ja helpottanut noin viikoilla 16. Ekalla kerralla tuon jälkeen voin tosi hienosti, kunnes synnytys oli taas aika raskas ja oksennuksen täytteinen.

Nyt toisessa raskaudessa olen viikoilla 21+2. Heti olon ollessa vähänkään huonompi (esim. tosi paha mieli, flunssa...), oksennus lentää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

- On, joku viikko ennen menkkojen alkua tosi kärttyinen. Kun se päivä koittanut, on mahaa alkanut jomottaa ja ollut tosi väsyny.. yleensä mahan jomotus kestäny parisen tuntia, pahimmillaan saanut maata sikiöasennossa sen ajan.

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

- Itseasiassa en ole ajatellut asiaa ennen kuin yritettiin raskautta. Kun aloin seurailla kiertoa, huomasin ovulaation aikaan pieniä tuntemuksia.

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

- Hormonaalinen ehkäisy ei sovi minulle ei ollenkaan.

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

- Tällä hetkellä raskaana 20+0. Huomasin raskauden tosi nopeasti, raju pahoinvointi kesti viikolta 12 jonnekin 16-17 asti. Mielialat heittelee samallalailla kun normaali menkka-oireiden aikoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

 

1. Kyllä. Kuukautiskivut ovat onneksi olleet siedettävyyden rajoissa, vaikkakin epämukavia.

2. Aika helposti huomaan.

3. E-pillereistä niin pahat sivuvaikutukset, etten niitä halua käyttää. Positiivisena sivuvaikutuksena ihon hyvä kunto, mut valitettavasti niitä negatiivisia oli paljon enemmän.

4. Raskaus oli helppo eli ei juuri oireita. En muista, että olis ollut esim. rintojen arkuutta, väsymystä tms. yleisiä raskausoireita. Kuvotusta oli muutaman viikon ajan, mutta en kertaakaan oksentanut. Häiritsevimmät raskausoireet keskittyi jalkoihin: turvotus, krampit ja levottomat jalat.

 

Olin yllättynyt raskausajan "helppoudesta" kun muuten on tuntunut et hormonit vaikuttaa muhun aika voimakkaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Maha on ollut aina kipeä jo pari päivää ennen menkkojen alkua. Eipä juuri muita oireita kuin ne kivut.

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Voi kyllä. Ei limoista tai kivuista, vaan järjettömästä panetuksesta.

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Pillerit vei halut kokonaan. Yhdistelmäpillereillä olo oli lisäksi kurja melkein koko ajan.

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Alkuun kärsin pari kuukautta tasaisesta kuvotuksesta ja ruokahaluttomuudesta, mutta oksensin vain pari kertaa. Myös raskaus on pitänyt seksihalut aika ikävästi poissa.

Edited by Maustekahvi

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

On

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

En (en koskaan opetellut)

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Paljonkin

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

On ollut koko ajan (ensimmäiset 20 viikkoa), ja aika samantyyppisiä kuin mitä sekä PMS että hormoniehkäisy aiheuttivat (mielialavaihtelut, pahoinvointi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

 

Ei. Alkoivat vasta tyroksiinilääkityksen jälkeen eli silloin kun hormonitoiminta alkoi normalisoitumaan. (Ja teki sen kertarysäyksellä, kärsin koko sen kesän aivan järkyttävistä kohtukrampeista pahimmillaan kaksi viikkoa kuukaudesta kun kohtu puhdistui ja alkoi supistelemaan kuukautisten aikana normaalisti.)

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

 

En. Vain lämmöistä. (Raskautumiskierrossa oli kaksi ovista, joista toisesta ei tullut limoja eikä lämmönnousua... mutta plussa tuli. :grin: )

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

 

Masennusta.

 

Pillerien lopettamisen jälkeen oli kolmisen kuukautta pahoinvointia.

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

 

Ennen plussaa oli todella paha "PMS", muuten olen ollut aika tasainen (lukuunottamatta paria kilahdusta miehelle) ja hyvällä tuulella, että tämä ei stemmaa.

