Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Ihmeissään

Voiko keskenmeno (lääkkeellinen) ja vuoto olla ohi näin pian?

8 posts in this topic

Minulla todettiin alkuviikosta keskenmeno raskausviikolla 8+ (sikiö vastasi kokoa 6+1 eikä sykettä enää ollut) ja sain perjantaina sairaalassa tyhjennyslääkkeet (4 kpl kohdun suulle). Vuoto alkoi kotona tuosta noin 4 tunnin päästä todella runsaana. Hyytymiä tuli yli 10 ja vuoto oli iltaa kohden niin runsasta että harkitsin jo hakeutumista uudelleen päivystykseen seurantaan, mutta selvisin onneksi kotona. Runsas vuoto kesti yhteensä 14 tuntia ja on nyt loppunut lähes kokonaan. Ja nyt ihmettelen onko kaikki ohi näin nopeasti? Siis vuotoa ei tuon 14 tunnin jälkeen ole ollut juuri ollenkaan (vain muutamia tippoja, sidettä en oikeastaan tarvitsisi ja näin siis jo yli vuorokauden).

 

Onko kellekään muulle käynyt näin? Olen toki helpottunut siitä, että runsas vuoto oli ohi pian, nyt jo hemoglobiini ja verenpaine on ilmeisesti laskeneet tosi alas - silmissä sumenee kun yritän nousta liian nopeasti. Mietityttää kovasti onko nyt kuitenkin odotettavissa vielä kaavinta, kohtutulehdus tai muita komplikaatioita? Kuvittelin nimittäin että hyytymienkin jälkeen vuoto jatkuisi vähintään kuukautisia vastaavana sen pari viikkoa. Soitin sairaalaankin jo mutta sieltä sanottiin että voi olla että kohtu on tyhjentynyt tosi nopeasti tai vaihtoehtoisesti joku jäljellä oleva hyytymä on tukkinut vuodon...

 

Pitäisikö nyt vaan malttaa odottaa mahdollisia ongelmia tai jälkitarkastusta kolmen viikon päässä vai hakeutua huomenna uudestaan päivystykseen tarkastettavaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Osanotot keskenmenon takia :(

 

Minkälaisia ohjeita sait lääkkeet saatuasi? Saitko lisäohjeita soitettuasi sairaalaan? Omalla kohdallani spontaani keskenmeno rv 7+4 tihuutteli ensin 5 päivää ja vuodon yltyessä hakeuduin lääkäriin. Keskenmeno varmistui verikokeella ja tapahtui päästyäni tutkimuksista kotiin. Vuosi runsaammin noin 3h ja sitten loppui.

 

Eli vuodon loppuminen ei välttämättä ole huono merkki. Hakeudu lääkäriin mikäli sinulle tulee kuumetta tai voimakkaita vatsakipuja tai vuoto alkaa runsaana uudelleen.

 

Sinun kannattaisi soittaa sinne sairaalaan vielä kerran ja kysyä heiltä, jos mieleesi tulee vielä kysyttävää, niin saat asiantuntijan ohjeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa vaan!

 

Mulla todettiin tuulimunaraskaus, ei siis alkiota pussissa, ja eilen aloitin kotona klo 16:00 tyhjennyksen 4:llä Cytotecillä (rv 12+2).

 

Samalla tavalla mullakin noin 4 tuntia tablettien laittamisen jälkee alkoi vuoto (+kivut). Aika kovia kipuja kesti sen eilisen illan, aika ajoin ne pysyivät poissakin Panacodin avulla, ja vuotoa tuli siteeseen kohtalaisesti illan aikana. Hyytymiä en havainnut lainkaan ja WC:ssä käydessä pönttöön lorahti verta aina ihan kunnolla, mutta siinäkään ei näkynyt hyytymiä. Veri oli kirkkaan punaista ja siteeseenkin tullut vuoto ihan "normaalin" näköistä, eikä lämpöä tms ollut. Tärisin kyllä ihan horkassa jossain vaiheessa ja mittasin kuumeen, mutta ei ollut - kai se kipu vaan sai tutisemaan. Puolenyön jälkeen ei kipuja juurikaan enää ollut ja sain nukutuksikin yöllä. Panacodiakin olen joutunut ottamaan vain 2 tabl. klo 16:00 ja 2 tabl. klo 20:30. Olin varautunut, että aamuyöllä pitäisi taas ottaa, mutta eipä tarvinnut.