 

Pahoinvointi alkoi n. viikolla 7 ja loppui muistaakseni viikolla 14 eli tämä sopii tietyssä määrin kuvioon.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En löytänyt tähän liittyvää keskustelua, korjatkaa jos olen väärässä... Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, kuinka herkkiä olette hormonivaihteluille:

 

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

 

 

1. "Ranteet auki" -fiilis noin viikkoa ennen kuukautisia. Kuukautisia edeltävänä päivänä yleensä infernaalisen vatsakivun alku.

2. Pillereiden aikaan ei mitään tietoa. Ennen raskautta ensimmäisen ja viimeisen tunnistetun ovulaation kohdalla alkoi herärä erinäisiä tuntemuksia. :blush:

3. Mikään ei oikein tuntunut miltään. Iho tosin oli ihana, myös vanhat arvet katosivat sen siliän tien.

4. Väsymys oli yksi merkki, muutoin vaikea sanoa. Iho aloitti kukkimisen hyvin nopeasti pillereiden jättämisen jälkeen ja pahentunut raskauden myötä entisestään. Pahoinvointi alkoi jossain 7. viikon paikkeilla, eikä tunnu loppuvan (19. vk menossa).

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Viimeisistä kuukautisista on kohta 2 vuotta, mutta jos oikein muistan, niin paria päivää ennen olen todella räjähdysherkkä ja itkuisa. Juuri ennen kuukautisia alkavatkin sitten ihan järkyttävät vatsa- ja selkäkivut, joihin ei aina edes särkylääke tepsi. Lisäksi tissit ovat kipeät.

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Ihan selvät vihlonnat tulevat alavatsaan.

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Yhtä pillerimerkkiä olen kokeillut (Yasmin) ja olin sellainen hormonihirviö, että jälkeenpäin kauhistuttaa. Pitivät kyllä ihon ja hiukset kuosissa ja kasvattivat tissejä, mutta ei enää ikinä niitä myrkkykapseleita minulle :girl_impossible: Tämän raskauden jälkeen ajattelin ehkäisynä kokeilla laastareita. Toivottavasti ne eivät aiheuta samanlaisia oireita.

 

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Raskauden ihan alussa on samanlaista alavatsa/selkäkipua kuin ennen menkkoja. Ehkä hieman lievempää. Tämän lisäksi hajut tekivät etovaa oloa. Raskauspahoinvointi on alkanut suurinpiirtein raskausviikolla 6.

Myös raskaus aiheuttaa mielialanvaihteluita, vaikka e-pillereiden aikaisilta "räjähdyksiltä" olen onneksi välttynyt. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Nuorempana selkäkipuja, lasten jälkeen yleistä vitutusta. Menkkakipuja on ollut aina mutta ovat helpottaneet iän myötä.

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Nuorempana en mutta lasten teon jälkeen kyllä erittäin helposti eritteistä ja haluista. Lisäksi munasarjoja särkee.

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?Kyllä ensin pikkuhiljaa ja nykyään heti ensimmäisestä kierrosta. Ongelmana on haluttomuus, kuivuus, painonnousu ja yöhikoilu. Minipillerit aiheuttivat myös raivoisaa vitutusta niin, että pää melkein räjähti. Jos olisi niitä jatkanut enemmän kuin kuukauden, olisin vähintään eronnut. Joten ei hormoneita minulle kiitos.

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Arvioisin, että oireilla on selvä yhteys. Mulle raskaus tekee samat oireet kuin hormonalinen ehkäisy eli halut menee ja kuivuus iskee. Myös imetys toimii samasta syystä aivan loistavana ehkäisykeinona. <_<. Poikkeuksena mieliala, joka oli raskauksien aikana poikkeuksellisen tasainen ja iloinen.

 

Lisätään vielä normaalit raskausoireet: Pahoinvointia oli aaltoilevasti 24/7 mutta kertaakaan ei tarvinut oksentaa. Huimausta ja väsymystä oli alkurauskaudesta, johtuen alhaisesta verenpaineesta, joka edelleen aleni raskauksien aikana. Outoja mielihaluja ei tullut.

Edited by Rogue

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Kuukautisia edeltää aina tosi voimakkaat mielialanvihtelut, ja etenkin itku ja suuttumus on tosi herkässä. Kuukautisiin liittyy aina melko voimakasta alavatsakipuilua, päänsärkyä ja selkäkipua. Vatsa menee ekoina päivinä sekaisin. Kuukautisten aikana myös on mieliala aina selvästi alempi.