 

Anyway, olo on nyt jo lähes normaali (Cytotecien laittamisesta 25 tuntia), enkä ole mihinkään soitellut, mutta itsekin mietin voiko se TODELLA olla näin nopea juttu! Vuotoa kyllä tulee vielä, mutta ei mitenkään rankasti - vaikea kuvitella, että jatkuisi enää viikkoakaan. Enemmän kuitenkin vuotaa kuin normimenkkojen aikana (niinkuin ohjeissa luvattiinkin), mutta mulla onkin tosi niukat menkat, joten voisko nämä asiat jotenkin korreloida keskenään ja siksi tämä normaalia runsaampikaan vuoto ei tunnu mitenkään erityisen runsaalta..? Vatsaa kipristelee välillä pikkuisen, mutta luultavasti ei tarvitse Panacodeihinkaan enää koskea:)

 

Olin lueskellut etukäteen "kauhutarinoita" kotona tehtävästä tyhjennyksestä ja odotin jotain aivan muuta! Mutta kirjallisissa ohjeissa kuitenkin todetaan:

 

"Verinen vuoto alkaa yleensä Cytotec-tablettien ottamisen jälkeen. On tavallista, että vuoto on kuukautisia runsaampaa ja jonkin verran kivuliaampaa. Se VOI myös kestää kaksikin viikkoa. Jos vuoto tai kipu on erityisen vaikeita, tai jos esiintyy kuumeilua, on syytä ottaa yhteyttä naistentautien poliklinikalle. Kaavintaan VOIDAAN joutua lääkkeellisen kohdun tyhjennyksen yhteydessä, jos vuoto on KOVIN RUNSASTA tai PITKITTYNYTTÄ tai jos jälkitarkastuksessa todetaan raskauden jatkuvan."

 

Lisäksi: "Ota yhteyttä, jos

- ei vuotoa 3 vuorokauteen

- kovat alavatsakivut, joihin kotona olavat kipulääkkeet eivät tehoa

- runsas, hyytymäinen ja pitkittynyt vuoto

- kuumeilua"

 

Ja lääkäri sanoikin eilen, että kirjoittaa vain kaksi päivää sairauslomaa, koska yleensä kipu hellittää jo ekan päivän jälkeen ja vuodon määräkin vähenee, mutta kesto voi tosiaan olla viikko-parikin. Mutta tosiaan, nämähän on yksilöllisiä juttuja, eikä kaikilla vuoto kestä pitkään.

 

Eli omalla kohdallani en näe tässä vaiheessa mitään syytä olla yhteyksissä polille, vaan odotan parin viikon päähän, jolloin kontrolliverikoe kertoo, onko kaikki poistunut kohdusta. Ja tuossa ohjeessahan nimenomaan viitataan siihen, että RUNSAS tai PITKITTYNYT vuoto saattaa johtaa kaavintaan vielä lisäksi.

 

Ja olen käsittänyt, että hyytymätkin ovat ihan normaaleja, jos vuoto ei ole samanaikaisesti tosi runsasta ja pitkittynyttä. Ja etenkin, jos kohdussa on ollut jo alkio, niin kai niitä hyytymiä silloin tulee enemmän kuin pelkkien pussien poistumisessa..?

 

Tsemppiä!!! Toivottavasti kaikki on ok!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla keskenmenovuoto (rv5+5) kesti kaksi päivää, jonka jälkeen satunnaisesti tuli enää ruskeaa tuhrua. Hyytymiä ja kudospaloja tuli kyllä vuodon mukana, mutta en mä pitänyt sitä lainkaan outona, eiköhän se kuulu asiaan.

 

Koin itseni jollain tapaa todella onnekkaaksi, kun kuullut kauhutarinoita 1-2vk vuodoista :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heippa vaan!

 

Mulla todettiin tuulimunaraskaus, ei siis alkiota pussissa, ja eilen aloitin kotona klo 16:00 tyhjennyksen 4:llä Cytotecillä (rv 12+2).

 

[...]Tärisin kyllä ihan horkassa jossain vaiheessa ja mittasin kuumeen, mutta ei ollut - kai se kipu vaan sai tutisemaan.

 

Hei! Mulle on annettu Cytotecia ihan muun gynekologisen jutun yhteydessä ja silloin gyne varoitti mua jo etukäteen, että sillä lääkkeellä on sivuvaikutuksena juurikin tuo horkka! Puoli tuntia lääkkeen otosta tärisin ja hampaat kalisi, kuin olisin ollut uima-asussa pakkasella, vaikka kylmä ei ollut. Olipa muuten vaikea pitää jalkoja niissä telineissä, kun ketarat tärisee ihan holtittomasti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tämän ketjun aloittaja ja voin nyt 1,5 viikkoa tapahtuneesta kertoa tarinalle jatkoa.

 

Ensinnäkin ainakin tähän mennessä lääkkeellinen tyhjennys on ollut paljon helpompi kuin olin etukäteen pelännyt. Toivotaan nyt että viikon päästä jälkitarkastuksessa kaikki on kunnossa, mutta vuoto on nyt minimaalisen niukkaa ruskeaa tuhrua eikä mitään komplikaatioita ole ainakaan tähän mennessä ilmennyt.

 

Soittelin silloin viime viikolla tämän ketjun aloitettuani vielä sinne Kättärin päivystykseen ja siellä vakuuttelivat kaiken olevan kunnossa. Vuoto oli silloin 2 vuorokautta vain olematonta tiputtelua mutta sen jälkeen reippaan kävelylenkin seurauksena irtosi taas jotain raskausmateriaalia ja vuoto runsastui. Näitä tapahtui vielä useampana päivänä mutta nyt 1,5 viikkoa tyhjennyslääkkeiden otosta kävin eilen urheilemassakin ja vuoto on ilmeisesti oikeasti loppumassa, kun ei tuokaan enää sitä lisännyt.