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Ovulaatiota en kyllä ole vielä onnistunut bongaamaan mistään oireilusta..

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

On. Nuo mielialanvaihtelut on tulleet selvästi sen jälkeen, kun aloin e-pillereitä syömään muutama vuosi takaperin. Paino on myöskin heittelehtinyt pillereiden aloittamisen jälkeen.

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Enpä ole vielä raskaana ollut (tosin tällähetkellä juurikin vahvan oireilun takia veikkaan raskaana olevani, ja haamuplussasin myös.. tarkistan kuitenkin muutaman päivän päästä asian uudella testillä) mutta veikkaanpa että tulen oireilemaan melko vahvasti :D vaikka eihän sitä koskaan varmasti voi sanoa.

Edited by pipariina

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Pari päivää ennen menkkoja mieliala laskee ja kiukuttaa, maha turpoaa ja rinnat "lerpahtaa". Ekat vuotopäivät ovatkin sitten yhtä helvettiä; kivut kramppeineen vaativat ekana päivänä Panacodia ja tokana vähintään Miranaxia tai Clotamia, muuten ei ole asiaa sohvanpohjalta minnekään. Kuten kuvitella saattaa, kovat kivut laskevat myös mielialaa huomattavasti. Maha on myös usein sekaisin ekoina vuotopäivinä.

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Limoista kyllä, muista oireista on hankala sanoa. Toisinaan on tuntunut jonkinlaisia oviskipuja.

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Jep, mitään hormonaalista ehkäisyä en pysty käyttämään. Oireina lähinnä rajut mielialan vaihtelut ja ahdistuneisuus (jopa paniikkikohtauksiin saakka), seksuaalisten halujen täydellinen katoaminen, kuivat limakalvot sekä valmisteista riippuvaiset oireet, kuten ehkäisyrenkaasta tulehdukset, laastarista ihottuma ja injektiosta jatkuva tiputteluvuoto. Ei enää mitään ylimääräisiä hormoneja ikinä, kiitos!

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Alkuraskaudessa oli voimakasta pahoinvointia.

Nyt toisella kolmanneksella on ilmassa lievää ahdistuneisuutta. Itkuherkkyyttä on myös ilmassa, lähinnä kauniisiin ja liikuttaviin asioihin liittyen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Ei oikeastaan. Kuukautisissa joskus ihan pientä alavatsakipua, mutta ei oikeastaan mainittavasti.

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

En huomaa ollenkaan.

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

E-pillereitä oon syönyt ja syön nytkin eikä oo aiheuttanut mielestäni oireita.

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Mulla oli tosi helppo raskaus. Jossain vaiheessa ärsytti miehen naama koko ajan

girl_crazy.gif Olisko ollut ekan kolmanneksen jälkeen-puolivälissä raskautta. Ja olin tosi itkuherkkä koko raskausajan, mutta oon ollut aina muutenkin herkkä. Silloin kuitenkin selvästi herkempi.

Pahoinvointia ei ollut, kamala närästys loppuraskaudesta ja pissahätä oli jatkuvasti alkuraskaudesta (ennen plussaa jo huomasin ja ihmettelin) ihan loppuun asti. Muuten ei mainittavia vaivoja.

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Ei pillereiden aikaan, mutta sen jälkeen kyllä, kun oma keho on palautunut normaaliksi mikä on itseasiassa ihan hyvä asia.

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Kyllä, kun vehnänalkioöljyä olen alkanut ottamaan säännöllisesti, niin tuntemukset oviksesta ovat tulleet todella selviksi.

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Kyllä, mielialavaihtelut tulivat kuvioon heti hormonaalisen ehkäisyn aloittamisesta erityisesti ehkäisylaastari aiheutti kaikista pahimman olon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis- /PMS-oireita?

Joskus teini-ikäisenä ei ollut mitään, mutta vanhemmiten menkkaoireita (kipuja, turvotusta) on kyllä ollut. Ilman särkylääkkeitä en pysty olemaan, enkä aina niidenkään kanssa. PMS-oireita sen sijaan ei ole ollut oikeastaan ikinä. Ehkä kerran on ollut jotain päänsäryn tapaista pari päivää ennen menkkojen alkamista.

 

2. Huomaatko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Limoista huomaan yleensä, mutta mitään en tunne, eikä esim. mielihaluissa tapahdu mitään muutoksia suuntaan tai toiseen.

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Olen syönyt e-pillereitä vain tosi lyhyen aikaa, joten en tiedä, miten kroppa reagoisi esim. vuosien käyttöön. Oman lyhyen käyttöjaksoni aikana pillerit aiheuttivat lähinnä tiputteluvuotoa. Kerran olen myös siirtänyt menkkoja progestiinivalmisteella, josta ei tullut mitään sivuoireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Nuorempana ei mitaan oireita, ian myota (25+) ne ovat vain pahentuneet vuosi vuodelta, vatsaa vaantaa, selkaa sarkee, tissit on kipeat ja poden hirveaa maailmantuskaa ja itsesaalia, olen myos todella itkuherkka.

PMS:n aikana olen raivohullu hirvio joka pitaisi sulkea jonnekin pehmustettuun koppiin eika paastaa pois ennenkuin olen normalisoitunut. Onneksi seka kuukautiskipuja etta PMS-oireita pystyy kontrolloimaan ruokavaliolla, muuten olisi voinut tulla avioero jo vuosia sitten.

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Pienta toispuoleista vatsannippailua ja lisaks mua panettaa kuin pienta kania.

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Keuhkoveritulppaa lukuunottamatta ei kerrassaan mitaan oireita yhdistelmapillereista ikina, minipillereiden kanssa mulla oli menkat kahden viikon valein ja halut niin vahissa etta ehkaisyteho oli todella 100%

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Oireet ovat olleet alusta saakka aika voimakkaat, ekat kolme kuukautta karsin jatkuvasta pahoinvoinnista ja nyt edelleen vasymyksesta, itkuherkkyydesta, rintojen arkuudesta, paansaryista ja mita kaikkia muita oireita niita onkaan ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

Aivan järkyttävät kuukautiskivut, ilman lääkkeitä ei parista ensimmäisestä päivästä selviä. PMS-oireita ja narttukäytöstä ilmassa n. viikkoa ennen vuodon alkamista.

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Joka toinen kuukausi oikea puoli kipuilee oletetun ovulaation aikana. Vasen ei koskaan kipuile. Mitään muuta en ole koskaan huomannut.

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

En ole löytänyt mitään hormonivalmistetta joka sopisi. Ehkäisyrengas oli pisimpään käytössä, mutta aiheutti vatsavaivoja. Migreenin vuoksi en ole edes pillereitä kokeillut.

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Raskauden aikana mieliala on ollut suorastaan harmoninen. Ei itkukohtauksia, narttuilua yms. Mies tykkää. :D

Fyysistä kipuilua on ollut. Alkuun pahoinvointia ja rintojen arkuutta. Keskivaiheesta pahat liitoskivut ja nyt loppumetreillä väsymystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen keskustelu.. Ajattelin jakaa tänne omat tuntemukseni..

 

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

- En nyt luokittelisi tätä oireeksi, mutta aina ennen kuukautisten alkamista näen unta jossa on verta. Yleensä ovulaation jälkeen myös tissit kipeytyvät.

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

- Ovulaation tunnistan yleensä alavatsakivuista ja limoista. Sekä seuraavana päivänä kipeytyvät tissit.

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

- En ole käyttänyt e-pillereitä yli neljään vuoten. Terolutteja voisin kutsua hormonivalmisteiksi ja niistä olen saanut oireita, kuten esimerkiksi turvotusta, alakuloa ja alavatsa nippailuja.

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

- Keskenmenoja on ollut. On ollut oireita heti alusta alkaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

- Ovulaation jälkeen usein rinnat ja nännit kipeytyvät ja turpoavat. Myös alavatsaa vihloo ja polttelee jatkuvasti.

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

- Limoista ja alavatsa kivuista yleensä tunnistaa.

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

- E-pillereitä ei ole ollut vuoden 2012 jälkeen, joten en muista millaista ennen sitä oli.

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

- Raskaana ollessa oireita on ollut heti alussa, mutta raskaudet ovat päättyneet yleensä keskenmenoon. Ehkä vielä jonain päivänä

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

- Eipä juurikaan. Maksimissaan päänsärkyä ja siivousvimmaa.