 

Ainoa ongelma on se, että menetin ilmeisesti aika paljon verta joten palautuminen kestää. Silmissä sumenee edelleen jos nousen nopeasti ylös... Mullakin muuten oli toi horkka silloin ensimmäisenä iltana lääkkeiden jälkeen.

 

Kiitos kaikille vastauksista! Ja larapauliinalle pikaista toipumista

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.

Sain itse tietää keskeytyneestä keskenmenostani viime maanantaina 8.2. Tieto ei niinkään järkyttänyt, koska koko alkuraskauden ajan olin pelännyt tätä asiaa. Lauantaina 6.2 tuli yhdynnän jälkeen runsaasti verta ja säikähdettiin avopuolison kanssa todella ! Tuolloin maanantaina oli ensimmäinen terkkarikäynti, koomista etten ensin päässyt ultraan, vaan ensin otettiin normaalit verikokeet ja keskusteltiin muuten raskauden etenemisestä yms. tutkimuksista ja lasketusta ajasta puhuttiin. No, tämän jälkeen pääsin sinne ultraan. "Täytyy sanoa, että olen kyllä nyt aika huolestunut", sanoi lääkäri. "Täällä näkyy sikiökaiku, mutta ei sykettä". Lääkäri laittoi sähköisen lähetteen äitiyspolille. Maanantai meni sitten itkiessä, kun tajusin tilanteen. Pieni ihmeemme oli kuollut sisääni. Tiistai meni odotellessa vuotoja, koska kipuja oli. Ei mitään. Itkin. Masennuinkin hieman. Odotin vain, että kaikki olisi ohi...

Pääsin sitten äitiyspolille torstaina (eilen). Keskeytynyt keskenmeno, diagnoosini. Sain 3kpl Cytotec tabletteja laitettavaksi emättimeen. Kätilö sanoi, että laita yötä vasten ja ota säkylääke ennen nukkumaan menoa. Kyselin siinä hieman, että entäs kun vuoto alkaa sitten yöllä, entäs kivut.. No, kätilö siihen, että osta ISOJA siteitä yöksi. Onneksi olin hieman jo seikkallut internetin ihmeellisessä maailmassa ja lukenut tästä lääkkeellisestä tyhjennyksestä ja kivuista ja vuodosta. Laitoinkin tabletit sitten heti polilta kotiuduttuani klo. 15 iltapäivällä. Kivut ja poltot alkoivat klo. 17 aikoihin. Istuin wc:ssä tunnin ja tuskailin kovien supistelujen kanssa ! Kivut olivat sietämättömät ! Näin kuolleen sikiön wc-pöntössä noin tunnin ponnistelujen jälkeen. Verta ei missään vaiheessa tullut kovinkaan paljon, aina wc- käynnillä hieman pönttöön. Siteeseen ei juuri ollenkaan. Nyt vuodot ovat sitten melkein kokonaan loppuneet. Normaalia? Selkää pakottaa mutta ei juurikaan enää muita tuntemuksia keskenmenostani. Nyt sitten odotellaan viisi viikkoa, jolloin pitää käydä antamassa virtsanäyte, siitä tehdään herkistetty raskaustesti ja tästä kuulema nähdään luotettavasti, onko kohtu tyhjentynyt. Pelko kaavintaan joutumisesta raastaa... tosin raskauteni päättyi hyvin alkuvaiheessa, joten raskausmateriaalia tuskin on kohdussa paljoa ollutkaan ja sikiö sekä istukka ja kaikki roippeet tulivat ulos. Mutta silti, loppuuko vuoto näin pian? Entäs mistä mahdollinen selkäkipuni vielä johtuu? Kaikki ei olekaan tullut ulos vielä?

Lääkkeellinen tyhjennys oli yhtä helvettiä !! Kivut olivat todella kovat !! Synnytyksessäkin annetaan kipulääkettä ja sen jälkeen saa pienen ihmeensä syliinsä, keskenmenossa ja lääkkeellisessä tyhjennyksessä minulle kirjoitettiin Paramax rap 500mg resepti ja pärjää sillä. Ja kaiken kukkuraksi näet pienen ihmeesi kuolleena wc-pöntössä !! Olen hieman katkera...

Voimia kaikille keskenmenon saaneille ! Tiedän, mitä käytte/olette käyneet läpi. Toivomme kovasti avopuolisoni kanssa uutta raskautta tämän jälkeen, raskautta joka kestää loppuun asti ja saamme pienen ihmeemme syliimme.

Olemme ikuisesti enkelivauvamme vanhempia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin selkäkipua Cytotec ja tyhjentymisen jälkeen (kulunut 32 tuntia). Mistähän johtuu tuo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0