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

- Vuosien saatossa sen on oppinut tunnistamaan hyvinkin tarkasti.

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

- Kyllä! Pillereiden kanssa mielialavaihtelut olivat niin järkyttäviä, etten tunnistanut itseäni. Lisäksi kaikki hormonaaliset ehkäisyvalmisteet lisäävät migreenin oireilua, joten en voi sen vuoksi juurikaan käyttää.

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

- Raskausoireita on ollut edellistenkin oireettomuuksien edestä. Pahoinvointi on alkanut siinä rv 6 tienoilla ja jatkunut aina puoleen väliin saakka. Mielialat heittelee ja olen äärimmäisen itkuherkkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

PMS-oireita ei niinkään, mutta kipeä olen aina ollut. Kuukautiskipuihin on kokeiltu kaikkea buranasta panacodiin ilman sen suurempaa hyötyä. Kivut ovat yleensä alkaneet muutamaa päivää ennen vuotoa.

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Huomaan. Alavatsa on kipeä, olen poikkeuksellisen pirteä ja halut on aivan tapissa.

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Aina. Pillereitä on vuosien varrella kokeiltu varmaan 6-7 eri valmistetta ja minipillerit siihen päälle. Kaikki ovat tähän mennessä sopineet enemmän ja vähemmän huonosti. On ollut halujen katoamista, mielialavaihtelua, painonnousua ja niin edelleen.

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Olen vasta ihan alussa, rv 4+3. Tähän mennessä on koettu poikkeuksellinen pirteys, väsymys, ruokahaluttomuus, salmiakkia tekee ihan hurjasti mieli koko ajan, mitään muuta makeaa en sitten voi edes kuvitella syöväni. Tällä menolla tulee mielenkiintoiset 9 kk :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

PMS-oireet ovat täälläkin tuntemattomampia, menkat tunsin aina jo pari päivää ennen. Ei ollut ennenkuulumatonta, et olin kuumeessa pari päivää menkkojen vuoksi.

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

Ei mitään havaintoa. Toisaalta pco diagnoosiepäily olemassa, eli ei tiedetä ovuloinko luomuna ollenkaan.

 

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

Pillereistä alkuraskauden pahoinvointi, renkaasta hajuhaitat. Kierukka näyttää nyt kohtalaisesti toimivan, mitä nyt himottelee 24/7 :ph34r:

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

Pahoinvointi alkoi yli viikko ennen plussaa. Sit tuli väsymys ja hajuherkkyys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Onko aina ollut selviä kuukautis-/PMS-oireita?

     - Aina. Ennen lapsia iho-oireita, mielialanvaihteluita ja ekat menkkapäivät aina ihan järkyttäviä kipuja. Ekan syntymän jälkeen pahimmat kivut ovat jääneet, mielialanvaihtelut ovat keskittyneet lähinnä pariin päivään ennen vuodon alkua. Selkäsärky on tullut uutena oireena synnytysten jälkeen.

 

2. Huomaatteko ovulaatiota helposti limoista tai muista tuntemuksista?

     - Limoista saatan joskus huomata, halut myös usein lisääntyy, muuten en huomaa.

 

3. Onko e-pillerit tai muut hormonivalmisteet aiheuttaneet oireita?

     - Kaikki pillerit, siis e että mini, tekevät musta ärtyisän persereiän, jonka mielestä seksi on maailman turhin asia. Tosi tehokas ehkäisyväline siis, ei tee itse mieli tippaakaan seksiä ja vittuilen muille niin paljon, ettei kenenkään tee mieli seksiä mun kanssani. Minipillerit myös aiheuttivat jatkuvaa vuotoa. Ehkäisyrengas taas sopii kun vaikuttaa paikallisesti.

 

4. Jos olette olleet raskaana, onko tullut paljon oireita ja missä vaiheessa, ja onko oireiden voimakkuudella ollut mitään yhteyttä noihin muihin oireiluihin?

    - Mulla on ollut todella lievät raskausoireet loppujen lopuksi kaikissa raskauksissa. Liitoskivut ovat olleet pahimpia ja ne liittyvät enemmänkin mun yliliikkuviin niveliin kuin mihinkään muuhun.
 

Edited by JoHe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now